Mennyire rövid a magyari ember emlékezete – ennek a kérdésnek méltó próbája, mennyire vagyunk képesek az olcsóhiteleket népszerűsítő reklámok özönének ellenállni. Régen voltak ezekből a hitelekből bajok, de már más a világ, okosabbak lettünk – mondhatnánk, de az a helyzet, hogy a hitelezőknek reklámokat gyártók is okosabbak lettek, és ők is megérezték, hogy más világ van már. Megtanulták például, hogy manapság a család, a házasság és a gyermekvállalás népszerűsítésének, talán népszerűsödésének farvizén is remekül el lehet lavírozni. Itt is van mindjárt a hallelújás reklámsorozat, amelyben grammra kimérve adagolják szívünkre és a szemünkbe a családi élet mindennapi örömei közé rejtetten a csodahitel-pillangó csillogó hímporát. Alábbi posztunkban azonban feltesszük reklámokon bambuló ömagunknak, a reklámgyártóknak, és minden érintett egyháznak a kérdést: mi köze mindehhez a Hallelújának?
Három reklámról lesz szó az alábbiakban, mindhárom állítólagosan a családi élet mindennapjaiból kiragadott élethelyzeteket jelenít meg, egyszerű problémákat, amelyekre egyszerű megoldást jelent a hitel.
Van egy remek tervem…
Itt van mindjárt az első, “életszagú” példa, amelyben a szerető anyuka felidézi, hogy már az ő édesanyukája is varrta neki a ruhát, és ezt a csodaszép hagyományt tovább szeretné örökíteni. Ez a szép gondolat ötletté is magasztosul a szerető anyuka fejében, akinek bár hirtelen nincs spórolt pénze rá, hogy varrógépet vegyen, de az eszébe sem jut, hogy esetleg kölcsönkérhetne egyet; inkább gyorsan hitelt vesz fel, annyira feszíti lelkét a szükség. És amint meglett a varrógép, varrt is mindjárt egy jelmezt a fiának, így együtt örülhet a nagymama, a szerető anyuka és a boldog csemete, hallelúja! A történet a gondos apukával folytatódik, aki az ország másik végébe költöző lányának egy minimum 30 éves Bogarat vesz, persze hitelből, hogy így tarthassák majd a kapcsolatot. Mert a lánya szeret vezetni. Hát most lett autó hitelből, hallelúja! És végül, de persze nem utolsó sorban itt van a felelős asszony, aki 7 százalékos hitelből vesz anyukájának mobiltelefont. Felelős asszony gyenge holmi az előtakarékoskodáshoz, de a jó ötletével képtelen még egy nulla százalék THM-es akciót is kivárni, a boltból távozóban mégis beleörvend a kamerába, hogy azt a hét százalékát, mennyire örül anyu az új mobilnak, hallelúja! Valóban életszagú példák ezek, de akkor most mélyedjünk el egy kicsit abban is, milyen, a negédes, családi idillen kívüli eszközökkel operálnak ezek a reklámok, és kezdjük mindjárt a hallelújás zenével.
Másutt állva szokták hallgatni
A Hallelujah-éneket az ősegyház nagyon kedvelte, főként a húsvéti időben – írja a Magyar Katolikus Lexikon. A reklámban gagyidiszkó formájában felturbósított változata is ezen az örökségen alapul, amely Handel Messiás oratóriumának egyik tétele, a Hallelúja című. A különböző források rendre kitérnek arra, hogy a váltakozó sikereket arató szerző életében a művet mindig kizárólag jótékonysági célból adták elő; a szerző és a későbbi kritikusok is egyfajta tisztelettel kezelték, mivel az oratórium teljes szövegének alapját a Szentírás szolgáltatta. Angliából, egyenesen a királyi udvarból ered az a szokás is, hogy a Hallelúját állva hallgatják végig. Tehát egy szent oratóriumnak nevezett mű egyik különösen is kiemelten tisztelt tétele, amelyet állva hallgat az angol király vagy királynő is, eszerint simán elfér aláfestő zeneként az olcsóhitel népszerűsítéshez. Legalábbis, úgy tűnik, reklámigényességünk mára idáig süllyedt. És akkor magáról a hallelúja szó jelentéséről még nem is ejtettünk szót.
