Kiterjesztik Németországig az évtized végére felépülő H2Med nevű vezetéket, amelyen az Ibériai-félszigetről érkezhet zöld hidrogén az európai kontinensre – jelentette be vasárnap este Emmanuel Macron francia államfő Olaf Scholz német kancellárral tartott közös sajtótájékoztatóján, Párizsban.
Úgy döntöttünk, hogy kiszélesítjük a H2Med-projektet európai finanszírozásoknak köszönhetően, és összekötjük Portugáliát, Spanyolországot és Franciaországot Németországgal, amely partnerünk lesz ebben az infrastrukturális stratégiában a hidrogén területén
– mondta Emmanuel Macron a Franciaország és Németország közötti megbékélési szerződés hatvanadik évfordulója alkalmából rendezett közös német–francia kormányülést követően.
A Spanyolország, Portugália és Franciaország között decemberben létrejött megállapodás szerint az Európai Unió éves szükségleteinek 10 százaléka, mintegy kétmillió tonna zöld hidrogén érkezhet az Ibériai-félszigetről az európai energiapiacra.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/EPA/Bernd Settnik
Facebook hozzászólás
kanigunda
2023-01-23 at 14:59
triacus: Kapásból a bajor visszatárolós erőműveket néztem meg. A 85%
az energetikában nem számít jónak, csupán szükségmegoldásnak. Ugye
Hollandia meg Kis Hazánk nem igazán alkalmas hasonló mutatványra, a
megfelelő szintkülönbségek miatt. A többi technika csak “igéretes
kisérlet”, sajnos. Benkó tanár után szabadon az akkumulátor csak a
szünetmentes tápokba való, ott viszont nagyon fontosak. Energetikailag
azonban csak egy fáradt viccet valósítanak meg, max elvetélt helyeken
adhatnak némi alternatívát kicsiny közösségeknek (pl. Ausztrália közepe).
Szóval a hidrogénvilágtól vagyunk még annyira messze, hogy most beszélni
róla a politikai felelőtlenség kategóriája.
triacus
2023-01-23 at 13:49
@kanigunda:
“De egy ilyen szégyenletes hatásfok láttán merül fel egy-két kérdés.”
Hiába 70-80% egy tározós erőmű hatásfoka, ha a felépítéséhez jelentős területet kell átalakítani.
A koncentrátoros naperőművek – ahol az olvadt sóval oldják meg a hőtárolást – csak bizonyos helyeken létesíthetőek.
Az akkumulátoros energiatárolás is hatékonyabb, de az akkumulátorok előállítása jelentős környezeti terheléssel jár.
Szóval minden technológiának megvan az előnye és a hátránya is.
kanigunda
2023-01-23 at 11:55
Királytigris, triacus: Köszönöm!
Mérnökszemmel: Nem hinném, hogy ezen a fórumon bárkinek is baja lenne az általában vett
innovációval. Sőt! De egy ilyen szégyenletes hatásfok láttán merül fel egy-két kérdés.
Meg aztán, ahogy már írtam jó ideje megy ez a “küszöbön a hidrogén forradalom”. Csak
valahogy még nem ért ide. Ezek a tények, amik persze nem azt jelentik, hogy ne lehetne
áttörés. Valamikor. Most a téma (ismét) divatos, biztos lehet vele állami adóciciket
megfejni. Szóval én, mint művelt laikus 🙂 igencsak szkeptikus vagyok az energiamérlegek
láttán.
A Walter motorral valóban épített a III. Birodalom tengeralattjárót de a veszélyessége, a
peroxid akkori drágasága és főleg a rendkívüli zajossága miatt a napi (hadi) gyakorlatban
használhatatlan volt. Nem tudom ma mennyire lenne rentábilis a peroxid gyártása de
gyanítom, hogy ma sem olcsó és a veszélyessége továbbra is nagy. A téma ma ismereteim
szerint nem aktív.
Hasonló a helyzet a fúziós reaktorokkal is. Szóval ez a zöldség továbbra is sajnos és
elnézést a kifejezésért egy intellektuális onánia marad.
Mérnökszemmel
2023-01-23 at 11:02
A hidrogén előállításának és felhasználásának a technológiájáját jelenleg számos országban fejlesztik. Nem hiába. A tendencia az, hogy egyre több megújuló kapacitás áll rendelkezésre. A hidrogén előállítás az energiatárolás egy újabb módja az akumulátorok, víztározós és egyéb módszerek mellett. Lehet károgni, meg fotel okoskodni, de nem értem mi baja van bárkinek az innovációval, lehet hogy végül bukta ez az irány de garantálom hogy a jelenlegi földgázra és kőolajra alapozott világunk is biztos halálra ítélt hosszú távon. A technológiai potenciál a hidrogénben hatalmas, és ha a technológia készen áll bárki előállíthatja magának.
