Szerda délelőtt egy kisebb utasküldöttség nyújtott át követeléseket a MÁV-székháznál. A petícióban nehezményezik a rendszeres késéseket, tájékoztatási és egyéb problémákat, elsősorban a Budapest–Cegléd–Szolnok vonalon, de más agglomerációs járatokon is. Tüntetést helyeztek kilátásba, ha a MÁV nem változtat – értesült az Index.
A tiltakozók elküldték az Indexnek petíciójukat, amelyből kiderül: közösségük tagjai 5-15 éve közlekednek vasúttal a munkahelyükre. (Mint közölték, több, több ezres létszámú Facebook-csoportot is képviselnek.) Az utóbbi időben, mint állítják, olyan jelentős minőségromlást tapasztaltak a szolgáltatásban, hogy kénytelenek fellépni az agglomerációból ingázók érdekében. A Budapest-Nyugati–Cegléd–Szolnok (100a) vonalon idén május óta különösen sok járat késik 20-60 perceket, vagy marad ki teljes mértékben – írják. Ezért a munkába járóknak reggel már legalább két vonattal előbb kell indulniuk, hogy időre beérjenek a munkahelyükre. Nem 5-10 perces késésekről van szó: a Monor–Budapest-Nyugati távolságon (amely 34 perces út lenne) például a vonat kétnaponta rendszeresen további legalább 34 percet összeszed késésként. Egyéb napokon „csak” 10-15 perc a késés, ami már jó esetnek mondható.
Számos dolgozó munkahelye veszélybe kerül, ha pedig előbb indulnak, akkor nem tudni, hogy a gyerekeiket hogyan juttatják el iskolába-óvodába – közölték a lappal. Ugyanilyen gond a hazaút, mivel akkor pedig az állandó késések miatt rendszeres, hogy az óvoda, iskola már bezár, mire a szülő odaér, ez pedig további személyi konfliktusokat okoz a tiltakozók szerint. A késéseken túl más problémákat is szóba hoztak az utasok:
A mávosok a helyzetek 90 százalékában totálisan tájékozatlanok, sőt, még kikérik maguknak, ha az utas kérdezni mer tőlük, merthogy ők sem tudhatnak mindent (a gyakorlatban: soha semmit). Nem tudjuk, ez miért van így, minden normális munkahelyen elvárás ugyanis, hogy aki a cég ruháját viseli, az felelős is a magatartásával a cég valamilyen szintű működéséért. A kiinduló állomásokon is gyakoriak az egymásnak ellentmondó információk, a hangosbemondó nem hallható, ha valaki már felszállt a vonatra, és elenyésző alkalommal fordul elő, hogy a kalauz végigmenjen és tájékoztassa a vonaton ülőket a várható indulásról és egyéb körülményekről.
További probléma, hogy a vonatok nem légkondicionáltak. A gyakran az indulásig napon álló, majd a nyílt pályán veszteglő vonaton, mivel „teliüveg” ablakok is vannak, amelyek nem húzhatók le, délutánonként 40 fok van. Vizet nem osztanak, hűtési lehetőség nincs, csupán bemondják a hangosbemondóba, hogy készüljünk elegendő vízzel az útra. A késéseket tekintve ez mostanában 2-3 liter is lehetne – teszik hozzá.
Az Index megkereste a MÁV sajtóosztályát, ahol a petícióval kapcsolatban azt mondták: mintegy 6 milliárd forintot csoportosítanak át a MÁV belső forrásaiból, hogy mások mellett a Kőbánya-Kispest és a Nyugati közötti kritikus szakasz állapotán javítsanak. Emellett hamarosan jönnek az emeletes KISS motorvonatok, amelyek sokkal megbízhatóbbak lesznek, mint az elhasználódott mozdonyos szerelvények; tisztábbak és nagyobb kapacitásuk lesz, mint most. Ám mintha a tiltakozók előre várták volna ezt a választ, azt írták a petícióban, hogy nem elég a fejlesztések keretében azt szajkózni, hogy majd ha megjönnek az emeletes vonatok, milyen jó lesz, hiszen azok is ugyanezen az elavult pályán, állandóan tönkremenő biztosítóberendezések mellett közlekednek majd, így csak azt érik el vele, hogy kétszer annyi ember ül majd egyidejűleg az álló vonaton.
