Az egy évvel korábbihoz képest számottevően növekedett a bankkártyás visszaélések száma és értéke 2018 harmadik negyedévében, s ebben az interneten lebonyolított tranzakcióknak a legnagyobb a szerepük – írja a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénzforgalmi statisztikái nyomán a Világgazdaság.
A jegybank adatai szerint a kibocsátói oldalon 15,6 ezer visszaélést regisztráltak július eleje és szeptember vége között, ami bő 60 százalékkal több az egy évvel korábbinál. Dinamikusan nőtt a visszaélésekkel okozott kár összege is: egyetlen negyedév alatt 407,7 millió forintot ért el, ami éves alapon 37,6 százalékos emelkedés – írja a Világgazdaság.
Az MNB-nek a statisztikai adatokhoz mellékelt tájékoztatója szerint továbbra is jellemző, hogy a visszaélések elsősorban a kártya fizikai jelenlétét nem igénylő, főként internetes vásárlási tranzakciókban történnek: darabszámuk alapján mintegy 80, értékben pedig a visszaélések mintegy 83 százaléka köthető ehhez a forgalomhoz.
Mindez nem meglepő annak tükrében, hogy internetes tranzakcióknál – illetve a postai, telefonos megrendeléseknél – a múlt év harmadik negyedévében már több, mint 12,5 ezer visszaélést regisztráltak, ami nagyjából 62 százalékos emelkedés az egy évvel korábbi darabszámhoz képest. A visszaélések értéke 338,3 millió forint volt az internetes tranzakcióknál, az emelkedés 49,2 százalékos.
Forrás: PestiSrácok.hu/Világgazdaság; Fotó: MTI
MastercardVisa
2019-04-11 at 17:14
@Logikus: De jó az csak okosan kell használni 🙂
@Pap Sándor: teljesne igazad van. Ennek nagyon egyszerű a megoldása, fekete tollal le kell festeni, vagy a legjobb ha ezt az ember meg is olvasztja, hogy tényleg ha “eltünik” a kártya akkor se lehessen tudni a három jegyű CVC kódot. A másik, hogy mivel minden kártya érintésmentes így érdemes egy a kapott papírban tartani és azon keresztül a terminálhoz érinteni vagy ha csak egy kártyánk van akkor pénztárcán keresztül odaérinteni.
Amit egyik ilyen cikk sem említ, mert persze nem a téljeskörű tájékoztatás a céljuk hanem a rémhír terjesztés és okozás, van egy olyan szolgáltatás, hogy CHARGEBACK!
Ezt a bankunknál kell kezdeményezni ha jogtalanul terhelték be a számlánkat a kártyánkon keresztül.
“A kártyakibocsátó (vásárló bankja) akkor kezdeményez „chargeback” tranzakciót, vagyis az elfogadó által benyújtott pénzügyi követelés visszavonását, amikor a kártyabirtokos (vásárló) vitatja a tranzakciót, és az érvényes szabályok alapján megállapítható, hogy a követelés visszaterhelhető az elfogadóra (kereskedő).
Egyszerűbben szólva, ha a vásárló online bankkártyás fizetéssel fizetett és úgy érzi, nem azt az összeget vonták le tőle, vagy nem kapta meg a terméket, vagy szerinte nem is vásárolt ilyen összegért, a saját bankjában eljárást indíthat és visszakövetelheti a pénzét. A banknak kötelessége az esetet kivizsgálni és a vitatott tranzakciót “visszahúzni” a kereskedőtől.
A „chargeback” eljárás nem a bank ellen irányul. A „chargeback” eljárás lényege, hogy a bank egy már végrehajtott terhelést a számlatulajdonos utasítására visszavon, és ezzel egyidejűleg az adott kereskedő számláját megterheli. A bankot így nem éri veszteség, mert a számlatulajdonos számláján jóváírt összeget ráterheli a kereskedő számlájára. Sőt a „chargeback” eljárással a bank még bevételre is szert tesz, mert általában a kereskedők kötelesek a „chargeback” eljárás banki költségeit megtéríteni.
Alapvetően maga az eljárás nem kerülhet pénzébe a fogyasztónak.”
Pap Sándor
2019-04-11 at 13:50
A bankkártyával történő internetes vásárlás teljesen “szabad, védtelen”!!! Konkrétan azért mert a vásárláskor kért adatok, név, Bank név,kártya szám, lejárat, mind mind a kártyára van nyomtatva, de amitől teljességgel VÉDTELENNÉ válik, az az hogy az utolsó kérdés amit meg kell válaszolni, az nem a PIN kódom , amit csak én ismerek, hanem a 3 jegyű biztonsági kód, ami szintén a kártyára van nyomtatva!!! teljességgel ÉRTHETETLEN!!!! íGY BÁRKI EGY TALÁLT VAGY LOPOTT KÁRTYÁVAL TUD VÁSÁROLNI INTERNETEN, MINTHA ALKOHOLOS FILCCEL RÁ LENNE ÍRVA A PIN KÓD.
Logikus
2019-04-10 at 08:58
Tehát a bankkártyák használata mégsem olyan jó, mint ahogy a bevezetéskor beharangozták?