Életének 92. évében szerdán elhunyt Makk Károly Kossuth-díjas filmrendező, a magyar mozgókép mestere, a nemzet művésze – tudatta az MTI-vel a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia, amelynek az elnöke volt.
Édesapja, Makk Kálmán mozigépész révén nemcsak a mozi szó szerinti közelsége adatott meg neki gyermekkorában, hanem érettségi után egy gyakornoki állás is a budapesti Hunnia Filmgyárban. Budapesten iratkozott be a Pázmány Péter Tudományegyetemművészettörténet-filozófia-esztétika szakára, majd tanulmányait a debreceni egyetemen folytatta. Innen hívta őt a filmszakmába Ranódy László a Sarló Filmvállalathoz. 1946-ban már a Színház- és Filmművészeti Főiskola filmrendező szakos hallgatója. Itt ismerkedett meg és kötött életre szóló barátságot Radványi Gézával. A Valahol Európában című Radványi-filmben ügyelő volt, és dolgozott Gertler Viktor, Bán Frigyes és Apáthi Imre mellett.
Első filmje, az 1954-es Liliomfi óriási siker volt 1955-ben Cannes-ban. Darvas Iván és Törőcsik Mari főszereplésével készült Szerelem című filmje 1971-ben megnyerte a zsűri nagydíját a Cannes-i fesztiválon. Fontos filmjeiház a sziklák alatt, macskajáték . Jancsó Miklóssal, Fábri Zoltánnal, Bacsó Péterrel egy lapon említhető rendezőlegendaként tartották számon. Szülőfalujában, Berettyóújfalun mozit neveztek el róla.
MTI, Wikipedia, 444.hu; Fotó: Brandtrend.hu
Gáspár Anett
2017-08-30 at 18:02
Remekműveket készített.
Sajnálom. Vigasztalja a szeretteit és tisztelőit, hogy mint filmművész teljes életet élt, és sok szép művet alkotott.
Fáj kimondani, de a Kádár-érában még az áldatlan szellemi és kulturális megszoríttatások között is megszületett, létezett a sajátosan magyar filmművészet!
RIP.
És RIP a magyar filmművészetnek is, ami helyett sematikusan ameerikai filmiparcikkek születnek szakmányban, és egymásnak osztogatják az Oscar és Oszika díjakat, mert azok ígéret a további milliárdjainkra, hogy elköltsék a belterjesen egyszerű és a magyar kultúrától fényévekre lejjebb vegetáló filmipar végtermékeire.