A hallelúja héber eredetű szó, ezért először ott érdemes keresni, hogyan is kerülhetett a keresztény szókincsbe, és mit is jelent valójában. A Magyar Zsidó Lexikon szerint a hallelúja tulajdonképpen egy idézet a héber bibliából, amely annyit tesz: “Dicsérjétek Istent!” A Magyar Katolikus Lexikon ezt azzal egészíti ki, hogy a hallelúja akklimáció, azaz egyfajta éljenzés, tetszésnyilvánítás, az öröm és a hála kifejezésére. Mint hozzáteszik, az ószövetségi szertartásokban a közösség hallelujah-val felelt a szólisztikus zsoltársorokra, ezt a kifejezést pedig már a Septuaginta, azaz az Ószövetség görög nyelvű fordítása is őseredetiben vette át. Szent Ágoston szerint a kereszténység hagyománytiszteletből őrizte meg a héber szót. Tehát nem azért őrizte meg évszázadokon át a héber kifejezésben lévő üzenetet, hogy aztán kedvezményes hiteleket propagáljanak a segítségével. Egyes értelmezések még tovább mélyítik a hallelúja szó, mint kifejezés lényegét. A Dicsérjétek az Urat! felszólítás ebben az olvasatban arra hívja fel a figyelmet – amelyre Handel tétele is utal -, hogy az ember hajlamos elfeledkezni a teremtett világ fölött érzett örömről, és háláról. A Hallelúja a lét, a létezés misztériumának felismerésére szólít, és arra, hogy erről mindennapi küzdelmeink során se feledkezzünk el egy pillanatra sem, ahogyan Istenről sem. És hogy a protestáns testvéreket se hagyjuk ki, erről az érzületről beszélhetett nem is olyan régen Kirgegaard, a XX. századi filozófus, aki nagy vallási megújulásban reménykedve az abszolútumról, azaz az Istentől való teljes függés állapotáról, illetve ennek eléréséről beszélt. Azaz olyan életről, amelynek minden pillanatát kitölti Isten dicsérete, a Hallelúja.
Mai szóhasználatunkban ehhez képest a hallelúja annyit tesz: „Hű, de jó!” Esetleg: „Hurrá!” És hogy ennek a szónak, illetve a mögötte húzódó üzenetnek a jelentőségétől ennyire eltávolodhatott, ennyire kiüresíthette a köznyelv, abban a gondatlan egyházaknak is nagy szerepük van. Különös, hogy helyettük nekem kellett leírnom, mi is a probléma azzal, ha valaki egy reklámban hallelújázik, ha hitelből vesz varrógépet. És talán itt lenne az ideje az egyházaknak és felekezeteknek visszakövetelniük, visszaszerezniük ezt a szót a reklámgyártóktól, és végre elmondaniuk a híveknek, és a világnak, miért is fontos értenünk, mit jelent a Hallelúja.
Forrás: PestiSrácok.hu; Vezetőkép: youtube.com
Dumbó
2019-07-05 at 10:17
Sajnos a reklámok között SOK kifejezetten ÁRTÓ termék reklámozása is megjelenik!Olyanok,mint pl. ” ez a gyümölcs a cukorbetegséget meggyógyitja 1 hét alatt !” És EZT NEM VESZI ÉSZRE SENKI az EMMI-nél? Kasler úr ?? Mert ÁRTHAT,ha a cukorbeteg elhiszi amit hirdetnek,megveszi a szert jó pénzért-aztán nem megy IDŐBEN orvoshoz,mert ettől a szélhámosságtól vár gyógyulást-és közben a betegsége csak romlik folyamatosan..és mire rájön,hogy mégis orvoshoz kéne menni—akkor talán már KÉSŐ.. És HOL van az internetes egészségvédelem ???
Kisné Kati
2019-07-02 at 14:19
A legnagyobb baj az, hogy elfelejtjük eleink gyakorlati tapastalatán alapuló bölcs mondásokat, miszerint jó bornak nem kell cégér. A gondolkodó ember tapasztalatból azt veszi meg, ami számára bevált és nem azt amit agyon reklámoznak.
vg
2019-07-01 at 11:53
Ne nézzen senki tv-t, ne nézzen senki reklámot. Ennyire egyszerű.
Vasgyuró
2019-07-01 at 11:42
Az “aluljárói kínálat”, a jehovisták, a “hitgyüli”, a krisnások, mind olyan szekták, amik becsapják az embereket.
Tanulságos amit Buji Ferenc ír a “jóságos” krisnásokról:
“A Krisna-tudat mozgalom – voltaképpen szekta – viszonya a Szanáthana Dharmához, vagyis az Örök Törvényhez hozzávetőlegesen ugyanaz, mint a Jehova Tanúinak viszonya a kereszténységhez, vagy legalábbis a történeti egyházakhoz.
Voltaképpen a Krisna-tudat mozgalom szellemisége, “mentalitása” sokkal közelebb áll a legújabb kori neoprotestáns szektákhoz, mint saját anyavallásához, és tanításában is sok tekintetben a nyugati szellemiségnek való behódolás jellemzi.
