A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2,5 milliárd forintos bírságot szabott ki a Booking.com online szállásfoglaló portál üzemeltetőjére, egyúttal megtiltotta a holland vállalatot az agresszív értékesítési módszereinek folytatásától. A versenyhivatal közleményében a döntését azzal indokolta, hogy a Booking.com B.V. tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a fogyasztókkal szemben azzal, hogy többek között megtévesztően hirdette egyes szálláshelyeit ingyenes lemondási lehetőséggel, valamint agresszív, pszichés nyomással késztette őket mihamarabbi foglalásra.
A közlemény szerint a GVH a versenyfelügyeleti bírság megállapításánál figyelembe vette a vállalkozás jogsértéssel érintett, magyar foglalások utáni jutalékbevételét. A közleményben az is szerepel, hogy a GVH 2018-ban indította el a céggel szemben versenyfelügyeleti eljárását. A vizsgálatban a hivatal jogsértőnek találta azt a kereskedelmi gyakorlatot, amelyben a szolgáltatást hirdető televíziós és internetes reklámokban a vállalkozás különösen hangsúlyozta a szálláshelyek “ingyenes lemondhatóságát”. Ugyanakkor a GVH megállapította, hogy ezt a lehetőséget a fogyasztók valójában számos szálláshely esetében csak időben korlátozottan vehették igénybe, továbbá magasabb árat is fizettek, mint ugyanazért a szállásért “ingyenes lemondás” nélkül. Mindez azt jelenti, hogy a vállalkozás az ingyenesség árát beépítette az érintett szállás díjába.
Jogsértőnek találta a GVH azt is, hogy a Booking.com honlapján és mobilalkalmazásában elérhető szálláshely-ajánlatokkal összefüggésben a szálláskeresési és foglalási folyamat minden lépésénél figyelemfelhívó tájékoztatásokat tett közzé. A fogyasztók sürgetésénél példaként említették: a “Még 32-en nézik”, a “Nagyon keresett!, illetve “Az elmúlt 24 órában 17-szer foglaltak itt” feliratokat. Mindez pedig azért jelent problémát, mert a GVH szerint ez a gyakorlat pszichés nyomásgyakorlásra alkalmas, és megzavarja a fogyasztó döntéshozatali folyamatát. Hozzátették: a hasonló üzenetek tudat alatt is olyan érzelmeket, félelmet váltanak ki a fogyasztókból, hogy ha nem foglalják le mielőbb a szálláshelyet, lemaradhatnak róla.
Mindkét esetben a GVH megtiltotta ezeknek a jogsértő kereskedelmi gyakorlatoknak a folytatását. Ezen felül a versenyhivatal azt is jogsértőnek találta, hogy a vállalkozás nem az elvárható szakmai gondossággal járt el a magyarországi szállásadók ajánlatainak megjelenítésekor a Széchenyi Pihenőkártya kiemelt fizetési eszközként való feltüntetésekor. A fogyasztók ugyanis nem valamennyi, a SZÉP Kártyát elfogadó szálláshely esetében észlelhették azonos módon és helyen ennek a fizetési módnak az elérhetőségét, ami szintén torzíthatta döntésüket.
Forrás: MTI
Szabó Tamás
2020-04-29 at 07:45
Igy sorba szedni az összes nyugati gyökerű multit,ellehetetleniteni,elüldözni! Nehogy már mi ilyen szolgáltatásokat ne tudjunk csinálni??? Visszahozni amennyire csak lehet az önellátást. A rabszolgatartó nyugatnak pedig kuss, hamarosan úgyis végük!
Orientál
2020-04-29 at 01:29
Holland ezzel is tele van a ..köm.Én tollam vastagabban fogott volna ,már a Facebook ennek az összegnek a többszörösét megérdemelné a Google és a többi ilyen adóelkerülőkkel együtt. ÉLŐSKÖDŐK MIND.
Fehérlófia
2020-04-28 at 19:18
Ideje volt már! Egy miniállam, amely évszázadokon keresztül fosztogatta az ázsiai gyarmatokat, a gazdagsága és az ehhez kapcsolódó degeneráltság abból a lopott értékekből fakad.
Lucifer
2020-04-28 at 18:22
Végre, erre kellett várni 30 évet? hogy a gyarmatosítókat és hiénákat végre megbüntessék?
Privatizáció mögé bújva mindent felszántottak. Aki itt keresi a pénzét az itt adózzon és ha kiderül hogy
ügyes könyvelésekkel meg erőfölénnyel élt, azonnal kizavarni az országból, bezárni a vállalkozásaikat.
Tesorina
2020-04-28 at 17:54
Nagyon örülök ennek. A fenti gyakorlat már hosszú évek óta él a cégnél. Az internetes foglallásoknál sokszor csak utólag tudhatta meg az ember, hogy a szállás “büntetés” nélkül nem lemondható. Szerintem az is törvénysértő, hogy a (sokszor kényszerű) lemondás árát a közlésük szerint a Booking önhatalmúlag határozza meg, és ez az ár
legtöbbször a szállás árának 100%-a volt! (és ezt is csak utólag közölték…)
Senki Alfonz
2020-04-28 at 17:37
Végre már elindult valami… nagyon helyes, csak így tovább…