A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) nem adott ki hozzájárulást, engedélyt a tótkomlósi raliverseny megrendezéséhez – közölte a szervezet szombaton az MTI-vel. A múlt vasárnapi verseny záróprogramja közben egy raliautó a nézők közé hajtott, tizenegyen megsérültek. Szombaton este a Magyar Gyorsulási Szövetség közölte: ők adták ki a szükséges hozzájárulást.
Oláh Gyárfás elnök az MNASZ vezetősége nevében szombati közleményében azt írta:
szeretnénk egyértelműen rögzíteni, a verseny rendezője nem kérte meg szövetségünktől a 2004. évi I. törvényben előírt országos sportági szövetségi hozzájárulást, nem nyújtott be semmiféle dokumentációt a verseny biztonságos megrendezhetőségének vonatkozásában és így szövetségünk nem is vizsgálta a rendezvényt és nem is adott ki semmiféle hozzájárulást a verseny megrendezéséhez.
Jelezték: mivel több helyen megjelent, hogy engedélyezett autóversenyen történt a baleset, a szövetség több megkeresést kapott, amelyben arra kértek választ, hogy az MNASZ milyen körülmények között adott ki a versenyhez engedélyt. A közleményben kitértek arra: az elmúlt években a szövetség azt tapasztalta, hogy több olyan szervezet is tevékenykedik Magyarországon, amelyek az autósport területén jogellenesen magukénak tulajdonítják az országos sportági szövetségi hozzájárulás kiadásának jogát.
Amennyiben jelen esetben is ilyen, nem jogszerűen kiadott hozzájárulással rendelkezett a szervező, úgy a hatóságok minden bizonnyal vizsgálni fogják ennek körülményeit, az esetlegesen kiadott hozzájárulások jogi hátterét és esetleges szerepüket a sajnálatos baleset kialakulása kapcsán
– olvasható a közleményben, amelyben az elnök azt is megemlíti: az MNASZ kiemelt hangsúlyt fektet a versenyek, versenyzők, tisztségviselők és nézők biztonságára.
Ennek egyik összetevője, hogy abban az esetben, amennyiben egy rendezvény nem rendelkezik MNASZ-engedéllyel, rendezési hozzájárulással, úgy a rendezvény – a szabályzataink szerint – tiltott rendezvénynek minősül, azon versenyzőink, tisztségviselőink, sportbíróink nem vehetnek részt
– írták.
A Békés Megyei Rendőr-főkapitányság a police.hu oldalon múlt vasárnap azt közölte: Tótkomlóson engedélyezett autóversenyt tartottak a belvárosban, és a rendezvény záróprogramja közben egy raliautó a nézők közé hajtott. A 11 sérült közül kilencen kerültek kórházba: hárman súlyosan, hatan könnyen sérültek meg. Az Orosházi Rendőrkapitányság büntetőeljárás keretében vizsgálja a történteket.
A Magyar Gyorsulási Szövetség (MGYSZ) adta ki a szükséges hozzájárulást a múlt vasárnapi tótkomlósi raliverseny megrendezéséhez – állt a szövetség szombaton kiadott közleményében. A Magyar Gyorsulási Szövetség leszögezte, hogy a raliversenyzés az ő sportágai közé tartozik, így az MNASZ semmiféle jogkörrel nem is rendelkezik az Air Sprint versenyek engedélyeztetése vagy egyéb rendelkezési jog gyakorlása terén. A Magyar Gyorsulási Szövetség azzal vádolta meg az MNASZ-t, hogy “hazug állításokat” terjeszt, és “szándékos rosszhiszeműséggel azt a látszatot akarja kelteni, hogy az MGYSZ jogsértő módon adta hozzájárulását” a tótkomlósi verseny megrendezéséhez. A közleményben emlékeztettek arra: az MNASZ által az MGYSZ ellen kezdeményezett törvényességi eljárás során született jogerős ítélet kimondja, hogy a Magyar Gyorsulási Szövetség országos sportági szövetség.
Forrás: MTI; Kiemelt kép: beol.hu
polizza
2019-06-16 at 12:48
Nem egészen értem a híreket. Megváltozott volna egyes dolgok megnevezése azóta, mióta pár évtizede foglalkoztam vele?
OK, nem vagyok naprakész, tudom. Na de ennyire?
Ez a verseny, nekem úgy tűnik, hogy egy városi lezárt utcákon lebonyolított gyorsasági/ügyességi? verseny volt.
Azaz pályaverseny, zárt pályán.
