Az október 1-jével kezdődő új gázév rendszerhasználati díjakat érintő árváltozása továbbra sem növeli az átlagfogyasztással rendelkező háztartások energiaköltségeit, csakis azokat érinti a változás, akik a rezsivédett átlagfogyasztás (évi 63 645 megajoule, azaz legalább 1729 köbméter) felett is fogyasztanak földgázt – közölte a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal.
A rendszerhasználati díj változása miatt a fogyasztók által fizetendő, versenypiaci költségeket tükröző földgázár – ami jóval alacsonyabb a tényleges világpiaci árnál – október 1-jétől megajoule-onként 21,4 forint helyett 22 forint lesz – közölte ez energetikai hivatal.
A rendszerhasználati díjakat minden gázévben az európai uniós és hazai jogszabályokhoz igazodva, szigorúan költségalapon, a legkisebb költség elve alapján határozzák meg – hangsúlyozta az energetikai hivatal. Hozzátette, hogy a rendszerhasználati díjakból a rendszerüzemeltetőknél többlet profit nem keletkezik.
Az indokolt költségek induló szintjét a hivatal négyévente, az árszabályozási ciklust megelőző eszköz- és költség-felülvizsgálat során határozza meg, majd pedig az árszabályozási cikluson belül minden gázévet megelőzően indexálja azokat, figyelembe véve az inflációt és a munkaerő-költségek változását, valamint a felhasznált gázmennyiségtől függő költségek esetében figyelembe veszi a földgáz piaci árának változásait.
Az indokolt költségek közé tartozik egyebek mellett a rendszerüzemeltetéshez szükséges befektetett eszközök (vezetékek, kompresszorok, gázátadó állomások, irányítóközpontok, tárolói létesítmények) megtérülését biztosító tőkeköltség, a nyomásfokozáshoz, a kompresszorozáshoz és egyéb rendszerüzemeltetői tevékenységekhez felhasznált gáz költsége, a gázmérők költsége, valamint a rendszerüzemeltetőknél felmerülő munkaerőköltség.
A díjakban fedezett költségek közül a rendszerüzemeltetéshez felhasznált energia beszerzési költsége az elmúlt időszakban jelentősen megnőtt, továbbá az indexáláshoz figyelembe vett inflációs indikátorok magas szintje is díjnövelő hatású – hívta fel a figyelmet az energiahivatal.
Orientál
2022-09-30 at 23:17
t A te Gyurcsányodék még az eu-nak is hazug gazdasági adatokat küldtek ,közbe meg balliberális mszp-s szdsz-es elvtársaitokkal együtt szétlopta hazánkat.
Orientál
2022-09-30 at 18:31
t Beteg vagy , beteg vagy , beteg vagy ,beteg vagy ,…… hahahahahaha……
A Nagy Testvér figyel téged
2022-09-30 at 14:26
AutókAutóipar
Miért süllyesztik el az Északi Áramlatban lévő lyukak a német autóipart?
A TASS szerint a mai napon az Északi Áramlat 1 és az Északi Áramlat 2 tengeri gázvezeték három szála megsemmisült, ami az Északi Áramlat AG szerint példátlan. Ez az incidens leginkább az európai autóipart érinti, különösen a németet. Az AvtoVzglyad portál elmondja, miért fenyegeti most az összeomlás veszélye a világ legnagyobb autógyártóit.
A gázvezetékeken történt incidenst már szabotázsnak is nevezték. Mértékét ugyan nehéz felmérni, de egy biztos: a német autóiparnak, akárcsak az európai gazdaság egyik mozdonyának, rendkívül nehéz idők jönnek.
A Volkswagen például korábban úgy nyilatkozott, hogy ha tovább folytatódnak a problémák a németországi és kelet-európai földgázellátással kapcsolatban, a konszern kész áthelyezni gyártólétesítményeit más uniós régiókba. Úgy tűnik, minden erre megy. A gyártó kénytelen lesz áthelyezni legfontosabb eszközeit olyan országokba, ahol ki lehet jutni a tengerre és terminálokkal rendelkeznek a cseppfolyósított földgáz fogadására. Először is ezek Portugália, Spanyolország és Belgium. Egyébként a németeknek már számos vállalkozásuk van ott.
A teljes autógyárak átadása azonban nem egy gyors ügy. Ezért nem zárjuk ki, hogy az európai kereskedők bemutatótermeiben kevesebb lesz az olyan bestseller, mint a VW Golf, a Tiguan és a Passat, és más piacokon is eltűnnek.
Nem lesz könnyű dolga a Mercedesnek az elektromos vontatásra való átállási terveivel. Hiszen az elektromos autók és vontatóakkumulátorok gyártásához sok olcsó energia kell, és most nincs honnan szerezni. Tehát a fényes „elektromos jövőbe” való ugrást határozatlan időre elhalasztják. Ami veszteségekkel jár, ami idén már elég sok. Emlékezzünk vissza, hogy Oroszország elhagyása után a Mercedes 709 millió eurót veszített, és az olcsó nyersanyagok hiányából adódó veszteségek még nagyobbak lesznek. Ráadásul ehhez jönnek a régi bajok is, mert az elektronika utánpótlás továbbra is szaggatott.
Ami a franciákat illeti, itt a Renault kapja majd a legtöbbet. Emlékezzünk vissza, amikor a cég „megdobta” hazánkat, saját adatai szerint 2,32 milliárd eurót veszített. Plusz egy ígéretes piac. Most van egy újabb támadás, de már Európában.
Azt is megjegyezzük, hogy ebben az évben már minden európai autógyártó cég szembesült a kritikus anyagok – ritkaföldfémek, nikkel és neon – hiányával. Alkatrészellátási fennakadások miatt a Porsche, a BMW és a MINI egyes gyárai felfüggesztették az autók gyártását. De úgy tűnik, ez még nem a történet vége. Az Északi Áramlat szabotázsa teljesen kiüti az egész európai autóipart. A német autógyártók pedig többé nem lesznek az uniós gazdaság mozdonyai. Talán vissza kellene térniük Oroszországba, ahol olcsó nyersanyagok vannak?
Ami a gázvezetékeken elkövetett szabotázst illeti, annak nyoma Ukrajnáig és az Egyesült Államokig is elhúzódhat, amelynek flottája akkoriban a veszélyhelyzet közvetlen közelében volt. A második lehetőség pedig előnyösebbnek tűnik, mert Amerika profitál a német gazdaság összeomlásából és minden eszközének teljes átváltásából.
https://www.avtovzglyad.ru/avto/avtoprom/2022-09-27-kak-dyrki-v-severnom-potoke-pustjat-na-dno-nemetskij-avtoprom/?utm_source=24smi&utm_medium=referral&utm_term=17274&utm_content=4444912&utm_campaign=1537
Rolo
2022-09-30 at 14:23
Ejha…ezek a szagértők itt????
Orientál
2022-09-30 at 13:36
Viszont van olyan aki gátlástalanul az ellenkező balliberális zöld hazug hazaáruló mantráját nyomja.