Forrás: Index.hu; Fotó: MTI/Máthé Zoltán
antilibsi
2019-08-22 at 07:14
Mivel az állami vasút többnyire a munkaerő mobilitásában segít, ezért a vasút személyszállítási költségébe be kellene szállniuk a termelő vállalatoknak is.
Az oszkáros ha van kedve fuvarozik, ha nincs, akkor nem. De egy munkásvonatnak közlekednie kell ha esik, vagy havazik, ha nem.
Bajusz
2019-08-22 at 00:59
A német vasutaknál is mindennaposak a késések és járatkimaradások a helyérdekű, távolsági és nemzetközi járatoknál egyaránt – pedig sokkal jobb gazdasági helyzetben vannak. A magyar államvasutak ettől függetlenül próbáljon mindent megtenni a jobb utaskiszolgálásért – legalább az utastájékoztatás terén.
zolatiguszti
2019-08-22 at 02:23
keletre tényleg szar a vonal.Debrecenig még csak- csak. Az Oszkár és társaik szinte mindenben verik a MÁV-ot.
Csodáloztam is Sorosékon hogy eddig csupa senkit se érdeklő hülyeségek miatt tüntetnek, poedig ha minimálisan ismernék az országot lelnének témát bőven.Más kérdés kinek a hibája hogy olyan valami amilyen de ha bele akarnék kötni valamibe ,ziher hogy nem a buzik jogai lenének.Sztem lelnék olyan halmazt ami merít buziszavazók közü is meg a heterók közül is….Vallami kommunikációs tankönyvből melóznak ezek ha passzol az országra ha nem.
Sobri Jóska
2019-08-21 at 22:17
ha pedig pályafelújítás van, az a bajuk! Ahol még nem központi ajtózárás va, nem csukják be az utasok az ajtót.1-1 állomáson így 5 percnél több késés is összeszedhető, mire a kalauz végigmagy ajtótzárni. Előbb az utasok nézzenek magukba….
Nahát
2019-08-21 at 21:22
Témajavaslatok, ha kifogynának az ötletek: el lehet még zarándokolni az esztergomi Suzuki gyár elé is, csak úgy megszokásból. Vicceltem, inkább a Coca Cola elé menjetek! Meg a hármas metró, ami meleg. Nem régóta, csak amióta Tarlós a főpolgi. A Demszky hármas metrója az nem volt meleg. Esetleg rá lehetne dudálni néhány kátyúra is. Ja, meg a Duna most túl lassan folyik. (Tréfát félretéve, a MÁV tegyen meg mindent a késések megszüntetéséért, a momentumosok meg menjenek a fenébe tüntetni!)
Paulik
2019-08-21 at 19:52
Nyugalom emberek! Mire ez az idegeskedés? A vezérigazgató több milliós fizetésével meg van elégedve és ez a fontos nem? Ha kevés, dobjunk neki össze még néhány milliót, hogy jól érezze magát a gyalázatos!
Kukonya
2019-08-21 at 19:54
Bezzeg kádáreftárs! Meg a fletónak sem köllött a fizu!
Kukonya
2019-08-21 at 19:51
A zsír igaz, mert a zsindexen írták mög! Na!
vg
2019-08-21 at 19:38
Miért kell itt Index cikkeket közölni???
Dfk
2019-08-22 at 08:20
Lehet német színvonalat követelni. De ahhoz német árakat kell fizetni. Fentebb egy Bp-Mátészalka úttal példálóztak. Egy kb ilyen hosszúságú út (pl München-Mannheim) az 70 EUR (21000 huf). A hazai harmad árból harmad minőség jön ki.
