Ha a Szent Szellem jelen van az életedben, akkor képes vagy olyan dolgokat megtenni, amelyekre emberileg képtelen lennél. Nem te döntöd el, hogy mikor születsz meg és nem te döntötted el, hogy férfiként vagy nőként láttad meg a napvilágot. De arról te döntesz, hogy miként éled le azt az életet, amit kaptál.
Ötven nappal Jézus halála, tíz nappal pedig mennybemenetele után ott állt egy kisebb közösség, akik hittek abban, ami meg volt írva a Bibliában és amit a Mester megígért nekik. Ez abban az időszakban volt, amikor nem lehetett Jézusról beszélniük; többen bolondnak nézték őket, de talán még ez volt a legjobb, hiszen másokat ezért vagy bebörtönöztek vagy megöltek. Ők mégis együtt imádkoztak, és hitték, hogy az Isten nem ember, hogy hazudjon, és amit ígér, meg is cselekszi.
Az Írás szerint tehát az apostolok együtt voltak és imádkoztak, amikor egyszercsak zúgó szél támadt és lángnyelvek szálltak le rájuk, majd mindannyiukat betöltötte a Szentlélek. Róla azt olvashatjuk, hogy azért jött el, hogy velünk legyen és olyan erővel ruházzon fel bennünket, amivel egészen egyszerűen nem tudnak mit kezdeni a nem hívő emberek. Akik persze már a kezdetektől érezték, nem tudnak mit kezdeni ezzel a láthatatlan erővel, hittel, amivel a keresztények rendelkeznek, így tehát emberi módon cselekedtek: megpróbálták elpusztítani őket, üldöztetések sora várt rájuk, de említhetnénk azt is, amikor mártírhalált haltak a hitükért, például Néró császár idejében, akinek egyik kedvelt szórakozása az volt, hogy élő fáklyaként használta őket…
De tudják, az a néhány apostol, akik Pünkösdkor betöltekeztek Isten szellemével, megváltoztatták a világ történelmét. Mert nem féltek hirdetni Isten igéjét, nem féltek és nem hátráltak meg akkor sem, amikor üldözték őket, vagy halállal fenyegették. Emberileg lehetetlen, amit véghezvittek: egy maroknyi ember megrengette a világot, létrehozta a keresztény egyházközösségeket, miközben Isten igéje futótűzként terjedt. Nem volt semmi, ami megállíthatta volna a kiáradását, aminek következtében voltak, akik nyelveken szóltak, mások prófétáltak, betegeket gyógyítottak. Csodák és jelek kísérték, kísérik ma is a Szentlélek által betöltött emberek életét. De ehhez bátorság kell azoknak, akik az igazságot képviselik, ha valóban nemcsak túlélni, hanem győzni akarnak. És tudják, igazság által leszünk erősek, nem kell, hogy féljünk.
Hogyan is tehetnénk? Hiszen bennünk az élő Isten szelleme lakik, ami Pünkösdkor szállt le a tanítványokra, és ami azóta is készen arra, hogy betöltsön bennünket tűzzel, erővel, hatalommal. De ha nem töltekezel be Isten szellemével, nem fog menni. Hiába veszel életvezetési könyveket, jársz lifecoach-képzésekre, nem számít, hogy hányszor mantrázod, hogy „sikerülni fog”, Isten nélkül lehetetlen leszel valódi változást generálni. Akármilyen lelki állapotban vagy, csaponghatsz érzelmileg, vagy éppen félsz valamitől, bármikor kérheted, hogy jöjjön a Szent Szellem és söpörjön ki mindent az életedből, ami káros, ami visszahúz, ami leural.
A Pünkösd alapja az volt, hogy a tanítványok együtt, egy akarattal álltak Isten előtt. Tudták, hogy olyan kihívásokkal kell szembenézniük, amihez elengedhetetlen az egység. Ismerős a helyzet? Nem véletlenül. Napjainkban ugyanolyan bátornak kell lennünk, mint amilyenek az apostolok voltak. A kereszténység mára a legüldözöttebb vallás a világon, a keresztény társadalmakat, a keresztény kultúrát alapjaiban próbálják kiradírozni.
