Konzervatív katolikus szervezetek máris bírálták a liturgikus háborúnak titulált folyamat legújabb fejleményét. Az egyházon belül egyes konzervatívok – elsősorban az Egyesült Államokban és Európában – a II. vatikáni zsinat döntései elleni tiltakozásuk jeléül tartották latin nyelven a régi liturgia szerinti szertartásokat. Az 1962 és 1965 között tartott zsinat vezette be egyebek mellett a nemzeti nyelveken tartott misét.
A zsinatig a XVI. századi V. (Szent) Pius miséjének legújabb, XXIII. János által 1962-ben jóváhagyott liturgiáját mutatta be a pap latin nyelven, háttal a gyülekezetnek. A II. vatikáni zsinat egyszerűsítette a szertartást, és a papok immár anyanyelvükön mutathatták be a misét, szemben állva a hívekkel. Az egyházon belüli tradicionalista irányzat hívei ellenezték az új stílusú miséket, amelyeken himnuszokat énekeltek és gitáron is játszottak. Sokaknak hiányzott a latin rituálé misztikuma és az évszázados gregorián énekek. II. (Szent) János Pál pápa után, aki két esetben is felhatalmazta a püspököket arra, hogy engedélyezzék a latin nyelvű misézést, XVI. Benedek – jelenleg nyugalmazott – pápa is enyhített a korlátozásokon, békejobbot nyújtva ezzel a konzervatívoknak, elsősorban a tradicionalista Szent X. Pius Társaságnak, amelynek alapítóját, Marcel Lefebvre érseket II. János Pál 1988-ban kiközösítette. 2007-ben XVI. Benedek elrendelte, hogy minden római katolikus pap mondhat misét latin nyelven anélkül, hogy ehhez külön engedélyt kellene kérnie egy püspöktől vagy a Vatikántól, mint ahogyan ez korábban kötelező volt.
A korlátozások között Ferenc pápa újra bevezette az engedélykérési kötelezettséget, és közölte, hogy nem alapíthatnak olyan új szervezetet vagy parókiát, ahol kizárólag a régi liturgia szerint miséznek. A püspökökhöz intézett levelében Ferenc pápa kifejtette, hogy elődjei jószándékát és elnézését arra használták ki, hogy elmélyítsék a szakadékot, megerősítsék a különbözőségeket, és bátorítsák az egyházat gyengítő, az útját elálló és a megosztottság veszélyének kitevő nézeteltéréseket. A pápa szerint egyes papok, akik csak a hagyományos latin szertartásrend szerint voltak hajlandóak misézni, olyan megalapozatlan és tarthatatlan állításokat erősítettek ezzel, amelyek szerint a II. vatikáni zsinat elárulta volna a hagyományt és az igaz egyházat. V. Pius pápa 1570-ben hagyta jóvá a tridenti (trentói) zsinat (1543–1563) által kidolgozott latin nyelvű liturgiát.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/EPA/ANSA/Giuseppe Lami
Péter Pál
2021-07-17 at 20:25
Úgy tűnik, hogy Ferenc pápá is a libsik kezéből eszik.
Pont, hogy ő osztja meg a keresztényeket.
Etel
2021-07-17 at 14:22
Azért azt tisztázzuk, hogy a római katolikus (egyetemes római) szertartás (mise) nagyon kis része latin az eredet(Róma) folytonosságanak jelképeként, a hívők természetesen tudják ezt magyarul, mert megtanulhatják
a hitoktatas során, még az első szentaldozas előtt.
Aki csak úgy benéz egy misére, annak sem kell szenvednie, mert a szentbeszéd, a példabeszed, a predikacio mind magyarul van.
Ha akarja, meghallja, ha nem alapitson egy igényeit jobban kielégítő egyházat. Ferenc pápát már maga mellett tudhatja.
Carolus
2021-07-17 at 14:01
@Galamb A latin nyelvű szentmise nem elitista célokat szolgált soha, hanem egyetemes célokat. Amíg nem volt, mai napig nincs!, minden nyelvre lefordítva a Biblia, ott kell egy egyetemes nyelv. A vasárnapi prédikáció hallgatása pedig pont azért lett kötelező, hogy az olvasni, vagy latinul-ógörögül-arámiul-héberül olvasni nem tudók is hallják és tudják, mi van a Szentírásban.
Most sem felesleges ez, mert ha mondjuk idegen országban vagyok és nem beszélem a nyelvet, ha latin misére megyek jobban tudom követni.
K
2021-07-17 at 13:10
TS
2021-07-17 at 12:42
Az oltárral egybe van építve egy asztal, és régen onnan vette fel a pap a “monstranciát a serlege”t .
Ma ez az asztal kihasználatlan és az oltár és a hívek közé be van téve egy ujabb asztal, most onnan veszi fel an pap a “monstranciát a serleget”.
K
2021-07-17 at 12:58
TS
2021-07-17 at 12:42
Az oltáron lévő szekrényben van az Oltáriszentség, amit Szentáldozáshozvesznek ki, és áldozás után helyezik azt vissza.