Dumbaridisz Imre
2019-09-14 at 17:40
AZ UTASOKAT A MÁV HERGELI FEL A MEGBÍZHATATLAN ROSSZ SZOLGÁLTATÁSSAL. A VONATOK KOSZOSAK, KÉSNEK, ELŐFORDUL, HOGY AKADÁLYVERSENYT IS RENDEZNEK AZ UTASOKNAK. NAPONTA UTAZOM. TUDOM MENNYIRE ROSSZ A MÁV.
Tóth Sándor
2019-08-21 at 19:31
És ki kérte azt a több tízezer embert arra, hogy az agglomerációba költözzön? ŐK meghoztak egy döntést, amivel egy terhelést okoznak a közútra, vasútra, majd követelik az infrastruktúra javítását, hogy aztán még több kiköltözőt vonzzon a vágyott szupervasút.
antilibsi
2019-08-21 at 19:58
Az a több tízezer ember kénytelen volt munkahely után menni. Nem velük van a baj. Tudjuk jól, hogy a ballibsik toltak a mocsárba, de nem mindegy, hogyan mászunk ki belőle.
zolatiguszti
2019-08-22 at 02:15
Szolnok pl szinte agglomerációja Bp-nek. Kurva sokan járnak fel onnan, mert BP -en az akkori kormény az összes melóhelyet bezáratta.Privatizálta.
Olyan 6 éve járhattam utoljára arra vonattal. Több mint 20 éve járok a vonalon még tovább egészen Mszalkéig.Akárhányszor mentem pl Vácra, vagy hegyeshalom felé. mindíg megdöbbentem menyivel jobb szerelvények mászkálnak nyugaton mint keleten.
Bp-Debrecen cca 2,5 óra.200+ km.Debrecen-Mszalka 2 óra! 76 km!
És a 90-es évek elején amikor egy MÁV hídépítőnél voltam már téma volt hogy tudnának a vonatok 160-at is sok helyen csak a pálya nem bírja még 80-at se.
Anno teherszállítást elprivatizálték a labanxoknak.Itt maradt a veszteséges pályafenntartás, és a személy szállítás.Utóbbit mér akkor se értettem. Van x db ülőhely egy vonaton. Megfogom költségeim és szétdobom az ülőhelyekre + ráteszem a hasznomat oszt roló. Hogy leehet akkor veszteséges a személy szálíltás?
Mert ahogy csinálják max az Auswitzi vagy Malenkij robotos verzióban lenne nyereságes. Villamosítéssal és fasorban se vagyunk. Még mindíg az öreg díeselekkel köhögnek keleten sok helyen.
Fogom a térképet ráteszek egy vonalzót Nyíregyházára és Debercenere, húzok egy vonalat, és onnan keletre mintha nem is ez az ország lenne….Lehet hogy igaza van románoknak a Tiszánál lévő hatérral legalább részben.Lehet ne is Magyarok vagyunk hanem Llátens ukránok vagy románok csak ne vettük még észre, vagy megtérgyalték mér mint Trump Grölandot, hogy eladnak bennünket oszt’ kínlódjon velünk az új tulaj.
6 éve ha értelmesebb időt akarok menni oszkérozom.
Tessék beütni a keresőbe (Elvira)Bp-Mátészalka.Eleve talén egyet dob fel átszállás nélkül egész nap. men majd etidő olyan 5-5,5 óra.Jegyár 4700-5500 ft + pótdíj.De 4700 a 2 oszt személy 6 órás menet idővel 2 óra várás Debrecennél.(egyzser vittem országúti bringát leszálltam és előbb hazatekeretem Szalkén túlra mint ahogy a vonat bejött Debrecen felől).
km olyan 299 talán?
Oszkár M3-on át max 3-,3.5 óra, ára 3500-5000 és sokszor hazavisznek kapuig oda is meg vissza is.Van aki felárért van aki nem.
A MÁV sürgősen kösse fel a gatyáját a 3-3,5 órás menetidő BP-Mszalka között értendő! Ennél csak gyorsabb lehet ha labdába akar rúgni.Ukrajnéból buszokkal hozzák a jónépet.Még egyszer vagy kétszer fordult elő csak ha elbasztam és aznap kerestem fuvart akkor nem kaptam azonnal egyet. 10-11 kor keresni kezdek 14-15 órakor már utazom.
