Senki sem gondolta volna, de mégis megtörtént: úgy tűnik, a magyar autóipar túljutott a válságon. A járműiparág tavaszi leállása után a negyedik negyedévben majdnem minden járműipari vállalat kapacitásának határait megközelítő szinten termel majd az országban – jelentette ki Pintér István, a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) elnöke. Az autóipar a GDP 10 százalékát állítja elő és döntő szerepe van az exportban. Elképzelhető, hogy több magyar cég is nyertese lehet a most elkezdődött globális gazdasági átalakulásnak. Ahogy Matolcsy György jegybankelnök is fogalmazott: “a kanyarban előzhetünk”.
Pintér István – aki egyben a győri székhelyű Rába Járműipari Holding Nyrt. elnök-vezérigazgatója – szerint a koronavírus-járvány miatti tavaszi leállást követően gyorsan rendeződtek a sorok, amiben annak is szerepe volt, hogy a vállalatok idén eddig a valós igényeknél kevesebbet termeltek. A MAGE tagvállalatai úgy látják, hogy a termelési szint a negyedik negyedévben összehasonlítható lesz a tavalyi év azonos időszakával.
A MAGE több, mint 60 tagvállalatot számlál, a járműgyártók közül mások mellett az Audi Hungaria Zrt.-t, a Magyar Suzuki Zrt.-t és a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.-t.
Tavasszal még sokkal rosszabbak voltak a kilátások. A kapacitásnövelő, robotizációs és modernizációs programok sem álltak le, hanem a járvány miatt inkább felgyorsultak, legyenek azok önerőből megvalósuló, vagy a kormány által támogatott fejlesztések
– mondta. Pintér ehhez még hozzátette: sok vállalat került így olyan pozícióba, hogy nyertese lehet a globális változásoknak, amit óriási lehetőségnek nevezett.
Tele van a rendelési könyv
A globális ellátási láncban egyre inkább azok a vállalatok kapnak szerepet, amelyek a fejlesztések révén hatékonyabban, pontosabban tudnak termelni, nem pedig azok, amelyek olcsó munkaerőt foglalkoztatnak. Magyarország ebből a szempontból jó pozícióban van, hiszen amellett, hogy szakképzett munkaerő áll rendelkezésre, kiváló a gazdasági környezet, és a földrajzi elhelyezkedés is kedvező, hiszen lényegesen közelebb fekszik a járműipari fellegvárakhoz, mint India vagy Kína.
Amennyiben a magyar vállalatok folytatják a beruházásokat, még a vertikális mélyülés sem kizárt az iparágban, akár a kis- és közepes vállalkozások, vagy a globális multinacionális cégek esetében. Ebből kiindulva a 2021-es év egyelőre sokkal jobb kilátásokkal kecsegtet, mint azt nyáron gondolták volna
– mondta Pintér István. A Rábára kitérve elmondta, hogy a rendelési könyvük szinte betelt: van olyan szegmens, ahol jobbak a számok, mint januárban voltak. A negyedik negyedévben az országúti haszonjármű üzletág erős pozíciót mutat, és felfelé ívelnek a rendelési számok a mezőgazdasági üzletágban is.
’90-ben Szentgotthárdon kezdődött
Az autóipar Magyarországon százhúsz éves tradícióra tekint vissza; jelenleg hétszáz autóipari vállalat működik az országban, ami Magyarországot az európai járműipar egyik fellegvárává tette. Tavaly ötszázötvenezer gépkocsit és több, mint kétmillió autómotort gyártottak Magyarországon, az ágazat exporthányada pedig kilencven százalék felett van. A szentgotthárdi Opel-gyár volt az első nagy járműipari beruházás Magyarországon, 1990 nyarán alapította az Opel a leányvállalatot. Az Opel tulajdonosa ma már a Peugeot és Citroën márkákkal fémjelzett PSA-csoport. A vállalat az idén év elején indította el egyik legpiacképesebb benzines motorjának gyártását Szentgotthárdon, évi 350 ezer darabos kapacitással.
