A szentendrei gyalogos-kerékpáros híd kálváriája már országos médiafigyelmet kapott az elmúlt hetekben, ami nem csoda, hiszen ennek a hídnak nagy jelentősége van Szentendre városi arculatában, a mindennapi kerékpáros közlekedésben, ezáltal pedig a mostanában egyre fontosabbnak tartott környezetvédelmi szempontok érvényesítésében. Ez a híd tenné ugyanis lehetővé azt, hogy Budapestről és a környező településekről fenntartható módon elérhető legyen a Szentendrei-sziget. Sok éves előkészítő munka után, sok éves egyeztetés sorozat után, most mégis eljutottunk odáig, hogy a hídból valószínűleg nem lesz semmi, és mindez annak ellenére történik, hogy a híd megépítéséhez szükséges uniós források is rendelkezésre állnak. Nézzük, mi is van a háttérben, és hol tartanak most a szentendreiek a híddal kapcsolatos döntésben.
Egy hosszú évek óta tervezett, uniós forrásból megvalósuló, az uniós ciklus miatt már időszűkébe került projektet, a Szentendrei-szigetre átvezető kerékpáros-híd ügyét próbálja a városvezetés időhúzással, félre tájékoztatással, indulatkeltéssel ellehetetleníteni. Hogy miért, az kérdéses. A hivatalos válasz az attól való félelem, hogy a szentendrei Duna-korzót élvezhetetlenné és balesetveszélyessé tenné az egész Európában oly kedvelt EuroVelo6-os kerékpárút nyomán megépülő híd. Az érvelés azonban már rögtön ott hamis, hogy sem a turisták, sem a fővárosból kirándulók számára nincs befolyással a híd megépülése, értelemszerűen, Szentendre belvárosában így is, úgy is át fognak menni a biciklisek, legfeljebb a szigetre nem, ha nem épül meg a híd. A városvezetés tudván, hogy minél előbb döntést kell hoznia a híd ügyében, mégsem döntést kezdeményez, hanem egyfajta szavazásra kéri a szentendreieket. De csak azok után, hogy elhitette velük, hogy a belvárostól délebbre is lehet hidat építeni és ha az épülne meg, akkor nem jönnének „a veszélyes” biciklisek a Duna-korzóra.
2011-ben döntött a kormány arról, hogy Magyarországon is folytatni kell, meg kell építeni a Duna-menti kerékpárutat, az Eurovelo6-ot. Ausztriában ezt az ikonikus kerékpárutat rengetegen, évi több, mint 300 ezren használják, nyilvánvaló, hogy érdemes ennek a kerékpárútnak a magyarországi szakaszát kiépíteni. A szomszédos Szlovákiában is így látták ezt, és a Duna bal partján már szinte végig elkészült a bicikliút. 10 év alatt lassan haladtunk előre, és ennek nem kizárólag pénzügyi okai voltak. A települések általában ragaszkodtak ahhoz, hogy az Eurovelo6 keresztülhaladjon a lakott területen, akkor is, ha a gáton például sokkal egyszerűbb lett volna vezetni, és még olyan helyeken is küzdöttek ezért, ahol a faluban az adottságok miatt nem állt rendelkezésre megfelelő szélességű hely a bringás út megépítésére. 2014-re elkészültek a tanulmánytervek, de az önkormányzati választások miatt sok településen új testület alakult, és a korábbi vezetés által jóváhagyott nyomvonalakat elkezdték felülvizsgálni. A vízügyet érintő területeken pedig hosszú ideig arról folyt a vita, ki legyen a kerékpárút üzemeltetője.
Szentendre képviselőtestülete 2014. április 17-én, (ez a kettővel ezelőtti testület) a Duna felett átívelő gyalogos és kerékpáros híd kapcsán a következő határozatot hozta:
elfogadja a tervezett, kizárólag csak gyalogos és kerékpáros forgalmat biztosító „gyalogos és kerékpáros híd” első számú prioritásként történő helykijelölését a Belvárosi Duna- korzó északi részénél, tekintettel a várható idegenforgalmi, kulturális hozadékára, amelyet kiemelt látványbeli helyzeténél fogva a legmagasabb szintű szakmai és művészeti elvárások szerint szükséges megtervezni és megvalósítani.
