Punkok: lázadók a kádári diktatúra ellen. Elementáris üvöltésük, rendszerellenes dalszövegeik és rajongóik pogótánca azonnal erőszakos rendőri intézkedéseket “okozott”, koholt vádakon alapuló politikai perek sorozata indult ellenük az 1980-as években. A punkok közül többen disszidáltak, belefáradva a rendőri zaklatásokba, a koncertek akadályozásába. Szerencsére azért vissza is tértek általában másfél, két év külföldi tartózkodás után hazánkba. De miért kezelték őket kiemelt célpontokként? Tóth Eszter Zsófia történész írása.
A CPg-sek sorsa
Én arra döbbentem rá, hogy bármilyen nagy erő van a kezükben, tulajdonképpen bármit megcsinálhatnak. Elbánhatnak bárkivel. Nem lehet dumálni, az beszél, akinek ők megengedik és azt mond, amit ők megengednek. Ha annyira veszélyesek lettünk volna, akár ki is tudtak volna nyírni nyugodtan. Eltüntetnek s kész, viszlát. (…) Náluk van a katonai hatalom, ott a fegyver, azt csinálnak, amit akarnak. Azért csinálták ezt, mert nem volt kedvük hozzá. 20 évvel korábban eltüntetnek, nyomunk sem lesz és kész
– Benkő Zoltán Güzü, a CPg punkegyüttes meghatározó tagja mondta ezt az 1980-as évek kádári diktatúrájáról a Privát rocktörténelem című műsorban.
Mint ma már közismert, a CPg három tagját 1984. február 7-én nagy nyilvánosság előtt, csoport tagjaként, folytatólagosan elkövetett izgatás bűntette miatt két év, börtönben végrehajtandó szabadságvesztésre, egy tagját másfél év tartamú szabadságvesztésre ítélte a Pesti Központi Kerületi Bíróság.
Kőkemény koncepciós eljárás
Az eljárás a kőkemény diktatúra koncepciós pere volt, hiszen az együttes tagjai semmi mást nem tettek, mint számaikban kimondták a véleményüket a diktatúráról. A CPg szegedi punkegyüttes bátor és őszinte volt, akkor is, amikor Erdős Péter munkásságát „értékelték” számukban, és akkor is, amikor azt állították, „a Magyar Népköztársaságban mindenki tetű”, gondolva itt a diktatúrát kiszolgálókra.
A punk a kádári diktatúra elleni szembenállás, lázadás volt. Mind a mai napig lenyűgöz a punkok bátorsága, az, hogy punk külsejükkel és elementáris üvöltésükkel szembe mertek menni az 1980-as évek ólomidőben telő mindennapjaiban a diktatúrával.
Írásomban a magyar punkok 1980-as évekbeli történetének egy kevésbé ismert részét helyezem középpontba: sokan közülük disszidáltak, egy részük visszatért, más részük külföldön él ma is. Mi volt ennek az oka? Ahogy Güzü is megfogalmazta, a totális ellehetetlenítés, a kibírhatatlan rendőrségi zaklatások sorozata.
Többen börtönbüntetésük letöltése után döntöttek úgy, hogy elhagyják Magyarországot. Benkő Zoltán Güzü is: „Hamis útlevéllel elszöktem Ausztriába. Megláttam a Nickelsdorf táblát, jól van, nem kaptak el.”
A Pol Pot megye punkjai című filmben szerepel egy részlet Güzü ausztriai leveléből is:
Kénytelen vagyok a luxust megszokni, nem összerezzenni, ha rendőrt látok. Csak tátom a számat. A szabadság a levegőben van, érezhető. Minden rendezett, ésszerű.
„A barátnőm utánam jött. Összeismerkedtem vele az ítélet előtt. Várt rám egy évet. Én kijöttem, kiszöktem és utánam jött. Ott voltam másfél évig Ausztriában, utána mentem Amerikába. Ott voltam öt évet, kiégett házban laktam. 1993-ban jöttem haza.” Güzü addig harcolt az útlevélosztállyal, hogy kapjon magyar útlevelet – mesélte a Pol Pot megye punkjaiban, Kövessy Róbert kiváló filmjében.
