Carmen megette Figarót
23
Nőnek vagy férfinek tetszik lenni ma reggel? A minap Firenzében átírták a Carmen végét, merthogy ott megölik a női címszereplőt. A píszí megoldás: a nők elleni erőszak ellen való küzdelem miatt inkább a cigánylány öli meg Don Josét. Akkor holnap mindent átírunk? Irodalmat, történelmet, elveket?
Micimackó, a kedves mesehős tegnap reggel felkelt, és megkérdezte Háry Jánost, hogy éppen nem ismeri-e a Halálcsillag pontos helyrajzi számait. Mert éppen megmenthetné ott a Kis Hableányt, akit Shrek molesztált.
Ez így egy ritka nagy keveredés! Tudom, én írtam le.
Na, most, a 21. században azt is tudjuk, hogy bármit lehet átértelmezni, újragondolni, sőt füvet szívni is a közepén, aztán meztelenül megkeresni rendező párunkat – így talán még a világ egyik legszebb operáját is – de a lényegét azért talán ne vegyük el!
Igen, fogom, hogy ott a művészet szabadsága. Csak akkor ne hívjuk a Carment Carmennek. Mert nem az. Szövegírója és zeneszerzője tett abban némi erőfeszítést, hogy megszülessen ez a remekmű.
Azonban ez a történet nem is erről szól. Ha egy másik művész felhasználja az „alapanyagot”, tegye. De még egyszer: ne akarjon olyasmit belemagyarázni, ami nincs benne. Don José öli meg Carment, ami történeti szempontjából igazságtalan, de attól, hogy átírom arra, hogy a cigánylány a gyilkos, mégis, hány nőt mentek meg az erőszaktól?
„A hagyományos felfogástól eltérő befejezés a nők elleni erőszakra és a nők helyzetével való visszaélésekre hívja fel a figyelmet”.
Egyszerűen imádom ezt a hivatalos indoklást.
Tudják mit, próbáljuk ki nagyobban!
A Második Világháborút egy nagy német humanista, egy bizonyos Adolf Hitler nyerte meg? Ha ezt látják egy színdarabban, filmben, olvassák egy könyvben, megváltozik a véleményük a mocsokról? Akkor ugye nincs holokauszt sem?
De akár a közelmúltunk, a rendszerváltás, attól sikertörténetté válik, hogy egyesek visszatérnének a víg lopási időkhöz?
Nem kellene hazudni!
A világ nem a múltunk átírásával lesz más. Az tetszik vagy sem, olyan marad, mint ahogy megtörtént.
A tolvaj tolvaj, a gyilkos gyilkos, az áruló áruló.
Ha játszunk ezeknek a fogalmaknak az értelmével, nem múltunkkal, hanem a jövőnkkel játszunk.
Fotó: bolshoirussia.com
Artur
2018-01-04 @ 07:00
Bölcs és igaz.
Zsanett
2018-01-04 @ 07:59
A ceausescu- féle kommunista diktatúrában nőttem fel. Azt is túléltük sokan ép ésszel és ép lélekkel.
Rakovszky István
2018-01-04 @ 20:42
Pár kommentárodból cáfolni látom az állításodat‼
Zsanett
2018-01-05 @ 07:50
Szórakozz a magad fajtájával!
Alma®
2018-01-07 @ 23:06
Zsanett, viselkedjen. Az, hogy diktatúrában nőtt fel – Rákosi, Sztálin, Ceausescu – az nem mentség erre.
Zsanett
2018-01-08 @ 05:57
Most is diktatúra van,csak most a kommunistákból ballibákká átvedlett magadfajták akarnak diktálni.
Zsanett
2018-01-08 @ 06:10
És ismeretleneket viselkedni tanítani… Szólítsd meg esetleg a trágárul írókat is,hátha megjavulnak.
