A Viking társaság folyami hajóinak felülvizsgálatát és az új típusú hajók betiltását indítványozzák a dunai hajókatasztrófa kapcsán a sértetti jogi képviselők – írja a Magyar Nemzet. A lapnak nyilatkozó ügyvéd szerint a szakértői vélemény megállapította, hogy a Viking Sigyn speciális orrkiképzése is hozzájárult a május 29-i dunai hajókatasztrófa bekövetkeztéhez.
A sértetti képviselők érvelését az egyesített folyami, nautikai és műszaki igazságügyi szakértői véleménnyel kívánják alátámasztani a kérdésben illetékes, a hajók és egyéb úszó létesítmények nyilvántartásával és műszaki felügyeletével kapcsolatban eljáró Budapest Főváros Kormányhivatala közlekedési főosztályán.
A lap felidézi, hogy az egyesített szakértői vélemény szerint a Viking Sigyn az ütközéskor a megengedett sebesség duplájával haladt. A Monarchia sétahajó kapitányának vallomása szerint – amely együtt hajózott a szállodamonstrummal a Duna fővárosi szakaszán, a Parlament előtt – mind a ketten 3-4 kilométeres sebességgel haladtak, majd a Viking hirtelen felgyorsított 11,3 kilométerre. Ezzel Sógor Zsolt sértetti képviselő szerint relatív gyorshajtást követett el a kapitány; az előzés szabályait megszegve próbálta megelőzni a magyar sétahajót, amely ekkor már veszélyes közelségben volt. Erről a Sigyn közeljelző berendezése is kiadta a riasztást. A Sigyn speciális orrkiképzése miatt a szállodahajó 8-10 méteres torlóhullámot tolt maga előtt a víz alatt, ami belökte a Hableányt a Sigyn elé. A szállodahajó ekkor ütközött neki a sétahajó bal tatjának, és a speciális kiképzése miatt nem oldalirányban lökte ki maga elől a magyar hajót, hanem még jobban beforgatta, valószínűleg maga alá gyűrte. A Hableányon utazó 33 dél-koreai utas és kétfős magyar személyzet közül csak azoknak volt esélyük a túlélésre, akik a sétahajó oldalt nyitott fedélzetén utaztak. A hét túlélő is közülük került ki, akik közül többen is azt mondták kihallgatásuk során, hogy az őket elgázoló jármű után érkező – ugyancsak – szállodahajó a víz alá nyomva egyszerűen átgázolt rajtuk. Sógor Zsolt ügyvéd szerint az ukrán kapitány az egyesített szakértői vélemény szerint sem tett meg minden tőle elvárhatót, ezért gyanúsították meg segítségnyújtás elmulasztásával is. A sértetti képviselő ugyanakkor hangsúlyozta: a szakértői vélemény leírja az Idun kapitányának a felelősségét is a segítségnyújtás elmulasztása miatt.
A Magyar Nemzet úgy tudja, hogy az egyesített szakértői jelentés alapozta meg Jurij Csaplinszkij ismételt letartóztatását is. A Fővárosi Törvényszék a minap hagyta helyben a Budai Központi Kerületi Bíróság végzését, amely egy hónapra elrendelte az ukrán kapitány letartóztatását, akit halálos tömegszerencsétlenséget eredményező vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétségével és segítségnyújtás elmulasztásával gyanúsít az ügyészség.
Forrás: Magyar Nemzet; Vezető kép: Pinterest
Klárika
2019-08-11 at 15:05
Laikus meglátás, vagy nem, minél több hajó hajózik a Dunán annál kérdésesebbé váloik a biztonságos utazás. Végül is a víz is élö közeg!!
KISEBB hajókkal, minél inkább szaporodnak. A Duna nagy és fennséges de nem tenger és nem óceán.
Sztem nem lenne szabad óriási, egyszerre több szállodahajót “ráereszteni”!!
Nem Lényeges
2019-08-10 at 21:03
És ismét meg kellett halnia egy rakat szerencsétlen embernek, hogy BÁRMI történjen! Komolyan, máról holnapra hirtelen kiderült, hogy igazából semmi sincs rendben a hajókkal?! Fenéket! Tudták eddig is, és most tesznek néhány látszatlépést, hogy elhallgasson a nép.
khm
2019-08-11 at 11:22
A hajókkal rendben volt minden.
A kezelőszemélyzet,és az ukrán kapitány nem tartotta be az előzés szabályait.
Ez ugyan az én véleményem,és a látott felvételek alapján gondolom így.