A határozatot a képviselő-testület 14 egyhangú szavazattal hozta meg, és ezt megszavazta Fülöp Zsolt, Szentendre jelenlegi polgármestere is. Már ebben a 2014 előtt elkészült tanulmánytervben szerepelt a gondolat, hogy a Szentendrei-szigetet két híddal érdemes lenne bekapcsolni a hálózatba, ami nemcsak a bringás turisták, hanem a szigeten lakók életét is nagyban megkönnyítené. Az első hidat a sziget északi végénél Dunabogdány és Kisoroszi, a másodikat Szentendre és Szigetmonostor között javasolták. A szigeten lévő települések lelkes támogatói lettek az elképzelésnek, a Dunabogdány és Szentendre közötti jobb parti települések pedig reménykednek, hogy a még a nehezen megoldható szakaszok ellenére is, idővel náluk is végig ki fog épülni a kerékpárút.
Az önkormányzat által belengetett népszavazáson az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, Révész Máriusz is meglepődött.
Néhány nappal a megbeszélésünk után értesültem, hogy az önkormányzat népszavazást szervez a kérdésben, és március elején adna választ arra, hogy hol szeretné a hidat. A népszavazás fontos demokratikus intézmény, de ebben az időszakban már teljesen értelmetlen, ugyanis a forrás a híd építésére addigra elvész. Azóta az is kiderült, hogy a Szentendrei Önkormányzat választható lehetőségként kínálja fel a híd építésének helyszínét a Postás strandnál. Ez azért furcsa, mert jelenleg ilyen alternatíva nincs! Ez egyszerűen a választók átverése. Mivel a stranddal szemben van a szigeten az ívóvízbázis, ami Budapest vízellátásának jelentős részét biztosítja, jelenleg nincs esély arra, hogy ez a híd a szükséges engedélyeket megkapja. Ha valaki erre szavaz, az valójában egyenértékű azzal, hogy ne legyen kerékpáros-gyalogos híd Szentendrén, még akkor is, ha lenne elegendő idő.
-írta közösségi oldalán. Hozzátette:
Együtt ültünk le az önkormányzatok vezetőivel, nagy meglepetésünkre Szentendre vezetői időt kértek az elképzelések tanulmányozására. A Szentendrei Önkormányzat először azt jelezte, hogy december közepére lesz álláspontja arról, hogy melyik helyszínen szeretnék a hidat, azután január közepére ígérték, majd a következő találkozásunkkor Polgármester úr hosszú bizonytalankodás után, végül azt jelezte, hogy az a problémájuk, hogy a Duna-korzón áthalad a kerékpárút.
Révész Máriusz úgy fogalmazott, nem teljesen értette az önkormányzat álláspontját:
Szentendrén akkor is keresztül kell vezetni a kerékpárutat, ha nem épül meg egyetlen híd sem. A Duna menti kerékpárút híd nélkül is eléri a várost, Leányfalutól Szentendréig most is van kerékpárút, és nyárra kész lesz a régóta várt Budapest-Szentendre kerékpárút is. Ezenfelül Szentendrének is elemi érdeke lenne, hogy az északi városrészeiről is biztosítsa a HÉV végállomás biztonságos megközelítését. Akkor is meg kell oldani a belvárosban a kerékpárút átvezetését, ha a Határcsárdánál van a híd, és akkor is, ha a belvároshoz közelebb épül a híd és akkor is, ha nincs híd. Amikor ezt próbáltuk elmagyarázni, akkor javasolták, hogy a híd helye a belváros előtt a Postás strandnál legyen. A NIF képviselői és a tervezők elmondták, hogy ez biztos nem kapna engedélyt, mert érintené a sziget teljes ivóvízbázisát. Ekkor abban állapodtunk meg, hogy január 31-ig kialakítja az önkormányzat az álláspontját. Néhány nappal a megbeszélésünk után értesültem, hogy az önkormányzat népszavazást szervez a kérdésben, és március elején adna választ arra, hogy hol szeretné a hidat.
