Szembement a pápával néhány bíboros, mivel Ferenc az Egyház tanításával ellentétes megnyilvánulást tett. Az Amoris Laetitia című apostoli buzdítás ugyan nem fogalmaz egyértelműen, de éppen ezért több püspök úgy értelmezte, hogy az újraházasodottak is részesülhetnek az áldoztatás szentségében. A kétségeket megfogalmazó bíborosok szerint ez zavart okozott a papság és a hívek körében is, mivel nem összeegyeztethető a házasság szentségével.
Raymond Burke amerikai bíboros és kánonjogász szerint szükséges lehet egy hivatalos helyreigazítás, ha Ferenc pápa nem válaszol arra a levélre, amelyben négy bíboros – Burke, az olasz Carlo Caffarra, valamint a német Walter Brandmüller és Joachim Meisner – az apostoli buzdítás által keltett félreértések tisztázását kérte. A pápához intézett kérdések főleg arra irányultak, hogy az Amoris Laetitia nyomán áldozhatnak-e azok, akik az egyházi esküvőjüket követően valaki mással élnek házastársi kapcsolatban. Az Egyház tanítása szerint ugyanis a házassági eskü örökre szól, és néhány különleges esettől eltekintve nem felbontható, s így az ezt követő újabb polgári házasság is házasságtörésnek minősül. Emellett azt is megkérdezték a bíborosok, hogy érvényes-e még II. János Pál pápa tanítása a kivétel nélkül érvényes erkölcsi normákról.
Ferenc pápa és a bíborosok liberálisabb része már a család hivatásáról és küldetéséről tanácskozó 2015-ös szinóduson is megpróbálta elismertetni az újraházasodók áldozási jogát, de ez akkor elakadt a bíborosok többségének ellenállásán. Most több püspök a nem egyértelműen fogalmazó Amoris Laetitia apostoli buzdítást értelmezte így. Ez azonban sokak szerint zavart okozott a papság és a hívek körében. Ezért kérték a bíborosok az Amoris Laetitia állításainak tisztázására Ferenc pápát, aki viszont annak ellenére sem hajlandó válaszolni a levélre, hogy ez az egyházi törvények értelmében kötelessége lenne. Ha azonban Ferenc válaszolna, és ragaszkodna az álláspontjához, akkor nagyon súlyos, a dogmatikával több ponton szembemenő állításokat kéne megfogalmaznia.
Volt már rá példa, hogy a pápa szembement a dogmatikával
Raymond Burke egy vele készült interjúban kifejtette, hogy ha az Amoris Laetitia azt állítja, ahogy többen értelmezik, akkor az ellentétes a házasság felbonthatatlanságának dogmájával. A bíboros úgy fogalmazott, hogy ha a pápa hibás eretnekséget tanít, akkor a történelmi példák alapján is a bíborosok felelőssége, hogy erre felhívják a figyelmét. Elmondása szerint nagyon ritkán fordul elő, de van hagyománya az Egyházban, hogy kijavítsák a római pápát. 1330-ban XXII. János pápa eretnek magánvéleményével mentek szembe a teológusok, és noha többüket megbüntették, a pápa végül kénytelen volt meghátrálni, és visszavonni a kérdéses tanítását.
Ha hosszú idő után ismét ilyenre kerülne sor, az azt jelentené, hogy a bíborosok és püspökök kinyilvánítják, hogy a pápai tanítás hibás, és hivatalosan helyreigazításra kérik.
catholicherald.co.uk, petersziklaja.ml
Névtelen
2016-11-18 at 19:07
“Aki nem tud arabusul, ne beszéljen arabusul!”
Kaktusz
2016-11-18 at 14:45
Kitalátor
Nem egészen értem, hogy miféle cikkről beszélsz, DE az biztos, hogy a Biblia alapján nincs sem bérmálás, sem egyházi rend, sem pedig egyéb szentség. Csak és kizárólag a KERESZTSÉG és az ÚRVACSORA(EUCHARISZTIA). A többi az nem más mint fölöslegese sallang, amit az egyház koszként magára vett és ragaszkodik hozzá, ahelyett, hogy önvizsgálatot tartva belátná, hogy a hét szentségből 5 kamu.
Kitalátor
2016-11-18 at 12:52
Kedves Kaktusz!
Nem kell kivenni. A legkézenfekvőbb a Facebookon Gajdos Pál által közzétett ortodox hozzáállás lenne, ha az esetleges gőg meg nem akadályozná az átvételét. Egyébként csak az ún. beavató szentségekben (keresztség, bérmálás, egyházi rend egy fokozata) nem lehet többször érvényesen részesülni.
kuckó
2016-11-18 at 09:17
Köszi a szólásszabadság jegyében végrehajtott törlést! Ha a vallás hívei megszólalhatnak, akkor a vallás ellenzői miért nem? Ez is egyfajta inkvizíció!
Kaktusz
2016-11-17 at 12:46
A pápa sem tévedhetetlen a közhiedelemmel ellentétben 🙂 Mellesleg miért ne áldozhatna az, aki elvált és másodjára is megházasodott? Probléma van az egész dologgal már. Mégpedig a gyökerénél, ami azt jelenti, hogy a házasságot ki kell venni a szentésgek kategóriájából, csak úgy mint még jó néhányat, hiszen még a legrégebbi ide vonatkozó iratok is csak MISZTÉRIUMNAK nevezik. Ez pedig magyarra fordítva, azt jelenti, hogy TITOK. Ép ésszel gondolkodó ember a titok szót nem keveri össze a szentséggel.