Fotó: MTI/Ujvári Sándor
István Kopasz
2020-11-03 at 12:38
Én is köszönöm “ezredes” úr a véleményét, más témákban is szivesen olvasom a bejegyzéseit! Nem egyszerű dolog a közgazdaságtan. Medgyessy Péter mindig “ocsítani” akarta a Ft-ot, mert itt belföldön több Ft-hoz akart jutni az exportból, de ez nem jött be neki, mert a béreket, nyugdíjakat csökkentette! Tehát megszorításokat alkalmazott! Igaz “erős” maradta Ft, de a bérek még messzebb kerültek az “európai” bérektől. Matolcsyék ennek pont az ellenkezőjét csinálták eredményesen, igy az export bevételekből több Ft-t keletkezik, így belföldön több dolgot lehet finanszírozni, stb. stb.! Érdekes az ellenzék reakciója, hogy 2010.előtt viszont jóval erősebb volt a Ft, és ezt hamisan pozitívumként mutatják be…!
Hesslerezredes
2020-11-03 at 09:37
Köszönöm Kopasz úrnak a hozzászólását. Örülök, hogy ‘helyre lettem téve’ (ezt most tényleg pozitívan gondolom!) és megerősített abban, hogy egy jó megoldáshoz először a tényezők összességét kell feltárni. Kár, hogy a politika nem így gondolkodik- egyik oldalon sem. Mindazonáltal az autó összeszerelés lehetősége nagyon fontos és jó dolog. Tény persze az is, hogy van egy kiszolgáltatottsági oldala is a dolognak. Erre mondtuk annak idején – főleg vizsgaidőszakban – az egyetemen, hogy: “Izzadság nélkül nincs verejték.” :)))))))))))))))))))))))))))))
oshon
2020-11-03 at 07:23
Nyugi kopasz , nyugi ne sirasd halalra magad ! Nezd meg a kenyer , tej , hus , gyumolcs , viz es uzemanyag arat 2010 ben es 20 ban , forintban … aztan rajohetsz hogy eszed a szart pont
István Kopasz
2020-11-03 at 01:06
Hesslerezredes!
Sok igaz dologról írnak itt a hozzászólók, de egy dologról nem szólnak a Ft – euró árfolyamának arányáról, romlásáról! A dicséretes béremeléseknek árfelhajtó hatásuk is van, csak az a baj, hogy ez nem euróban, hanem Ft-ban jelentkezik! Tehát ugyanaz az autó ára változatlan euróban, de Ft-ban jóval többet kell fizetni érte mint korábban! Az itthoni bérfejlesztéseket nem ismerik el euróban, ezért romlik folyamatosan a Ft árfolyama! A Ft-ban fizetett több bért árfolyam romlással veszik vissza! Ez belföldön érzékelhető, de kevésbé mint az import esetén vagy külföldi utazások során amikor valutát veszünk! A gépkocsi importnak számít, még ha Magyarországon gyártották is!
Hesslerezredes
2020-11-02 at 19:17
Kedves Nézzük-magát-a-dolgot! Köszönöm válaszát, szégyellem, de ezekre a szempontokra nem gondoltam, pedig gondolhattam volna.
Azt a részét azonban – nem az Ön magyarázatának – továbbra sem értem, hogy a hagyományos hajtásmódú autók árát (tehát a tisztán benzines, esetleg dízel) miért nem csökkentik?
Egy nagyobb forgalom bruttó nyereségtömege nem kompenzálná azt a “veszteséget”, amit egyenként/darabonként az olcsóbb ár minimális nyereségtartalma miatt elszenvednek?
Felszabadulna raktárkészlet is pld.