A szavazással kapcsolatban több kérdés is felmerült: ilyen például az, hogy vajon mennyire felel meg alkotmányossági szempontból, és vajon mekkora részvételnél veszik annak eredményét figyelembe? Az sem elhanyagolható szempont, hogy egy népszavazáson minden választónak hivatalos értesítőt kell kapnia, van választási névjegyzék, részvételi adatok 2 óránkénti mérése, ésatöbbi, itt viszont egyik ilyen jogállami biztosítékot nem sikerült még garantálniuk. Portálunk megkeresésére a polgármester még nem válaszolt, így azt sem tudhatjuk, hogy ki és milyen módon garantálja a szavazatok megszámlálását, a választás tisztaságát, hogy az elektronikusan leadott szavazatok hova futnak be, ki fér hozzá és mit kezd az adatokkal és miként garantálja hitelességüket. Úgy tudjuk, hogy a szavazás az önkormányzat belső szerverén zajlik, amelyhez csak az önkormányzat fér hozzá. Sem választási iroda, sem bíróság, sem ombudsman, csak a szavazást készítő önkormányzat. Ezért pedig azt, hogy mi történik a szerveren, senki sem tudhatja, csak a városvezetés. A szavazás során értelemszerűen sem jelölőszervezetek, sem pártok, sem szavazási delegáltak (akik esküt tesznek), sem más hivatalos szervek ellenőrként nem lesznek jelen. Egy önkormányzatban a törvényesség őre a jegyző. A szentendrei önkormányzatnál 2003-tól 2019-ig az új városvezetésig, önkormányzati hivatali pályafutást megvalósító gyakorlott jogászok voltak a jegyzők. A választás után lecserélt jegyző (Gerendás Gábor) például 20 éve dolgozott az önkormányzatnál. Nos, az új vezetés első intézkedése volt a jegyzőt leváltani és egy bizonyos Schramm Gábort nevezett ki a helyére. Róla annyit tudni, hogy nevet változtatott, de hogy miért lett Sass Gáborból Schramm Gábor, azt homály fedi. Tény, hogy a szoclib kormányok idején bizalmi pozíciót töltött be az I.kerületben és jogi főosztályvezetőként is tevékenykedett a Pénzügyminisztériumban, majd Baján dolgozott jegyzőként. Kérdés, hogy miért szünetelteti ügyvédi tevékenységét 2018. 05. 01-tól 2023. 04. 30-ig (a kamara honlapja szerint) és, hogy ezek után miként ejtőernyőzött Szentendrére? Viszont tény, hogy most ő felügyeli a szavazást. S miközben a szentendreiek szavazgatnak, addig a teljes politikai káoszban meghiúsulhat a kétmilliárd forintból megvalósuló projekt. Révész Máriusz kormánybiztos ugyanis kijelentette:
én semmiképpen sem szeretném, ha ez az uniós forrás elveszne a kerékpározás számára, ezért a NIF-fel és a Pénzügyminisztérium Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program Irányító Hatóságával a február 17-ével kezdődő héten, kénytelenek leszünk eldönteni, milyen közép-magyarországi kerékpárút-fejlesztésre csoportosítjuk át az itt felszabaduló forrásokat.
Hozzátette azt is: az uniós forrásoknak azonban nagyon szigorú elszámolási határideje van, a Szentendrei Önkormányzat a harmadszorra módosított határideig sem döntött arról, hogy milyen helyszínen támogatja a híd megépítését. Révész Máriusz szerint “amennyiben a híd most nem épül meg, újabb hosszú éveket veszítünk, és az elszalasztott lehetőségek nagy könyvét egy újabb sorral gazdagítjuk.” Köszönhetően az új városvezetésnek.
Fotó: szentendre.hu, látványterv
Hegedüs Dóra
2021-01-08 at 12:37
Azért nem ártana jobban utána nézni,ha már a jegyző úr említve lett.A kettős mérce kedvéért kimaradt,hogy a “libsik” helyett éppen a Fidesz kormány nevezte ki az APEH első bűnügyi igazgatójának,,és ő nevezte ki a Pénzügyminisztériumba is. Jegyzősködött a mai hatalom váraiban Győrben,és Keszthelyen is…. A névváltoztatás egyszerű remagyarosítás volt amit eredetileg Sas-ra és nem Sass-ra magyarosított.
