A család mellett a történelemtanárokon múlik, hogy a mostani tizenéveseknek felnőttkorukban milyen közös önképük lesz – mondta Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára Ráckevén, a trianoni békeszerződés 100. évfordulója alkalmából indított országos akkreditált pedagógusképzés zárórendezvényén. Schmidt Mária, a képzést elindító Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Alapítvány kuratóriumának tagja ugyanitt arról beszélt, hogy olyan történelemszemlélet kell, amelyből egy büszke, magyar nemzeti érzéssel eltöltött fiatal generáció épül fel. A képzésen négyezer oktató ismerhette meg átfogóan Trianon tényeit, okait, körülményeit és következményeit.
Rétvári Bence kiemelte, hogy ha a történelmünket „lemaradástörténetként” mondjuk el a fiataloknak, akkor a szemléletmódjuk és az önbecsülésük is ennek megfelelő lesz, és örülnek majd, ha valahol bérmunkások lehetnek. Rétvári szavai szerint fontos, hogy a felnövekvő nemzedékek elhiggyék magukról, hogy a magyarok többre képesek. A közös kulturális kód alapjainak a közös tudást, ismereteket, kultúrát, történelmi jelképeket nevezte, és úgy összegzett, hogy a következő nemzedékek önbecsülése az iskolákban történelmet tanító több ezer pedagóguson és azokon a tanárokon múlik, akik a személyiségüket is átadják a diákoknak.
Schmidt Mária történész, a továbbképzést megvalósító Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Alapítvány kuratóriumának tagja, a Terror Háza Múzeum főigazgatója a rendezvény pódiumbeszélgetésén elmondta: azért találta ki ezeket a képzési programokat, mert úgy gondolta, hogy mindig frissíteni kell a megszerzett tudást. A történelemtanításnak – amelyet a világ legjobb dolgának nevezett – a jelenre is állandóan reflektálnia kell, mert mindig történik valami, ami úgy hat az életünkre, ahogy hatott azoknak a koroknak az embereire is, akikről tanítanak – mondta. Schmidt Mária szerint olyan történelemszemléletet kell kialakítani, amely megfelel a jelenkornak, annak a nemzeti öntudatnak, „amelynek az építésén dolgozunk”, és szerepet kap egy büszke, magyar nemzeti érzéssel eltöltött fiatal generáció felépítésében.
Aki nem önálló, azzal sok mindent meg lehet csinálni
Egyes történelmi helyzetek más-más adottságok között megismétlődnek, ezért fontos tanulni a történelemből – szögezte le Rétvári Bence. A trianoni békeszerződéssel kapcsolatban felidézte, hogy a háború kirobbantásához Németországban volt az erő, Ausztriában adódott a casus belli, Magyarország viszont hiába ellenezte eredetileg a háborút, mégis mi kaptuk végül a legnagyobb büntetést, tőlünk vették el a területünk 71 százalékát, lakosságunk kétharmadát, természeti erőforrásaink és ipari kapacitásunk többségét. Minderről ráadásul meg sem kérdeztek minket, hanem a fejünk fölött döntöttek:
úgy döntöttek rólunk, hogy még nem voltunk ott (…) és ezért jártunk rosszabbul, mint a háborút valóban kirobbantók.
Rétvári a közmédiának nyilatkozva hangsúlyozta, hogy ha egy ország nem teljesen szuverén, nem áll ki a saját érdekeiért, az ilyen történelmi katasztrófához is vezethet.
A trianoni trauma feldolgozása szuverenista szemlélettel
A trianoni békeszerződés oktatásának történeti és pedagógiai módszertani kérdései című, ingyenes, országosan akkreditált, 30 órás pedagógusképzési programot a koronavírus-járvány miatt egyéves csúszással, 2021. június 4-én indította a Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Alapítvány. A kormányzati támogatással megvalósult programon mintegy 4000 általános és középiskolai oktató vett részt. A KKETTK Alapítvány korábban az ’56-os, az első világháborús és a rendszerváltás emlékévhez kapcsolódóan már 15 ezer tanárnak tartott továbbképzéseket, amelyek célja a tantárgyakon átnyúló segítség a pedagógiai munkához, továbbá hozzájárulás a tanulók állampolgári kompetenciáinak fejlesztéséhez.