Ha ez a sebesség megvan és az ára is ilyesmi akkor van értelme vonatra ülni kedves MÁV. Addig csak akkor ha egyedül autóznék, mert a Vonaton lehet aludni.De utasként az oszkáron is lehet.
Katalin
2019-08-22 at 07:53
Magyarországon állandó téma a vasút állapota. Tudni kell, hogy egy rendkívül összetett üzemről van szó, melyben az emberi tényezőknek is nagy felelősége van. A számítógéphez tudnám hasonlítani. A szupert is ellehet programozni, de a vén gép is tud jól működni.
Hatalmas pénzeket emészt fel. Évtizedekig nem történt egy fillér beruházás sem, csak elvétel. Az öreg vasutasok nyugdíjba mentek, morál csökkenés is történt, ami most gyűrűzik be.
A mostani kormány elkezdte a beruházásokat, de egyszerre nem megy minden. A gyereket sem egy év alatt neveljük fel!
Ha a személyzet némi empátiát mutatna akkor valamelyest lehetne tompítani a feszültséget.
Amúgy a személyszállítás mindig cég volt a cégen belül, elkülönülve a többi vasúti ágazattól, amely véleményem szerint nagy hiba. Egységként kellene tekinteni rá, mint ahogy Én is tanultam vala. A rendszerváltozás szétszabdalta, amely egyre kaotikusabb állapotokat teremtett. Ha húzó ágazatot kívánnak belőle faragni és nem holmi katonai tartalékot háborús időkre akkor vissza kell állítani a jól működött struktúrákat. Már csak a környezetvédelem miatt is. Még egy kis adalék:
A rendszerváltás előtt a vasút félkatonai szervezet volt igen magas hiearhitektúrával. Mindenki tudta mit tehet és mit nem tehet. Nem megmondták, hanem megtanulták és végrehajtották!
csakafidesz
2019-08-22 at 10:57
Nos kérlek kár összehasonlítanod a Bremen-Hamburg járattal a szolnoki vonalat.
Zia
2019-08-21 at 19:28
A helyzet az, hogy a szoci-szadesz kormányzatok ezermilliárdokat vontak ki a vasútból. Ezek pótlása 25-30 évbe telik. Legalább!
antilibsi
2019-08-21 at 19:54
Ez teljesen igaz, de gondokat okosabban is lehetne kezelni.
antilibsi
2019-08-21 at 19:28
Nem szabad engednünk, hogy a hibáink elterebélyesedjenek.
Van egy bölcs mondás: “Az igazi barát figyelmeztet a hibáidra, az ellenséged viszont dicséri azokat.”
Az ostoba azt mondja: “Persze, mert jönnek a választások.”
A bölcs azt mondja: “Ha szemet hunyunk a hibáinknak, elveszíthetjük a választásokat.”
##
2019-08-21 at 18:57
Talán a nyári késésekben az időjárás is felelős. Még a nyugati társaságok is megszenvedték a hőséget, a felmelegedések miatti síntöréseket és a sínek ellenőrzése is késésekhez vezethetett náluk is…
Fene tudja inkább késsen a vonatom, de ne érjen baleset.
A Momentum kígyó párt, nem szabad nekik hinni. Mérgezik a társadalmat. Nem szabad a vonatukra felszállni!
sorry
2019-08-21 at 18:52
Várhatóak a támadások. A pedagógusok, egészségügyi dolgozók, egyetemi oktatók rövidesen hallatni fogják, milyen elviselhetetlen körülmények közt dolgoznak szinte bagóért. Ők a baloldal megbízható lázongói. Figyelem, kinek jut eszébe választás előtt jajongani. Na, ők lesznek a baloldal emberei.
