Csaknem kilencmilliárd forintra nőtt néhány év alatt a gyorshajtás miatt kiszabott bírságok összege, miközben a balesetek száma is enyhén emelkedett. A szupertraffipaxok hatását egyelőre nem lehet felmérni – olvasható a Magyar Idők hétfői számában.
Három év alatt másfél milliárd forinttal nőtt a gyorshajtás miatt kiszabott büntetések összértéke – derült ki az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) tájékoztatásából. A hatóság közlése szerint a megengedett legnagyobb sebességre vonatkozó KRESZ-szabályok megsértéséért kiszabott bírság 2014-ben 7 ,5 milliárd forintra, egy évvel később már 7,99 milliárd forintra, tavaly pedig 8,96 milliárd forintra rúgott. Figyelemre méltó adat az is, hogy az év valamennyi napjára több mint 700 gyorshajtást regisztrálnak és szankcionálnak a rendőrök. 2016-ban például a sebességhatárt legalább 15-20 km/órával túllépő járművezetőket összesen 265 616 alkalommal bírságolták meg – beleértve az objektív felelősség szabálya alapján azokat is, ahol nem tudták egyértelműen azonosítani a sofőrt.
A személyi sérüléssel járó közlekedési balesetek száma 2010 óta enyhén emelkedik, hat éve 16 308, tavaly nagyjából 16 500 eset került a nyilvántartásba. Az emelkedés nagyobb mértékű ugyanakkor, ha a 2012-es évhez viszonyítjuk, akkor ugyanis 15 174 volt az esetszám. A súlyos sérüléssel járó közúti balesetek száma viszont csak nagyon enyhe mértékben emelkedett 2012 óta, 2010-hez viszonyítva azonban csökkenés tapasztalható: az akkori 4941-gyel szemben, tavaly 4800 körüli súlyos szerencsétlenség érte az autósokat. A halálos kimenetelű balesetek esetében tovább folytatódott a tíz éve tartó csökkenő trend, és tavalyhoz képest egyedül 2013-ban vesztették kevesebben életüket a közutakon – akkor 591 ember, 2016-ban pedig 597. A Magyar Idők rákérdezett arra is, hogy a Véda intelligens kamerahálózat beváltotta-e a hozzá fűzött reményeket, az ORFK-nál viszont úgy vélik, csak két-három év elteltével lehet majd levonni a következtetést, hogy ezek az eszközök mennyire hatékonyan segítik a közlekedők biztonságát. Ismert, a szupertraffipaxokat uniós támogatással telepítették az ország 134 pontján.
Forrás: Magyar Idők. Vezető kép: Magyar Idők/Havran Zoltán
Gabcikova
2017-03-20 at 09:25
A rendőrségnek a rend fenntartása lenne a feladata, nem pedig a pénzbegyűjtés. Jelesen, a gyorshajtók esetében azok megállítása és rendre utasítása. De ezt meg sem próbálják. A közlekedés biztonsága attól nem javul, hogy tétlenül tűrik a rendbontást, csak utólag szednek be érte pénzt. Remélem, hogy az emberöléssel kapcsolatban nem fogják ugyanezt a módszert követni. Az pedig végtelenül felháborító, hogy győzelmi jelentésként dicsekszenek azzal, hogy mekkora bevételt értek el. Ez egy gazdasági vállalkozásnál érdem, de nem az egy rendfenntatásra való szervezetnél. Azzal tessenek dicsekedni, hogy a rendzavarások száma csökkent! Pl. a halott élsportolót nem fogja feltámasztani a baleset okozójára kiszabott pénzbüntetés.
Mellékesen megjegyzem, hogy a KRESZ-ben nem csak a haladási sebességre és a várakozás mikéntjére vonatkozó szabályok vannak.