A MÁV szerint kollégájuk szakszerűen járt el, amikor munkaideje leteltével leszállt a vonatról. A történtekről az egyik utas a Bornak nyilatkozott. A vasúttársaság most cáfol.
Mint megírtuk, lejárt a munkaideje, ezért Füzesabony előtt megállította a menetrend szerinti Dalia intercityt a mozdony vezetője. A MÁV közleményt adott ki az eset kapcsán, és tisztázta a történteket.
Azt írták, a Budapest–Hatvan–Miskolc–Nyíregyháza vasútvonalon pénteken reggel két műszaki probléma (felsővezeték-szakadás és biztosító berendezési hiba) miatt nőtt a vonatok menetideje. A Dália IC is ezen a vonalon közlekedik.
Az érintett járatot vezető kolléga szolgálati ideje idő közben letelt, ám mivel a foglalkoztatásra szigorú szabályok vonatkoznak, a mozdonyvezető a leváltását kérte.
A mozdonyvezetőnek biztonsági okokból mindenképpen le kellett állítania a vonatot 12 órányi vezetés után, különben megbüntethetik.
A MÁV közlése szerint az sem igaz, hogy a vonat a semmi közepén maradt volna, és a mozdonyvezető “elballagott” volna. A vonatot a mozdonyvezető Nagyút állomásig vitte, ahova egy másik járattal megérkezett az őt leváltó mozdonyvezető. A váltásig a mozdonyon maradt, és biztosította az energiaellátást.
A vonat 22 perc várakozás után az új mozdonyvezetővel folytatta útját. A kellemetlenség miatt utasai elnézését kéri a vasúttársaság.
Vezető kép: MÁV
Naprózsa
2018-06-10 at 06:04
Nem a csapdahelyzetbe esett mozdonyvezetőn akarjuk elverni a port, hanem a magyarországi szolgáltatók hozzáállását kellene javítani. Rendszerszintűen zajlik, hogy a hivatalban elmegy az ügyintéző szabadságra, erre hetekre leáll az összes ügy, mert nincs helyettes. Vagy a két bérletpénztárból bezár az egyik, miközben ha félórával később menne ebédelni nem kígyózna a váratlanul feltorlódott sor. Bankpénztáros ebédidejében nem lehet befizetni…és regényt írhatnék a kiszolgáltatott ügyfelekkel szembeni méltánytalanságokról.
Ugyanezen emberek tőlünk mint magánvállalkozóktól elvárják a 24 órás szolgálatot, hétvégén is, és fikarcnyit sem érdekli őket, hogy munkatársaimmal együtt letelt-e a munkaidőnk? De ugyanezek visítottak a vasárnapi boltbezárások miatt is, ilyenkor nem számít a másik ember ideje vagy fáradtsága.
Nem akarok példálózni, de USÁ-ban már ügyvédek perelnének, Japánban, Indonéziában a mozdonyvezetőt egy perc késésért is felelősségre vonják. Csak a kiszolgáltatott ügyfelek, utasok, betegek érdekében emeltem szót, de ha tévedtem elnézést kérek, és felőlem maradhat minden úgy ahogy kishazánkban évtizedek óta folyik. Részemről a témát lezártam.
Papa Boule
2018-06-11 at 06:33
De igen, rajta veritek a port. Az összes cikk azzal kezdődik, hogy a mozdonyvezető elsétált a semmi közepén, magukra hagyva az utasokat. Csak azért, mert egy magával nem bíró elégedetlen s.ggfej, sértett önérzettel betelefonált valamelyik újságíró haverjának. És az egész sajtó kritikátlanul szóról szóra lemásolta.
Naprózsa
2018-06-09 at 22:30
Úgy tűnik sokan nem látják át a helyzet abszurd voltát, pedig erre szerettem volna felhívni a figyelmet: a MÁV szabályzatára hivatkozva – miután nem technikailag volt akadályozva -, a mozdonyvezető 20 perces munkaidő túllépés helyett a szolgáltatásért fizető utasoktól vett el fejenként húsz percet. Hol vannak az ő jogaik? Épp az a baj a világgal, hogy nem a törvények, szabályok szellemét, hanem a betűjét nézik az emberek, ami ilyen gondolkodást követelő egyedi helyzetben épp a megoldások gátja. Vagy legalább 20 perccel előbb intézkedtek volna a váltásról.
Igaza van a PS-nek, hogy szóvá tette, pont azért, hogy máskor ne történjen ilyen.
csakafidesz
2018-06-10 at 01:16
Abszurd az, hogy a munkaidő vége előtt másfél órával egy olyan vonatra vezényelik a vezetőt amelyik menetideje három ás fél óra.
Amúgy nem ártana máskép gondolkodni. Felelős dolog a mozdonyvezetés? Igen, nem célszerű fáradtan vezetni. Felelős dolog egy beteg megoperálása a kórházban? Igen, és nem jó fáradtan csinálni. Nos képzeljék el, hogy a sebész felvágja a hasamat, majd megnézi az óráját és hazamegy..
anonymus
2018-06-10 at 02:26
Repülőknél az első lecke: a szabályzatot vérrel írták, nem lehet áthágni. Szerencsére a vasútnál nem zuhan le senki, ha kifogy a nefta, ugyebár. Ha az utas fizetett, akkor elszállítjuk a célállomásra, bár hogy kocsiban vagy koporsóban, az neki, ugye, tökmindegy.