Mi volt a disszidálás?
A disszidálás a kádári diktatúra alatt azt jelentette, hogy az állampolgár jogellenesen távozott külföldre.
A nyugati határok le voltak zárva, az 1980-as években turistaútlevéllel is háromévente lehetett csak nyugatra utazni. Sokan befizettek egy háromnapos bécsi turistaútra és kint maradtak. Első lépésként menekülttáborba kerültek. A „kiutazása közérdeket sért” bélyeggel volt, akinek egyáltalán nem adtak nyugati országba szóló útlevelet, így sok punknak sem. Ezért voltak kénytelenek hamis útiokmányokkal elindulni. Aki külföldön maradt, rokonait meghurcolták, lakását elvették.
Az 1980-as évek ólomideje
Az 1980-as évek elejének világa olyan volt, mintha megállt volna tényleg az idő.
Nem mehetek oda, ahova akarok, nem csinálhatok azt, ami akarok, mert jó kommunistaként kell élnem, egy jó kommunista azt csinálja, amit parancsolnak neki. (…) A metró, minden plakát, hirdetés nélkül, a maga szocialista realista egyszerűségében, a tipikus szocialista üresség
– ez a mondat az East Punk Memories (rendezte: Lucile Chaufour) című filmben hangzott el, jellemezve az évtizedet.
A Kádár-kolbászos rendőrök bármikor igazoltathattak, a punkokkal ellenségesek voltak az ún. kispolgárok, munkások is, verekedéseket provokáltak a külsejük miatt velük. Úgy tűnt, mindennek sosem lesz vége, nem jön kedvező fordulat.
Disszidálók és hazatérők
A punkok számára a rendőrségi zaklatásokon túl a koncertek ellehetetlenítése is meghatározó tényező volt. Még az 1980-as években is csak engedéllyel lehetett koncertezni. Egy-egy jó fej művelődésiház-igazgató vagy kultúros szemet hunyt a dalszövegek ellenőrzése felett, de nem ez volt az általános. Mivel még a dalszövegeknek is diktatúra-kompatibilisnek kellett lenniük, több fellépés nem valósulhatott meg.
Horváth Attila Hemü és Tóth Miklós Max, a Kretens meghatározó tagjai is, miután Hemü rendőrségi figyelmeztetést, Max pedig nagy nyilvánosság előtt elkövetett izgatás miatt kapott megrovást, távoztak Magyarországról. Tóth Max még az 1980-as években visszatért. Ugyanígy tett a punk szcéna meghatározó alakja, Rupaszov Tamás is. Távozott az Auróra együttes alapító tagja, Eszényi Attila Madár is, aki szintén a rendőrségi zaklatásokat nem bírta tovább.
Ő a legutolsó hírek szerint Amerikában él.
A Trottel alapító tagjai közül előbb Bodnár Zoltán Bogyó, majd később Lőrincz Sándor Lörke is külföldre távoztak, majd visszatértek. Az 1980-as évek elejének nyomasztó világa olyannnyira meghatározhatott egyéni döntéseket, hogy amikor 1988-ban Rupaszov Tamás visszakapta az útlevelét és francia turnéra mehetett a Trottel együttes, Vastag László dobos ezt nem akarta elhinni, hogy lehetséges a külföldi turné, és nem fogja megakadályozni sem a rendőrség, sem az állambiztonság. Úgyhogy ő ekkor kilépett a zenekarból.
Az 1980-as évek második felének lazulása és magánéleti okok is szerepet játszhattak abban, hogy több punknál a külföldi lét csak időleges volt.
Óriási szerencsénk, hogy hazatértek és a magyar punk élet meghatározó alakjai maradtak.
Az 1980-as évek második felében a kétkazettás magnók elterjedésével már a rendőrség sem tudta megakadályozni a zenék terjedését, és egyre több ember juthatott hozzá az életét meghatározó dalokhoz.
navisos
2021-01-29 at 07:52
Ez aztán a csatornatöltelékek mintapéldánya, amely politikai szöveggel igyekezett semmirevalóságát igazolni. Csak nézd meg ezt a bandát: szeretnéd, ha gyerekeid őket utánoznák vagy mintaképnek fogadnák el? Amellett ez a “mozgalom” mind külföldi példákon épült. Zenei “minőség” durva orditással egybekötve?
