Kedd reggel hét óra után megkezdték a Hableány kiemelését a Dunából; a hajó fedélzete kevéssel nyolc óra előtt a felszínre emelkedett a Clark Ádám úszódaru segítségével. A helyszínen, a Margit híd elzárt járdáján tartózkodó kollégáink beszámolója szerint az újságírók és a szakemberek döbbent csendben figyelték a folyamatot; a koreai és a magyar mentő- és búváralakulat tagjai a TEK irányításával négy holttestet találtak és hoztak ki a hajóroncsból – köztük a kapitányét -, és még további négy áldozatot keresnek. A daruzás veszélyes és kockázatos folyamata délután egy óra előtt fejeződött be, amikor a folyamatos szivattyúzás és átkutatás után a balesetben láthatóan súlyosan összetört roncs összerogyását elkerülve kitették azt a daru mellé állított uszályra. A munka közben egy férfi a vízbe esett, akit csak nagy nehézségek árán sikerült kimenteni. A hidat nem zárták le a közúti- és villamosforgalom elől, de a mentés előkészületei és a katasztrófaturisták miatt kaotikus a környék közlekedése, érdemes tehát elkerülni azt. A csepeli szabadkikötőbe viszik a május 29-i balesetben elsüllyedt, majd kedden kiemelt Hableány turistahajót, ahol hajózási, nautikai és műszaki szakértők, valamint az ügyészség munkatársainak bevonásával vizsgálják a roncsot – közölte az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője a budapesti Margit hídon tartott sajtótájékoztatóján.
Elindult Csepel felé a Hableányt szállító uszály
Elindult a csepeli szabadkikötő felé az az uszály, amely a május 29-i balesetben elsüllyedt Hableány turistahajót szállítja – hangzott el az M1 aktuális csatorna kedd délutáni műsorában. Az M1 tudósítója azt mondta: mivel a Clark Ádám úszódaru feladata véget ért, elhagyta pozícióját, a helyére pedig egy Botond nevű tolóhajó érkezett, amely rácsatlakozott az uszályra, így az elindulhatott Csepel felé. A roncsot a csepeli kikötőnél hajózási és műszaki szakértők, valamint az ügyészség munkatársainak bevonásával vizsgálják tovább. Csepelen napokkal ezelőtt kialakították a helyszínt a szemléhez, amelyet viszont már a mentéssel egy időben megkezdtek, hogy a kiemelés során keletkezett elváltozásokat is rögzíteni tudják.
Dél-koreai miniszterelnök: A magyar hatóságok figyelme és támogatása vigasztalást és reménységet jelent
A dunai hajóbaleset kapcsán levélben köszönte meg Orbán Viktor miniszterelnöknek a részvétnyilvánítást, egyben köszönetet mondott a magyar kormány támogatásáért és együttműködéséért Lee Nak-yeon dél-koreai kormányfő – tájékoztatta az MTI-t Havasi Bertalan, a miniszterelnök sajtófőnöke kedden. A tragikus baleset mélyen megrendítette a koreai népet. Fogadja köszönetemet a magyar kormány által eddig nyújtott aktív támogatásért és együttműködésért – írta Lee Nak-yeon, aki hozzátette: a balesetben eltűnt személyek utáni kutatási és mentési munkálatok során tanúsított kitüntetett figyelem és támogatás nagy vigasztalást és reménységet jelentett a koreai kormánynak és népnek. Őszintén remélem, hogy a válsághelyzet együttes legyőzése által a két nemzet barátsága és a kölcsönös bizalom még inkább erősödni fog – zárta levelét Dél-Korea miniszterelnöke.
Fidesz: A kormánypártok köszönetüket fejezik ki a Hableány mentésében részt vevőknek
A kormánypártok köszönetüket fejezik ki a dunai hajóbaleset mentési feladataiban részt vevő valamennyi szakembernek – közölte a Fidesz az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében. A dokumentumban azt írták: a szakemberek rendkívül nehéz körülmények között végzett professzionális munkája, példaértékű helytállása minden tiszteletet megérdemel. A kormánypártok részvétüket fejezik ki az elhunytak hozzátartozóinak is – tették hozzá.