Az oltáron mindíg és állandóan van Oltáriszentség, ezt mutatja a jobb oldalon világító mécses.
De a szószék is általában bal oldalt van kiépítve, hogy a pap ne áljon a hívek és az oltáriszentség közé.
Ma az oltár-asztal kihasználatlan, bár most is az oltár része, és külön asztalnál misézik a pap, hátát mutatva az oltárinak és a benne lévő Oltáriszentségnek.
A kórus is ezért van hátul és az emeleten.
Ezért tartom arcátlanságnak azt amikor még a kórus is kijön az oltár elé az oltár és a hívek közé, és ott mutogatja magát.
K
2021-07-17 at 12:45
A latin nyelv használata sem hiába való, meg kell tartani, mert az biztosítja az egyetemességet és a nyelvi határok megszüntetését, de a mise anyanyelvi levezetése meg a helyi közérthetőséget szolgálja és az ezért helyes.
Az oltárnak való hátat fordítás és a szórakoztató ipar könnyűzenei stílusának beengedése a templomba viszont súlyos hiba.
A hagyományos egyházi zene művészi és szép , de a szórakoztató zene inkább távol áll a művészettől, szimpla favágás, és csak részegen élvezhető, nem felemelő, és ezért nem megfelelő a templomban.
TS
2021-07-17 at 12:42
K!
És ha háttal áll, hogyan veszi fel a monstranciát? A serleget? Ezeket a képeket nézd meg!
https://www.google.com/search?q=szentmise&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiQmtvC9enxAhVeh_0HHYhIDAIQ_AUoAXoECAIQAw&biw=1280&bih=625
Galamb
2021-07-17 at 12:28
Az őskeresztények sem latinul mutatták be a misét. Sőt az utolsó vacsorán is arámiul beszélt Jézus. A latin gondolom, a konstantini idők után vált hivatalossá, később pedig elitista célokat szolgált, hasonlóan az jogászi nyelvezethez. Direkt kizárni az alsóbb rétegeket a megértésből. Az oltártól elfordulás és a “beat-mise” viszont már populista lazítás, bár teszem hozzá, az I.században sem gregoriánokat énekeltek a hívek.
bl
2021-07-17 at 11:45
Minél archaikusabb valami annál inkább hordoz olyan jelentéseket, amik fontosak lehetnek. A mise egy nagy összekapcsolás, ahol analógiás logika révén ismerkedünk a valósággal. A pap azért van háttal, mert mindenki az oltár, azaz Isten felé fordul. A reformátusok néhol két részre osztják a híveket és a részel egymással szemben foglalnak helyet a templomban. Az ilyen ültetés az egymásra figyelésnek is, de az egymás ellenőrzésének(az intrikának) is az analogonja. A legfontosabb, hogy (legerősebben azaz abszolút módon) Istenhez (azaz az objektív valósághoz) kell igazodnunk. A szertartásnak mindig végtelen bonyolult szimbolikája van. 100ezer évig lehetne elemezni.
K
2021-07-17 at 11:41
TS
2021-07-17 at 10:58
Úgy látom még nem tetted be a lábad egyetlen templomba sem.
A pap nem az oltáron misézik, hanem az oltár előtt az oltárnak hátát mutatva, hátat fordítva.
Ezt nagy hiba volt megengedni, ugyanúgy mint a szórakozóhelyek zenei stílusát sem kellet volna beengedni a templomba.
TS
2021-07-17 at 10:58
1. Tridenti zsinat. Ez a város latin neve.
2. Hogyan fordítana most hátat a pap az oltárnak a misénél, amikor az oltáron misézik? Csak éppen szembe fordult a hívekkel. Addig a hívek és az oltár között állt, háttal a híveknek.
Etel
2021-07-17 at 09:21
Az a kevés latin szöveg nyugodtan maradhat, annál is inkább, mivel a szavak jelentős hányada már a beszélt magyar nyelvnek is része:mint pl:
páternoszter, Omnia, Ágnes, Beáta,
potens, hozsanna, glória, eternit, gratisz, kredit, summa, szóló, ámen, faktum, spiritusz, szalutál ( nincs is pontos magyar megfelelője) operál, stb.
Hacsak nem az a célja ennek, hogy merüljön feledésbe az eredet, hogy ki, mi honnan jött, felejtsük el, kik vagyunk, mik vagyunk, mi célból vagyunk mi itt.
Gőcze Iván
2021-07-17 at 08:44
Nem tridenti, trienti vagy trentói zsinat!
K
2021-07-17 at 07:40
Maximálisan igaza van Ferenc Pápának, mert az anyanyelven mondott mise nagyon helyes,
de a “diszkó” zene és ritmus, vagy a szórakozóhelyek zenéjének ritmusa és stílusa templomokba való beengedése viszont súlyos hiba volt.
De : a hívekkel szemben és az oltárnak hátatfordított misemondást én is tarthatatlannak és tiszteletlennek tartom. Ennek elrendelése hiba volt a II.vatikáni zsinat részéről, ugyanúgy mint a szórakozóhelyek zenei stílusának templomba való beengedése.