III
2023-01-23 at 10:54
Azért azt tudni kell, hogy a hidrogén felhasználása a jelenlegi háztartási energiatermelő berendezésekkel nem fog menni, a biztonságtechnikája pedig sokkal szigorúbb mint a földgáz esetében. A Magyarországon jelenleg üzemelő gáztüzelő berendezések 99,5 százaléka alkalmatlan a hidrogén eltüzelésére, tehát szinte az összes háztartási berendezés cserére szorul, ez kedvez a nyugati gyártóknak, mert ők már készülnek az átállásra, és nagy üzletet remélnek ettől. Ipari, közületi téren ugyanez a helyzet, a magyar vezetékhálózat pedig nem alkalmas a hidrogén szállítására, 20 % részarányú betáplálásnál a végpontokon ( fogyasztóknál ) már csak 6 % a hidrogén tartalom, nagy a veszteség. Egyéb alternatívákról szó sem esik, miért?
TRIACUS csatolmányában, a SIEMENS anyagában csak erőművekről beszélnek, szó sincs decentralizálásról, helyi előállításról , felhasználásról. Minden arról szól, hogy ki állítja elő a “zöld” energiát a társadalom számára, jóval drágábban mint az orosz gáz esetében, és kitől kell ezt megvásárolni!
Már megint a függőségről beszélnek, még véletlenül sem a függetlenedésről.
ÜGYES!!
Királytigris
2023-01-23 at 10:00
1 A hidrogén előállításához több energia kell, mint ami kinyerhető belőle.
2. A zöldhirogén előállítása vízbontással történik, amit a napelemek és szélturbinák által termelt áram biztosít.
A napelemek és szélturbinák által termelt áram a végső felhasználáshoz érve 2/3-os veszteséget szenved. Másképen fogalmazva a hatásfok mindössze 33%.
3. A hidrogén rendkívűl robbanásveszélyes!
Ungarn über alles !
2023-01-23 at 09:53
“Kiterjesztik Németországig az évtized végére felépülő H2Med nevű vezetéket”
há’ nem bájosak ? megajánlották a Hidalgók és a Luzitánok hogy ha majd a mostani mikulás unokája lesz szolgálatban – az majd hoz nekik valamit addig meg tüzeljenek fűvel-fával-kis fekával
Béla
2023-01-23 at 09:12
csakafidesz2023-01-22 at 21:52
Helyesbítek: Fűtőérték szempontjából ez csak 6,72 milliárd köbméter földgázt jelent, ami a 2021 évi 552 milliárd köbméternyi európai fogyasztásnak csak 1,2%-a.
na4
2023-01-23 at 08:51
Ez az évszázad kamuja. A hidrogén nem energiahordozó. Ahhoz, hogy hidrogént kapjunk, energiát kell befektetni, méghozzá nem is keveset. Uránból, olajból, gázból és szénből energiát lehet nyerni, és nem kell energiát befektetni. Óriási átverés, pénz a lefolyóba. Ugyanolyan zöld kamu, mint a többi.
Hedvig
2023-01-23 at 02:27
Soha ne alapozzunk arra, hogy egész Európában gondolkodnak. Soha nem tették, és soha nem is fogják megtenni. Tőlük mi, ill. a keleti országok lakói nyugodtan fel is fordulhatnak. Mikor, miben segítettek nekünk? Soha, semmiben. A rendszerváltáskor voltunk olyan naivak, hogy azt hittük segíteni akarnak. Mi lett a vége? Mire felébredtünk, simán kifosztottak bennünket, és azóta is gondoskodnak arról, hogy ne tudjunk talpra állni, ill. önállósodni. Ideje ezt tudatosítani magunkban, és nem is számítani tőlük semmi jóra. Gondoskodjunk saját magunkról, tőlük pedig azt az ukázt fogadjuk el, ami nekünk jó, a többit észre se vegyük. A vége úgyis az lesz, hogy ez az egész összetákolt kóceráj szétesik magától, vagy kitesznek, vagy magunktól kilépünk. Készüljünk hát erre, ne érjen bennünket váratlanul. Nekik meg őszintén kívánom, vegyék fel maguk közé Ukrajnát, éppen egyformák, jól meg fogják érteni egymást. Egy baj van csak: méghozzá az, hogy a csodálatosan szép Kárpát-medencénk éppen kettejük között van. Be kell hát rendezkednünk önellátásra, aztán körben védeni kell a határainkat. Embert próbáló feladat. Hát nem is tudom……, mindenesetre rugaszkodjunk neki!
triacus
2023-01-23 at 02:23
@kanigunda:
Az USA-ban kapható hidrogénhajtású Toyota Mirai, a 2023-as modell (2014 óta gyártják, 2021-ig – az első szériából – 9274-et adtak el) 49 500 dollártól kezdődően:
https://www.toyota.com/mirai/
Kaliforniában van 53 hidrogén-kút.
triacus
2023-01-23 at 01:43
@Vízöntő: Rózsaszín vagy vörös, mivel nem megújuló forrásból történik.