Csepelen vizsgálják a hatóságok a hajóroncsot
A csepeli szabadkikötőbe viszik a Hableány turistahajót, ahol hajózási és műszaki szakértők, valamint az ügyészség munkatársainak bevonásával vizsgálják a roncsot – közölte az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője a budapesti Margit hídon tartott sajtótájékoztatóján. Gál Kristóf elmondta: Csepelen már napokkal ezelőtt kialakították a helyszínt a szemléhez, amelyet viszont már a mentéssel egy időben megkezdtek, hogy a kiemelés során keletkezett elváltozásokat is rögzíteni tudják. A mentés alatt négy holttestet emeltek ki, azonosításuk folyamatban van, de vélelmezhetően az egyik halott a hajó magyar kapitánya, egy másik pedig az egyetlen gyermek utas – részletezte a szóvivő, hozzátéve, hogy még négy embert keresnek. Gál Kristóf közölte azt is, hogy a belügyminiszter kérésére megkétszerezték a keresésben részt vevő rendőrök számát. A szóvivő emlékeztetett: a balesettel összefüggésben a Budapesti Rendőr-főkapitányság folytat nyomozást; jelenleg egy gyanúsított van, a szállodahajó ukrán kapitánya. Gál Kristóf elmondta azt is, hogy hétfőn a Viking Sigyn szállodahajó – egyéb okok miatt – ismét Magyarországra érkezett, és mivel szükségessé vált új bizonyítékok beszerzése, valamint a tényállás teljes körű tisztázása, a rendőrség új szemlét tartott a hajón. Kérdésre válaszolva hozzátette: a szemle során olyan bizonyítékot szereztek, amely vélhetően teljesebb képet ad a történtekről.
Utolsó fázisához érkezett a Hableány kiemelése
Utolsó fázisához érkezett a Hableány kiemelése; kollégánk helyszíni beszámolója szerint a mentőalakulatok még most is szivattyúzzák a vizet a hajótestből. Úgy tudni, ha ezzel a folyamattal végeznek – és ha nem bukkannak több áldozatra -, akkor várhatóan teljesen kiemelik a Hableányt a Dunából.
Előzőleg újabb hevedert kell bekötni a dunai hajóbalesetben elsüllyedt Hableányra, mert sérülést találtak a hajó jobb oldalán; a kiemelést megnehezítette, hogy a hajótest besodródott az uszály alá. A mentés helyszínén van Pintér Sándor belügyminiszter is. Előzőleg a vízvonalig emelték ki délelőtt 10 óráig a Hableányt; a hajótestből eddig négy holttestet emeltek ki; sajtóértesülések szerint a kapitány mellett a hatéves kislányt és édesanyját is sikerült a felszínre hozni. A helyszínen van kollégánk, Szalai Szilárd, aki elmondta: a Hableány összes ablaka ki van törve, a kapitányi híd teteje rongálódott, az oldalán, a gépház környékén horpadás és lék is látható.
A TEK szigorú szabályokhoz és előzetes regisztrációhoz kötötte, hogy milyen szabályok figyelembevételével lehet a sajtónak az eseményről tudósítania. Természetesen a PestiSrácok.hu kollégái is ügyelnek az áldozatok kegyelethez fűződő jogaira, ezért csak olyan felvételeket közlünk, amelyen az emberi maradványok nem láthatóak.
Hajnalban kezdődött a munka
Fél hat után tíz perccel a katasztrófavédelem buszával érkeztek a Margitszigetre a mentési munkában részt vevő koreai és magyar búvárok, szakemberek a TEK műveleti központjába. Láthatóan nemcsak fizikailag, de lelkileg is megviseli őket a több, mint másfél hete tartó mentési folyamat. Hét óra után felbukkant a kapitányi híd teteje a Dunából. A tűzoltók megkezdték a víz szivattyúzását a hajónak ebből a részéből, ahová ezt követően bemásztak a búvárok.
A szakemberek beszámolója szerint 1400 liter gázolaj van az elsüllyedt roncsban, s bár a jelek szerint semmi nem utal arra, hogy megsérült volna az üzemanyagtartály, de a biztonság kedvéért egy henger alakú, speciális, szivacsszerű elfolyásgátlóval veszik körbe azt a területet, ahol a roncsot kiemelik. Ez magába szívja az üzemanyagot, és nem engedi, hogy szétáradjon a folyóban.
