Ismét fölröppent a sajtóban a hír, véglegesen bezárhatják a Déli pályaudvart, hogy helyére parkot és parkolót építsenek. Mint portálunk megtudta, a kormányzat jelenleg is vizsgálja a Déli pályaudvar lehetséges jövőképét. A vitathatatlanul értékes budai területen lévő Déli épülete amellett, hogy a legelhanyagoltabb fővárosi pályaudvar, sokak szerint a városképbe sem illeszkedik. Az általunk megkérdezett szakértő szerint ugyanakkor a belterületi pályaudvar fontos, komoly mobilitási értéket jelent, felszámolása szembemenne az európai városfejlesztési gyakorlattal.
Az év elején, kormányközeli forrásokra hivatkozva írt arról a MagyarHírlap.hu, hogy lebontanák a budapesti Déli pályaudvart, az épület helyét P+R parkolók és a közeli Vérmező park folytatása foglalná el. A portál szerint az indokolja a parkoló létesítését, hogy a Délit több villamos és buszjárat, valamint a metró is érinti, így a Budára érkező autósok tömegközlekedéssel utazhatnának tovább a belvárosba. A Déli szerepét ugyanakkor a Kelenföldi venné át, ahol az agglomerációba induló buszok miatt már így is jelentős forgalom bonyolódik.
Közel egy éve, hogy a Déli pályaudvarhoz kapcsolódó alagút támfala megcsúszott, így a pályaudvart ideiglenesen bezárták. Egyes sajtóhírek szerint már akkor felmerült a Déli végleges bezárása, amelynek lehetőségét a kormány is vizsgálta, a nemzeti fejlesztési minisztert arra kérték, kezdjen konzultációt a pályaudvar jövőjéről.
A Portoflio.hu akkor hosszabb cikket közölt a Déli pályaudvar bezárásának előnyeiről és hátrányairól. A portál szerint a bezárás legnagyobb vesztesei a vasúttal közlekedők akik Kelenföldről nehezebben jutnának el Észak-Budára, illetve a 2-es metró által érintett városrészekre. A Portoflio.hu szerint a Déli pályaudvar legnagyobb problémája, hogy két sínpárra szűkül a közlekedése, amiatt érzékenyebb a késésekre, és a kapacitása is erősen behatárolt. A Déli pályaudvar elleni másik érv, hogy erősen elhasznált épülete nem igazán illeszkedik a városképbe, és előbb-utóbb felújításra szorul.
A portál ugyanakkor arról is írt, hogy a Déli pályaudvar rendkívül értékes területen fekszik. A Hegyalja út felé eső rész rendkívül vonzó helyszín lehet egy lakóingatlan-fejlesztés számára, míg az Alkotás utca – Krisztina körút csomópont ideális lehet irodaházak vagy egy bevásárlóközpont felhúzására.
A hírhez fűzött olvasói kommentárokból az volt kiolvasható, hogy a közvéleményt igenis foglalkoztatja a Déli pályaudvar sorsa. Miközben egyesek értetlenül álltak a pályaudvar állítólagos kiköltözése előtt, mások semmilyen részvétet nem mutattak a Déli iránt, egész egyszerűen azért, mert lelakott és ronda. Az esztétiai kategóriáktól azonban érdemes leválasztani a funkciót, különben minden fővárosi pályaudvarnak megvan a maga szépséghibája. A Nyugati akkor a legkellemetlenebb, amikor esik, olyankor ugyanis kiderül, hogy a teteje akár a szita. A falai, vágányai méltatlanul elhanyagoltak, az aluljáró pedig egy multietnikus kínai piac kicsinyített mása. A Keleti csak akkor impozáns, ha pont szemben állunk vele, és csak a homlokzatot bámuljuk. Ha a fejünk kicsit is elfordul, azonnal szembeötlik a főhomlokzat és a többi épületrész igénytelenül elütő festése, a málló vakolat, a pusztulás. Ezeknek az épületeknek ugyanakkor nemcsak az a funkciója, hogy segítsék az embereket munkába, látogatóba menni, vagy összekössék a vidéket a várossal. A hozzánk látogató külföldiek számára ezek a pályaudvarok Magyarország előszobái, amelyek, valljuk be eléggé le vannak lakva.
A Déli pályaudvar felújításáról, megújulásáról utoljára 10 évvel ezelőtt volt szó. Akkor három éves megújulási időszakról beszéltek, amelynek végeredményként egy, a Westend-hez hasonló új városközpont született volna meg Budán. Az akkori tervek szerint a peronok alá négyezer férőhelyes parkolók kerültek volna, a személypályaudvari részt lefedték volna. A főépület helyére egy ötemeletes új épületet terveztek, amely a kiegészítő épületekkel együtt egy közösségi funkciókkal is ellátott utazási és kereskedelmi központtá vált volna.
Természetesen szerettük volna, ha hivatalosan is megerősítik, vagy cáfolják a Déli pályaudvarral kapcsolatban ismételten fölmerült ötletet. A P+R parkoló és park létesítéséről szóló kormányzati szándékokról először a MÁV sajtóosztályától érdeklődtünk, mint kiderült a vasúttársaság nem tud ilyen jellegű elképzelésekről. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) Kommunikációs Főosztálya ugyanakkor arról tájékoztatta szerkesztőségünket, hogy
a kormányzat vizsgálja a Déli pályaudvar lehetséges jövőképét. A vizsgálat részét képezi Kelenföld utasforgalmi és csomóponti funkcióinak esetleges bővítése is. Végleges döntés azonban még nem született.