Babóca
2018-01-04 @ 09:07
Nanana….Egy késelős cigánylány, mi? Ebből még sivalkodás lesz! De, át lehetne írni. Pl. Carmen skót-ír-bajor-stájer barátnője elvakult féltékenységében ledöfi a csajt, meg a csávót is. Aztán összeáll egy orosz medvével és guggolóst táncolnak a tetemeken. Na, valahogy így.
magd@
2018-01-04 @ 09:08
Az íróknak nem kell törni a fejüket új történetek kitalálásával!
Elég, ha átírják PC-re az eddigi történeteket. Egy újszülöttnek minden vicc új!
Feher Zsolt
2018-01-04 @ 09:12
Mär regota fäj a foguk erre a dologra a libsiknek.Elöször a könyvek aztän az emberi kultura es törtenelem. A degenerältak ugy hiszik eröszakkal majd mindent homogenne tesznek lassan a normälis sexuälis elet is undorito lesz a szemükben. Volt 1 film cime Promenäd a gyönyörbe na abba növeny evesre akartäk nevelni a farkast stb, stb, a liberälis idiotizmusnak nincs hatära.Legutobb ha jol olvastam a görög mondaviläg höseit ättkentek feherröl feketere. Azer az ott van amint a Thermopülai szorosban 300 fekete ott äll a perzsäk szökek kek szemüek es harc helyett 1 jo kis gruppen partira hivjäk ki egymäst persze nem nökkel az undorito aztän mindenki annak öltözik amilyen a gusztusa. Szep uj viläg!
Rakovszky István
2018-01-04 @ 20:45
Vajon hogyan reagálnának az alábbi eseményre:
https://alfahir.hu/szaz_eve_futamitott_meg_husz_magyar_kato…
Ezt minden nemzeti érzésű honlapnak át kellene vennie, mert nem lehet tudni, hogy Moldován György unokája Vona Gábor mikor tüntetteti el, mert ez az idegen szellemű anarchisták érzelmeibe gázol, hogy a magyar katonák a Himnuszt énekelve futamították meg az ellenséget.
Felsőtagéskirályerdő
2018-01-04 @ 09:21
“Who controls the past controls the future. Who controls the present controls the past.”
No de hagyom ezen konteót és rátérek a rendezés szabadságára.
Dö laszt szkín:
Függöny’… Donna, Don, Donx Cartmen az őt ért horizontális és vertikális szubromantikus sérelmek hatására, Don ciszhetero Jose Stant egy méretes gumikéssel jól megabuzálja. Zárójel, a gumikést az armytól kapták kölcsön, mely a kanadaiakkal szemben alkalmazott verbális hadviselés kelléke és szimbóluma. A vajon kinek van nagyobb? Gumikése. Zárójel bezárva. Az arénából kiáramló nép boldogan ratifikálja eme tényt, hogy végre megkapta kollektív büntetését Jose és Stan…’függöny. A nézőtéren csend honol, nem értik a katarzist, mert leragadtak a gumikéses sztorinál. Menteni ami menthető és ennek okán Séf bácsi kiront a függöny elé, majd hörgő hangon felteszi a kérdést: Ki törődik Kovács Kennyvel? A nézők könnyei csak záporoznak és mindenféle meghatottság vesz rajtuk erőt, melynek fokozására Séf bácsi elreppeli a HAIR című műből a „Three-Five-Zero-Zero”-t.
Dö end.
Ui: Elnézés kérek azon polgároktól, kiket Kovács Kenny-ként anyakönyveztek. A műben kizárólag kitalált szereplők vannak, ezért a névazonosság csakis a dramaturgia része.
Üdv: Z.L.
Tar Alexandra
2018-01-04 @ 10:10
Minden rendező a saját koncepcióját állítja a színpadra, nem az eredeti művet. Az idők és a történelmi körülmények változnak, nincs azzal semmi baj, hogy a művek is igazodnak a korszellemhez.
