Pesti Srácok

Nemcsak a Csíkit, hanem az összes kézműves sörfőzdét megfojtanák a multik

Nemcsak a Csíkit, hanem az összes kézműves sörfőzdét megfojtanák a multik

A Csíki Sör harca a Heineken helyi leányvállalata és ilyen módon a holland óriás ellen oda-vissza bejárta a sajtót 2016 végén és 2017 elején. A két sörgyártó végül peren kívül megegyezett, ennek értelmében mind a Csíki Sör, mind a Heineken által birtokolt Ciuc (Csík román nevéről elnevezett sör) használhatja tovább a nevét. Ez lényegében a Csíki Sör győzelmét jelentette, hiszen éppen a névhasználat jogosságát vitatva perelte be a kis gyártót annak idején a Heineken. Úgy néz ki azonban, hogy a Csíki Sör a békekötés ellenére maradandó hegeket hagyott a Heineken lelkén, és a rendkívüli módon globalizálódott sörpiac nagy szereplői sincsenek elragadtatva tőle, hiszen a vállalat tulajdonosa szerint ismét háborút indítottak ellenük.

Alig leplezett gúnnyal adta hírül a haladó sajtó, hogy a Csíki Sör hiába bővítette a gyártókapacitását, nem tudta növelni a nyári eladásait, ezért új ellenséget keresett magának a nagy sörgyártók által indított árháború képében. Megkérdeztük Lénárd András tulajdonost az „árháború” részleteiről, és kiderült, hogy nem ennél többről van szó, hiszen a nagy sörgyártók a méretükkel visszaélve próbálják kiszorítani a csíkszentsimoni céget a piacról. Szerinte kartellezhetnek, hiszen a történéseken kívül más is alátámasztja ezt a gyanút. Felidézte, hogy legutóbb Görögországban büntették meg 31,5 millió euróra a Heineken ottani leányvállalatát, mert visszaélt a piaci erőfölényével.

Elmondása szerint Magyarországon a Spar központilag nem engedi be a boltjai polcaira a Csíki Sört annak ellenére, hogy a hozzá tartozó boltokban kiváló eladási számokat produkált. A Csíki először a kisboltokban jelent meg Magyarországon, de így, a nagy élelmiszerláncok nélkül is elvitte a szuper prémium sörpiac kb. 12 százalékát.

PestiSracok facebook image

– foglalja össze a módszert a Csíki Sör tulajdonosa.

Nem látják szívesen az újakat ebben a társaságban (fotó: agrarszektor.hu)

Néhány óriáscég mindenki mást kiszorítana

Mint mondja, a sörgyártók havi szinten megosztják az adataikat a Sörszövetséggel, és a Sörszövetség pedig kiküldi a tagoknak az általa már feldolgozott adatokat. Lénárd András hozzátette, hogy nemcsak a Csíki érdekében szólal fel, hiszen Magyarországon mintegy nyolcvan kis kézműves sörfőzde van, amelyek szintén nehezen találnak vevőt a tőkeerejükkel visszaélő multik árnyékában. A nagy gyártókkal kapcsolatban egyébként felmerült már a vád (természetesen az érintettek tagadása mellett), hogy a maláta és a komló mellett olcsóbb alapanyagokat, kukoricadarát és malátázatlan árpát felhasználva, enzimekkel gyorsítva erjesztett, rossz minőségű sört sóznak rá a fogyasztókra. Az ebből eredő, savanykás-poshadt, fáradt ízt a magyar fogyasztók többsége – például a német és cseh sörivókkal ellentétben – egyelőre tolerálja, aki pedig nem, az a piacon alig látható kézműves sörök között keresgélhet.

A sörpiac globalizálódása világszerte meglepő gyorsasággal ment végbe az utóbbi évtizedekben. Magyarországon különösen szembetűnő a tulajdonkoncentráció, a hazai piac elsöprő többségét három multi – a japán Asahi (Dreher, Arany Ászok), a holland Heineken (Soproni), az amerikai Molson-Coors (Borsodi) – tartja kézben. A Sörszövetséget a Dreher, a Heineken és a Borsodi alkotja.

A multik ráadásul annyira igyekeznek minden más kezdeményezést lefojtani, hogy meglovagolják a köztük evickélő, kis sörfőzdék által keltett hullámot is. A kézműves főzdék „kinevelték” a fogyasztók között azt a kört, amely fogékony az új ízekre és a különlegesebb sörökre, amire válaszul a nagy gyártók is piacra dobtak ezekhez hasonló, de ugyancsak gyengébb minőségű söröket.

Az áruházláncok kedvük szerint önkényeskednek az árral

Lénárd arról is beszélt, hogy az Auchan vesz tőlük sört, de 100 százalék körüli árrést dob rá, így 400 forint fölé tornászva fel egy üveg árát. Állítása szerint, ezzel el akarják kerülni a Csíki hiánya miatt beérkező esetleges vásárlói panaszokat, de az irreálisan magas árral ellenszenvet próbálnak kiváltani a fogyasztókban a székelyföldi márka iránt. Emellett a Csíki a multinacionális sörgyárak ügynökeinek tevékenysége miatt rendszeresen veszít vendéglőket is, hiszen minden áron aláígérnek az ő ajánlatának. A tőkeerős cégek gond nélkül kibírják az emiatti bevételkiesést, főleg ha ezzel nehéz helyzetbe hozzák a jóval kisebb piaci vetélytársukat, amelynek ráadásul maradandó „bűne”, hogy nem futamodott meg az egyik óriáscég peres fenyegetése elől.

