Csak akkor vesznek részt a Nemzeti alaptanterv újragondolásában, ha az a nem a köznevelési kerekasztal keretein belül történik – jelentette ki Galló Istvánné a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke a PestiSrácok.hu kérdésére. Az érdekvédő a szerdai sajtótájékoztatón beszélt a PISA eredményekről, amik véleménye szerint őket igazolják.
Továbbra sem vesz részt a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) a köznevelési kerekasztal munkájában – fogalmazott a PestiSrácok.hu érdeklődésére Galló Istvánné szakszervezeti elnök. Arra voltunk kíváncsiak, belefolynak-e a PISA-teszt kiértékelésébe, tesznek-e javaslatokat a magyar gyerekek teljesítményének javítása érdekében. Az érdekvédő hozzátette azt is, ha az EMMI részéről rendeznének egy szakmai konferenciát a Nemzeti alaptanterv (NAT) átdolgozásával kapcsolatos irányokról, arra természetesen elmennek, ha az nem a köznevelési kerekasztalon belül történik.
Galló Istvánné számára elfogadhatatlan, hogy a Magyarországi Szülők Országos Egyesülete a tanárokat teszi felelőssé a PISA-mérés tragikus eredményeiért. Az érdekvédő szerint a statisztikák is mutatják, hogy a felső tagozatban keletkezik a törés, onnantól ugyanis annyira leterheltek a gyerekek, annyi mindent kell megtanulniuk, hogy nem marad idő a tananyag begyakorlására. Ehhez jön hozzá, hogy mivel ellenőrzik a szaktanárokat, a rájuk nehezedő nyomás miatt, nem marad idejük másra, csak a tananyag leadására. A magyar oktatási rendszer sem könnyíti meg a dolgukat azzal, hogy a 8. év végéig mindent meg akar taníttatni, majd a középiskolában kezdődik minden elölről. Véleménye szerint azt kellene végiggondolni, mi az a tudásmennyiség, amire valóban szükség van az első 8 osztályban.
A szerdai sajtótájékoztatón a PISA-felmérés kapcsán azt mondta, az eredmények sokkolták a pedagógustársadalmat, ugyanakkor a pedagógusokat igazolják, akik jelezték, hogy komoly problémák vannak a közoktatásban. A PSZ elnöke úgy értékelte: a reform visszaütött. Az érdekvédő felhívta a figyelmet arra, hogy a köznevelési törvényből kimaradt egy nagyon fontos tétel, amely a gyermek mindenekfelett álló érdekére vonatkozik. A mai köznevelési rendszer nem foglalkozik ezzel, a pedagógusok és az intézmények szakmai önállóságát elvették. A megemelkedett tananyag, a megnőtt munkaterhek pedig elvették azt a lehetőséget is, hogy a gyerekekkel egyénileg foglalkozzanak a pedagógusok – tette hozzá a szakszervezeti vezető. Nem biztos ugyanakkor, hogy ez tantervi kérdés, a katonás, poroszos szellemnek kellene eltűnnie, amely megköti a pedagógusok kezét – mondta Galló Istvánné, aki Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter szavaira reagálva ironikusan úgy fogalmazott: még szerencse, hogy nem a miniszterek tanítanak az iskolákban, hanem a pedagógusok.
Az érdekvédő beszámolt arról, hogy a héten találkoztak a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) elnökével, és ülésezett kedden a sztrájkbizottság is. Közlése szerint Pölöskei Gábornéval, a Klik elnökével mint munkáltatóval az órakedvezmények ügyéről egyeztettek, ami az osztályfőnöki, a munkaközösségi munkát segítő pedagógusokat érinti. A vonatkozó rendelet megszületett, de a szövege nem egyértelmű, az egyes tankerületek különbözően értelmezik. Ennek rendezésére kormányrendelet-módosítást kezdeményeztek, s a szöveget eljuttatták az Emberi Erőforrások Minisztériumához (Emmi).
Az iskolák üzemeltetésének átvételéről is tárgyaltak – jelezte a szakszervezeti vezető, hozzátéve: azt szeretnék, ha a közalkalmazotti szabályok vonatkoznának a dolgozókra. A problémák között említette azt is, hogy a béren felüli juttatást elveszíthetik az érintettek, mert a tankerületnek nincs arra fedezete. Kitért arra is: a Klik-kel korábban kötött kollektív szerződés ügyében Balog Zoltánhoz, az emberi erőforrások miniszteréhez fordultak. A miniszter szakértőinek válaszára hivatkozva a PSZ elnöke tudatta: a szerződés még egy évig élni fog. Ezt a keddi sztrájkbizottsági ülésen is rögzítették – tette hozzá. Az ülésről még elmondta: szó volt a pótlékok differenciálásáról is, ez a 25 pontos korábbi követeléseik között szerepelt. Arra, hogy ennek fedezete rendelkezésre áll-e az 59 tankerületi központnál, a helyettes államtitkár nem tudott válaszolni.
Az öregségi nyugdíjkorhatárt elért pedagógusok helyzete továbbra is rendezetlen – említett egy másik problémát. Emlékeztetett: azt javasolták, hogy még két évig biztosított legyen az érintett pedagógusok foglalkoztatása, és ezzel az államtitkárság egyetértett, de jogszabályi megjelenítését nem látják.
