Az iskolaérettség, a tankötelezettség kezdetének megállapítására vonatkozó új eljárásrend bevezetésének elhalasztását kérte a szaktárcától Kozma Ákos, az alapvető jogok biztosa. Az ombudsman szerint kérdéses, hogy a rendelkezés bevezetéséhez szükséges feltételek minden érintett szervnél fennállnak-e, ezért a jelenlegi helyzet a jogbiztonság követelményével és a gyermek jogaival összefüggő visszásság, jogsérelem bekövetkezését valószínűsítheti. Az ombudsman a kezdeményezéséről internetes oldalán, a https://www.ajbh.hu-n számolt be.
A közlemény szerint az alapjogi biztos a hozzá érkező számos panaszbeadvány alapján vizsgálatot indított a köznevelési törvény 2020. január 1-jétől bevezetni tervezett új szabályozásával kapcsolatban. Az új szabályozás szerint a gyermek abban az évben válik tankötelessé, amelyben augusztus 31-éig betölti a hatodik életévét. A szülő kérelmére ugyanakkor – ha az erre feljogosított szerv engedélyezi – a gyermek még egy évig óvodai nevelésben vehet részt. Az új eljárásrend értelmében a szülők ezt a kérelmet az adott évben, január 15-éig nyújthatják be a felmentésről döntő központi szervhez, az Oktatási Hivatalhoz – idézték fel. A végrehajtást biztosító rendeletet november végén hirdették ki, ezért az ombudsman szerint bizonytalanságokat eredményezhet ebben, a családok életére jelentősen kiható kérdésben az új szabályozás alkalmazása 2020. január 1-jétől. A biztos ezért azt kérte a szaktárcától, hogy fontolja meg az iskolaérettség megállapítására vonatkozó új szabályozás elhalasztását. Az ombudsman szerint az előírásokat csak olyan időponttól lehet bevezetni, amikor azokat minden érintett megismerhette és a jogalkalmazás is felkészülhetett rá.
A halasztással elérhető lenne, hogy a megalapozott döntéshez, a tanulók tényleges iskolaérettségének megállapításához szükséges feltételrendszer teljeskörűen rendelkezésre álljon
– foglalt állást Kozma Ákos.
Forrás: MTI; Fotó: MTI
Károly
2019-12-07 at 14:29
A gyarmatositasnak, egyik kifinomult módszere.
khm
2019-12-07 at 14:21
Halasszuk már el az ombundsman politikai érettségét.
Ecsedi Imre
2019-12-06 at 19:41
Természetesen egyes – kivételes – esetekben indokolt lehet a halasztás. De a játék nem erre megy ki. A zsiberálisok évtizedek óta azon dolgoznak, hogy Magyarországot ne engedjék megerősödni. Minél később lesz valaki munkaképes korú, annál jobb. Menjen 8-9 évesen általánosba. Kezdje 20 évesen a felsőfokú tanulmányokat. Diplomázzon 30-40 évesen, utána még képezze tovább magát. 45 évesen vegyen fel diákhitelt. Látni kell, hogy ez a nemzetet megrontó politika része! És meg kell adni, rendkívül kifinomult propagandaeszközökkel dolgoznak! Most, hogy – hála a kormányzati intézkedéseknek – az általános – és középiskolák kezdenek kicsúszni a kezükből, különösen fontos az óvodákban a befolyásuk megtartása. Alaposan körül kéne ott is nézni, milyen “civilek” “érzékenyítik” az óvodapedagógusokat és a szülőket, bár szerintem ez már megtörtént, és ennek a következménye a törvénymódosítás is.
Frickné Zsuzsa
2019-12-06 at 12:17
Az óvoda úgy is javasolja a vissza tartást ha, úgy látják jónak.
Királytigris
2019-12-06 at 12:46
Persze, de ez a f…. ombudsman ezt nem tudja!
Benedek Elek
2019-12-06 at 20:07
Sajnos, ez pont nem így van, hanem ellenkezőleg. Az óvoda statisztikájában rosszul néz ki, ha 6 évesen nem iskolaérett a gyerek, vagy legalább is ezt hiszik az óvodák. Ezért – legalább is az én ismeretségi körömben – sok olyan esetet láttam, hogy az óvodák a szülők akaratának ellenére is mindent elkövettek, hogy kinyomják az amúgy éretlen gyerekeket. Ezzel persze nagy – néha orvosolhatatlan – károkat okoznak ezen gyerekeknek. Az alsó tagozatos tanítók és az iskola pedig csak pislog, olyan sok éretlen gyerek érkezik hozzájuk az első osztályba. Azzal, hogy az állam is megnehezíti az amúgy éretlen gyerekek óvodai visszatartását, bizony károkat is tud okozni. Igaz, sok helyen divat, csak úgy visszatartani a gyereket az oviban, “legyen még egy évig gyerek” felkiáltással, ami egyébként szintén káros egy amúgy iskolaérett gyerek számára.
Andromeda
2019-12-06 at 11:53
Nem tudom, miért olyan fontos a 6 év, de az biztos, hogy pl. Németországban is így van. Valószínűleg azért, hogy különösen a hátrányos helyzetű gyerekek időben elkezdjenek tanulni, ha egyébként iskola érezték 6 évesen.