Budapest a többi önkormányzathoz képest kivételezett helyzetben van, és ugyan az nem igaz, hogy a kormány kivérezteti az önkormányzatokat, de a koronavírus-járvány okozta helyzet közös teherviselést követel – minderről Fürjes Balázs beszélt a Magyar Nemzetnek adott interjújában.
Karácsony Gergely a Facebookon azt írta: a magyar kormány talán az egyetlen a világon, amely a válságban nem támogatja az önkormányzatokat, hanem megsarcolja őket. A Facebook-huszár főpolgármester bejegyzése – meglepő módon – nem teljesen fedi a valóságot. Fürjes Balázs a Magyar Nemzetnek elmondta: a koronavírus-járvány kétezermilliárd forintos lyukat ütött Magyarország költségvetésén. Mint mondta: csak közös teherviseléssel tudunk kilábalni ebből a helyzetből, így egy kényszerű újratervezés zajlik a családokban, a cégeknél, az önkormányzatoknál és a kormányban is. Most mindenkinek részt kell vállalni a közös munkában.
Ugyanakkor ebben az évben is 93 milliárd forintot kapnak működésre és fejlesztésekre a kormánytól a fővárosi önkormányzatok
– mondta az államtitkár. Hozzátette: a hangsúly itt a közös teherviselésen van. Szavai szerint tény, hogy a koronavírus pénzügyi áldozatokat is követel, de a helyzet csupán átmeneti. Fürjes Balázs szerint Budapest még így is kivételes helyzetben van.
Budapest kivételes kedvezményben részesül. A magyar önkormányzati finanszírozásban van egy szolidaritási, igazságossági elem, amelyet a parlament foglalt törvénybe. A gazdag, nagy adóerős önkormányzatok szolidaritási hozzájárulást fizetnek a szegényebb települések javára. Ennek összegét egy mindenkire egységesen vonatkozó matematikai képlet határozza meg, és 135 város fizet be a költségvetésbe ilyen címen. Közülük egyetlenegy van, amely nem a képlet alapján rá eső teljes összeget fizeti meg, hanem kedvezményt kap: Budapest. A főváros a rá eső összegnek csak a 85 százalékát fizeti meg jövőre, idén még kevesebbet. Ez pozitív diszkrimináció, amit szintén szeretni szokott a baloldal. Bízunk a támogatásban
– fogalmazott az államtitkár. Az interjúban szóba került a Lánchíd felújításának témája is, amelyben már megszólalt Tarlós István, sőt, még a Magyar Liberális Párt is. Fürjes Balázs ezzel kapcsolatban elmondta: a Lánchíd nemzeti kincs és egy fontos átkelőpont a város közepén. A fővárosi önkormányzat kezeli a hidat, neki kell felújítania, garantálnia biztonságát.
Nem tudjuk, mi történik a felújítás kapcsán, a budapestiekhez hasonlóan csak kérdéseink vannak, de a Városháza nem ad információt. Mi ettől függetlenül készek vagyunk hatmilliárd forinttal támogatni a hídfelújítást, ezt kérte Tarlós István, ezt tartjuk Karácsony Gergelynek is. A budapestiek a főpolgármestert bízták meg történelmi hidunk felújításával, megóvásával, neki kell cselekednie
– mondta. Az államtitkár hozzátette: levelet is írtak az önkormányzatnak a Lánchíd felújításának ügyében, de már egy hete nem kapnak választ a kérdéseikre. Karácsony Gergely azzal próbál kibújni a felelősség alól, hogy a járvány és a kormány miatt nincs pénze az önkormányzatnak a felújításra, azonban ez sem teljesen egyezik a valósággal. Fürjes Balázs úgy fogalmazott: Tarlós István úgy adta át a munkát, hogy minden kiviteli terv és építési engedély megvolt a beruházáshoz, illetve az anyagi fedezetet is biztosította. A fővárosi költségvetésben elkülönített 17,3 milliárd forintot erre a célra, és kért hatmilliárd forintnyi támogatást a kormánytól. Mint mondta: az előző főpolgármester megindította a közbeszerzési eljárást is, és szeptemberben be is érkeztek az ajánlatok, amelyek túl magasak voltak. Tarlós István világossá tette, hogy nem fogadja el a túlárazott ajánlatokat, és rendkívüli árfelülvizsgálatot fog elrendelni.