Annyi sok elhatározásunk volt és annyiszor elbuktunk. Annyi tervünk volt és mindannyi megsemmisült. De van megoldás. Az igazi Pünkösdöt ma is átélhetjük, csak kérnünk kell: erőt, tüzet, hogy a bensőnk égjen az Istenért. Hogy felismerjük: az Isten szeretete a Szentlélek által képes arra, hogy kiűzze belőlünk a félelmet, hogy megváltozzon a jövőképünk. A Róma 5-ben azt olvashatjuk, hogy az igazság felszabadít. Azt hiszem, erre van igazán szükségünk a XXI. században leginkább: ebben a torz világban hirdetni az igazságot. Például, hogy a család egy férfi és egy nő szövetsége. És tudják, néha a legnagyobb erő a reményhez kell. A reménység pedig azt jelenti, hogy nem félsz a jövőtől, nem félsz attól, mi vár rád, mert tudod, hogy az számodra a lehető legjobb lesz. Miért? Mert annyira szeret bennünket az Isten és mi is őt, hogy ez biztonságot ad.
A Jeremiás 17-ben azt írja az Ige, hogy „átkozott ember az, aki testben bízik, mert nem látja, hogy jó következik”. Ha magadban bízol, nem fogod látni a jövődet, depressziós leszel. De aki Istenben bízik, annak élete szárazság idején is gyümölcsöző lesz. Képességet kapunk arra, hogy győztesek legyünk. Az Efézus 5:18 pedig ehhez ad útmutatót, hogyan töltsön be bennünket az Isten szelleme, hogy átéljük újra az Úr szeretetét, hogy képessé váljunk megtenni, amire az Isten elhívott bennünket. Nem lesz könnyű, sőt. De az Isten szelleme kimossa a félelmet a szívünkből.
Ha most úgy olvasod ezeket a sorokat, hogy telve vagy nehezteléssel, elvetettséggel, hogy nem hiszed el, hogy szerethető vagy, akkor van egy jó hírem számodra: mindenre van erőd a Krisztusban, Isten pedig annyira szeretett téged, hogy elküldte az egyszülött fiát, hogy mi éljünk és örök életünk legyen. Reménységed lehet afelől, hogy minden helyreáll az életedben, hogy a harcokban győztessé leszel. Mert ha bízol az Istenben, senki és semmi nem állíthat meg téged, mert erőd és hatalmad lesz uralkodni a félelem felett. Nem lesz több kétséged, mert ahol Isten szelleme jelen van, ott nincs helye aggódásnak. Ahol a szeretet uralkodik, ott nincs helye csüggedésnek, reménytelenségnek. Jézus ezért is küldte a Szent Szellemét, hogy ebben is segítségedre legyen. (Ezt is jelenti a neve: segítő.) Legyél bátor tehát arra, hogy merd kérni: töltsön be téged, teljesítse ki az ajándékait az életedben. És ha ezt megteszed, megváltozik minden. Sikeres és áldott ember leszel, nem kell többet a félelmeiddel harcolnod, hanem szeretetben élsz, ami erővel tölt el. És soha többet nem kell senkivel szemben vesztesként állnod. Mert győztes leszel.
Tudod, „megváltozhatsz”. Erről beszél Jézus Nikodémusnak. Hogy hogyan és miért? Erre Jézus ad nekünk választ:
A szél arra fúj, amerre akar; hallod a zúgását, de nem tudod, honnan jön, és hova megy: így van mindenki, aki a Lélektől született.
Igen, mint a szél. Attól, hogy soha nem láttam még, tudom, hogy van. Nikodémus pedig megkérdezte Jézust arról, hogyan születhet újjá az ember. Az éjszaka furcsa lelkiállapotában felteszi az abszurd kérdést is: „Hogyan születhetik az ember, amikor vén? Bemehet anyja méhébe és megszülethetik ismét?” Mint Nikodémus, mi is egy másik testre, egy másik életre gondolunk. Jézus azonban egy ennél is nagyobb csodára: ebben a földi életben, ebben a testben válhatunk megújultakká! Nem csupán egy új frizura vagy öltözködési stílus erejéig, hanem teljes valónkban. Jézus válasza ez: „aki víztől és Lélektől születik”.
A víztől születés a keresztséget jelenti. Az Apostolok cselekedetei több helyen is leírja az első, történelmi pünkösd után, hogy vízzel már meg voltak keresztelve, de Szentlélekkel még nem. Vagyis elkezdődött bennük egy folyamat a vízkeresztséggel, de a lélek-keresztség, az újjászületés „fürdője” még várt rájuk. Bárhol vagyunk a folyamatban, az Isten tenyerén vagyunk. Általa tölthetjük be azt, ami lényünkbe van írva: újjászületve élni. Félelem nélkül, erősen. Tudva, hogy mi az Isten kiválasztottjai vagyunk, akiknek erőt és hatalmat adott az Úr, hogy „kígyókon és skorpiókon tapossunk, az ellenség minden erején”.
