Halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi tömegközlekedés veszélyzetetése gyanújával vizsgálja a rendőrség a szerda éjjeli dunai tömegszerencsétlenséget – közölte a rendőrség illetékese csütörtöki rendkívüli sajtótájékoztatóján, a Teve utcai rendőrpalotában. Elmondták: tíz perccel az ütközés után érkezett az első jelzés arról, hogy a Margit híd két pillére között két hajó ütközött, az egyik pedig az oldalára borult, majd elsüllyedt. Lejátszották azt a felvételt, amelyen látható, ahogy a szállodahajó és a dél-koreai utasokat szállító kirándulóhajó a pilléreknél egymásnak csapódik. Az esetet szakértők bevonásával vizsgálják. Úgy tudni, hogy mentőmellényeket nem találtak a vízben, a túlélőket pedig civilek mentették ki.
Az első mentőegység 21.29-kor érkezett a helyszínre, majd a rendőrség, a TEK, a honvédség, katasztrófavédelem, illetve a mentőszolgálat munkatársai is bekapcsolódtak a mentési munkálatokba, amelyet önkéntes civilek és polgárőrök is segítettek. Az ütközés 21.05-kor történt, a Margit híd alatt. A Hableányon két magyar, 33 dél-koreai származású ember volt, ebből egy gyermek, 22 nő és 12 férfi. Az elhunytak mindegyike dél-koreai, két magyar férfiról még nincs információ. A tájékoztatás szerint hét embert azonnal kimentettek a helyszínen tartózkodó civilek, őket három különböző kórházban ápolják könnyű sérülésekkel, kihallgatásuk is megkezdődött. Az eddig megtalált hét holttest közül kettő ember személyazonosságát sikerült megállapítani, további 21 embert pedig keresnek még a Duna teljes szakaszán.
Úgy tudni, hogy a teljes dunai vízirendészet részt vesz a kutatásban. A helyszínen 200 ember dolgozott a mentésben; a sajtótájékoztatón többször kiemelt köszönetet mondtak azoknak a civileknek, akik folyamatosan segítették a hatóságok munkáját a keresésben. A helyszínelés jelenleg is tart, büntetőeljárásban, szakértők bevonásával vizsgálják, mi történhetett. A rendőrség által közzétett videón az látszik, ahogyan gyakorlatilag maga alá gyűri a Hableányt a szállodahajó. A Viking kapitánya ukrán származású, a Hableányé magyar, mindketten tapasztalt hajósok. Palotai Gábor Zsolt, tűzoltó ezredes elmondta: a katasztrófavédelem 96 tűzoltója vett részt a mentésben, hét hajóval keresték a túlélőket, a Duna teljes szakaszán még most is folyik a személykutatás. Az elsüllyedt hajót szonár segítségével 1.08-kor találták meg; most jelenleg is építik azt a pontont, amelyen a búvárok le tudnak merülni, hogy felmérjék, milyen állapotban van a roncs. Azt nem tudják, hogy esetleges holttestek vannak-e a hajótestben. Külön feladat még az is, hogy eldöntsék, a hajót hogyan tudják majd kiemelni. Kérdésre válaszolva az ezredes elmondta: nem találtak mentőmellényeket a vízben.
A rendőrség azt kéri, hogy aki a baleset idejében esetleg arra sétált vagy autózott, vagy bármilyen információval rendelkezik a tragédiáról, jelentkezzen a rendőrségen.
Fotó: MTI
Lajos
2019-05-30 at 18:49
Guszti?
Ha autóval nem akarsz irányt váltani de akadály van az úton és észreveszed, akkor nekimész bár az irányváltás nem volt tervezett?(ha nem veszed észre, az persze más)
Jurka
2019-05-30 at 13:34
Szörnyű tragédia!Ő istenünk óvja álmaikat!Felelőtlenek az emberek,mint a közutakon,de úgy látszik a vízen is.
gomboc7
2019-05-30 at 12:17
Ezek a nagy szállodahajók elég lassan tudnak fordulni. Igaz lehet, hogy a kicsi fordult elé, összeütköztek aztán már maga alá gyűrte. De a megosztott videókon pont olyan szögben van, hogy nem látszik jól.
jobb-ágy
2019-05-30 at 11:53
Jakab Soros, de nagy metán kibocsájtónak tetszik lenni! Pontosan, hogy az szálljon hajóra, aki nem tud úszni!
László Ferenc
2019-05-30 at 11:35
A ma de. 10 órakor tartott sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a szállodáhajó svájci zászló (bejegyzés) alatt közlekedett és a kapitánya ukrán nemzetiségű volt – amíg a kis túrista hajó kapitánya és matróza magyarok voltak.
Arra lennék kiváncsi, ilyen esetben történt-e szondázás – ha igen, az milyen eredménnyel járt?
Kantora
2019-05-30 at 11:30
A hajozasban a nagy hajoknak es a vitorlasoknak van elsobseguk mivel nehezebben kormanyozhatoak. Szigoruan tilos eme hajok elott “atvagni” az utat. Egy nagy hajo a tomege es igy a tehetetlensege miatt joval tobb idot igenyel megallasra vagy manoeverezesre. Tehat ha “hatulrol belement” az azt jelenti hogy a kis hajo volt hibas. Ami lehetett technikai is, peldaul egy uszadek fatorzs az aradas miatt beakadhatott a kormanylapatjaba.
zolatiguszti
2019-05-30 at 11:47
De ha nem manőverezett a Hableány akkor is neki kellett volna elnavigálni?
Hesslerezredes
2019-05-30 at 11:29
Sajnos a közlekedés fejlődését – minden ágában – vérrel írják. Itt valami nagyon nem stimmel és szemmel láthatóan baromira nem voltunk/vagyunk felkészülve ilyen esetekre.
zolatiguszti
2019-05-30 at 11:45
20 éve járok a Margit szigetre, olyan hajóforgalom van ezen a szakaszon hogy elképesztő meleg időben. Séta hajók, BKV hajók, magán hajók és csónakok, uszályok, tankerek, és szálloda vagy túra hajók+ mindeféle különleges szar kotró, daru meg a fene tudja milyen hajó.Az a csoda eddig nem volt balhé.Nem valami hatalmasak a hídpillérek és rohadt sok van belőle Bp-en.
Ráadásul a tavalyi melegben én is kinn voltam az Inség sziklán 10 méterre el lehetett sétálni a hídpillértől a mederben, vagyis a látszólag rendelkezésre álló mélység se annyi mint amit a pillérek köze mutat.