No gallery template found!Vízbe esett egy mentésben résztvevő szakember
Bezuhant a Dunába a mentés egyik résztvevője a Hableány kiemelésének helyszínén kedd délelőtt. A folyó erős sodrása miatt egy gumicsónakkal mentek a férfi után többen is, ugyanis a nagy tapasztalattal rendelkező szakember is alig bírt megkapaszkodni a helyszínen lévő hajók oldalában. Az Index értesülése szerint a szerencsétlenül járt férfit csak nagy nehézségek árán tudták kimenteni a vízből. A helyszínen tanácsadóként dolgozó férfi akkor zuhant a folyóba, amikor megpróbált átmászni a pontonra egy gumicsónakból, de megcsúszott alatta a létra. Egy pillanatra el is merült a vízben, de mentőmellénye azonnal a felszínre dobta.
Spöttle: A hajótest bűnügyi helyszín
A dunai hajóbalesetben elsüllyedt Hableány bűnügyi helyszín – mondta Georg Spöttle biztonságpolitikai szakértő az M1 aktuális csatorna kedd reggeli műsorában. Az elsődleges feladat az elhunytak kiemelése – mondta Georg Spöttle. Götz Sándor hajómérnök elmondta, hogy szerinte mindkét vízi járművön kellett lennie hajókövető rendszernek, valamint olyan kommunikációs berendezésnek, amellyel egymással kapcsolatot tudtak tartani. A szállodahajón olyan archiváló rendszernek is kell lennie, amely a GPS-adatokat is rögzíti – tette hozzá. Szerinte ezeket az adatokat össze kell vetni a két hajó kommunikációjával, hogy többek között az is kiderüljön, miért tolatott vissza a Viking Sigyn a baleset után, majd miért ment el.
A Panorama Deck Kft. saját halottjának tekinti az elhunyt kollégákat
Tóth Mihály közleményében azt írta: a május 29-én a Margit híd mellett balesetben elsüllyedt Hableány hajó kiemelése a Panorama Deck legénysége számára “felkavaró élményt” jelent. A vállalat minden tagja gyászolja a tragédiában elhunyt kollégáit és utasaikat. “Együttérzünk a családokkal és a barátokkal, osztozunk a veszteségükben” – fogalmaztak. Azt írták: ha a közvetlen hozzátartozók elfogadják, és kollégáik másként nem végrendelkeztek, akkor hajós temetésen búcsúznak majd el tőlük.
A Hableány sétahajó május 29-én este süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni. Pintér Sándor belügyminiszter a hajó kiemelésével kapcsolatos feladatokkal a Terrorelhárítási Központot (TEK) bízta meg.
A PestiSrácok.hu stábja folyamatosan frissülő tudósítással, fotókkal és videóbeszámolóval jelentkezik a helyszínről.
Forrás: PestiSrácok.hu, MTI; Fotó: Horváth Péter Gyula/PestiSrácok.hu
Ildi
2019-06-13 at 16:14
Őszinte részvétem az elhunytak hozzátartozóinak. Sok erőt kívánok nekik a veszteségük feldolgozásához.
A katasztrófa munkáiban résztvevő embereknek pedig tiszteletem és kívánom, hogy áldja meg őket a jó Isten!
csakafidesz
2019-06-11 at 18:45
Nem patás az ukrán kapitány, csak felelős azért amit a hajóval csinált. A kapitány felelős az egész hajóért, és egyértelmű, hogy a Viking volt a hibás.
csakafidesz
2019-06-11 at 18:33
Néztem a tévében az eseményt. Nem mindennapi munka, holott egy kishajóról van szó. Az már egyből látszik, hogy nem léket kapott, hanem szó szerint fejére fordult, a víz ezért ömlött be pillanatok alatt mindenhová. Szerintem csak annak volt hajszálnyi esélye aki fent állt a fedélzeten és látva a helyzetet magától beleugrott a vízbe még az ütközés előtt.
POROSZLAI RÓBERT
2019-06-11 at 17:38
Őszinte részvétem a hozzátartozóknak! Minden elismerésem a HŐSEINKNEK!
jámbor lászló
2019-06-11 at 16:45
Semmi bénázás nem volt nagyon profin csinálták kellett is mert a világ szeme rajtunk volt
csakafidesz
2019-06-11 at 18:47
Nem lehet máskép kiemelni egy hajót. Akár figyeli a fél világ, akár nem. Nyilván olyanok csinálják akik értenek is hozzá.
olszal
2019-06-11 at 16:32
Nem kellene prejudikálni.