A mostani, Trianont körüljáró képzés szuverenista történelemszemlélet mentén foglalta keretbe a tragikus eseménysorozatot, és rámutatott a kor politikusnemzedékének elképesztő teljesítményére, amellyel gyakorlatilag újraalapították az ezeréves magyar államot, és sikerpályára állították.
A képzés emellett átfogóan ismertette a pedagógusokkal a Magyarországra kényszerített békeszerződés létrejöttét, rendelkezéseit, a témakörhöz kapcsolódó tényeket, tévhiteket és legendákat, továbbá bemutatta, milyen gazdaság-, kül- és kultúrpolitikai válaszokat adtak a Teleki- és Bethlen-kormányok a békediktátum által előidézett válságkomplexumra. Ugyancsak nagy hangsúlyt kapott, hogy miként jelent meg az elmúlt száz év magyar közoktatásában a „trianoni trauma”.
A pedagógusok nagy többségét érdeklik a továbbképzések
A koronavírus-járvány felborította a pedagógusok továbbképzésének a rendszerét, ahogy minden mást is – mondta el a rendezvényen államtitkár –, ám az érdeklődés változatlanul jelentős a személyes megjelenést igénylő képzések iránt. Emlékeztetett, hogy a Nézőpont Intézet májusi felmérése szerint a pedagógusok 63 százaléka biztosan, 27 százaléka pedig valószínűleg részt venne a kötelezőn felüli képzésen – ők leginkább szakmai fejlődést, de tehetségfejlesztési módszereket és a tantermi munkához kapott újításokat is várnak ezektől. A válaszadó pedagógusok háromnegyede fontosnak tartja az oktatók jó hírét.
Bukohill
2022-10-23 at 15:39
Pár napja, még “feszítsd meg a tanárt” volt a jelszó, most pedig bennük reménykedünk.
Nem kellett volna ezt jobban átgondolni, srácok?
“Parancs, ellenparancs szervezetlenséghez vezet!” Napóleon
K
2022-10-23 at 11:48
Ha kritizálok egy pedagógust, akkor az nem vonatkozik a nemzeti érzésű pedagógusra.
Minden tiszteletem a nemzeti érzésű pedagógusoké.
Sajnos a liberális pedagógus semmi tiszteletet sem érdemel, mert ha egy kicsikét is gondolkozna akkor nem lenne liberális.
TS
2022-10-23 at 10:45
A nemzeti érzelmű pedagógusoknak van egy nagy előnyük: sokkal műveltebbek a többinél. Már amennyiben a klasszikus műveltségre gondolunk. Az érzékeny és tudni vágyó diákok körében ezzel lehet hatni. Nekünk, idősebbeknek könnyű dolgunk volt: ezekhez az értékekhez hozzáfértünk fiatalkorunkban. Végignéztük a szovjet, olasz, svéd filmklasszikusokat. Dosztojevszkij, Goethe a minimum volt. És nem faltuk, mint manapság sokan a Dragomán-, Závada-, Esterházy-, Grecsó-féle bóvligyárosok műveit. (Én mondjuk olvastam effélét, nekem ne ugráljon senki, hogy nem tudom, miről beszélek). Érdekes módon ezekről a klasszikusokról csak a tantestület igazi nemzeti érzelmű tagjaival lehet csevegni. Ez óriási előny! Hiába mondják, hogy ez a kultúra süllyedőben, sőt már el is süllyedt! Hazugság, mert ez nem csak “úgy” történt, azt elsüllyesztették. Megfelelő előkészítés után minden tanulóra hatnak az értékek. Érdemes megnézni, hogyan hat akár hatodikosokra egy Fellini-filmrészlet, pl. az Országútonból. Vagy egy Mihalkov-jelenet. Hogyan értik meg a Szegénylegények egy jelkenetéből, mi a zsarnokság, és mit tethetsz ellene. Nyilván lesznek olyan fiatalok, akiknek ez közömbös. De a többi megérleli magában a dolgokat.