Mi ebben a haladó vagy épitő? Az, hogy a Kádár kommunizmus ellen “énekeltek”?
navisos
2021-01-10 at 15:36
Szóval a punk volt a mai csodás zenetudomány legujabb terméke?
Mozart ehhez képes kutya f… volt, nemde?
Bulldog Orange
2021-01-03 at 09:38
A Punk a társadalom alja,úgynevezett munkakerülő, kéregető, alkoholista, drogos életforma. A ,, zenéjük” polgárpukkasztó szenny, és nem szól másról, mint semmirekellőségről! Többen a Skinhead-ekkel keverik, tévesen, hiszen ott a munkásosztály képviselte magát, és aki nem dolgozott, az jobb volt ha nem kereste őket. Ez az angol változat, nálunk meg a vakok világtalanok játszották a Punkot, gondolom a ,,zeneisége” jött át nekik! Mindezt úgy, hogy a 80-as években már nem volt divat, és a zene pedig szárnyalt! Megismételhetetlen korszak volt, hetente jöttek zseniális zenék, amit ma is játszanak a rádiók! Itthon is csak ilyen zenei palettát kellett volna megugrani, hogy a két végletet mondjam, P.Mobil-tól a Demjénig. Tételezzük fel, van lehetőség kiadni évente egy Punk válogatás nagylemezt, ki zenélt volna, ki vásárolja meg? Ekkora hiány nem volt a szocializmus alatt!!!
Rodolfo
2021-01-02 at 16:18
Fehérlófia 2021-01-02 at 09:44
Talan egy Gibson, vagy talan egy Fender? 😀 Ne almodozzunk kerem… Az osszes (ketto) kepen Jolana gitarok vannak, bar lehet a masik Musima(ami hatulrol latszik illetve ami a tokban van). A legtobb 80-as evek beli punkzenekarnak ilyen csori olcso hangszerei voltak. Ritka volt ha valakinek dragabb hangszerre tellett. A legtobb amator banda (nemcsak punk) a 80-as 90-es evekben ezekkel az olcso hangszerekkel zenelt. Amati(csehszlovak) vagy Trowa(keletnemet)dobcuccok,es a Vermona – Regent erositok.
Egyebent nem is ertem azt, hogyha ha ezek a sracok kader gyerekek voltak akkor hogy csukhattak le oket 2 evre? Hogyn baszogathattak oket a rendorok?
Rodolfo
2021-01-02 at 15:58
Ghandi, ha nincs ismereted errol a mufajrol akkor ennyire nem kene az eszt osztani,a dalszovegek ismeretenek hianyarol nem is beszelve. Az idezett dalszoveg sohasem volt a CPg-e, a haverod lehet hogy Mos-Oi vagy Oi-kor szoveget enekelgetette. CPg mint Cigany Pusztito Galeri? Lol. Anno es is bedoltem ennek,de ezt elsokezbol tudom hogy Come on Punk Group, vagy Coitus Punk Group-ot jelentett. Nekem szemely szerint a Common Punk Group fekszik.
Engem 14 evesen a ciganyok ugyanugy lehuztak,mint a csovesek – fulesekkel tarkitva. A punkokkal es a skinheadekkel sosem volt problemam, habar szerettek ok is lejmolni. De a cigi eleg volt nekik. 🙂
Fehérlófia
2021-01-02 at 12:52
Tisztelt Marg!
Belülről nézted? Részt vevőként, szakértőként, esetleg a hatalom delegáltja voltál?
A cikkből is kiderül, hogy nem a munkás-paraszt néphatalom egyszerű fiai voltak ezek a lázadó “művészek”, akik értékelhető kultúrális nyomot nem hagytak maguk után.
Még annyit, hogy nem kultúrált megnyílvánulás ismeretleneket lehülyézni.