Ekkor viszont a budapestiek demokratikus döntése következtében a város irányítását – így a lánchidas munkát is – átvette Karácsony Gergely. Ezután a tervezett árfelülvizsgálat elmaradt, a kiírt közbeszerzésen nem tartottak nyílt licitet, tárgyalást az ajánlattevőkkel, nem módosították a műszaki tartalmat – ez mind csökkentette volna az árakat. Végül a közbeszerzést eredménytelenül lezárták, újat nem írtak ki
– tette hozzá az államtitkár.
Biciklisek és az autósok háborúja kezdődött a fővárosban
Fürjes Balázs elmondta: abban egyetértenek a főpolgármesterrel, hogy érdemes lenne új egyensúlyt találni az egyéni autós közlekedés, a közösségi közlekedés, a kerékpáros és gyalogos közlekedés arányaiban. Azonban – mint mondta – nagyon fontos, hogy fejezzük be az autósok üldözését Budapesten.
Autóval közlekedni nem deviancia. Sok embernek és családnak a munkába járáshoz, a munkavégzéshez és a családi élet megszervezéséhez elengedhetetlen az autózás
– tette hozzá. Karácsony sebességhatár-csökkentési víziójával kapcsolatban Fürjes Balázs azt mondta: civil és szakmai szervezetek is jelezték, hogy nem volt megfelelő egyeztetés a sebességkorlátozással kapcsolatban.
Mi még várjuk a megfelelő hatástanulmányokat és a nemzetközi példák alapos kiértékelését a fővárostól. Ezután tudjuk kialakítani az álláspontunkat
– húzta alá az államtitkár.
Rozsdaövezetek rehabilitációja
E hét szerdán jelent meg egy program, amely a rozsdaövezetek rehabilitációjáról szól. Ezzel kapcsolatban az államtitkár elmondta: a kormány a városi otthonteremtési program megalkotására tett javaslatot az Országgyűlésnek. Ennek az a lényege, hogy a városi önkormányzatokkal közösen kijelölendő rozsdaövezeti területeken egyszerűbb, gyorsabb lesz építkezni mindenkinek, és az itt épülő új lakások megvásárlása olcsóbb lesz, mert az áfa 27-ről öt százalékra csökken, és mert a lakásépítéshez olcsó hitelt biztosít a Magyar Nemzeti Bank növekedési hitelprogramja.
Három cél elérését segíti a kormányzati intézkedés. Olcsóbb, megfizethető árú lakások épülnek a városokban. A gazdaság újraindításának részeként munkahelyeket őrzünk meg és teremtünk az építőiparban. Végül a lepusztult rozsdaövezetek megújulnak, bekapcsoljuk azokat a városok életébe
– mondta Fürjes Balázs.
Forrás: Magyar Nemzet; Fotó: PS/Horváth Péter Gyula
Nagy Péter
2020-06-04 at 00:46
Logikus: az Orbán kormány 2010-től kb. 340milliárdért épített stadionokat. A szintén sportba ömlött TAO ebben az időszakban kb. 522milliárd volt. Az egészségügyben a kormány szerint 2010-17 között 500milliárdot fordítottak fejlesztésre. Ha szerinted ez SOKKAL több mint a stadion pénz, akkor iratkozzál be az általános iskolába, mert számtanból 1-est kaptál. Azt nem állítottam, hogy ellenzéki szimpatizáns sosem nyert pályázatot. Azt viszont állítom, hogy a legzsírosabb pályázatokat FIDESZ-es vagy hozzájuk köthető vállalkozások nyerték. A földeknél is sok olyan FIDESZ-es van, aki még sosem gazdálkodott életében, a földje is műveletlenül áll, mert neki bőven elég a nulla munkával felvehető földalapú támogatás. Szóval ne a királyi médiák álhíreire hagyatkozzál ha vitatkozni akarsz, mert hamar kiderül, hogy semmit se tudsz a valóságról.
