A december 30-án megjelent kormányhatározat szerint a kormány továbbra is állja – a 2016-ban Tarlós Istvánnal kötött megállapodásnak megfelelően – a “kék” elővárosi autóbuszok és vasúti (HÉV) személyszállítás Budapest közigazgatási területén belüli szolgáltatására a bevételekkel nem fedezett költségek 50%-át- olvasható a Miniszterelnökség közleményében.
A tájékoztatóban hangsúlyozzák, hogy a megállapodás feltételei semmit sem változtak, a kormányhatározatban rögzített értékek pontosan megegyeznek a 2016 óta fennálló megállapodás költségmegosztási elveivel. Ezen túlmenően a kormány az érintett autóbuszvonalak és hév közlekedés járműparkjának és infrastruktúrájának megújítására is jelentős lépéseket tesz – melyeket nem 50-50%-ban finanszíroz a Fővárossal közösen, hanem 100%-ban magára vállalt.
Így a Kormány teljes mértékben állja a szentendrei, ráckevei és csepeli HÉV-vonalak felújítását és a járműveinek cseréjét, ezen kívül idén forgalomba állított 30 darab vadonatúj kék autóbuszt is az agglomerációs közlekedésben mindezen fejlesztésekhez a Fővárosi Önkormányzatnak egyetlen forinttal sem kell és kellett hozzájárulnia
– derült ki a Miniszterelnökség közleményéből.
Önkormányzati feladatok
Azt is hangsúlyozták, hogy Magyarországon a helyi közlekedés fenntartása önkormányzati feladat, így Budapesten is. A helyközi – így az agglomerációs – közlekedés fenntartása pedig állami feladat. Budapest és az agglomeráció közlekedésében egyaránt jelentős szerepet játszanak az állam által fenntartott hévek és Volánbusz-járatok, amelyek egyszerre szolgálják az agglomerációban élőket és a budapestieket. Arra is rámutattak, hogy a kormány az 50%-os finanszírozást azzal együtt állja, hogy az érintett járatok forgalmának többsége helyi, Budapesten belüli személyszállítás, amelynek biztosítása teljes mértékben önkormányzati feladat. A Tarlós Istvánnal kötött megállapodásban szereplő 50%-os állami finanszírozás tehát a Fővárosi Önkormányzatra nézve kedvező – a Kormány határozata pedig semmi másról nem szól, mint ezen költségmegosztási arány megerősítéséről a jövőre nézve.
A kormány nem a Facebookon panaszkodik
A konkrét finanszírozási értékek valóban növekednek, részben a BKV-hoz hasonlóan a MÁV HÉV és a Volánbusz működésében (például a 2020 eleji jelentős béremelések következtében fennálló) költségnövekmények miatt, továbbá az elszámolási rend koronavírus miatt kieső menetdíjbevételek arányos finanszírozását is magában foglalja. A költségvetési növekményt ezek a tényezők okozzák, nem csak a Főváros számára, hanem a kormányzati 50% vonatkozásában is. A kormány nem a Facebookon panaszkodik, hanem biztosítja a rá eső 50% vonatkozásában a megnövelt finanszírozást és elvárja ugyanezt a Fővárostól is.
A kormány célja, hogy a budapesti és agglomerációs utasok érdekeit egyaránt szolgáló, hatékony közösségi közlekedési rendszer működjön a régióban, rendezett és méltányos megállapodás keretei között
– zárul a Miniszterelnökség által kiadott közlemény.
Forrás: OS; Fotó: illusztráció
khm
2020-12-31 at 18:59
Van egy kérdésem!
Oda ugyan minek,ahol 10 percenként van egy járat?
Szeretném a Kormány tagjait egy vidéki kisváros buszjáratára meghívni. Az szerintem tetszene Nekik.
Pláne,ha lekésik a 8 óra előtti járatokat. 🙂
Nem ,barátocskáim,nem jön tíz percen belül a másik. 2-4 óra múlva esetleg.
khm
2020-12-31 at 18:51
Ühümm.
És van-e értelme?
Nézzük_magát_a_dolgot
2020-12-31 at 18:22
Tömjük csak Budapestet a “vidék” rovására is, a libsi lumpen alproli hálás lesz érte.