És egyébként miért a libsik néznek megvetőleg ránk, ha az igazi értékekről beszélünk? Nézzünk mi is úgy rájuk. Ne hagyjuk magunkat!
Legfontosabb pedagógiai munkám az volt, hogy egy fiatal kollégámnak és barátomnak összeállítottam egy hosszú irodalmi- és filmlistát. Ő már továbbviszi a lángot. Sajnos, valóban volt igaza a 451 Fahrenheit írójának (és rendezőjének). De abban a műben is voltak, akik elvégezték a mentést.
TS
2022-10-23 at 10:31
Neked is nehezedre esik értelmezni, látszik, hogy nem tanítottalak. Épp azért kérdeztem, hogy tiszta legyen: nem a libernyák elvárások szerint dolgozunk.
És természetesen nem érintem Nyárit.
K
2022-10-23 at 09:44
K
2022-10-23 at 09:36
Kiegészítés, javítás:
Tisztelet a kivételnek.
K
2022-10-23 at 09:36
Rendkívül nagy jelentőségű, és nagyon helyeselhető a ” pedagógus-továbbképzés Trianonról”, de…..:
Sajnos a tanárok-tanítók helyzete ezer sebből vérzik..:
1.Elsősorban a kommunista rendszerben a kommunista ideológia a tanároknál volt a legsikeresebb, nemzetbiztonsági feltétel volt hogy legyen hithű kommunista vagy legalább is ateista a “tanárjelölt”.
Sajnos a rendszerváltáskor nem lettek eltávolítva az oktatásból “legalább” a nagy, vagy nagyobb pofájú kommunisták, és ezek a nagypofájú kommunisták akadálytalanul tovább rohasztották az oktatást.
2.A pedagógus képzésben a felvételin az egyetemeken olyan kommunista maradványok maradtak meg, mint a nepotizmus, a családi protekcionizmus, a protekcionizmus és a korrupt megvesztegethetőség . De egyébként is pedagógusnak már csak az olyan megy ( protekciós alapon), akiket már más egyetemeken NEM VETTEK FEL!!!!!.
Tehát a pedagógus emberanyag a leghitványabb.
3. A pedagógus pálya elnőiesedett, és olyan nőkből tevődik össze ,akik rettegnek a gyerekszüléstől, gyerektelenek, vagy legfeljebb 40 éves korban szültek egy gyereket és több nincs. Ez a szemlélet magában hordja a liberális abortusz párti nőuralmi szemléletet , és ez a rothadó liberális szemlélet megjelenik az oktatásban is.
Az ilyen selejteknek egy ” pedagógus-továbbképzés ” Trianonról” olyan mint halottnak a csók.
NEM EGY TOVÁBBKÉPZÉSEN,… hanem már az egyetemen főiskolán kellene ezeket az embereket normális gondolkozásra rábírni , de sajnos jelenleg is csak a normálatlan liberális feminista agresszivitás ragad ezekre a sokszor nőnek sem nevezhető nőkre .
******
Rémusz.2022-10-22 at 20:40
“Annyira odáig vannak, hát ellehet menni a mezőgazdaságba kapálni a negyven fokos hőségbe, oszt annyiból megélni, amennyiből a mezőgazdaságban dolgozók, no akkor majd lehet pofázni.
Nem hőzöngeni kellene, hanem becsületesen elvégezni a rájuk bízott feladatokat, ugyan úgy, ahogy a többi melós ember!”