Schenkhyalfonz
2021-01-02 at 12:43
Jó szövegek, általában xar zene (a ska persze jó), némi polgárpukkasztás, amelyeket komolyan vett a balfék állambiztonság. Anno a magunkfajta rockerek főleg a szövegek miatt hallgattuk ezeket a bandákat (meg diszkóba is jártunk néha-néha, mert csak ott voltak minőségi, de nem túlképzett lányok, akik azt hitték, a foltos farmer a hmcs-k jele). Rice koncerten minket is kipixáztak a rendőrök, meg március 15-én is. Aki meg kijutott Nyugatra, annak fiatal férfiként voltak bizonyos rejtői lehetőségei.
Amúgy rendőri erőszakkal bezáratott “karácsonyi” koncert volt a Demszky-érában is.
Marg
2021-01-02 at 12:16
Én belülről néztem ezt a történetet akkoriban. Vicces látni, hogy itt mennyi hülye okoskodik a témában. A hozzászólóknak ajánlanám figyelmébe a Dunning-Krueger hatás vizsgálatát. Talán sikerül a megismerésétől némi önmérsékletet tanúsítaniuk. Bár szerintem itt mindenki olyan okos, hogy ez sem segít….
Fehérlófia
2021-01-02 at 09:44
82-ben 17 évesen kezdtem dolgozni szakmunkásként 3100 Ft-os fizetésért! Ezek a punk srácok is kb a 20-as éveik elején járhattak akkor, vajon miből vásároltak felszerelést amivel koncertezhettek? Az egyik képen talán egy Gibson és egy Fender gitár van a fiúk kezében akkori árakon ezek egyenként több tízezerbe kerültek és hol van még a jóval drágább dob szerkó és az erősítők. Inkább hiszem el, hogy jó keresetű káderek gyerekei voltak és túl mentek egy határon, mert úgy gondolták, apuci úgyis megvédi őket.
Ventus
2021-01-02 at 08:37
Ahogy elnéztem őket, akkor se az eszükkel verték le a csillárt meg most sem. Kirúgták őket az iskolából, nem volt rendes munkahelyük, csak kóvályogtak. A youtube-on vagy egy videó, úgy 3 évvel ezelőtt készült egy pesti szórakozóhelyen – ezek az emberek lepukkant arcok maradtak. Egyik-másik szinte beszélni se tud már, az alkoholt láthatóan nem vetették meg régen sem és most sem, az egyikük jóformán hajléktalan. Aki kiment külföldre az szinte csövesként élt, ő az egyetlen, aki mára összeszedte magát és normális életet él. Széttéptek egy tyúkot egy koncerten, semmi nem maradt meg utánuk. A zenéjük szerintem ócska, élvezhetetlen üvöltözés.
Nonvideor
2021-01-02 at 01:13
Nem voltak ezek a kölkök hősök. Kik voltak a felmenők? Kik tartották el őket? Mihez volt tehetségük, képzettségük? Ha megszöktek, miért jöttek vissza a Kádár- dagonyába? Mégis jobb volt itt anyukaszoknyáján? Kint miből éltek?
Itthon mi lett belőlük?
Annyiranyomják itt a baloldalt, a TASZ-osSchifferrel együtt, hogy kérdés, mi keresnivalójuk van a PS-en a magyaroknak.Főleg, ha a főszponzor Mariska, aki igen büszke a fiának a politikai karrierjére. Hát p, apám….,,
NERPunk
2021-01-02 at 00:12
Galamb
Kicsit el vagy tévelyedve. Hol volt még ekkor az SZDSZ?
https://www.youtube.com/watch?v=16v0YWBC6to
A skinheadekről sem ártana kicsit tájékozódni:
https://www.youtube.com/watch?v=uv2Jpwp-MxI
Galamb
2021-01-01 at 23:08
A nyugati punkok baloldalon állnak (álltak), ellenben a skinheadekkel. Odakint gyepálták is egymást rendesen. Gondolom ez akkor a magyar “punkok”-hoz nem jutott el. Ráadásul skinheadek akkoriban itt még nem igen voltak. Őket az SZDSZ hívta életre. Az éltesebbek talán még emlékeznek a lebukott zsidó (vállalja) szdsz-es Gadó o.gy. képviselőre, aki a Szabó-féle skinhead-csoporthoz járt eligazítást tartani. A lényeg a lényeg, nem kellene itt az anarchista punk ideológiát fényezni!