A rally – lehet, hogy most már nem? – pedig egy hosszútávú, több/sok órán át – akár 24, vagy még több – tartó olyan verseny, melynek vannak normál és gyorsasági/speciál szakaszai, azaz olyanok, melyek:
1- normál forgalmú előírt útszakaszokon, a KRESZ szabályainak teljes betartása mellett ( esetleg engedélyezett bizonyos mértékű sebességtúllépés (5-10%) a versenyzők számára, de a rendőrség több helyen ellenőriz! ) és annak alapján kiszámított, előre megadott időtartam alatt teljesítendők. Elejükön és végükön a versenybíróság időellenőrző pontokat működtet. A nem előírt időpontban való érkezés – késés, de a korai érkezés szintén – büntetéssel jár.
2- a gyorsasági/speciál szakaszok lehetnek országúton, vagy magánutakon, különböző burkolatú utakon lebonyolítottak, de! mindig forgalomtól elzárt a terület, a verseny elején un. pályazárás történik – a szakasz vezető bírója, aki a rajtnál tartózkodik a verseny alatt, végigmegy a pályán, ha mindent rendben talál, akkor visszafelé jövet a kocsiablakból kinyújtott zászlóval jelzi a pálya lezárását – attól kezdve a pálya nyitásáig – az utolsó versenyző után a szakasz vezető bírója megint végigmegy a pályán, ellenőrzi nem maradt-e bent versenyző, aki még megindulhat versenytempóban- és ezzel nyitja a pályát -.
A kettő között a versenyzőkön kívül senki nem közlekedhet azon az útszakaszon. Ha bármi rendkívüli esemény történik a vezető bíró dönt az információk alapján. Ha kell a versenyt megállítja, beküldi a rajtnál tartózkodó mentőt, stb. Lényeg, hogy szembe irányú mozgás a pályán nem történhet a pálya verseny végi nyitásáig.
Ezen a szakaszon a versenyzők mennek, ahogy a csövön kifér. Kockáztatnak, mert nyerni akarnak. És időre megy, minél rövidebb időre. A néző pedig nem tartózkodhat olyan pozícióban, ahol baj érheti. Na ezzel szokott a gond lenni.
Manapság, sokkal könnyebb a helyzet ellenőrzése kihelyezett rendezőkkel, hisz van mobiltelefon, rádió, stb…
Pár évtizeddel ezelőtt ilyesmi még nem létezett.
Aztán vannak a különböző csak zárt pályán – esetleg külön ezen célra épített – lebonyolított versenyek.
Sokfélék lehetnek. Az F1, ügyességi versenyek, terepversenyek, stb. Sokfélék. De csak végig zárt ellenőrzött pályán lebonyolítottak. Sokszor szemmel is átláthatók.
Kicsit a fenti és ennek kombinációjának tűnik a hegyiverseny, ami ugyan végig zárt pálya, de általában az egy lezárt közút szakasz, hosszúsága és a terepviszonyok miatt azonban nem átlátható, a nézők mozgása szempontjából jobbára olyan rally-gyorsasági jellegű.
Lényeg, hogy bármilyen autó – de motor is! – versenyt csak akkor szabad rendezni, ha a pálya is, a versenyjárművek is, meg a versenyzők is megfelelnek az előírt feltételeknek.
Ilyen a nézők biztonságának biztosítása.
A nézők viszont sokszor nem hallgatnak még a rendőrre sem.
Mert ahogy a versenyző győzni akar és azért kockáztat, a néző meg látni akar, meg különleges fotókat lőni.
Van viszont egy különbség kettejük között. A néző azonnal áthárítja a felelősséget vagy a versenyzőre – a csúnyára, aki őt elütötte – vagy a rendezőkre/bírókra, hogy miért nem vigyáztak jobban rá.
Hogy pont ő volt az, aki ezt lehetetlenné tette, azt abszolut figyelmen kívül hagyja.
WRC
2019-06-15 at 20:31
És mi lenne, ha az összes ilyen környezetszennyező sz@rt betiltanák? A nagyobb WRC/IRC világbajnokság még oké, de ezek a bukócsöves Ladás Józsik nagyon szánalmasak. Ki velük!
Nem Ladás
2019-06-15 at 23:24
Nagyobb környezetszennyezés az üdülő hajók üzemeltetése, betiltani, nagyobb környezetszennyezés a repülés, el lehet érni oda biciklivel is betiltani, nagyobb környezet szennyezés az élelmiszer adalékok utaztatása a világon (pl. guárgumi), betiltani,
környezetszennyezők a nagy koncertek, betiltani, környezetszennyező a futás ( egy futó ember CO2 kibocsátása 35 g/km) betiltani a futást. Létráról leesve sokkal többen sérülnek meg mint autóversenyen betiltani a létrát.
Te vagy valaki más dönti el, hogy mi oké és mi nem?