******
Sima érettségivel is lehetne tanítani mint képesítés nélküli tanító, és majd csak leteszik levelezőn a főiskolát.
oshon
2022-10-23 at 09:11
Pedagógosz 08:08 – Na ez a legnagyobb baj … az olyenek a legnagyobb ellensege a magyarsagnak es a Magyar Hazanak … ezeket egytol egyig ki kell rugni a tanari karbol !!! Jojjenek romaniaba ilyesmivel … “oszt” a kovetkezo masodpercben TESZIK EL LAB ALOL , ugy mint pl lattuk minap is teszik az u-kranok , minden kicsi karogotol kezdve egesz azokig akik ellenesen mertek megszollalni !!! Epp ugy kene tenni ezekkel a tanarokkal mint az u-kranok , OSZLOPhoz kotve lehuzni a gatyajukat es belejuk rugni par napon keresztul … “oszt” aki eletben maradt visszavonni MAGYAR honpolgarsagat es kirugdosni orszagunkbol !!! Kurrrvvva budos anyjukat ezeknek a budos magyargyuloloknek … ilyeneknek koszonhetem hogy minap kissebsegben es idegennek tekintenek MAGYARKENT Kolozsvaron … Fuuuuuujjjjjjjjj a fold ala veletek budos magyargyulolo dogevok !!! GYAVA NEPNEK NINCS HAZAJA !!! Mondom meg egyszer : ILYESMIERT a kovetkezo masodpercben utnek agyon a szomszedos orszagokban !!! HAAAJJJRRRAAAAA !
Pedagógosz
2022-10-23 at 09:03
TS
2022-10-23 at 08:38
Látszik, hogy nem én tanítottalak, mert akkor nem esne nehezedre értelmezni,
hogy nem gondolom azt.
Nyilván azért hoztam a példákat, azért hangsúlyoztam, hogy nagyon felkészültnek kell lenned, makacsul kitartanod, visszaverned.
De aki a pályán állt és ma is ott áll, az bizony tudja, hogy sokan feladják,
meghunyászkodnak. Akik kiállnak, kevesen vagyunk.
De a tény, az tény, azt teheted a liberális (mert az, vastagon az!!!), tantervvel szemben, hogy arányokat állítasz fel, természetesen érinted a kötelező Nyárit, megkapja a minimumot, nem többet, mert amúgy említésre sem méltó, de Sinkát, Wass Albertet és számos kiváló alkotó művét mélyebben elemzed, a sorsát, több művét a gyerek elé tárod. Nem tűröd a támadásokat. Állnod kell a sarat, mert kapod az óralátogatásokat, rád uszítják a szülőket is, akik fogadó órákon, szülői értekezleteken számon kérnek.
Adott egy nagyobb iskolában, kb. 30-40 fős testület. Tudod, hányan állnak ki melletted? Nyíltan egy, vagy egy sem, négyszemközt talán 3-4, a többi kushad.
Írysz
2022-10-23 at 08:51
Schmidt Mária ( aki amúgy történész), fia az élő példa, hogy mi minden múlik a történelemtanárokon.
Előbb otthon sepregessen. Az elméletétől a gyakorlat, a megvalósíthatóság csillagászati távolságokban.
Körülbelül annyi a megvalósíthatósági értéke, mint annak, hogy Vidnyánszky szerint,
ha a 18-20 éves színművész-filmművész aspiránsoknak bemutatják az általa rendezett Csíksomlyói passiót, akkor menten nemzeti elkötelezettekké válnak.
Ne hablatyoljunk, hanem szálljunk le a földre.
Az a realitás, amit itt Pedagógosz kolléga vázolt.
TS
2022-10-23 at 08:38
Pedegógosz, ugye nem mondod komolyan, hogy téged befolyásol tanárként, hogy mivel nyerhet a diákod, és a versenyre a liberált készletből válogatsz? És nem gondolod azt sem, hogy Nógrádit kellene tanítani Gárdonyi helyett?
Pedagógosz
2022-10-23 at 08:08
“Kívánatos, hogy valamennyien törekedjenek a kedvező légkör kialakítására és fenntartására, egymással kölcsönös bizalomra épülő személyes kontaktusok létesítésére, a súrlódások, kommunikációs zavarok, személyes sérelmek felhalmozódásának elkerülésére.”
&
Itt meg a sakálok kakofón kórusa, akik nem tűrik, hogy a versenyre Wass Albert, Sinka költeménnyel állítsd ki a gyereket, “ügyes, jól felkészült, szó se róla, de a vers túl nacionalista, nem biztos, hogy érti, amit mond”… “megint magyarkodik”, “renitens, kilóg a sorból”, “már megint mit akar ezzel a magyar kultúra napja ünnepséggel, a néptánc versennyel, kell ez nekünk?”.