Papa Boule
2018-06-11 at 06:04
Te “Naprózsa”! Rosszul raktad össze ezt magadban. A mozdonyvezetőt nem a munkaidő vége felé vezényelték a hosszú menetidejű vonatra. Ha elolvastad a MÁV közleményét, abban ott van, hogy két műszaki probléma is adódott a vonalon, amiért a vonatoknak várniuk kellett. Ez a várakozás összességében olyan hosszúra nyúlt, hogy a masinisztának közben letelt a szolgálata. Ennek a problémának a megoldásához a vezénylőnek jövőbelátónak kéne lennie, hogy előre tudja, melyik vonat mennyit fog késni. A 20 perc pedig arról szól, hogy csak Nagyút állomáson állt húsz percig, abból a sokból, amennyit késett. Mert ott váltották le. De látatlanban is bízvást megígérhetem Neked, hogy a jövőben is elő fog fordulni ilyesmi. Tudod, a közlekedésben minden megtörténhet.
Nos, ki nem tud akkor itt gondolkodni?
Papa Boule
2018-06-11 at 06:22
Ja, és még annyit, hogy senki nem sétált el sehova, pláne nem nyílt vonalon. Szólt, hogy a késések miatt túl fogja lépni a szolgálati időt, és kérte, hogy küldjenek leváltót. És megvárta. Nem is értem ezt az egész hisztit, ami ekörül folyik.
ciki
2018-06-09 at 20:34
Két hete Bécsből jöttem haza vonattal Pozsonyon keresztül. Hat percet késett emiatt lekéstem a Pozsony-Komárom közti közlekedő vonatot. Várnom kellett több mint egy órát, de eszembe nem jutott, hogy felhíjvak, vagy nyilatkozzak valami sajtónak, gyalázzam a vasutat és annak dolgozóit. Ezzel nem vagyok egyedül és itt mutatkozik meg a rosszindulat, vagy anyagi haszonszerzés céljából való álhiszti és a tolerancia között. A kommentelők között túl sok a “szakértő”, mikor negatív hírek jelennek meg bármilyen témában hirtelen mindenki hozzáértővé válik vasút ügyben is.
Naprózsa
2018-06-09 at 20:34
Át van gondolva, srácok. Épp azért karikírozom e helyzetet, hogy rávilágítsak az abszurditásra. Itt vagy előbb kellett volna intézni a váltást, vagy igenis tovább kellett volna vinni a vonatot, mert egy ember érdekét a rábízott sok utas (aki még fizetett is) érdeke fölülírja.
Pont az a baj a világgal és tombolhatnak a NGO jogvédők is, mert az emberiség zöme nem a törvény szellemét nézi, csak a betűjét, azt meg lehet csűrni, csavarni. Egy ilyen problémamegoldást igénylő esetben éppen hogy fölül kell írni az előírásokat, hogy jól lehessen megoldani a helyzetet.
A munkánk során a társaimmal is számtalanszor szembesülünk efféle rugalmatlansággal, szabályzatokhoz körömszakadtáig ragaszkodó hozzáállással, s értetlenséggel, ha szóvá tesszük.
Márpedig a világ vonata nem fog jól haladni, ha a (mozdony)vezetők nem az utat nézik, hanem a szabályzatot.
A Nagy Testvér figyel téged
2018-06-09 at 20:22
Jani Csaba (Fb)
A rádió, és a TV, nem veszélyes üzem, ellentétben a vasúttal, vagy a gépkocsi vezetőjével, akit szintén kötnek vezetési, és pihenő idők, amit nem léphetnek át! És igen, nálatok is voltak műszaki problémák, ne vakíts itt senkit!
Vízöntő
2018-06-09 at 19:35
Ez így rendben, de az érem másik oldala, az a fránya beosztás, amit az előttem szóló már felvetett.
A PS pedig a hír átvétele előtt a szombat ellenére megkérdezhette volna előbb a MÁV-ot. Mert az elballagást korábban egy másik cikkben olvastam.
olszal
2018-06-09 at 19:14
Szerintem is át kellene gondolni azt, ha ilyen butaságot ír egy hozzászóló, mint a Naprózsa teszi…
A probléma ott kezdődött, hogy a beosztást bazilikázta el az illetékes sínbohóc, mert ha kicsit odafigyel, akkor már korábban le tudta volna váltatni a munkaidejének végéhez közeledő mozdonyvezetőt.
Erről viszont nem üzent a MÁV, meg arról sem, hogy ennek a mondjuk úgy, menetirányítónak/mozdonyvezető irányítónak lesz-e valamiféle ejnye, bejnye…
Lehet, hogy szerveznek a sínbik egy mozdvez sztrájkot rögvest a munkakörülményeik javítása érdekében? ☺
Az utasok meg le vannak kakilva, úgysem sokan vannak, miért hepciáskodnak…
Naprózsa
2018-06-09 at 18:51
A magyarázkodástól se lett jobb a helyzet. Mit szólna a MÁV és a mozdonyvezetője, ha pl. kisiklana, kigyulladna egy szerelvényük és oltás közben a tűzoltók, mentők órájukra nézve megállnának, megvárnák a 20 perccel később érkező váltást, mert lejárt a munkaidejük és megbüntetnék őket, ha tovább spicckolnak?
Miki
2018-06-10 at 10:23
De itt se nem gyulladt ki, se nem siklott ki, hanem a kollega egyszerüen elérte a maximális a müszakjában megengedett teljesített munkaidöt, és az utasok biztonsága érdekében, úgy itélte meg – teljesen jogosan! – hogy Ö már nem képes a szerelvény biztonságos vezetésére!
Mit nem lehet ezen megérteni???
Sobri Jóska
2018-06-10 at 11:15
Naprózsa, ha belegondolnál, a kettő nem ugyanaz. A kamionosnak is félre kell állnia, ha letelt a vezetésre szabott ideje. A közlekedés nem egyenlő a tűzoltással sem!
Pepu
2018-06-10 at 11:58
Nagyon nem ugyanaz.