Zebulon
2020-02-22 at 18:59
Tudjátok mit? Hagyni kell Szentendre ezt akarta. Aki elment és aki nem ment el. Legyen ez a tanulópénz.
Viszlát öt év múlva.
Esvány
2020-02-21 at 21:18
Valamelyik ellenzékinek biztos vizibicikli üzlete van.
pofonfa
2020-02-21 at 18:59
Hogy miért próbálják ellehetetleniteni?
Egyszerű.
Az ellenzék célja, hogy lehetőleg semmi se épüljön 2022-ig.
Na, most már a szentendreiek is kanalazhatják , amit főztek…
Nagymama
2020-02-21 at 17:42
Sok gyerek jár át iskolába a szigetről.Nem kellene a kompra várni.
A Gyurcsány kormány ellopta a közúti hidat,sajnos az Orbán kormány nem építette meg.Ez 2006. óta így van. A szigetiek örültek volna a szárazföldi összekötésnek.Szentendre átmenő autós forgalma is csökkent volna, mert a hévhez kényelmesen el lehetne menni gyalog.
Nagymama
Andromeda
2020-02-21 at 14:47
Igenis legfőképpen a választók hibásak, akik ezeket a szörnyetegeket megszavazták. Nekem meggyőződésem, hogy szándékosan tombolnak a komcsik minden településen, ahol megkapatintották a hatalmat, mert aztán a kormányra lehet fogni, hogy ők a hibásak. A magyar nemzet megérdemli, hogy elpusztulnak, mert saját pusztulására szavazott. Hülyék, mert akkor mik lesznek, románok, szlovákok? Mert osztrákok, németek így soha nem lesznek, legalábbis az áhított életszínvonalt soha nem érik el.
Andromeda
2020-02-21 at 15:11
A komcsi taktika valójában ősrégi, hasonló a felperzselt föld taktikájához: úgy ítélik meg, hogy akkor tudnak hatalomra kerülni, ha rombolnak, persze lehetőleg csak az “ellenség” földjét, még azokét, akiket ezzel meg lehet félelmíteni. Sok ismerősöm már most is fél. Vér fog folyni, ahogy 2006-ban, de ezúttal sokkal véresebb lesz a komcsi diktatúra, kb. mint 1956. Nov. 4-e után.
Benedek Károly
2020-02-21 at 13:46
Ja! És Gyurcsány meghekkeli a nemzeti konzultációt. Egyidőben akar ő is konzultációt tartani a kormánnyal.
Nahát
2020-02-21 at 20:01
És mik lesznek a kérdései? 1. Hány üveg sör jár egy migránsnak naponta? 2. Bigámiáért, poligámiáért csak a fehér, hetero keresztények legyenek-e büntethetők? 3. Ingyen lehessen-e kapni ezentúl a botmixert? 4. Támogatja-e olcsó turistautak szervezését Indonéziába az Apró-Dobrev-Gyurcsány birtokok megtekintésére?
Nahát
2020-02-21 at 13:34
Nem a szentendrei az első balos önkormányzat, ahol a hozzá nem értés rosszindulattal párosul, és emiatt egy város veszít el egy jelentős beruházást, amely kormányzati és/vagy uniós forrásból valósulhatott volna meg az illető város számára ajándékként. Nem kell? Nem kapjátok meg.
Gáspár Anette
2020-02-21 at 13:25
Kedves Jurák Kata asszony!
Ugyanez a helyzet az állatkerti BioDómmal kapcsolatban is.
Persányi Miklós főigazgatót az utóbbi hónapokban addig vegzálták, míg ráment az egészsége, a lemondott.
“Távozik székéből az allatkert főigazgatója – közölte a Főpolgármesteri Hivatal pénteken. Persányi Miklós 26 éve irányította a töretlenül fejlődő Fővárosi Állat- és Növénykertet. Lemondása indoklásául levelet küldött Karácsony Gergely főpolgármesternek, amelyben azt írta, egészségét az elmúlt hónapok rendkívüli terhelése próbára tette. Szó szerint nem írja, de vélhetően az állatkert új, még épülő szenzációja, a Biodóm építése körül kialakult viták vezethettek idáig. Az építésre szánt pénz ugyanis a jelek szerint elfogyott.”