Vízöntő
2023-01-23 at 01:19
triacus,
és ha atomerőműben termelt energia felhasználásával oldják meg az milyen szín?
triacus
2023-01-23 at 01:16
@Namond: A Mol már építi Szászhalombattán:
https://bit.ly/3iYKJCa
triacus
2023-01-23 at 01:09
@kanigunda: A képen a németországi, Prenzlau melletti Wittenhofe-ban, 2011-ben felépített hibrid erőmű két tartálya látható: a szélenergia által biztosított elektromos energiát vízbontásra használják, az így keletkező hidrogént és oxigént a szélmentesebb időkben meg gázturbinákban egyesítve elektromos áramot állítanak elő.
A technológiáról a Siemens oldalán: https://bit.ly/3iUUsJB
Namond
2023-01-23 at 01:04
Hazánkban komolyabban kellene venni a hidrogén alapú, energetikai szuverenitásunkat biztosító energetikát.
A németek bezzeg nem csak hidrogén hajtású vonatot, hidrogén közegre fejlesztett turbina lapátozást, de most már vízbontásból származó hidrogén importtal is foglalkoznak.
Persze a hidrogént nem csak tiszta állapotában, energia cellákban, közvetlenül elégetve, mint a városigázban, földgáz adalékként, de vegyületeiben is felhasználhatjuk üzemanyagként.
Nem véletlen, hogy a hidrogén-peroxid üzemanyagú erőforrást (Walter motor) is 1936 táján, katonai használatra, a németek fejlesztették ki.
A peroxid bomlása 2 H2O2 = 2 H20 + O2, exoterm
folyamat, meglehetősen jelentős mennyiségű energia – mintegy 197 kJ hő – felszabadulásával jár együtt.
Ez olyan sok, hogy elegendő két és félszer több vizet felforralni, mint amennyi a peroxid bomlása során keletkezik.
Nem meglepő, hogy az egész keletkezett víz tömeg azonnal túlhevített turbinák hajtásra alkalmas gázfelhővé változik.
Ha ezt a túlhevített keveréket turbina lapátokra irányítjuk, akkor kapunk egy motort, amely bárhol képes működni.
Még akkor is, ha nem áll rendelkezésre égést tápláló levegő és működése mellett oxigént juttat a környezetébe.
A forró fázisú Walter hajtás közel 30 csomós sebességet tett lehetővé – tengeralattjárók esetében.
kanigunda
2023-01-23 at 00:40
Nos, a két tartályt vagy mit alul összeköti egy csődarab szerűség. Mivel
a fotó épp ott ér véget nem tudni, hogy az mi is pontosan. De ha csak egy
összekötő akkor gyártottak egy nagy adag durranógázt. Vicces!
HA jól emlékezem a hidrogénnel pár éve futottak már egy-két kört a világban,
de túl veszélyesnek és bonyolultnak találták a használatát. A technológiák
persze változtak de a H2 nem igazán.
Theo
2023-01-22 at 23:35
Ezek már megint forralnak valamit a hátunk mögött.
Mi meg akkor keressük meg újból Egely Zoltánt.
Béla
2023-01-22 at 23:26
csakafidesz2023-01-22 at 21:52
A Hidrogén térfogategységre (MJ/m3) vonatkoztatott fűtőértéke számottevően kevesebb a földgáznál (metángáznál).
Viszont a hidrogén tömegegységre (MJ/kg) vonatkoztatott fűtőértéke közel háromszorosa a benzinének, kb. 2,4-szerese a földgázénak, és hatszorosa a metanolénak.
Így a cikkben beharangozott kétmillió tonna hidrogén fűtőértéke 4,8 millió tonna földgáznak felelne meg.
Fűtőérték szempontjából ez csak 6,72 milliárd köbméter földgázt jelent ami a 2021 évi 552 milliárd köbméternyi európai fogyasztásnak csak 0,12%-a.
triacus
2023-01-22 at 22:16
@Vízöntő: A “zöld” hidrogén arra utal, hogy a hidrogén előállítását megújuló energiaforrások – nap-, szél-, geotermikus-energiával – elektrolízisben való felhasználásával oldják meg.
Van többféle “szín”:
https://bit.ly/3R04l5n
csakafidesz
2023-01-22 at 21:52
Béla 2023-01-22 at 21:26
A földgáz fűtőértéke sokszorosa a hidrogénnek.
Vízöntő
2023-01-22 at 21:43
Milyen színekben kapható még hidrogén?
Logikus
2023-01-22 at 21:36
Más országok meg le vannak ejtve magasról….ez a nyugati felsőbbrendűség! Igazi gyarmati gondolkodásuk van!
Béla
2023-01-22 at 21:26
Kétmillió tonna hidrogén az bakfitty ahhoz képest, hogy 4 tonna földgáz tartalmaz 1 tonna hidrogén atomot.
1 tonna LNG elpárologtatásával kb. 1400 m³ gázt kapunk.
11,4 milliárd köbméter földgáz tartalmaz ennyi hidrogénatomot.
Világgazdaság írta 2022.01.31
“tavaly az európai fogyasztás 5,5 százalékkal nőtt és így 552 milliárd köbmétert tett ki,”
bl
2023-01-22 at 20:46
Nálunk a legnagyobb stratégiai tervező KaliGeli sárga csíkokkal jelzi, hogy hol fogunk néhány év múlva kerekezni a legnagyobb hidegben is. Hehehe.