Ma jelent meg a P.Mobil Ez az élet Babolcsai néni című 1994-ben megjelent albumának remaszterizált vinyl kiadása, de a zenekar egy feldolgozásokat tartalmazó új lemezre is készül. Ezekről beszélgettünk Schuster Lóránttal, a zenekar vezetőjével és showmanjával. 

PZL – 061.hu

Amikor 1986 elején bejelentetted, hogy a P. Mobil szünetelteti a tevékenységét, színpadtechnikába fektettél, és nem stúdióépítésbe. Pedig a stúdiózás izgalmasabb világ lehetett, mint a technika bérbeadása
Stúdió sok volt. A Hungarotonnak és a rendszerváltással létrejövő multi kiadóknak is volt stúdiójuk, én pedig nem akartam a zenei szakmával érintkezni… Nekem már a Mobil fénykorában is rengeteg pénzem volt a fény – és hangtechnikában. Még 1986 előtt rendszeresen használta a cuccunkat a P.Box, a Korál, a Pokolgép… Sőt, még a tabáni LGT-bulikra is adtunk kölcsön cájgot. Abban az időben csak az Omegának és nekem volt igazán komoly hangtechnikám, sőt egy egész komoly színpadi tetőszerkezetem is. A ,Status Quo-koncertre is mi adtuk kölcsön, amikor a felvonulási téren felléptek. Mivel a környéken sem nagyon volt ilyen tető, rendszeresen bérelték tőlünk Hollandiában is, de a P.Mobil felszerelés megfordult a pulai amfiteátrumban Sting koncerten, illetve mi csináltuk az athéni olimpiai stadionban Guns ’N’ Rosest. És kénytelen vagyok itt egy megjegyzést beszúrni… amikor újjáalakult a P. Mobil sem a Szigeti Ferihez részint köthető PolyGram, sem a Pásztor László-féle Warner/ Magneoton, sem más magyar vonatkozású multi nem tett ajánlatot nekünk, egyedül Kóbor Jánosék, a Hungaroton égisze alatt hittek a P. Mobilban.

Oszlassunk el egy félreértést! Miért emlékszem úgy, hogy a Babolcsai néni koncepciója az Ifjúsági Magazin Válogatott magánügyek leveleire épült volna?
Volt egy ilyen elképzelés is, nyilván akkor nyilatkoztam valahol, de miután a zenekart úgymond szabadságra küldtem, leállta kreatív munka is, és amikor  sok év múlva újrakezdtük a próbákat, azonnal felmerült, hogy a Babolcsai néni anyagot be kéne fejezni. A régi demós dalok közül néhány élte túl a vérzivatart, de végül egy jó anyag állt össze.

Az 1985-ös demózáshoz képest mi volt az, ami változott a zenei környezetben, hangképben? Miért nem lehetett úgy összerakni, ahogy 1985-ben vizionáltátok?
Ott folytattuk, ahol abbahagytuk, ezen nem kellett sokat gondolkodnunk. A P.Mobil egy hard-rock banda, amely egy beat zenekarból nőtte ki magát, semmi értelme nem lett volna az okoskodásnak. És nem hiszem, hogy ezen változtatni kellene. Nem az a lényeg, hogy mi hogy nézünk ki, hanem az, hogy mi jön le a színpadról, hogy mi szólal meg. Vannak  „rock” zenekarok, akik keménynek képzelik magukat, de hozzánk képest olyanok, mint egy táncdalfesztivál.

Fotó: Horváth Péter Gyula

Elkötelezett konzervatív vagy, de egyben rock and roller is. A maszturbálást ábrázoló borító kapcsán sosem mondták azt, hogy Lórikám, ezt ne….
Egyrészt nem tudták, másrészt mi köze a kettőnek egymáshoz. A P. Mobil koncertjein mindig voltak show elemek, mert valamit kell csinálnom a színpadon, ezeket pedig afféle vizuális karóknak tekintettük, amikor a zenekarnak nem volt lehetősége a médiában megjelennie. A tapsgéphez, és más elemekhez a gyerekek hozzá tudták kötni a dalokat, és erősebben bevésődtek a számok. Akik nem tudják a helyén kezelni azt, hogy az Asszonyt akarok című számban 46-os körömcipőben és a feleségem ruhájában kiállok, azzal én nem tudok mit kezdeni. Nincs humorérzékük, de ez nem az én bajom…. A sótlan unalmas faszok maradjanak otthon, és nézzék a Szulejmánt! Nagyon szeretem Sting zenéjét, de még az angolszász szaksajtó szerint is unalmasak a koncertjei. Ettől persze még nagyon jó muzsikus.