Felsőtagéskirályerdő
2018-01-04 @ 11:37
Kedves Alexandra!
A történelmi körülmények a mű körül hogyan változnak?
Én tudomásul veszem, hogy Ön esetlegesen igazi kultúrális revizionista, ezért kérem csillogtassa meg tudását. Az új idők, új szelek magyarázatot elfogadni nem áll módomban.
Üdv: Z.L.
Hirundo
2018-01-04 @ 15:34
Homérosz Iliásza, a Biblia, Szent István Intelmei, a Shakespeare-drámák, Petőfi, Shelley, Goethe, Rimbaud versei, Dosztojevszkij regényei. Ezek nem változnak a korszellemmel. Az irodalom az örökségünk részét képezi, nem megváltoztatás és körülményekhez igazítás tárgya. Persze színdarab esetén a rendezőnek van mozgástere, de a darab lényegén azért ne változtasson. Hogy nézne ki a Rómeó és Júlia, ha happy endet kapna?
Ha a Carmen végén Carmen nem hal meg, az már nem ugyanaz a mű, hiszen a történet egy alapvető eleme változott. Hívják Carmen-interpretációnak, Carmen-átdolgozásnak, bárminek, de a mű már nem Bizet Carmenje lesz, hanem valami más, tehát Bizet Carmenjeként hirdetni egyszerűen csalás.
Hirundo
2018-01-04 @ 15:36
A Parlamentet sem bontjuk le és építjük újjá üvegből, acélból és betonból, hogy igazodjunk a korszellemhez.
Alma®
2018-01-07 @ 23:44
Most még. Amíg jól van dolgunk.
Alma®
2018-01-07 @ 23:53
Jaja. Az eredeti ugye romagyilkosság, ami helytelen. A rendező megoldása progresszista, Carmen, a romarányi megöli Josêt, a parasztot. Kompromisszumos megoldásként elképzelhető még, hogy José és Carmen kiegyeznek, hogy a jövőben együtt járnak öregezni. A kor szellemében. Zeitgeist.
Alma®
2018-01-07 @ 23:58
Valamint: Carmen dohánygyári munkásnő. Ez nem helyes, a dohányzás káros az egészségre. Ezen változtatni kell.
KARY
2018-01-04 @ 11:34
Ezek a balliberálisan hazug sorosisztikus ,gyurcsányisztikus tehetségtelenek eltiporva megszégyenítik igazságtalanul a szerzőket ,mivel ezek az átírok tehetségtelen ,kártékony és haszontalan színdarabok eredeti ötleteiknek kitalálására ,megalkotására és megírására képtelenek ezért az eredeti írók valós műveiket áthazudják ,ezek a gennygóc balliberáliskodók.EZEK AZ ÖTLETTOLVAJOK ÉS ÖTLETRABLÓ ÉLŐSKÖDŐK.
Tóth Tihamer
2018-01-04 @ 11:43
Miért nem lehet “tetszik”-elni és “megoszt”-ani?
dobi56
2018-01-04 @ 13:29
Ha egy rendező a saját koncepciója szerint át ír egy (klasszikus )művet ne rendező akarjon lenni hanem író.Mert lopott ötlettel “új” művet írni nem rendezői koncepció, az egy szar megélhetési manír, ami csak azt bizonyítja, hogy a tisztelt “rendező” tán egy tehetségtelen de minden bizonnyal egy jellemtelen színházi kalandor. Akit a szokásos nyaló kórus emel piedesztálra.
Rakovszky István
2018-01-04 @ 20:51
És mi van akkor, ha a rendező egy a múltban történő darabot moder ruhában rendez meg, de a szöveghez hű marad⁉
Ugyanis a legnagyobb drámák örök igazságról, problémákról szólnak, és a rendező pont azt akarja bemutatni, hogy amit 500 évvel írtak az akkori nézőknek és színészeknek, azok mai is nagyon aktuálisak⁉