A PestiSrácok.hu megkereste a bezárás hírével kapcsolatban a Magyar Közlekedési Klubot is. Mészáros Péter, a szervezet elnöke szerint a sajtóhír akár egy teszt is lehetett, amellyel a közvéleményt és a szakmát célozták.
Általános elv, hogy egy pályaudvar annál jobb, minél közelebb szállítja az utasokat a centrumhoz. Az utóbbi időben azonban mégis olyan tervekről lehetett hallani, hogy a Nyugatit, vagy a Délit felszámolnák, kijjebb helyeznék. Változott valami a közlekedés szemléletében, ami indokolná, hogy a város pereménél rakják le a vonatok az utasokat?
A városi belterületi pályaudvarok komoly mobilitási értéket jelentenek, mind a távolsági, mind a regionális, mind az elővárosi közlekedés szempontból. Inkább fejleszteni szokás azokat, nem lebontani. A fejpályaudvarok esetében vannak olyan törekvések, hogy azokat összekössék, akár föld alatt, más városi pályaudvarokkal, így oldva a fej jelleg hátrányait. Nálunk a Nyugati – Kelenföld összekötése szerepel a hosszú távú tervekben az S Bahn projekt részeként. A kötöttpályás integráció fontos eleme kellene legyen a jövőnek, a villamos, metró, HÉV, elővárosi vasút közelebb hozása egymáshoz. A napi gyakorlat és a nyilatkozatok sok tekintetben annak is ellene mennek.
A Déli lebontása és parkoló létesítése már 2008-ban is szinte szóról-szóra hasonló körítésben fölvetődött. Ennek a szándékának ezek szerint vannak történelmi előzményei?
Inkább ötletelésnek, illetve tesztelésnek tűnik, mit szól hozzá a közvélemény, benne a szakmaival. Kelenföldön nyolc vágány szűnt meg az őrmezei oldalon, az ottani P+R parkoló építése miatt, ezért sincs elegendő kapacitása a Kelenföldi pályaudvarnak. Más vasútüzemi funkciók sem állnak ott rendelkezésre – emlékezhetünk a tavalyi pár hónapos kiesésre, a Déli alagút lezárásakor. Ha már parkoló, akkor az valóban Kelenföldön legyen, a Déli helyén annak semmi létjogosultsága. Parkolókat külső övezetekben célszerű csinálni, a városba bejövő autózást is mérséklendő.
Milyen valódi szakmai problémák merülnek fel a Déli pályaudvar közlekedésével?
A Déli térségének értéke jelenleg éppen az, hogy vasút vezet oda, a metróvégállomás egy szinttel kisebb értéket jelent. A budai közönség már a Széll Kálmán téren leszáll, a Déliig elsősorban a vasút miatt mennek el. Ha már felújítás, a lefedéssel és a holt, szürke zónák igénybevételével lehetne értéket teremteni, amint az számos európai nagyállomáson megtörtént. Kereskedelmi funkciók és intermodalitás együtt, több szinten.
Készült olyan terv a Déli pályaudvar megújításáról, amelyet szakmailag is elfogadhatónak tart a Közlekedési Klub?
Nem tudunk itt ilyenről, legalábbis a fenti szempontok mentén. Az korábban felmerült, hogy a metró elment volna Kelenföldig, jóval a 4-es megépülte előtt, kiváltva a vasútvonalat. Ez azonban horribilis műszaki feladat lenne, hatalmas költségekkel.
No gallery template found!Vezető fotó: Horváth Péter Gyula/PS
Margit Sárosi
2016-03-18 at 19:04
Véleményem szerint a Déli pályaudvarra nagy szükség van. Amikor átmenetileg bezárták a Déli pályaudvart, rákényszerültünk a Kelenföldi pályaudvarról indulásra és érkezésre, ott olyan zsúfolt volt állandóan az a szűkre szabott aula az elektromos kijelzőknél, hogy az emberek szinte taposták le egymást. Kelenföldről az I . és XII.kerület környékére csak többszörös átszállással lehet utazni. Nem beszélve arról, hogy az nem csak időben nyújtotta meg az utazást, hanem akik jeggyel utaztak, azoknak az többszörös pénzkiadással járt és mindezek tetejében a csomagok cipelése is kellemetlenséget okozott.
Hozzák szépen rendbe a Déli pálya udvart, hiszen ahhoz talán adnának pénzt az Unióból, azt gondolom a romboláshoz, a megszüntetéséhez , az emberek számára kényelmetlenné tevő utazásához az államnak nem fognak pénzt adni.Az egész budai résznek ez az egyetlen olyan pályaudvara, ahonnan a budaiak, de még a távolabb élők is autó használat nélkül ragyogóan el tudnak érni vonattal sok dunántúli stb. településeket, Velencei tavat, Balatont is.Én és családom 1960 óta élünk a kerületben ez a pálya udvar nekünk létszükséglet, akár milyen nem modern is., de érzelmileg is kötődünk hozzá.. Remélem sokan fogják ezt rajtam és családomon kívül gondolni és hangot is fognak adni annak, hogy maradjon az meg, és inkább hozzák rendbe az emberek kényelmére és örömére. Megkívánom jegyezni befejezésül, hogy fél éven belül negyedszerre változtattak azon a tervükön, hogy mi legyen a Déli pálya udvar helyén,”először kórház, majd P+R parkoló, aztán felvetődött, hogy a Testnevelési Egyetemnek kellene ott valamit kialakítani, míg a napokban parkot terveznének oda és még kitudja miket, akkor, amikor ott van a gyönyörű Vérmező park mellette.Én pedig változatlanul csak azt gondolom,az ésszerűség figyelembe vétele mellett a Déli pálya udvarnak az emberek kényelmét szolgálva meg kell
maradnia .