Kukonya
2019-08-21 at 19:53
Ez egy proli ország és kész!
antilibsi
2019-08-21 at 18:21
Vannak még bunkóságok a MÁV döntéseiben: pl. olyan szerelvényeket vásárolt, amelyeket nyugaton városi forgalomban használnak (úgy, mint pl. a HÉV-et), viszont ezeket a MÁV országos forgalomban használja: pl. Budapest – Pécs [200 km].
A gond ezekkel az, hogy az egész szerelvényen (5 vagon), csupán egyetlen WC fülke van. Nyugaton ez jól hangzik, hiszen hol van Budapesten WC fülke a HÉV-en?
Csakhogy nyugaton az ilyen vonatokat nem használják országos forgalomban.
Ezekre a szerelvényekre Toi-Toi-okat kellene telepíteni, hogy így megszégyenítsék a MÁV kiskirály vezetőségét.
Vajda Miklós
2019-08-21 at 18:16
A tudósításból kimaradt, hogy a biztosító berendezések meghibásodása fogalmazás mögött hány esetben fedezhető fel az a jelenség, amikor a cigányok ellopják a rézkábeleket a váltók, a szemaforok és más eszközök üzemeltetéséből? Ez is megérdemelne egy cikket.
Ja, most jut eszembe, nálunk nincs cigánybűnözés.
Kosztolánszky Ferencné
2019-08-22 at 12:45
Kedves Vajda Miklós! Értékelem minden egyes hozzászólását, úgy itt, mint a rádióban, de itt most nem erről van szó! Munkaerő hiány miatt kimaradnak járatok, 5 vagonnál többet nem akasztanak rá, így a zsúfoltság növekedik a kocsikban. Nem akasztanak rá, mert akkor nem egy, hanem két kalauzra lenne szükség, és annyi nincs. Fiam közel négy évtizede jár Vecsésről Budapestre, s mondja, ennyire nagy káosz még soha nem volt! A Metró felújítása miatt még többen veszik igénybe, s nem hogy növelték volna a vonatok számát, hanem 20 perc menetidőről nőtt 30 percre. Mondom és írom ezt elkötelezett jobboldaliként! Államtitkári szinten levelez jelenleg is a Fiam a gondok miatt, eredménytelenül
Kosztolánszky Ferencné
2019-08-22 at 12:49
…pontosítok, eddig 20 percenként indítottak vonatot, most 30 percenként, ami azt jelenti, hogy óránként egy járatot elvettek. S ez mellett legtöbbször a 30 perces menetidő másfél órát jelent. Nem csodálkozom, hogy az emberek fellázadtak, hiszen ez már jóval meghaladta a tűréshatárukat!
Tapeino
2019-08-21 at 18:15
Akkor sztrájkoljanak az utasok!!!
Karácsony.sk
2019-08-21 at 18:08
A tökéletes időzítésből számomra az derül ki, hogy már vészesen közelednek a helyhatósági választások s mit nem ad nekünk a világ csodája, mind Budapestel kapcsolatos járat! Szerintem a gyilkospárt momentum van a háttérben! Minnél közelebb fogunk kerülni a választások napjához, annál jobban fogják hergelni az utasokat a mostani főpolgármester Tarlós Istvánal és a kormányyal szembe.
Erre kötni kellene fogadásokat.
Mit szóltok hozzá?
Szlovákiából…..
csakafidesz
2019-08-22 at 10:50
Felvidékről!!
Medoz
2019-08-22 at 12:22
Hogy hülye vagy.
khm
2019-08-22 at 13:52
Ez az lvtárs!
K.rva ütős kép lenne,ha keresztbe feküdnétek a síneken.
Dumbaridisz Imre
2019-09-14 at 17:38
AZ UTASOKAT A MÁV HERGELI FEL A MEGBÍZHATATLAN ROSSZ SZOLGÁLTATÁSSAL. A VONATOK KOSZOSAK, KÉSNEK, ELŐFORDUL, HOGY AKADÁLYVERSENYT IS RENDEZNEK AZ UTASOKNAK. NAPONTA UTAZOM. TUDOM MENNYIRE ROSSZ A MÁV.