Kiderült, Finta József építész áll a Nyugati pályaudvar fölé, vagy inkább helyére tervezett Liget II, más néven budapesti Central Parknak is becézett gigantikus beruházás víziója mögött. A Kádár-kor talán legünnepeltebb építésze a Népszabadságnak mondta el a terv részleteit, amelyet előzőleg – nem kis megdöbbenést keltve – Lázár János jelentett be a csütörtöki kormányinfón.
„A mi javaslatunkban az lesz, hogy a vasút kerüljön a föld alá, a nyugati pályaudvar kerüljön teljes egészében újjáépítésre, és egyébként a föld felszíne fölött egy zöld terület jöjjön létre egymillió fa ültetésével”
– ismertette csütörtökön Lázár János miniszterelnökséget vezető miniszter azt az elképzelést, amellyel “felülépítenék” a Nyugati pályaudvar vágányhálózatát és a Gyurcsány-kormány elbukott kormánynegyedének apropóján lebontott MÁV-egységek telkeit. Azóta Lázár János kijelentése pontosításra szorult, állítólag az irreális mennyiségű fát nem a betonfödémre, hanem általában Magyarországon szeretnék elültetni a jövőben.
– Lenne benne domb, kisvasút, tó, vízesés, csendes zugok és pezsgő sétányok kávézókkal, éttermekkel. A gyerekeket játszóterek, mászófal, tudományos interaktív játszóház és kisállat-simogató várná, és legfőként sok fű és fa
– festette fel a grandiózus elképzelést Finta József építész a Népszabadság hétvégi számában. A lapból kiderül, hogy a Nyugati pályaudvartól az Állatkertig húzódó 20 hektárnyi zöld felét a sínek lefedésével nyernék. A Podmaniczky utca melletti tíz hektár most sík terület, a kettő közötti mintegy nyolcméteres szintkülönbséget teraszos kialakítással, épületekkel, különféle tájépítészeti elemekkel formálnák szerves egységgé. A síneket mesterséges domb rejtené.
A Nyugati pályaudvarnak otthont adó, Eiffel tervezte csarnoképületben legfeljebb egy-két sínpár maradna, a többit a pályaudvar mögé húznák vissza. Ott alakítanák ki a kiszolgáló egységeket is, a csarnok javarészét pedig közösségi térként hasznosítanák, egyfajta kaput nyitva a parkra. A körút felé az Eiffel Irodaház melletti park jelentené a másik kapcsolatot, míg a Podmaniczky utca sínek felőli oldala a híres barcelonai Rambla módjára születhetne újjá éttermekkel, boltokkal, miközben új városi kereszttengely jönne létre a körönd és a Szent István park között – ismertette az első elképzeléseket Finta József a Népszabadságban.
Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke a Hír Tv-ben értékelte a terveket, szerinte egy ilyen beruházás legalább 150-200 milliárd forintba kerülne. A Népszabadság több botrányos nyugati példát is hoz. A stuttgarti pályaudvar föld alá helyezése 6,8 milliárd euróba, azaz több mint kétezer milliárd forintba került, igaz ott, ahogyan Bécsben, vagy Barcelonában, legalább megoldották a nagy városi fejpályaudvarok föld alatti összekötését, s nem csupán a vasút visszaszorításáról, a ma már valóban fölösleges rendezőpályaudvari egységek beépítéséről, parkosításáról volt szó.
Közismert, hogy Finta József szakmai életútja vitatott. Az Ybl- és Kossuth-díjjal, fővárosi díszpolgári címmel és más hazai, külföldi elismerésekkel méltatott építész alaposan rajta hagyta a keze nyomát a hetvenes-nyolcvanas évek Magyarországán. Első nagyobb műve az egykori Duna Intercontinental (ma Mariott szálló), amely anno valóban kuriózum volt a szocialista blokkban, azonban haza is vágta a Váci utca környékét és a Dunakorzót. Finta közéleti pályafutása is meglehetősen fordulatos. 1985-ben még a Kádár-korszak elvtársi kifizetőhelyeként működő operett-országgyűlésének volt a tagja, ám az idő előrehaladtával felfedezte erdélyi, polgári gyökereit, s 2005-ben már Orbán Viktor konzultációs testületének névsorában lehetett fellelni a nevét.
A vezető képet az Origo készítette Finta Józsefről.
Erdo Géza
2016-01-25 at 01:27
Inkább a Déli-pu.-t szüntessék meg, mert “okafogyott” (by liberinternácik).
Ott a Keleföldi pu., + a 4-es.
Erdo Géza
2016-01-25 at 01:25
Ezt a Lázárt nem kellene már parkoló pályára tenni?
Nagyon sok kárt okozott a nemzeti oldalnak.
Finta meg menjen végre nyugdíjba.
Ott vannak Makovecz tanítványai, ha már Makoveczet, kifúrták, nem lehetett legalább Budapest főépítésze, legalább a tanítványai-munkatársai közül legyen valaki.
Elég volt ezekből az “avangard” várost gányolókból!
Leslie
2016-01-24 at 17:02
Fekete György: Ez nem pártpolitikai kérdés. Egész egyszerűen egyesek bedobnak valamilyen eszement ötletet, – így legalább velük foglalkozik a sajtó, – (Fintáról is régen lehetett hallani) és esetleg valamilyen pénz is leesik a beruházásból.
Fekete György
2016-01-24 at 13:49
Hát akinek nem elég a mai Városliget,mint zöldterület annak igen csak beteg fantáziája van. Próbálják meg gyalog bejárni az egész ligetet gyalog.aztán amikor már zsibbadnak a lábai, akkor gondolkozzon el, hogy kell nekünk az egy millió fát igénylő terület még mellé???
Ja és ha azt mondja ,igen akkor nyúljon jó mélyen a zsebébe,és adja ennek a nagyzási hóborttól fűtött eszement Fidesznek.
toboz
2016-01-24 at 13:24
Tudjátok, hogy a Bazilika háttal áll a Bajcsynak? Miért? A telekspekuláció miatt. Ha nincs, egy gyönyörű nyilt tér vezetne az alagúttól a bazilikáig, de nem. Ne engedjétek a hagyományos városszerkezet szétrobbantását a spekulánsok kedvéért.