.
Miért is “fogyhatott el” a pénz? Hova lett? Ha nem lett volna, Tarlósék nem kezdtek volna bele.
Ahova ezek beteszik a lábukat, ott kő kövön nem marad.
SGI
2020-02-21 at 21:17
Ezt nem is hallottam. Szőrnyű és elrettentő, hogy mindenkit kicsinálnak aki bármiben is hozzáértő!
Sajnos csak ismételni tudom magam.
ÁLSÁGOS, ÁLSZENT ROHADT BANDA AZ ÖSSZELLENZÉK, TEVÉKENYKEDJEN AZ BÁRHOL IS ORSZÁGUNKBAN!!!
Győző2022
2020-02-21 at 12:01
Ahol ezek a tetűk megjelennek, megáll az élet, még a folyókat is visszafele folyatnák, ha tehetnék.
Mert romboláson, pénzlenyúláson kívül nem értenek semmihez.
Rakovszky István
2020-02-21 at 12:01
Ideje lenne annak, hogy az ilyen önkormányzatiakadékosságot szabotálást a kormány felülírhassa‼
Győző2022
2020-02-21 at 12:33
Végül is mire a BM, a kormány? Hogy megfinanszírozzon, ezek meg ellopják?
Szentendre egy ékszerváros. Jobbára a turizmusból él. Ha barbárokat telepítenek be, öt perc alatt vége. Pedig ezek mindenhova azt akarnak.
Mátyás
2020-02-21 at 11:43
Én már az M0-ás északi szakaszát várom kb 10-15 éve. Ott is tologatják a nyomvonalat, csak ott a települések elfele próbálják tolni maguktól.
Horváth Ágoston
2020-02-21 at 11:21
Jobboldali szentendrei szavazóként mondom, hogy ez az ügy egyáltalán nem ilyen egyszerű, mint ahogy itt le van írva. Egyrészt elfelejti megemlíteni, hogy a Leányfalura menő kerékpáros forgalom jóval kisebb, mint amekkora majd az EUROVELO 6-on lesz. A nyáron amúgy is gyalogosoktól, turistáktól zsúfolt korzóra ezt az átmenő forgalmat az itteni többség nem szeretné. Elég a budai felső rakpart anomáliára gondolni, ahol biciklis már gyalogost is gázolt.
Aztán… a polgármester valóban megszavazta ezt: “tekintettel a várható idegenforgalmi, kulturális hozadékára, amelyet kiemelt látványbeli helyzeténél fogva a legmagasabb szintű szakmai és művészeti elvárások szerint szükséges megtervezni és megvalósítani” Csakhogy itt semmiféle ilyen nem valósult meg! Egy cég megkapta a híd megtervezését versenyeztetés nélkül, arról adott egy teljesen pontatlan látványtervet, majd később kiderült, hogy a szentendrei kapcsolódás a rakparthoz egy esztétikai és műszaki csőd! A szentendreiek decemberben szembesültek azzal, hogy itt híd lesz, és hogy milyen híd. Mivel Szentendre kiemelt építészeti értékkel bír, így egyáltalán nem mindegy, hogy mi épül ide és hol. Az sem igaz, hogy a Vízmű teljesen elzárkózott attól, hogy vízvédelmi területre kerékpáros forgalom mehessen. Szóval ezer sebből vérzik a cikk, de politikai bunkósbotnak egyébként kiváló. Nem kedvelem annyira a jelenlegi vezetést, de híd-ügyben igazat adok nekik.
zolatiguszti
2020-02-21 at 13:26
Semmi, gond, meg lesz oldva: nem lesz, oszt’ érjék meg vele.Ami nincs azzal tényleg nincs gond.Hogy ettől hogyan lenne kevesebb bringás a korzón várom éreklődve, mert ha a városig kiépül az Eurovelo 6 és ez bekerül a bringás térképekbe akkor ugyan kíváncsi vagyok hány bringás ilyed meg egy pár km -es hiányzó szakasztól. Miután nem lesz kijelölt bringa út mennek amerre tudnak ugye…
Gullwing
2020-02-21 at 11:04
A kretén liberálbolsik megint magukat adják, csak szimplán azt amihez értenek.