Nagy Péter
2020-06-04 at 00:23
Namond: Bizony nem értesz járművekhez! Egyrészt a motorokat nem azokra a paraméterekre tervezik amiket írtál.
Nem is örülnél neki ha arra terveznék. Annál még a Traban is többet tudott 🙂 Másrészt ha arra terveznék, akkor sem károsodna ennél lassabb haladásnál, a hajtómű pedig pláne nem.
Namond
2020-05-30 at 21:22
Ez a kormányzat véleménye?
A cikk adatai szerint:
1. A finanszírozás oké.
2. A Lánchíd:
Esetében a Főváros mulasztásos kötelezettség szegést követett el, mellyel a közúti közlekedés résztvevőit veszélyezteti. Műszaki tartalom ismerete nélkül pénzt követelni zsarolás vagy szélhámosság.
MIT is kell ilyenkor TENNI?
3. Sebességhatár-csökkentési vízió megvalósulása:
3.1.Fokozott környezet szennyezést jelent az utak, járdák, kerékpársávok mentén a lassabb haladás, többszöri újraindítás, és az optimális motorterhelés alatti üzemeltetés miatt.
3.2.Fokozott üzemanyag fogyasztást okoz, a fentiek miatt, ez nagyobb kereskedelmi, azon keresztül finomítási és kitermelési igényt okoz, ami további globális környezetterhelést okoz.
3.3. Súlyos motor és hajtómű károsodást okozhat, ha a gépkocsi a folyamatos üzemeltetési tervezési optimum (60 km/h) helyett, optimum alatti fordulatszámon és nyomatékon szakaszosan, alacsony – 1., 2. sebességfokozatban – üzemel.
Minden hatás TANULMÁNY NÉLKÜL TUDHATÓK a fentiek, a lakosság számára ez a vízió súlyos – a természeti és épített – KÖRNYEZET KÁROSITÁSát, ezen felül a gépkocsival közlekedők számára TÖBBLET folyó KIADÁST és VAGYONI KÁRT jelent. Ez károkozási szándék.
MIT is kell ilyenkor TENNI?
4. Mit jelent a barna/rozsdaövezetek rehabilitációja:
4.1. A városok lakosságszámának és beépítettségének növelését, melyből az utóbbi nyilván nagyvállalkozások, multi cégek és az általuk foglalkoztatott, esetleg ki nem fizetett, kisvállalkozások, vállalkozók végzik.
4.2. Az így kiépített kapacitás elszívja a vidéki települések kis városok, nagyközségek, községek, falvak, tanyák népességét, illetve közülük a helyben beilleszkedni képtelen szerencse vadászokat.
4.3. A városi közüzemi, közhivatali szolgáltatások a beállt kapacitások felett terhelődnek.
4.4. Fejlesztésükre – közösségi közlekedés jármű park, üzlet és szerviz hálózat, munkavállalói létszámra, hivatali épület, eszközpark, inf adatbázis bővítésre, nagyobb szennyvízkezelő kapacitásra – és nagyobb üzemeltetési/működési kormányzati költségvetési támogatásra lesz szükség.
Ez az ötlet, az élhetetlenné válás mellett, egy fenn tarthatatlan spirálba viszi a városok üzemeltetését, ami pazarlás, közpénz pazarlás. Jó ez?
MIT is kell ilyenkor TENNI?
4.5. Nem a vidéki települések megtartó erejét kellene növelni?
Vállalkozások vidékre kitelepítésével, fejlesztésével, adókedvezményével, stb és a városok élhetőségét parkosítással, játszóterek, közösségi programok és közösségi létesítmények építésével, bővítésével?