A vizsgálat még nem zárult le…sőt.
csakafidesz
2019-06-11 at 18:42
Nincsen semmi prejudikálás! Számos kamera világosan mutatja, hogy a gyorsabb Viking a híd alatt, pont ott ahol még kitérni sem tudott előle a kishajó, nos hátulról, nagy sebességgel és teljes tömegével beletiporta a hajót a vízbe, majd továbbment. Ez nem prejudikálás, ez tény! Erre nincsen mentség. Ahogyan arra sem, ha egy kamion végigsétál egy kisebb autón, mert az lassabban megy nála.
Paulik
2019-06-11 at 16:21
Szeretnénk megismerni azokat a búvárokat, akik a legnehezebb, legveszélyesebb és legmegterhelőbb lelki feladatot is fölvállalták!Az egész csapatnak tisztelet jár, és ki ne hagyjuk a koreai búvárokat, katonákat akik részesei voltak ennek az egész akciónak!
Egy esti műsorban lehetne szánni erre egy órát, mert megérdemlik!
Az ukrán kapitány fotóját is látni szeretnénk. Ki az, akiről így leperegnek a részvét és a felelősségvállalás érzelmei.
Gong
2019-06-11 at 16:53
Az ukrán kapitány jelenleg nem érzi magát hibásnak. Emellett kifejezte részvétét az áldozatok hozzátartozóinak. Mindenester furcsa, hogy a Viking elhagyhatta az országot, majd kijavìtva visszatért. Talán nem kellene előre ítélkezni, bízzunk meg a magyar rendőrségben, biztosan jól fogják végezni a munkájukat, azért is, mert rajtuk a világ szeme. Az is lehet, hogy senki sem hibázott. Az ukrán kapitánynak, függetlenül a vizsgálatok kimenetelétől, egész életében lelkiismeret furdalása lesz.
csakafidesz
2019-06-11 at 18:38
“Az ukrán kapitánynak, függetlenül a vizsgálatok kimenetelétől, egész életében lelkiismeret furdalása lesz.”
Én nem nyilatkoznék az ukrán kapitány nevében. Lehet, hogy lesz lelkiismeret furdalása, lehet, hogy nem. Ha egy csöppnyi lenne már vállalta volna a balesetet.
Az ír gázolónak volt lelkiismeret furdalása? Szerintem röhögött a markába, hogy egyből hazaengedték amikor elmondott egy mesét a bíróságon.
ria
2019-06-11 at 14:46
Őszinte részvétem az elhunytak hozzátartozóinak. Sok erőt kívánok nekik a veszteségük feldolgozásához, hogy békességre találjon a lelkük.
A katasztrófa munkáiban résztvevő embereknek pedig tiszteletem és nagyra becsülésem. Áldja meg őket a jó Isten, és kívánom, hogy soha többet ne kelljen ilyen feladatot elvégezniük.
Én is javaslom, hogy erkölcsi és anyagi megbecsülésbe is legyen részük! Nagyon büszkék lehetünk rájuk, mert a munkájukkal és tudásukkal nemzetközi elismerést és tiszteletet is szereztek kis hazánknak.
Balog Irén
2019-06-11 at 13:49
Elméltatjuk az Áldozatokat,dícsérjük és köszönjük a mentésben Résztvevőknek áldozatos munkájukat és emlékezünk. De mi lesz az elkövetővel? Ha a hajót lefoglalnák és elárvereznék, az abból befolyt öszeget pedig az áldozatok családjának átadnák, valamint pénzbeli juttatást kapnának a mentésben résztvevők,akkor lenne érezhető az igazság szolgáltatás földi képviselőinek szakmai és erkölcsi súlyának és jelentőségének látható arca! Amig nincs következménye egy ember által okozott tragédiának, addig csak a virágárusok forgalma látható! Persze csak a NAV számára.
jobb-ágy
2019-06-11 at 13:36
PANORAMA DECK kft.-nek. Le a kalappal!
Vajda MIklós
2019-06-11 at 13:19
A magyar mentőegységek munkáját nem lehet szavakkal leírni. De engem mégis az a kép fogott meg a legjobban, amelyen azt látni, hogy az egyik a Hableányból kiemelt áldozat mellet a mentőegységek katonát tisztelegnek az elhunyt koreai áldozat holttesténél.Ez megmutatja a magyar mentőegységek morálját, és szellemiségét.