SGI
2020-02-21 at 10:37
Ennyit az ellenzéki önkormányzatok fennen hirdetett klima és egyéb zöld “programjának”, valódiságáról, őszinteségéről!!!
Tehát valós az a megfogalmazás, hogy KLIMAHISZTITŐL begörcsölve tétlenül fetrengenek, keresztebetéve mindenben, mindenhol cselekvőképes kormányunk kész programjainak.
ÁLSÁGOS, ÁLSZENT ROHADT BANDA AZ ÖSSZELLENZÉK, TEVÉKENYKEDJEN AZ BÁRHOL IS ORSZÁGUNKBAN!!!
KLÍMABIZNISZ
2020-02-21 at 12:36
Klíma hiszti = klímabiznisz
Pénzlenyúlás alibi.
•
2020-02-21 at 10:27
Nagy tisztelője vagyok Jurák Katának,de ebben az ügyben a helyzet azért nem ilyen egyszerű,az alternatívák keresésének megvannak az okai,engedtessék már meg hogy ezt mi döntsék el Szentendreiek. Egy Fidesz szavazó.
Győző2022
2020-02-21 at 12:34
Éspedig az okok, részletesen?
zolatiguszti
2020-02-21 at 13:22
1 A projekt Fideszes alapon , ment hatástanulmányokat, terveket az ő közeli vállokázok csinálták.
2 A Fideszes pénzügyi konstrukciókba nem tudnak belenyúlni már
3 Így el lehet kamuzni hogy hú dekurváraodalettfigyleveaFideszeslopásokra!
4 csak.
•
2020-02-21 at 16:17
Hosszú lenne elmesélni egy kommentben.
Nahát
2020-02-21 at 19:54
Van időnk, szívesen olvasunk. 🙂
hozzaszolo
2020-02-21 at 10:21
“Ami a köznek jó, azt megfúrják.”
Szerintem ez így nem igaz. Olyan projekteket támogatnak csak, aminek a pénzügyei teljesen saját kézben vannak. Így biztosítható az ÁTLÁTHATÓSÁG, vagyis láthatják előre, hol lehet az éves 100 milliót kikanyarítani belőle. Ha nem ilyen a projekt, akkor nem biznisz nekik. Mit nem lehet ezen érteni?
Királytigris
2020-02-21 at 10:46
Korrekt!
A lenyúlásról szól a történet.
Gedeon Szánti
2020-02-22 at 09:39
….egyetértek…az új legyek mennek a mézre
olszal
2020-02-22 at 11:23
Szerintem ezzel nagyon sok szentendrei is egytért.
A budapesti városvezetés figuráját próbálják utánozni.
Silány módszer ez gyerekek.
Ha nem kell a biciklis híd, akor át kell szerkeszteni a pénzeket, más területre.
És olyan városokba, ahol nem ellenálás, hanem együttműködés tapasztalható.
Erőszakkal nem szabad a nénit átvezetni a zebrán.
Mint anno a viccben az úttörő gyerek…
₲
2020-02-21 at 10:18
Nagy tisztelője vagyok Jurák Katának,de ebben az ügyben a helyzet azért nem ilyen egyszerű,az alternatívák keresésének megvannak az okai,engedtessék már meg hogy ezt mi döntsék el Szentendreiek. Egy Fidesz szavazó.
Bognár Nándor
2020-02-21 at 11:35
A szigetieknek meg kuss, ugye?
₲
2020-02-21 at 16:14
Meg ők.Szóval a helyiek.
Pagas
2020-02-21 at 11:51
Senki nem vonja kétségbe, de a határidők ismertek voltak eddig is, a 2020 as terveket nem 2021 ben illik elkészíteni. Főleg akkor ha azt már egyszer 2019 ben elkészítették. (ugyanazok!)
Polgar
2020-02-21 at 10:12
Hogyan dolgoznak ezek a lakossagert?