A pedagógusbérek minimálbér-emeléshez rögzítéséről elmondta: korábban úgy volt, ez lesz a vetítési alap, de 2014 októberében a költségvetést úgy terjesztették be, hogy ezt a jogszabályi passzust törölték. Szerinte most már nem lehet annyira dicsekedni a béremeléssel, hiszen a garantált bérminimum lassan utoléri a pedagógusbéreket. Ezért azt követelik, teremtsék meg annak feltételeit, hogy a pedagógusbérek ne inflálódjanak.
Lázár János keresztény értékek szerinti nevelésről mondott szavaira úgy reagált: senki nem vitatja a keresztény értékek fontosságát, de az államot és az egyházat szét kell választani. A gyerekek nevelése a szülő feladata és kötelessége, ebbe az állam nem avatkozhat bele – hangsúlyozta, hozzátéve: aki egyházi intézménybe szeretné járatni gyermekét, az a szabad iskolaválasztás jegyében megteheti, és ezt pártolják is, de azt, hogy egy állam által fenntartott intézményben a nevelési érték a keresztény érték legyen, nem tudják elfogadni.
Arról, hogy hétfőre a Tanítanék mozgalom “csendes megemlékezést” hirdetett a köznevelési törvény elfogadásának ötödik évfordulójára, Galló Istvánné azt mondta: azon a PSZ tagjai részt vesznek majd.
Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd
J57
2016-12-20 at 13:22
Galloné elvtárnő:Mennyen a jó k.. p…ba! Mit akar ?
bölcsuhu
2016-12-16 at 19:42
Gallóné szakmailag analfabéta ha megkérdőjelezi, hogy miért kell az alapokat az 5-8-ban lerakni, majd 9-12-ben újra átvenni magasabb szinten, elemezve, szintétizálva! S azért így, mert másképpen működik a felső tagozatos és a gimnazista agya: az előbbi jobban memorizál, az utóbbi meg már jobban szintetizál.
A többi kifiogásuk sem különb.
santal
2016-12-16 at 10:17
“de azt, hogy egy állam által fenntartott intézményben a nevelési érték keresztény érték legyen, nem tudják elfogadni”. Ezt a kijelentést érdekesnek találom. Nem tudom Gallóné a fenti kijelentéssel mire gondolt. A keresztény értékek elsajátítása nem azonos a napi háromszori imádkozással.
KERESZTÉNY ÉRTÉKEK, Erdő Péter bíboros szerint.
Kijelentette: “terjed egy nem egyszerűen vallási vagy világnézeti hanem természettudományos értelemben vett agnoszticizmus ” annak érzelmi feladása, hogy a körülöttünk lévő valóságot egyre jobban megismerhetjük” ilyen háttérben az ember egyre nehezebben látja meg a saját életének objektív összefüggéseit és értelmét.
Az ily módon elbizonytalanodott ember pedig óvakodik a távlati célkitűzésektől nehezen értékeli az emberi cselekedeteket tesz különbséget jó és rossz között és fél az elköteleződéstől egy hívatás vagy egy életállapot mellett. stb. Azt gondolom, ez nem ördögtől való dolog egy plusz, ami az érzelmi fejlődés javát szolgálja. Miért ne lehetne állami iskolákban ezt az értéket tovább adni. Hiszen a pedagógusok is elszenvedői az érzelmi fejlődés hiányának.
Kata
2016-12-16 at 10:13
“de azt, hogy egy állam által fenntartott intézményben a nevelési érték keresztény érték legyen, nem tudják elfogadni”. Ezt a kijelentést érdekesnek találom. Nem tudom Gallóné a fenti kijelentéssel mire gondolt. A keresztény értékek elsajátítása nem azonos a napi háromszori imádkozással.
KERESZTÉNY ÉRTÉKEK, Erdő Péter bíboros szerint.
Kijelentette: “terjed egy nem egyszerűen vallási vagy világnézeti hanem természettudományos értelemben vett agnoszticizmus ” annak érzelmi feladása, hogy a körülöttünk lévő valóságot egyre jobban megismerhetjük” ilyen háttérben az ember egyre nehezebben látja meg a saját életének objektív összefüggéseit és értelmét.
Az ily módon elbizonytalanodott ember pedig óvakodik a távlati célkitűzésektől nehezen értékeli az emberi cselekedeteket tesz különbséget jó és rossz között és fél az elköteleződéstől egy hívatás vagy egy életállapot mellett. stb. Azt gondolom, ez nem ördögtől való dolog egy plusz, ami az érzelmi fejlődés javát szolgálja. Miért ne lehetne állami iskolákban ezt az értéket tovább adni. Hiszen a pedagógusok is elszenvedői az érzelmi fejlődés hiányának.
kakadu
2016-12-15 at 14:03
Az alkalmatlan “tanerőket” el kell bocsátani!
Aladin
2016-12-15 at 06:26
Ez a Gallo és Mendrei a két szarkeverö, ezek nem tanárok ezek csak sztrájk szervezök. Pofa az nagy, de mutassák meg hogy kell tanitani. A kormány már fizetést is emel, mi kell még, ja az kéne nekik ha a kormány lemondana, erröl fúj a szél, kommunista pribékek.