A “mozgalom” által készített Gítá-fordítás – összhangban a Szanáthana Dharmától elrugaszkodott szellemiségével és tanításával – feltehetőleg egyedülálló munka abból a szempontból, hogy miképpen lehet rendkívüli filológiai felkészültség mellett ilyen mértékben tendenciózusan félrefordítani egy könyvet.”
khm
2019-07-01 at 11:40
Tisztelt Gyula!
Megnézte már,hogy mennyibe kerülne a telefon,az előfizetés nélkül? Ha lenne még,akkor erőst hullott volna a hajam.
Megdöbbentem,hogy a migrik hasonlókat hajigálnak szét a határ előtt,és a szorgos Vajdaságiak,azért nem járnak kapálni,mert néhány készülék ára,bőven fedezi a megélhetésüket.
Ennyit arról,hogy nincsenek határsértők.
Kristóf
2019-07-01 at 23:03
Telefonálásra alkalmas telefont apróért kapni. Elég jó kínai “okos”telefon pedig kijön negyven-ötven körül. Nem szolgáltatótól.
Lecso
2019-07-01 at 11:37
Sikítok én is, amikor az a metrós banya neki kezd dudorászni a telójába….
A vérnyomásom pedig felszökik, amikor azt a vicsorító banyát látom összekapaszkodva (nem ám sétálva, hanem szabályosan) vonulni a mobil megvétele után. 7%-ra. Csak azt nem mindta, hogy havi 7, vagy évi?
ambrus józsef
2019-07-01 at 10:57
Fake, a mama vette a retardált lányának a telefont, amint a lakását is és a göncöt ami rajta lóg. Ennyit a valóságról !!
gyozo2018
2019-07-01 at 10:22
A hitel előtt ma már az angol királynő is ültében meghajol.
Kristóf
2019-07-01 at 23:05
Az angol királynő istentelen prédikációt és bazári spirituálét hallgat az unokája kvótanégeres esküvőjén. Windsorban.
Hesslerezredes
2019-07-01 at 10:16
Semmi gond: kötelezni kell a reklámok leadóit, hogy a képernyőnek minimum az egynegyedét elfoglaló mértékben jól láthatóan és olvashatóan a reklám alatt ott legyen a szöveg, pld.: “A hitelre vásárlás az Ön súlyos eladósodásához vezethet!”, vagy: “Emlékezzék a devizahitelekre!”, vagy: “Önnek nemcsak a hitelt de annak a kamatait is vissza kell fizetnie!” stb.
ómió
2019-07-01 at 10:06
A devizahitellel azért már így sem próbálkoznak. Hallelúja!
Logikus
2019-07-01 at 10:00
Engem a szüleim mindig arra tanítottak, hogy ha meg akarok venni valamit, azt saját erőből tegyem és spóroljak rá! Hitelből venni soha nem szab ad, mert azzal kizárólag a bankok járnak jól. Én erre tanítom a saját családomat is! EZT KÉNE MEGTANULJA MINDEN EMBER!
Vajda Miklós
2019-07-01 at 09:35
Amíg a multinacionális cégeknek sokszorosan nagyobb jövedelmük és befolyásuk van mint az országok teljes évi GDP-je, addig nem lesz változás. Ezért nyomhatják a primitív reklámjaikat. Ezért tudnak a fiatalokból plázában élő konzumidiótákat nevelni. Akik mire felnőnek éppen csak annyi eszük lesz, hogy eltaláljanak a legközelebbi plázába, ott megvegyék a legújabb telefont, amellyel aztán életük minden lépését ellenőrzi a szolgáltató, amely be van kötve a multikhoz, vagy maga is az. Majd megeszik a hamburgert, megisszák a colát, vagy az energiaitalt, hazaszédelegnek, és azt gondolják magukról, hogy ők mennyire szabadok. Másnap mindez kezdődik elölről.
székely
2019-07-01 at 09:34
Nagyon egyszerű a helyzet,nem kell TV-t nézni!Nekem 10 éve nincs TV-.Laptopon azt nézek meg amit akarok,nincs rám erőszakolva semmi.
khm
2019-07-01 at 11:35
És egyetlen kattintásnál sem jelenik meg reklám?
Ó dicső Effendi,taníts meg rá Minket is. Mert legalább két reklámot kell eltávolítani videókként,a szűrés ellenére.
Naprózsa
2019-07-01 at 16:52
A leghatékonyabb módszer, kedves Khm, a reklámszűrésre mármint a szűrőfalakon is átjutók ellen.