A második szállodahajó,az csupán a ráadás volt,hiszen már ez első is újra átgázolt a lehetséges túlélőkön. (visszament megnézni,hogy tényleg elsüllyedt-e?)
orygabor
2019-08-10 at 17:26
Nem a szállodahajókat kell kitiltani, hanem azt kellene megtiltani, hogy ukrán gengszterek vezessék őket. Ja, hogy negyed bérrel ki lehet szúrni a szemüket. Igen kérem, ez a liberális piacgazdaság
Bajusz
2019-08-11 at 08:58
A hatalmas szállodahajókat ha nem is kitiltani, de mozgásukat (kikötési hely, sebesség, városnézés) beleértve az orrkiképzést igenis szabályozni, korlátozni kell!
Ujsag
2019-08-10 at 16:44
Ez a “kapitány”, ez a szörnyeteg soha, SOHA nem kerülhet ki a börtönböl! Élete végéig ott kell lennie azért amit tett!
Lajos
2019-08-11 at 09:55
“ne ítélj, hogy ne ítéltes”
bl
2019-08-10 at 14:08
Az orrát nézegettem már a Dunakanyarban korábban is. Nem tetszett. Nem szerettem volna ütközni vele.
Kétes
2019-08-10 at 18:49
Igazad van! Az a pár négyzetméter hasznos terület, amelyet a hajóorrnál nyertek, az most 34 ember életébe került.
Kétes
2019-08-10 at 14:05
A sértetti jogi képviselőknek (jobban mondva a hajózási szakértőiknek) igazuk van akkor, amikor azt mondják, hogy az új Viking hajók orrkiképzése kockázatos az esetleges ütközéseket tekintve. Csakhogy ez ellen a magyar hajózàsi hatóság keveset tehet, mivel nem bírálhatja felül a külföldi engedélyező hatóság döntését. Ha a svájciak(?) kiadták az engedélyt, akkor Navigare necesse est! Vivere non est necesse! A latin mondás összes borzalmával!
Bajusz
2019-08-10 at 13:48
jajj Lajos! A fedélzeten tartózkodók tudták csak elkerülni, hogy a Viking alá kerüljenek. Egyébként legalább 6 ilyen típusú Viking halálhajó köt ki rendszeresen BP-en. Az orrkiképzés súlyosbító szerepét a szagértőknek mindenképpen meg kell vizsgálniuk – ez nem kérdés.
Namond
2019-08-10 at 13:36
Szerintem a Panoráma-Deck, 60-70 éves, részlegesen felújított (lényegében csak úszóképessé tett), korszerű műszerek nélküli hajói az életveszélyesek.
Különösen akkor, ha nincs rajtuk teljes nautikai létszám, elegendő mentőcsónak, a életvédelmi felszerelés nem kerül kiosztásra.
Bajusz
2019-08-10 at 13:52
ne tereljük mellékvágányra a dolgokat. az általad felsorolt “hiányosságok” nem jelentettek volna védelmet ebben az esetben.
Namond
2019-08-10 at 14:17
Ne tereljük mellékvágányra a dolgokat.
A téma: melyik vállalkozás, a Viking Cruise vagy a Panoráma-Deck hajói és a tulajdonos/menedzsment üzemeltetési elvárásai veszélyesebbek az utasokra.
khm
2019-08-11 at 11:07
A vízi KRESZ-t be nem tartó hülyéké.
Na az veszélyes az utasokra és a vízen közlekedőkre!
Lajos
2019-08-10 at 13:16
Ezek modern hajók. Okkal olyan az orruk amilyen. Valaki nagyon elcseszett valamit és a nagy hajó fellökte a kis hajót, onnantól meg már mindegy volt. Hagyományos orral is gázolták le egymást hajók a vízi történelem során és bizon sokszor halálosan. Haezzel azorral nagyobb hajót tol meg, akkor odébb löki.viszont hagyományos kiképzéssel meg felnyársalja. Az sokkal jobb. Ez kicsi volt így sajnos felborította. Mellesleg nem nagyon rtem, hogy ha éppen, hogy kimászott a hét ember a ngy hajó alól miután az kb. 100m hosszan elment felettük és rögtön jött is a nagy tesó újabb 100m-vel akkor ezek hogyan élték túl, ha valóban ez történt. Még az elsőt csak-csak. De a következőt ..? Ezek túristák voltak nem mind a hét Búvár Kund. Én átúszom vízalatt az ötvenes medencét. Rá kell edzenem és éppen csak hogy sikerül.És fürdőruhában. De 200m….? Fontos, hogy legalább ők túlélték, de ebben azért valami sántít. A tragédia nagy de azért valamit hagyjunk a józan észnek is!
