Hatvan évvel ezelőtt ezen a napon hunyt el a huszadik század egyik legnagyobb dzsessz és blues énekesnője, Billie Holiday. A nyomorból kitörő nagyon hamar kiégett énekesnő óriási tehetség volt, örökre és gyökeresen megváltoztatta az éneklést nemcsak fő műfajaiban, a jazzben és a bluesban, hanem a popban is.

MM – 061.hu

1. Rettenetes gyerekkor. Billie édesanyja, Julia Sadie Fagant szülei már 13 éves korában kidobták otthonról, gyakran utcalányként kereste a kenyerét, miközben Billie-t féltestvérére vagy annak anyósára bízta. Tízéves korában Billie iskolakerülés miatt javítóintézetbe került. Egy évre rá már elvesztette szüzességét is, a szomszéd férfival történt afférja során. A férfit letartóztatták, Billie ismét javítóintézetbe került. Tizenkét-tizenhárom éves korában édesanyjával együtt bordélyházban dolgozott. Később sem éltek átlagos életet, 1928-ban Billie New Yorkba költözött, hogy szerencsét próbáljon Harlemben, ahol egy évre rá édesanyjával együtt börtönbe került tiltott kéjelgés miatt.

2. Bessie Smith, Louis Armstrong. Tizenkét-tizenhárom éves korában édesanyjával együtt egy baltimore-i bordélyházban dolgozott. Ott hallotta először Bessie Smith és Louis Armstrong lemezeit, itt énekelt először. 1928-ban Billie Harlemben társult a szaxofonos Kenneth Hollannel, akivel a következő két évben együtt léptek fel számos klubban és speakeasyben. Billie Holiday neve először csak szájról szájra terjedt, mígnem Benny Goodman és John Hammond is meggyőződött a legenda igazáról. John Hammond egészen pontosan így fogalmazott: “Ő volt az első olyan énekesnő, akire azt mondhattam, egy igazi improvizáló jazz géniusz.”

Louis Armstronggal (Fotó: thestar.com)

 

 

3. „Nem hinném, hogy amit csinálok, az voltaképpen éneklés”. Holiday azért lehetett a műfaj szakmailag talán leginkább elismert énekesnője, mert őrületesen jól gazdálkodott azzal, amije van. Nem volt itt nyolc oktávnyi hangterjedelem, de Louis Armstronghoz hasonlóan rendkívüli érzéke volt ahhoz, hogy tudja, hol van a hangsúlyok helye, s hogyan énekelhet úgy, hogy szinte semmibe veszi a lekottázott dallamokat. A zenészek imádták őt kísérni. Ő maga így fogalmazott: „nem hinném, hogy amit csinálok, az voltaképpen éneklés, inkább improvizálok a hangommal, mint Armstrong, Lester Young, vagy a többi hangszeres művész. Minden úgy jön, ahogyan érzem, és a dalokat a magam egyéniségéhez igazítom. Ez minden, amit tudok.” 

Billie Holiday és Lester Young (Fotó: Pinterest)

4. Yesterdays. Egy Ella Fitzgerald-dal nem rokonszenvező kritikus mondta egyszer, hogy „ha Ella azt énekli, hogy a pasim távozott (“my man is gone”), akkor arról is szó lehet, hogy egyszerűen lement cigarettáért. Viszont ha Billie énekli ugyanezt, akkor tudjuk, hogy tragédia történt. “Érdemes meghallgatni a 24 éves Billie Holiday előadásában Jerome Kern Yesterdays (Tegnapok) című egyáltalán nem lapos szövegű dalát, mert még akik nem tudnak angolul, talán azok is át fogják érezni, hogy mennyi szomorúság és mennyi élettapasztalat csendül ki egy ilyen fiatal énekesnő hangjából.” A Yesterdays alább hallható: 

5. Az utolsó. Utolsó meghatározó fellépése 1957-ben történt a CBS televízió a The Sound of Jazz-ben Ben Webster, Lester Young és Coleman Hawkins kíséretében. 1958-ban rögzítette a Lady in Satin LP-t majd Európában lépett fel még kétszer. 1959 májusában összeesett szív-és májműködési zavarok miatt. Július 17-én meghalt, végleg feladta a küzdelmet a heroinnal és beteg szívével szemben. Az CBS-es fellépéséről készült felvétel alább látható:

6. A film. 1972-ben korábbi, 1956-os önéletrajzi írásából készült a Lady Sings the Blues című film, amelyben Diana Ross alakítja Billie-t. A moziból milliók ismerhették meg ezt a tragikus életet és Holiday csodálatos művészetét. Az őt megformáló énekes, Diana Ross megkapta az Akadémia jelölését a legjobb színész címére, majd ugyanabban az évben dupla lemezt is kiadott Billie Holiday dalaiból saját előadásában, ami a film zenéjét adta. Ez szintén nagyon sikeres lett: a Billboard 200 legjobb albumjának sikerlistáját vezette. A film Diana Ross színészi pályáján is mérföldkőnek bizonyult: “Az emberek azt hitték, nem tudok eljátszani egy tragédiát. Azt gondolták, ezüst kiskanállal a számban születtem” – mondta. És valóban: a korabeli sajtó meglepődését fejezte ki, hogy Diana Ross hagyta magát ilyen valódinak láttatni, mint ebben a filmben.

7. A furcsa gyümölcs. Holiday Strange Fruit (Különös gyümölcs) című dala óriási botrányt kavart a rasszizmus talaján álló akkori Amerikában. A szöveg szerint a magnólia édes illatához a déli éjszakában az égett emberi hús szaga vegyül, és a fán függő furcsa gyümölcs egy meglincselt fekete teste.

8. In memoriam. Billie Holiday évekkel halála után, 1987-ben kapott posztumusz Grammy-életműdíjat. A VH1 1999-ben a “100 legnagyszerűbb énekesnő a Rock and Roll történetében” listán az előkelő hatodik helyre sorolta. Születésének 100. évfordulóján, 2015. április 6-án a Hollywood Walk of Fame-re is felkerül a neve. Érdekesség az is, hogy Holiday volt korának egyik legjobban fizetett énekesnője, ám keresete legnagyobb részét drogokra költötte.

Vezető kép: jazzfest.ba