Az 1985-ben készített fotó Vértes György munkája

1985-ben megjelenhetett volna egy ún. „vegyes lemez” is, hiszen a Mobilizmo is tartalmazott régi számokat. Akár öt új, öt régi felállással. Az új album felvétele talán össze is rántotta volna újra a P.Mobilt
Egészen más problémák voltak akkor már a zenekarral… Én két dolgot csinálok. Amióta újraindult a zenekar folyamatosan ápolom, gondozom a P. Mobil múltját, másrészt folyamatosan megyek előre azokkal az emberekkel, akikkel lehet. A Babolcsai néni is ennek a koncepciónak a része, ez az anyag akkor jelent meg, amikor már a kazettát lassan felváltotta a CD, és vinyelen már nem is akarták kiadni. A Babolcsai néni LP licence mellé meg akartuk venni a CD kiadás jogát is a Hungarotontól X számú példányra, de nem adtak rá engedélyt. Erre varrjál gombot! Kik ezek? Ugyanazok, akik mindig is voltak…. Most jönnek rá sokan, hogy az a nemzeti kulturális vagyon, amely Latinovits verslemezétől  a magyar nótán keresztül a rockzenéig tart, nos, ezt egy az egyben lenyúlta Várszegi Gábor. Miközben ez közkincs! Alig várom hogy leteljen az a bizonyos ötven év, amíg a jogokat ők birtokolják… Ezt már fél lábbal is kibírom, és az első nap kihozom az első három P. Mobil lemezt. És ezt akár fenyegetésnek is lehet venni (nevet). Ugyanakkor nyomatékosan felhívtam rá a figyelmüket, hogy nem hozhatják digitálisan forgalomba a lemezeinket, mégis megtették, a beleegyezésünk nélkül. Szóval, ez még okoz majd nekik problémát.

Mit szólt annak idején Cserháti az Élsz-e még 1994-ben készült P.Mobil verzióhoz? Eredetileg ugyebár az ő témájára épült a dal, még 1980-ban, és a P. Box is megcsinálta a saját változatát. Sosem merült fel (mondjuk az első Zeffer-féle konfliktusok idején) hogy visszahívd a Mobilba? 
Nem tudom, hogy mit szólt hozzá, mert nem beszélgettem vele, de egyébként sem érdekelt volna a véleménye. Az ő változatuk, a Hölgyválasz, nálunk maradt az eredeti, Élsz-e még szöveggel…. Nem merült fel hogy visszavegyem, ahogy Zefferrel kapcsolatban sem merül fel soha, hogy tangóharmonikázzon a Mobilban….

Sok vinyles újrakiadásnál nincs meg a mesterszalag. Nyilván, itt megvolt. Mire kellett figyelni a 2019-es vinylre  optimalizálásnál?
Nálunk természetesen ez megvolt, hiszen a Hungaroton archívuma őrzi a hangfelvételt. Feljavítottuk az eredeti anyag hangképét, a mély mélyebb, a magas magasabb, kiegyenlítettebb a hangzása.

Anno a Babolcsai néni kifutotta azt, ami benne volt? 1994-ben azért a Fradis koncert eléggé pörgette a zenekar PR-ját…
Ez az anyag a Fradi-pályás generáció életének része, az újabb mobilos nemzedék ezen szocializálódott. A lemez dalai a mai napig a P. Mobil műsorának kötelező részei.

Kinél volt a Viszt György eredeti covere? Te vigyáztál rá? Jó, látom, hogy valódi vasak vannak belehegesztve?
Viszt Gyuri – aki sajnos nemrég elhunyt – alkotása egy makett, azt fotózták le, tehát nem festmény.  Annak idején a lemezgyár azt hitte, hogy az alkotás egy mikrofont tartó kezet ábrázol, de hát nem mikrofont látunk, mint az jól látható (nevet). A CD-kiadásnál hiányos volt a kép, most a vinyl kiadáson látható teljes valójában a mű.

Készültök új lemezre is. Mit érdemes erről tudni?
Az ezévi kiadványsorozat következő dátuma augusztus 10-e, akkor mutatjuk be az Aranylakodalom című műsorunkat a Barba Track-ben. És akkor jelenik meg az És? című feldolgozásokat tartalmazó CD-nk, amely 1973-as feldolgozásoktól (Prézli-dal, Ha én ló lehetnék) tart egészen az Ismerős Arcok Nélküled című daláig.

Vezető kép: Horváth Péter Gyula