Köszönet és tisztelet érte.
Szőke ciklon
2019-06-11 at 13:02
Látótávolságon kívülre kellett volna hajtani, a nézettségük növelésére törekedő “katasztrófa-csatornák” (ATV-RTL) stábjait, akik rájuk jellemzően holtesteket szerettek volna mutatni, mert törzsközönségük erre vevő. Ezek más ember halálából, tragédiájából is pénzt csinálnak! Hírműsoraik 80 % -a csupa negatív eseményről, gyilkosságról, erőszakról, megcsalásról, lopásról, rablásról szól, a maradék 20 % meg Orbánról és Mészárosról, mert hát a sok sötétlelkű, betegesen gyűlölködő (ismerek néhány gonosz, epét hányó vénasszonyt) erre kíváncsi, ezt akarja hallani.
Dumbaridisz Imre
2019-06-11 at 12:04
A vizsgálatok lezárta után a Hableányt fel kellene újítani, a fedélzetén kegyeleti helyet kialakítani és márciustól októberig kikötni a Margit-híd közelében, hogy bárki látogathassa és megemlékezhessenek a hajós balesetek áldozatairól
Mészáros József
2019-06-11 at 12:32
Szívemből szólt Dumbaridisz Úr! Valamilyen emlékműre szükség van, amit minden kapitányi vizsgára készülőnek, szakmai továbbképzés hallgatójának be kell mutatni!
zizu
2019-06-11 at 11:22
“…de az én képzeletem semmit nem ér az ott dolgozók mindennapi erőfeszítéséhez, az áldozatoknak és családjaiknak fájdalmához.”
Most kijavítom magam , mert a minap súlyos hibát vétettem a fogalmazásomban. Tehát:
“…de az én képzeletem semmit nem ér az ott dolgozók mindennapi erőfeszítéséhez, az áldozatoknak és családjaiknak fájdalmához képest.”
Válasz
zizu
2019-06-11 at 11:00
Hősök a búvárok, és mindenki aki ott megfeszített erővel dolgozik.
Ezeket az embereket kiemelten kell tisztelni, és becsülni. Kegyetlen munka lehet holttesteket felszínre hozni és szembenézni a tragédiával. Elképzelni én is tudom milyen lehet, de az én képzeletem semmit nem ér az ott dolgozók mindennapi erőfeszítéséhez, az áldozatoknak és családjaiknak fájdalmához.
Lecso
2019-06-11 at 10:31
Én azért küldenék egy pár tízmillió eurós számlát annak a dán-svájci bandának. Meg most hogy újra itt a hajójuk magyar vizeken, egy rövid hétig itt tartanám, szakértői vizsgálatokra. Hadd legyen még több a veszteségük.
Andromeda
2019-06-11 at 10:49
A teljes mentêsi, kiemelése, kutatási költséget rájuk kell ruházni, be kell őket perelni.
VAM
2019-06-11 at 09:54
Annak ellenére, hogy megfizethetetlen és pótolhatatlan a Hableány mentésén dolgozók munkája, remélem az erkölcsi megbecsülés mellett jelentős jutalmat is kapnak, mert ez lenne a minimum. Jó egészséget mindannyiuknak!
Nahát
2019-06-11 at 08:49
Köszönjük Hajdu János munkáját, kiváló szakember!
Z-KOM
2019-06-11 at 10:16
Felfoghattatlan két hét elteltéve hány szakember , buvárok stb dolgoznak nehéz körülmények közöt, példát mutatva a világnak .Minden elismerés nekik és köszönjük hogy a Magyar nép emberiségével segitségével mindig ott van ahol szügséges .
Dumbaridisz Imre
2019-06-11 at 12:15
A vizsgálatok lezárta után a Hableányt fel kellene újítani, a fedélzetén kegyeleti helyet kialakítani és márciustól októberig kikötni a Margit-híd közelében, hogy bárki látogathassa és megemlékezhessenek a hajós balesetek áldozatairól
Benedek Károly
2019-06-11 at 08:30
R.I.P.
Az összes szakembernek, akik a munkálatokban részt vettek és vesznek, elismerés és megbecsülés.