Nézzük_magát_a_dolgot
2020-11-02 at 17:01
Tisztelt Hesslerezredes! Ne vágja sutba a diplomáját, mert a látszólagos ellentmondás könnyen feloldható. A műszaki tudás elemi szintje nélküli méregzöldek eluralják a politikai döntések színterét, a politikai döntéshozók egyébként már alapból is gyakran laikusok, akiket szép szólamokkal lehet megvezetni. Most valami oknál fogva a járműipar van kipécézve, és a fizikai törvények teljes figyelembe vétele nélküli mértékű kibocsátáshatárokat írják elő, horror mértékű, teljes csődöt jelentő büntetésekkel fenyegetve. A rendszerszemlélet mellőzésével, hiszen például az elektromos autó teljes életciklusát és az akkumulátorgyártást figyelembe véve egyáltalán nem jelent akkora szennyezőanyag-csökkentést, mint azt a döntéshozók bilibe lógó kézzel megálmodják. Az autógyárak hihetetlen fejlesztési pénzeket kénytelenek költeni az elektrifikációra, és ráadásul elkerülhetetlen, hogy még több járulékos költség ne merüljön fel, hiszen ez a technika nincs évtizedek óta úgy kiforrva, mint a belső égésű motorok. Már meg is indult a legjelentősebb márkáknál az autóleégések miatt a tömeges visszahívások, ahol a megoldás a ma még méregdrága akkumulátor csomag teljes cseréje garanciában – reméljük, hogy a kicserélt új akkucsomag már nem gyullad ki… Ezt is és a fejlesztési költséget is meg kell fizetni a vételárban, mert az autógyárak pénze az eladás során keletkezik, nem nyomdai úton. Nem véletlen, hogy pl. egy hibrid Vitara drágább a tavalyinál, hiszen a plusz akkumulátor, speciális villanymotor és vezérlés az eddigi technikán FELÜL van beépítve. És az autógyártó kénytelen a megnövekedett költséget érvényesíteni az árakban. Nem fog a mi két szép szemünkért csődbe menni.
Hesslerezredes
2020-11-02 at 15:41
Attól, hogy Kemény Szilárdnak még igaza van – nincs neki igaza!!! :)))
Gyakorlatilag mindenütt összeszerelő autógyártás zajlik.
Ez van, ezt kell szeretni. Meg örülni neki,de nagyon, hogy mi szerelhetünk össze autókat.
Nekem inkább az a nagy kérdés, hogy hogy a vérbe van az, hogy a járvány alatt csökkent a kereslet az új autók iránt, erre – minden közgazdasági axiómára rácáfolva – az autógyárak ÁRAT EMEL/TEK/NEK???????!!!!!????
Eddig – úgy tudtam -, hogy ha csökken a kereslet, akkor árat kell csökkenteni, hogy újra legyen kereslet.
Vághatom a sutba a közgazdász diplomámat???
Nézzük_magát_a_dolgot
2020-11-02 at 09:29
Sokan – köztük itt Kemény Szilárd is – lekicsinylően tekintenek az autógyárakra, abban a hitben, hogy igénytelen összeszerelésről van szó. Most nem részletezem egy autó gyártásának technikailag-logisztikailag hihetetlenül összetett voltát és állandó fejlesztési igényét, csak egyetlen mozzanatot emelek ki – remélem, sok hitetlen elgondolkozik ezen. Ma egy autógyár alatt négy gyáregység, azy alapplatform gyártás, sajtolóüzem, festőüzem és végszerelde összességét értjük. Egy ilyen gyár beruházási igénye elgondolkodtatóan magas. Nagyságrendileg egy foglalkoztatottra vetítve 100 millió, de 200 millió forint is lehet. Aki életében dolgozott már a reálszférában, az nagyjából fel tudja mérni, hogy milyen csúcstechnológiájú berendezések ezek, ilyen módon milyen igényesek a működtető emberi erőforrás szakmai alkalmasságára. Megemelem a kalapomat a járműipar minden résztvevője előtt – beleértve a nálunk rendkívül erős háttéripar, az alkatrész és részegységgyártókat is.
A Nagy Testvér figyel téged
2020-11-02 at 06:47
A Románoktól pedig elvitték a Dacia összeszerelő üzemet a Franciák! Vajon miért?
sorry
2020-11-01 at 19:13
Nyilván jobb lenne, ha magyar tulajdonban lenne az Audi és a többi márka, – de ez a vágyálom kategória – nem kell bagatellizálni az érdemeiket! Működnek, munkát adnak a dolgozóiknak, a beszállítóiknak, majdnem csúcsra járnak, eladják a termékeiket, egy nehéz időszakban tudnak érvényesülni, ennek örülni kell
oshon
2020-11-01 at 16:34
Ne kemenykedj szilard , es ne kicsinyits le minket … inkabb aruld el , nalad miert lehetne ‘sorban’ allni … mert te meg a nadszallban sem talalod a bogot ! Ne kobdoss szilike , tanulj meg dolgozni , a munka megtanit majd becsuletre es ‘felszabadit’ … egyelore hajra !
Kemény Szilárd
2020-11-01 at 16:22
Pontosítsunk.
Német és japán autóipar, hazai összeszereléssel.