Megrendelem a csemetéimnél, hogy mit akarok megnézni, aztán márcsak a reklámmentes filmet kell nézni… 🙂
De a viccet félretéve, a hírek miatt tartott TV-ben is megy ám a reklám. S óh, milyen furcsa egybeesés: Minden csatornán a különféle műsorszerkesztőkre is egyszerre tör rá ama belső kényszer, hogy ugyanazon időpontban, sokszor ugyanazt a reklámot adják le, hogy ne is menekülhessünk más csatornára.
Rossz aki rosszra gondol, hogy kartelleznek…
hivő
2019-07-01 at 09:12
Jo a cikk.De ne a kormánytol várjuk a megoldást, azt éri épp igy is
elég támadás.Lehetne egy TV műsorban tanitani bennünket, a jo népet,
hogy hogyan kezeljük a hitelt,kredit kártyát.Régen volt egy ilyen
müsor US ban.Susie Ormnand show, egyszerü modon tanitotta az embereket
hogy használják okosan a bankok és multik által terjesztett,reklámozott termékeket.Lenne rá érdeklődés,biztos vagyok
benne.
Ami a Halleluját illeti,hogy tanitsa az egyház az embereket ha nem
járnak templomba,zsinagogába és semmiféle lelket táplálo terméket “fogyasztanak”.
Nahát
2019-07-01 at 09:10
Ne felejtsd ki a prosztata-gyógyszereket sem. Minden meccs szünetében két hörpintés között.
Vox populi
2019-07-01 at 08:57
Sok országban jártam,néztem a tv kínálatukat.De csak Magyarországon lehet tampont,köröm,hüvelygombát megölő kotyvaszt,menstruációs fájdalmat csökkentő csodaszert,etc. reklámokat látni.Nem szólva a hiteleket reklámozókról,ahol a szerencsétlen szpíkerek zöme azzal sincs tisztában,hogy tizedes számoknál a tized,század,ezred szavakat a tényleges számhoz hozzámondja!
De gondolom ez a megrendelő bank szellemi színvonalát is kifejezi.
Ebben a káoszban végre rendet kellene vágni,de a kormány nem lép,mi meg tv nézők,csak szívunk!!
khm
2019-07-01 at 08:56
Készpénzért vettem varrógépet Anyámnak,mert a hitelben SOHA nem bíztam.
A legszebb,hogy a gépet a helyi bolt plusz 5 000 Ft-ért akarta kiszállíttatni,viszont a neten megrendeltet a bolti ártól olcsóbban házhoz szállították. Méghozzá sok ezerrel olcsóbban.
Vízöntő
2019-07-01 at 08:33
Mint Bezzeg Andrásnál (fb), nálam is a két telefonos reklám a vég, a 7% meg az éneklő nagyi, amikor indul azonnal más csatornára kapcsol már magától a TV is, de a távirányító garantáltan!
Ilyen TV-t javaslok mindenkinek és az idióta reklámok miatt, amiknek a “megalkotásáért” (összelökéséért) még fizettek is valakik valakiknek, nem fog káromkodni többet!
Talán az Európai Bíróság tagjai is ezért semmisítették meg az Európai Bizottság határozatát és minősítették rendben levőnek a magyar reklámadót!
Naprózsa
2019-07-01 at 16:41
… Ja-ja. De legalább ne hamisan énekelne az áldozatos nagyi az uszodától a tömött buszon át az őt nem elég gyors elkapcsolási reflextől kényszerűségből néző füle bosszantására…
Mifelénk ilyenkor legalább rászólnak a hamisan vonyítóra:
-“Ne hagyd abba, legalább nem kell rovarirtóra költenünk, a hangodtól úgyis minden ízeltlábú felfordulna!”
Zsebe László
2019-07-01 at 08:28
Reklámok zöme hazugság.
Ha lenne egy tökös ügyvéd, akkor simán beperelhetné a sok szar reklám “tulajdonosát.”
Mekkelek
2019-07-01 at 08:24
A reklámok és a multicégek politikai agitátor kampányai kontraproduktívak is tudnak lenni. Ikeába be nem megyek…, az Apple termékeit nem veszem a munkavállalóitól elvárt buzyfelvonulás okán, a négerek pozitív diszkriminációjára építő, megosztottságot szító Nike terméket nem veszek. stb stb….
MacMondeau
2019-07-01 at 15:08
a konzumidiótaságnak nincs határa -(számodra)a pénz az ÚR-forog a pénz-áldassék a pénz!hiszen a pénz URAIT gazdagítja(téged meg rabszolgaságba dönt)