&
Pedagógosz
2022-10-23 at 07:56
Amlodipin
2022-10-22
Személyes, több évtizedes tapasztalat, hogy taníthatsz te bármit, elsősorban az számít, amit a gyerek otthonról hoz. A liberális kötődésű kollégák meg gáncsolnak a diákok és a szülők előtt is. Elszántnak, erősnek, felkészültnek (!) kell lenned, mert amikor összefognak, úgy ugranak rád, mint a kaffogó sakálok.
Az órán telefonálgató, napi politizáló, a diákkal haverkodó tanár a tapasztalatlan, védtelen, befolyásolható diákok előtti olcsó népszerűségével nagyon kártékony.
A “ne magyarkodj” agresszív klikk egymást tolta be a vezetőségbe, közülük került a fejed fölé 90 után a diák önkormányzat vezető, a szakszervezeti vezető, a szakmai és az osztályfőnöki munkaközösség-vezető, igazgatóhelyettes, gyermekvédelmi felelős.
&
Hogy azt mondja:
“A tanár egyénisége döntő, de a tanári munka alapvetően csapatmunka. A diákokat az egyes tanárok részéről érő pozitív és negatív hatások összeadódnak. Szavaik és tetteik támogathatják, akadályozhatják, vagy akár ki is olthatják egymás hatását. Az iskola pedagógiai törekvéseinek alapvető követelményei akkor valósulhatnak meg, ha ebben a testület egésze egyetértésre tud jutni. ”
&
Nagyjából itt van az a bizonyos eb elhantolva. Jó mélyen.
TS
2022-10-23 at 07:12
Rémusz, a tanárok termelik a tudást, hogy ne rohadjon szét az ocsmány pofád egy betegségben. Hogy átmehess egy hídon és ne vàrj a révre. Tehát ne pofázz te se, be ne tedd a lábad egy kórházba, fordulj bizalommal a tanyasi javasasszonyhoz! Az összes büdös demagóg náci és komcsi felcsapott jobbos kommentelőnek?? Vagy ezek afféle dk-s provokátorok?
TS
2022-10-23 at 07:02
Rémusz, nem zavar, hogy az ócska dumád kb egy mocsok nyilas-komcsi propaganda? Az orvosoknak is elmondod ugyanezt vizsgálat közben? Szerinted a kapa forgatása értékesebb és felelősségteljesebb, mint az orvos, a mérnök vagy a legfontosabbal, a gyermekkel foglalkozó tanár munkája?
Netta
2022-10-22 at 23:53
Nagyon vicces, amikor a “nemzeti tantervben” Nyári a kötelező, az Egri csillagok meg ajánlott!
Amlodipin
2022-10-22 at 23:17
Ezzel a munkával sajnos kb. 32 évet késtek. Azok a generációk amelyek azóta nőttek fel úgy tudják az akkor történteket (már ha tudják), ahogy a tanáraik megtanították nekik, és olyan szemüvegen keresztül látják a politikát is. Azoknak a fiataloknak, akik részt vesznek pl. a tanár-tüntetéseken egyáltalán fogalmuk sincs arról, hogy milyen egy tényleges diktatúra, mi történt 1919-ben a vörös terror idején, vagy az ötvenes években. A szerencsére rövidebb és lájtosabb legutóbbi vörös diktatúra idején 2006-ban pedig még meg se születtek, vagy max. ovisok voltak. Tehát nincs tapasztalatuk, csak arra hagyatkozhatnak, amit a kedves tanáraik mondanak nekik.
Nahát
2022-10-22 at 22:53
Nem biztos, hogy mindenki átérzi, de óriási dolog a magyar társadalom jövője szempontjából ez a pedagógusoknak szóló továbbképzés, amely most a kormány és Schmidt Mária jóvoltából megvalósult. Hány nemzedék nőtt fel a szocialista történelemoktatáson? Még 1990, a rendszerváltás után is eltorzított, vagy elhallgatott történelmet tanítottak. Soros György kiváló észjárással több évtizede rájött, hogy a magyar diákoknak szánt történelemkönyvek szerkesztésébe és kiadásába be kell szállnia. Azt a pusztítást kell most helyrehoznunk, amit ez a gonosz ember a magyar történelemoktatásban IS elkövetett.