Ghandi
2021-01-01 at 19:39
Gálfi Zoltán! Remélem, elhúztál már ebből a “balkáni fejedelemségből”, szívesebben énekelném itthon a Nélküledet nélküled. Egyébként szeretném megérteni, mi a fenéért jössz ide a “propaganda” oldalra, miért nem maradsz inkább az igazmondó Magyar Hangon, Indexen, Nyugati Fényen meg a többi szutykon. Én évente max. kétszer megyek fel a “tényszerű” sajtóitok oldalaira, akkor is csak tévedésből.
Balkáni fejedelemség… Húzz a degenerált Nyugatra, ott a helyed!
Ghandi
2021-01-01 at 19:17
Remélem, nem moderáltok le érte, de érdekes a szerző felvetése! Egyrészt mert a CPg teljes neve Cigány Pusztító Galeri volt. Ebből következtetni lehet politikai irányultságára. Részlet egyik dalukból (egy barátom nagy fanjuk volt, minden koncertjükre elment, amire tudott, ő énekelgette ezt a dalukat): “… Az arabokra viszont atombomba vár, És Palesztina fölött atomfelhő áll…” Kell ezt kommentálni?
Megmaradt bennem egy emlék 81′-ből, amikor 14 éves voltam. Újpesten mozijegyet akartam venni az Alkotmány Moziban. Bent az előcsarnokban hirtelen körülállt 3-4 17-18 éves punk figura. Kaptam tőlük hirtelen pár pofont, aztán azt mondták, ha nem akarok öklösöket is, “csörgessem” le nekik azt a pénzt, amibe a jegy került volna. Aznap persze nem mentem moziba…
Ha a punkok voltak akkoriban a pesti srácok, akkor meglehetősen lezüllöttek. Nem tényként, véleményként írom ezt.
sote
2021-01-01 at 17:57
gaspár anette – hülyeségeket ír . A piros utlevéllel a ‘baráti’ országokba lehetet utazni , a korlátozás annyi volt, hogy 30 napnál nem lehetett hosszabb az időtartam . A kék utlevéllel 3 évente egyszer a ,nyugati, országokba…
Kando Karoly
2021-01-01 at 17:27
Meg kene jobban vizsgalni kifelek vagy mifélek voltak ezek a magyar punkok?
Mert ha pl a Kádár rendszer üldözte a c.. bűnözést, attól meg nme lesz pozitív a bűnözés megítélése!!! Szerintem egy divathullam kb mint Demszkyek az 1960-70-es evekben, meg par alkesz csöves, akinek bejott ez az eletforma. Piedesztalra allitani talan felesleges lenne őket..
Ventus
2021-01-01 at 16:23
Benedek Károly
Borzasztóan sok már a lekezelő, bunkó szövegedből. Agymosott rettegő. Nem tudom mit képzelsz magadról, de vegyél vissza az arcodból és mássz vissza az ágyneműtartóba rettegni, te senkiházi proli.
Tuti
2021-01-01 at 16:13
Bar en meg nagyon gyerek voltam a 80as evekben, de en is hallgattam ezeket!
CPg, fejbor, oikor, eta, frappans marhasagok, aurora…
Benedek Károly
2021-01-01 at 16:02
Gálfi Zoltán
2021-01-01 at 13:20
Covid-oltás már van.
Ostobaság, butaság, korlátoltság ellen nincs és nem is lehet. Te már így maradsz.
A kutató a történelmet írja le a korabeli szereplők, szemtanúk elmondása alapján, te félkegyelmű.
Gáspár Anette
2021-01-01 at 16:00
“A nyugati határok le voltak zárva, az 1980-as években turistaútlevéllel is háromévente lehetett csak nyugatra utazni.”
Nyugatra 4 évente (kék útlevél), a szocialista országokba 3 évente (piros útlevél) kaptunk ablakot. A nyugatihoz kérték a munkahelyi személyzetis
véleményét is.
Elvonási Tünetek
2021-01-01 at 15:10
Az Önök családja tibeti?Szeretne beszélni erről?