A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) szerint a magyar vasút kulcsszerepet játszhat az ukrán exporttermékek világpiacra juttatásában, valamint az Ukrajnába irányuló humanitárius és gazdasági szállításokban, ami Magyarország és a logisztikai ágazat számára évi sokmilliárd forint bevételt jelentene a következő években. Ehhez alapvető fontosságú lenne a határ menti vasúti infrastruktúra azonnali fejlesztése kormányzati és uniós forrásokból, ellenkező esetben a környező országok profitálnak a megváltozott szállítási útvonalak miatti lehetőségből – hívta fel a figyelmet az érdekképviselet szerdán, az MTI-hez eljuttatott közleményében.
Felidézik, hogy az Európai Bizottság a napokban szolidaritási folyosók létrehozására tett javaslatot, amelyekkel biztosítható, hogy Ukrajna exportálhassa a gabonát, valamint hozzájusson a humanitárius szállítmányok mellett egyéb szükséges árukhoz a takarmányoktól a műtrágyákig. Különféle piaci források szerint az exportra szánt ukrán gabonamennyiség akár elérheti az évi 20 millió tonnát – írják a közleményben. Fülöp Zsolt, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) elnöke a közleményben hangsúlyozta: mivel Ukrajna elveszítette tengeri kikötőit, a gabona kizárólag vasúton tud kijutni az országból, és a piaci-szakmai konszenzus szerint a következő 2–3 évben szinte biztosan a vasút lesz a gabonaszállítások elsődleges eszköze.
Ezért a piacért a környező országok között most komoly verseny indul, hogy minél nagyobb legyen a részarányuk a szállításban
– tette hozzá az elnök. A szövetség számítása szerint Magyarországnak lehetősége lenne a jelenlegi forgalmon túl akár évi 5 millió tonna ukrán gabona átrakására és vasúti szállítására, ami az ebben részt vevő állami és piaci szereplőknek, illetve a költségvetésnek – pályahasználati díjak, adók és járulékok formájában – évi sokmilliárd forintos bevételt generálna. Részletezik, hogy az Ukrajnából érkező árut át kell rakodni teherautókra vagy széles nyomtávú vágányról az uniós szabványos nyomtávnak megfelelő vasúti kocsikra. A határ magyar oldalán, Záhonyban, illetve az átadás előtt álló fényeslitkei East-West Gate terminálon jelentős az átrakási kapacitás – évi 10 millió tonna –, de ezek kihasználásához fejlesztésekre lenne szükség. Fülöp Zsolt arra hívta fel a figyelmet, hogy a záhonyi térség vasúti infrastruktúrájának fejlesztései hozzájárulnának ahhoz is, hogy Magyarország aktív szerepet vállalhasson a háborút követő újjáépítéshez kapcsolódó logisztikában is.
A 2002-ben alapított Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége a hazai logisztikai és közlekedési szakma egyik meghatározó szervezete, a magyar logisztikai szolgáltató központok mintegy 90 százalékát fogja össze, komplett szolgáltatási láncot fed le, a közúti, vízi, vasúti, légi fuvarozást, valamint a logisztikai szolgáltatói tevékenységet is beleértve. A szövetségnek jelenleg 89 tagja van, az általuk képviselt nemzetgazdasági volumen az árbevételek alapján meghaladja az évi 500 milliárd forintot.
Forrás: MTI; Fotó: vg.hu (illusztráció)
angelblind652
2022-05-27 at 17:56
HÓHA! Azért ezen még gondolkodjunk el egy kicsit. Ők is ugyanolyanok lesznek, mint az eu-s ursula, hogy ígérgetni azt tud, de fizetni???
Valika
2022-05-26 at 22:55
Fényeslitkén kész a terminál, március végén lett volna átadva a forgalomnak. De elmaradt. A személyzet készen áll, csak még nem dolgoznak. Tegnapelőtt láttam a darukat mozgatják, mármint nem ott állt ahol azelőtt nap. Záhonyban meg Eperjeskén doktoráltak az átrakásból. Úgy hallom megint rengeteg munka van az átrakóban. Ömlik át a gabona meg a tengeri.
Királytigris
2022-05-26 at 22:15
Vladtepesch
2022-05-25 at 15:08!
Igazad van, ha az orosz ehhez nem járul hozzá ebből a tranzitálásból nem lesz semmi. Ugyanez vonatkozik a román, a lengyel és a szlovák tranzitra is.
Tények
2022-05-26 at 13:28
Kovács Pityu
egyetértek. Magyarország legaljasabb-legmocskosabb miniszterelnöke Kurcsány volt.
Csodálkozom, hogy életben van, Kennedyt is lelőtték, pedig arra nem volt ilyen nyomós ok.
Talán lesz egy olyan ember aki nemzetért feláldozza magát és az ítéletet végrehajtja.
Mást nem érdemel a mocsok.
Kovács Pityu
2022-05-25 at 20:32
Csak azért, hogy 2008- ban eladták a MÁV teherszállító üzletágát az osztrákoknak, felakasztani, vagy fejbe lőni, vagy meglincselni kellett volna a felelősöket.
https://magyarnemzet.hu/archivum-magyarnemzet/2008/01/allami-szakertelem-es-a-mav-eladasa
És ez még csak a jéghegy csúcsa volt. Több százezer milliárd forintos kárt okoztak a privatizációjukkal, PPP-szerződésekkel, és devizahitelekkel az országnak, és a magyar embereknek.
Bressa
2022-05-25 at 17:28
Nagyon, de nagyon sok feltételhez kell kötni! Szóval: nem lehet!
A Nagy Testvér figyel téged
2022-05-25 at 17:16
Az Orosz katonai szakértők, már pedzegetik a Csapi vasúti körzet Kalibr-álásának szükségességét, meggátlandó a vasúti hadianyagszállítást!
Ungarn über alles !
2022-05-25 at 16:25
“Magyarország és a logisztikai ágazat számára évi sokmilliárd forint bevételt jelentene”
nnakérem csak Qrva óvatosan a szállítási árkalkulációval !
…rohadt sokba van már nekünk így is ez a mocsokállat szomszédnép !
Patriot
2022-05-25 at 16:05
Tetű gyurcsány nem adta volna el a MAV teherszállítast a labancoknak , akkor nemm csak a pályahasznalatból lenne bevétel.
Vladtepesch
2022-05-25 at 15:08
Na, hát meg is van a következő orosz célpont.
Csop (vagy: Csap).
Mármint a vasúti átrakó.
Néhány orosz rakéta neki és konyec filma.