A kézműves sörök még nem nagyon rúgnak labdába a piacon. (fotó: beerporn.hu)

Ugrás az ismeretlenbe

Mivel a hagyományos kiskereskedelmi értékesítést teljesen a befolyása alatt tartja a néhány multi, a Csíki Sör kénytelen más megoldáshoz folyamodni.

– indokolja székelyes mentalitással a lépést Lénárd András. A jövőben kivonulnak az áruházakból, és házhoz szállítják az árut, amire számításaik szerint a versenytársaik nem képesek. Ez ugrás a bizonytalanba, de számos költséget biztosan megtakarítanak majd, mivel nem kell kifizetniük az áruházláncoknak a törvényesített „kenőpénzeket”. Ezek a multik ugyanis amellett, hogy rendszerint bizományba veszik csak át az árut, külön pénzeket szednek be a beszállítóiktól azért, hogy kitegyék a polcra a terméküket, hogy olyan helyre tegyék, ahol a vásárlók látni is fogják, továbbá, hogy beletegyék a hirdetőújságba. Ezektől a pluszköltségektől megszabadul a Csíki Sör, miközben a kisboltokkal fenntartja a partnerséget, a nagy áruházláncokat látogató tömegeket pedig házhozszállítással igyekszik elérni.

Napi szinten máris több száz megrendelést kapnak, és Lénárd András számol azzal, hogy logisztikai fejlesztést igényel majd az újításuk, de bízik az érdeklődésben, mert az öt magyarországi raktárukból, negyven autóval az ország bármely pontját rövid idő alatt elérik.

Ajánljuk még

Magyarics Tamás a Polbeatben: Trump kicsit igazított a külkereskedelmi mérlegen, ettől még nem dől össze a világgazdaság

‎Polbeat április 7.
"Donald Trump kiindulópontja az, hogy az Egyesült Államoknak óriási kereskedelmi deficitje halmozódott föl Európával, Kínával, Japánnal és más országokkal, azaz a fő piacokkal szemben, s szeretné ezt lefaragni. Kinyilvánította, hogy túl sokan élősködtek az Egyesült Államokon, és ez tovább nem tűrheti el" - mondta a PestiSrácok Polbeat című műsorában Magyarics Tamás, az ELTE emeritus professzora, a Közszolgálati Egyetem Amerika Kutatóintézetének senior főmunkatársa arra a kérdésre, hogy a büntetővámok kivetése után valóban bekövetkezik-e az armageddon a világpiacon, miként azt a teljes balliberális sajtó vizionálja. A professzor szerint esélyesebb, hogy ezt az amerikai nézőpontból logikus kiigazítást lenyeli, beárazza majd a világpiac.

Magyar Péterben ott van mindaz a patológia, ami a nárcizmust megtestesíti - Hal Melinda a Polbeatben

‎Polbeat január 20.
Van egy olyan személyiségfogalom, hogy "nárcisztikus személyiségzavar". Nem Magyar Péter az egyetlen, aki ilyen jegyekkel érkezett a közéletbe, de nála ott van mindaz a patológia, ami ezt a problémát megtestesíti. A nárcizmusnak a Magyar-féle megnyilvánulása káros magára a társadalomra is. Hiszen amikor valaki elfogadja, hogy őt egyesek messiásnak tartják, az megalázása a hitnek, a kultúrának, a nemzetünknek és a történelmünknek - mondta a PestiSrácok.hu Polbeat című videóműsorában Hal Melinda klinikai szakpszichológus és közgazdász. Megjelent a nézők sorában a Lakatos-botrányt (Ábrahám Róbert közreműködésével) kirobbantó nevelőtanár is, aki arra várt választ, hogy egy ilyen brutális ügyben miért nem zár össze a szakma mellette?

"Büszke vagyok rá, hogy pályafutásom során nem tettem rosszat egy kollégámnak sem" - A születésnapos Stefka István a Polbeatben

‎Polbeat 2023 június 10.
Rendhagyó Polbeatet szerveztünk Stefka István 80. születésnapjára a Revolution '56 Szabadságharcos Sörözőbe, ahol a PestiSrácok.hu-s csapat mellett Stefka régi barátja és harcostársa, Alexa Károly irodalomtörténész, író, illetve a konzervatív televíziózás nagy, a rendszerváltoztatás utáni - a Horn-Kuncze-kormány által teljesen felszámolt - korszakának két jeles alakja (egyben az ünnepelt akkori munkatársa), Mátyássy Andrea és Dézsy Zoltán is elmondta méltatását, visszaemlékezését. Megszólalt továbbá Stefka István felesége, Naszályi Kornélia és egyik lánya, Stefka Nóra, továbbá Ambrózy Áron, Szabó Gergő és Szalai Szilárd. A Huth Gergely által celebrált rendkívüli adást végül egy fergeteges köszöntés követte, a tortát és a pezsgőt Stefka István kedvenc együttesének, az AC/DC-nek a dübörgésére hozták be a kollégák.