Netta
2022-10-22 at 22:19
Milyen történelemtanárokról tetszenek beszélni?!
Akik az ELTÉ-n, Pázmányon, Szegeden tanulnak, aztán mossák a gyerekeink agyát napi politikával? A Pázmány is liberális fészek.
Rémusz.
2022-10-22 at 20:40
Jólenne, ha abbahagynátok a szegény tanárok effektust!!!
Nem zavar benneteket, hogy ebben az országban vannak mások is, akik szeretnének jobban élni, de mégsem zúgolódnak!!
Mit szoljon, mondjuk az a kereskedelmi dolgozó, aki ugyan szakkébzett, és fojton éjszaka dolgozik, csak azért, hogy a szegény tanároknak legyen mit zabálni, de a havi apanázsuk épp, hogy eléri a minimál bért??!!
Ott vannak a nővérek, akik kihajtják a belüket, hogy a drága szegény tanárok meg gyógyuljanak, mégsem lázadnak.
Ott vannak a többi olyan dolgozók, akik mind azért dolgoznak, hogy a szegény csóró értelmiségiek tudjanak élni, de mégsem lázadnak.
Úgyhogy hadjuk már a szegény tanárok sajnáltatását.
Annyira odáig vannak, hát ellehet menni a mezőgazdaságba kapálni a negyven fokos hőségbe, oszt annyibol megélni, amennyiböl a mezőgazdaságban dolgozók, no akkor majd lehet pofázni.
Nem hőzöngeni kellene, hanem becsületesen elvégezni a rájuk bízott feladatokat, ugyan úgy, ahogy a többi melós ember!
TS
2022-10-22 at 20:34
kgl3, 8-D!
kgl3
2022-10-22 at 20:24
Még annyi: Schmidt Mária történész is, családja is a fiának, oszt mi lett a fiából? Úgyhogy, ne vicceljünk már!
kgl3
2022-10-22 at 20:10
“A család mellett a történelemtanárokon múlik…”
Hogy mások hogyan idomíthatók, mennyire határozza meg őket a család és a történelemtanár, azt nem tudom. Én a nemzeti érzelműnek egyáltalán nem mondható történelemtanárom, és a nemzeti érzelműnek egyáltalán nem mondható családom ellenére váltam nemzeti érzelművé, úgyhogy a fenti tételmondattal sajnos nem tudok egyetérteni.
TS
2022-10-22 at 20:00
A jövő büszke magyarjai majd példát vesznek a córeszben élő fiatal tanárokról, már ha látnak affélét, biztos jeles példa lesz mindegyik, mikor holtfáradtan a fizetetlen túlóráktól igyekszik a szülők által meg nem nevelt gyerekeknek a magyar nemzetről hitelesen szólni. A nyugdíjas kollégákat ugyanis, akik elég sokan vannak már, nem lehet kötelezni helyettesítésre, semmi plusz munkát nem vállal(hat)nak. Mindez marad a fiatalok nyakán, már ha engem 61 évesen annak lehet nevezni.
Szerencsénkre nálunk van egy ifjú töritanár, lelkes, de mamahotelben lakik, így elvan, de mi lesz, ha megházasodik, és a felsége megkérdi tőle, ebből akarunk megélni? Nem lesz könnyű választása.
TS
2022-10-22 at 19:54
Tiszta sor! Megoldás: el kell érni, hogy a tanári átlagbér érje el a diplomás átlagbér 40%-át is, ha kell; hozzuk őket megalázó szövegekkel kínos helyzetbe; jutalmat véletlenül se adjunk nekik egyebet, csak egy darab papírt, és akkor ezt a célt is el lehet érni.
Ne felejtsük el, nem minden tanár ment ki az e havi tüntetésekre. Talán rájuk is kellene gondolni.