És én hiszem, hogy mi, magyarok az elmúlt években bebizonyítottuk, hogy az a nemzet, aki kellő bátorsággal áll ki a hitéért, az a nemzet, amely a kereszténység utolsó bástyája Európában, attól igazán erős, hogy nem fél. Összetart, ellene áll minden torz ideológiának, még akkor is, ha ezért folyamatosan támadnak bennünket. Nincs bennünk félelem, mert bízunk az Istenben. És ahogy Dávidnak adott stratégiát Isten Góliát legyőzésére, hiszem, hogy nekünk is adott. Ezért nem tudnak bennünket leigázni, megtörni. Mert az Isten velünk. Kicsoda ellenünk?
A pünkösd az egyház születésnapja
A pünkösd egy keresztény ünnep, amit a húsvét utáni hetedik vasárnapon és az azt követő hétfőn tartanak. Ez a Szentlélek kiáradásának ünnepe, a Szentháromság, az Atya, a Fiú és a Szentlélek szeretetének kiteljesedése. Maga az elnevezés a görög pentékoszté szóból származik, ami 50-et jelent, ami a húsvét utáni ötvenedik napon történő eseményekre utal. Ennek megfelelően tehát pünkösd ünnepe legkorábban május 10-11-re, legkésőbb pedig június 13-14-re eshet. Pünkösdkor a Szentlélek eljövetelét ünneplik a keresztény vallású emberek. Pünkösd története egészen az ószövetségi időkre nyúlik vissza, ekkor még azonban eltérő jelentéssel bírt. A zsidó nép által savuotnak (hetek) ünnepének hívott eseményen ünnepelték az első termést és adtak hálát Istennek, hogy részesülhettek belőle, illetve ekkor emlékeztek meg a Tóra átvételéről is. Amikor Krisztus feltámadt, akkor az mondta híveinek, hogy elküldi a Szentlelket az emberek közé. Azon a napon lángnyelvek jelentek meg és ereszkedtek le az összegyűlt apostolokra. A jelenlévőket elöntötte a Szentlélek, és különböző nyelveken kezdtek beszélni. Az emberek köréjük gyűltek, és a saját nyelvükön hallgathatták az apostolok által átadott tanításokat. Szent Péter prédikálni kezdett, az emberek pedig megértették az üzenetet és a keresztény vallásra tértek. Ők lettek az első keresztények, ezért is tartják ezt az ünnepet az egyház születésnapjának.
Áldott Pünkösdöt kívánunk!
Fotó: illusztráció
Chiovini György
2022-06-06 at 08:07
https://www.youtube.com/watch?v=JrxTkwifW3c&ab_channel=AmaziingGrace1
https://www.youtube.com/watch?v=fRStJFGLVCk&ab_channel=L.E.SZ.
Orientál
2022-06-05 at 19:11
Isten áldásával éljen a magyar hazánk.
Mária néni
2022-06-05 at 15:48
Kedves Kata !
A cikk rengeteg tárgyi tudást,erőt sugall. Nagyon köszönjük.
Lelkész
2022-06-05 at 14:50
Jurák Kata
Köszönöm az ön által bemásolt magyarázatot, de azokkal magam is tisztában vagyok, mint ahogy azzal is, hogy léleknek kell fordítani és nem szellemnek. Akár a római katolikus, akár a református vagy evangélikus lelkészképzőkben ezt tanítják meg legelőször. Legyen kedves átjavítani mert ez a jelenlegi formájában nagyon félreérthető. A szellem szó ugyanis negatív előjellel bír. A lélek pedig pozitívval.
Megjegyzem, hogy az angolban is ezért fordítják Holy Spirit-nek és nem Ghost-nak.
K
2022-06-05 at 13:42
Kívánok mindenkinek kellemes Pünkösd ünnepet, és azt kívánom hogy mindenkit töltsön el a Szentlélek .
Rózsa Zoltán
2022-06-05 at 12:45
Jurák Kata!
Jó újra látni! Nekem állócsillag vagy a nemzeti média oldalán. Tudom, hogy csak Huth Gergővel vagy hajlandó tovább folytatni így neki fogom letépni mindenét IS ha eltűnsz.
Köszönöm a cikket, megint egy remek írás! Egy angyal vagy!
hivő
2022-06-05 at 11:07
Szép hitvallás és magyarázat.
De, bár hiszem…A szellem az
ami van,és mindig az,ami van,
soha nem az,ami lesz,mert a jövőben
is van és nem mulik el,mert
benne minden elmulhatatlan..id.
mégis a Szentlélek megnevezés
áll közelebb hozzánk.
