Országszerte több tucatnyi útszakaszon változtatta meg a sebességhatárokat az elmúlt másfél évben a közútkezelő. A megengedett legnagyobb sebességet számtalan helyen csökkentették, emelésre viszont összesen háromszor volt példa.
A sebességhatárok módosítása a közlekedési törvény értelmében több hatóságnak is feladata. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelésében lévő gyorsforgalmi és főúthálózaton 2018/19-ben tartja a forgalmi rend időszakos, ötévenként esedékes felülvizsgálatát. Ezek a vizsgálatok országosan tavaly hétszázötven kilométer, míg idén több, mint ezer kilométer főutat érintenek – tudta meg a szoljon.hu a társaságtól. A gyorsforgalmi és főúthálózaton tavaly tizenkilenc, az idei év első öt hónapjában pedig tíz helyszínen csökkentették a megengedett sebességet jellemzően üzemeltetési tapasztalatok, illetve lakossági és önkormányzati kezdeményezés alapján. A közlekedés biztonságának növelése érdekében is változtattak a sebességhatárokon, például kerékpáros átvezetéseknél, autóbusz-megállóhelyek térségében és a fokozott gyalogosforgalommal érintett szakaszokon. A megengedett legnagyobb sebesség növelése csak három helyen történt az egész országban: tavaly a 46-os számú főút négysávos lakott területi szakaszán, Törökszentmiklóson ismét 70 kilométer/órára növelték a megengedett legnagyobb sebességet, az idei év első öt hónapjában pedig a 4-es számú főút Szajol és Törökszentmiklós közötti négysávos szakaszán 110 kilométer/órás sebességhatárt vezettek be. A harmadik helyszín a 21-es főút 2×2 sávosra bővült szakasza.
Forrás: szoljon.hu; Fotó: Magyar Idők/Havran Zoltán
Dr. Tóth Béla
2019-07-19 at 06:42
Szerintem nagy általánosságban nem kellően, szakszerűen átgondoltak a forgalom lassítások.
1. A (relatív) gyorshajtók kevesen vannak, és semmilyen jogszabály nem tartja őket kordában. Külünösen akkor nem, ha a pénztárcájukhoz képest ritkán buknak le.
Általban nagyon rossz pszichés hatást kelt, amikor kevesek miatt mindenkit korlátoznak.
2. 1970. körüli szociálpszichológiai kutatások bizonyították, hogy az indokolatlan lassítások növelik a vezetői agresszivitást, a szabálysértések számát, mértékét, ezeken keresztül a balesetek számát.
3. A lassított gépjárműforgalom növeli a légszennyezést, mert a gyakoribb gyorsítások növelik a fogyasztást. A gyorsabban haladó jármű jobban szétkeveri a kipufogógázt, csökkenti a szmoghisztéria gyakoriságát.
hozzaszolo
2019-07-18 at 09:15
Ezen a most 110-es szakaszon az elkészülés/festés után még egy hónapig a teljes hosszon 40 volt.
Az M5-4-es Albertirsa szakaszon meg 110 volt, aztán elvitték a táblákat.
csakafidesz
2019-07-18 at 08:15
Nekem a “kint felejtett” útépítés és 30-as táblákkal van bajom. Az új út átadása után is kint maradnak és másfél év múlva is ott traffipaxoznak a rendőrök, holott más semmi sem indokolja a két évvel korábbi táblákat.
Zsendármeri
2019-07-18 at 12:09
Ezzel egyetértek. Ilyen pl. a 2-es úton a Rétsági vasúti átjáró. Kb 5 éve nem jár vonat arra, de a 30-as tábla, a fény és félsorompó még mindig ott van és működik. Az egész egy lejtő alján van, tőle 20 m van a rendőrkapitányság. Természetesen mindig odaállnak egy kicsit “gyűjtögetni”.