Namond
2019-08-10 at 14:00
A PS-ben látott fotók csalókák, az orr kialakítás nem látszott, mivel a nem fehérre festett, vízvonal alatti úszótest képe összeolvadt az áradó Duna színével.
Az alábbi képen jobban látható az orr és a haladással keltett tolóhullám.
http://folyamhajo.hu/regiszter?id=224
körvonal rajz:
https://www.google.com/search?q=viking+ingvi+ship+plan&client=firefox-b-d&biw=1268&bih=856&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=03Omm7ewe9S4jM%253A%252CHbg4oLUJUWPAcM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kRKee34vYhmVNdxYuvBH1_zzVaDzA&sa=X&ved=2ahUKEwiR8N7zn_jjAhWVURUIHWPXCZwQ9QEwBHoECAkQCQ#imgrc=03Omm7ewe9S4jM:
polizza
2019-08-10 at 12:58
Valakik tervezték ezeket a hajókat.
Volt a veronai buszbaleset.
Ha jól emlékszem tervezőket és fenntartókat is bíróság elé vittek sok-sok évvel ezelőtt megtörtént tévedésükért, mulasztásukért.
Javasolom most ugyanezt a Vikingek tervezőivel. Nekik tudniuk kellett, hogy ezen hajók haladása milyen következményeket válthat ki kényes helyzetben. Ha tudták, akkor azért, ha nem tudták, akkor azért, mert nem vizsgálták.
( Ha Veneziában ilyen orrkiképzésű az elszabadult óriási tengerjáró, akkor azt a kirándulóhajót nem leválasztja a rakpartról, a hajó és rakpart közé becsúszó orrával, hanem harmonikaként összenyomva beledöngöli a rakpart betonjába és laposra nyomja. A kirándulóhajó mögött volt ugyanis a rakpartnak egy derékszögben vízbe benyúló része is, ami nem engedte volna hátrább csúszni. )
khm
2019-08-11 at 11:15
“Óceánjáró ütközött egy szállodahajónak Velencében ”
A PS-n megtalálható a hír. Nem pont egy vikingsign,de szállodahajó volt az is.
Természetesen nem jártam utána a vízkiszorításnak,de a fénykép elképesztő méretkülönbségeket mutat.
Majdnem a Margit hídnál is hasonló erőviszonyok lehettek.
Nilton Santos 4307
2019-08-10 at 12:55
Már megint a megfogalmazás !! :: …a sértetti jogi képviselők indítványozzák…stb.,stb. Ez még egyenlő a nullával, mert a sértetti jogi képviselők —bármely területen— mindent kitalálhatnak és még annak az ellenkezőjét is . A szakértői véleményre hivatkozik a jogi képviselő…Melyik szakértőre , ki fogadta , lesz.-e netalán másik szakértői vélemény is ?? Megy a vakítás, mindennek a fele sem igaz !! Lesznek itt még óriási meglepetések…………az igazság területén.
Rakovszky István
2019-08-10 at 12:50
El kellene kobozni mindkét hajót és minden azonos alkatu szálodahajót amint balépneka kárpát-medencébe.
Gondolom a szlovákok is együttműködnének
##
2019-08-10 at 11:57
Kezdetektől az volt a véleményem: ezek szörnyek és nem ide valók a Dunára, legalábbis nem Magyarországra.
Véleményem szerint sokkal többen megmenekülhettek volna, ha a második Viking is nem gyalogol át a katasztrófát megélt Hableányon! Egyszerűen bedarálta a menekülőket, akik a felszínre igyekeztek…
Ezeknek a Vikingeknek nem is emberi érzéssel megáldottak a kapitányaik! Hóhérok.
polizza
2019-08-10 at 13:05
Úgy érzem, a sodrás akkor is a második alá, meg a többi térségben levő hajó alá sodorhatta volna őket, ha az, azok áll, állnak. Igaz, állni is csak akkor tud folyón hajó, ha a propeller működik.( Vagy ki van kötve)
Ha meg leállítja, akkor a hajó gondolom sodródik visszafelé, egyéb veszélyeknek kitéve magát és környezetét, beleértve a vízben levő embereket is.
Namond
2019-08-10 at 13:41
Az elsüllyedt hajó fölötti áthaladás természetesen gondatlan veszélyeztetés lehet.
A Viking Igvy kapitánya is vád alatt van?
Hallott, olvasott valamit a PS-ben vagy más hol a, holttestek sérüléseiről?