Jurák Kata
2022-06-05 at 10:28
A történelmi egyházak szóhasználatai a magyar bibliafordítás-hagyományból vezethetők le. Így a szellem szó is. Mindezek mellett figyelembe kell venni azt, hogy a szellem szó csupán a 19. század elején keletkezett, ezért a Szent Szellem az akkor már több évszázados magyar biblikus, egyházi nyelvben nem gyökerezhetett meg. A nyelvtörténészek szerint Kazinczy Ferenc1808-ban alkotta ezt a szót a szél, szellő származékszavaként, továbbá az -em szóvég összekapcsolásával (vö. jellem). A nagy nyelvújító ezzel az új szóval az ő korában már elavulóban lévő, és csúnyának tartott szellet szót kívánta leváltani.
Huszita szóalkotás a szél-szellő szavakból alkotott szellet kifejezés. A huszita evangéliumfordításban – (1416 körül; Müncheni Kódex 1466) –, a Szentlélek és a Szent Szellet egyaránt előfordul. Erről Szalkay Balázs ferences krónikájában (1438–39) a következő elítélő és felháborodott véleményt találjuk: „Mennyi és mekkora eretnekség vagyon ebben [a bibliafordításban], amit én is olvastam, ezt világi ember sem számlálhatja […], mivelhogy ezt a szólást is: Spiritus Sanctus [Szentlélek], így fordították: Szent Szellet”.
A “Szellem” kifejezés a protestáns Károli Bibliában is előfordul. Olvasson utána! Köszönöm!
Jurák Kata
2022-06-05 at 10:25
A Biblia eredeti szövegében a lélek-nek, illetve szellemnek fordított szavak:
* héber rúach רוּחַ הַקֹּדֶשׁ alapjelentései: szél, lélegzet, lehelet; de többnyire Léleknek vagy Szellemnek fordítják.
* héber nesámá נְשָׁמָה hasonló jelentésű az előzőhöz.
* görög: pneuma [πνεῦμα] alapjelentése szintén: szél, lehelet, lélegzet. A pneuma hagion-ra egyes vallási felekezetek a Szent Szellem kifejezést használják, ugyanis a Szellem szót használják a görög nyelvű újszövetségi pneuma (πνευμα = „szellő”, „lehelet”) visszaadására, hogy megkülönböztessék a görög pszükhé (ψυχη) kifejezésnek megfelelő lélek szótól (e szavak más – például az ember alkotórészeire vonatkozó – előfordulásaira is alkalmazva a pontosítást).
Theo
2022-06-05 at 10:18
Lelkesz,
onnek igaza van. A “Szentszellem” igy egyben a Hutgyuli bulijain szokott csak elhangzani, ahogy a TV-ben latni.
Lelkész
2022-06-05 at 09:28
javítás: eltérő*
Lelkész
2022-06-05 at 09:28
Szeretném felhívni a figyelmet, hogy mi magyarok nem Szent “szellemet” hanem SZENTLELKET használunk! Kérem a szükséges javításokat a cikkben, mert ez így nagyon félrevezető, hiszen mindkét szónak elérő a jelentése, azaz magában hordozza a félreérthetőséget!
Köszönöm szépen!
benzoli
2022-06-05 at 09:26
A Felelem Adrenalint termel. Az Adrenalin Batorsagot. A Batorsag pedig Erot, hogy atlepjuk a Rubikont. Gondolatban es Cselekedetben. + Deus Vult + . Az Ur akarata, hogy nekunk ujbol Orszagunk legyen. – Karpatia neven – .
Kiss Róbert
2022-06-05 at 08:25
A sátán kiválóan szórakozik az emberiség jelenlegi állapotán,földi helytartója sorosgyörgy pedig hülyére veszi a világ vezetőit,kiknek pelusa irányából furcsa
szag áradt…
bl
2022-06-05 at 08:15
A keresztény ünnepek jelentése minden esetben végtelenül összetett. Nekem a Pünkösd azt jelenti, hogy eljön a Szentlélek, létrehozza az emberek közti bizalmat, ezzel eltűnik a félelem és a félelemből eredő rabszolgaság. Innen kezdve már csak szabad emberek vannak, akik pontosan tudják, hogy ugyan a régi módon még mindig fizikai rabszolgaságba lehet taszítani az embert, de meg-fogja-őket védeni a hitük a szellemi megsemmisüléstől. Az utolsó pillanatig méltósággal élnek, egy teljesen új minőséget hozva létre.