4.6. Nem a vidéki települések önfenntartó, önellátó képességét kellene fejleszteni?
4.6.1. Internet és telefon lefedettséggel, vízművel, erőművel, szennyvízkezelővel, halastó létesítéssel?
4.6.2. A növénytermesztés, a helyi terménytárolás, feldolgozás, takarmány előállítás, állattartás és feldolgozás kisüzemi vágóhidak, hűtőházak, élelmiszer feldolgozók, melléktermék – nyesedék, almamag, almahéj – hasznosító, alkaloida, aminosav kivonó üzemek létesítésével?
4.6.3. Nem lehetne a vidéki családi gazdaságok, birtoknagyságához illeszkedő eszköz – traktor, vetőgép, kombájn, fejőgép, takarmány keverés, szélkerekes öntözés, villamosáram ellátást K+F ipari fejlesztéssel – biztosítani?
5. A jövendő főpolgármesterségben reménykedő Fürjes Balázs/Tarlós 2.0 részére:
5.1. Budapesten nem lehetne a bel-budai és bel-pesti kerületekben a zöldterületeket – optimális nagyságuk meghatározásával, 5000-10000-15000 m2 – bővíteni és sűríteni épületbontásokkal és parkosításokkal?
5.2. Nem lehetne a kerületek között az összeépítettség helyett a város átszellőzését és a keletkező CO2 és por megkötést biztosító zöld sávokat kialakítani?
5.3. Nem lehetne a közterületi szemét gyűjtők ürítését gyakorítani, a közterületek takarítását fejleszteni?
5.4. Nem lehetne a belvárosba befutó vasúti vonalakat a föld alá vinni?
5.5. Nem lehetne Budapest körül, a közúti mellett, vasúti körgyűrűt kialakítani?
5.6. Nem lehetne Budapest nyugati oldalán, például Budaörsön egy másik nemzetközi repülőteret létesíteni? Ez nem szolgálná a légi közlekedés és utazás biztonságát, a környezeti terhelés megoszlását?
5.7. Felmerült esetleg a merev vázas léghajóval történő teher és ömlesztett árú szállítás? Nem kell neki kifutópálya, csak egy-kettő kikötő árbóc és rakodó rámpa.
5.8. Az M0 használata és az azon belüli sztráda szakasz, mint autóút, nem lehetne megint ingyenes?
Ez nem csökkentené a főváros utcáin a forgalmat és környezeti terhelést?
5.9. Az M0 Budapest felé eső kicsatlakozásaihoz nem kellene ingyenes P+R parkolókat építeni, a tömegközlekedés hatókörének kiterjesztésével?
A fentiekhez nem kell műszaki, közgazdasági végzettséggel rendelkezni, egy egyébként szakmáját csak ugató jogász is vagy akár egy szociológus, politológus is kitalálhatná.
Nagy Péter
2020-05-31 at 00:59
Néhány észrevétel:
3.3 Miért szólsz olyanhoz amihez nem értesz, fogalmad sincs róla? Semmilyen károsodást sem okoz a motorban és a hajtóműben a lassabb haladás.
A környezetnek persze nem tesz jót, de ebben a pontban nem erről írtál.
4.1 Az ilyen beruházásokat sorra a kormány haverja nyerik. Ezzel a ponttal elismered, hogy ők nem fizetik ki rendesen az alvállakozóikat.
A továbbiakban felteszel sok kérdést, amiknek egy része jogos kérdés. Másik része pedig útópia, hiszen egyrészt nem (vagy nem teljesen) a főváros dolga. Pénzt pedig a kormány nem szán ezekre. Az előző ciklusban hányszor tetted fel ezeket a kérdéseket, amikor nem ellenzéki volt a város vezetés?
Mi valósult meg ezekben a témákban? Semmi. Ellenben épült számtalan stadion fűtött fűvel, amit lassan fenntartani sem tudnak. Készült egy városligeti giga projekt, rendeztünk egy vizes VB-t, amiben a haverok cégei számolatlanul kapták a milliárdokat. Azok töredékéből nagyon sok dolog megvalósulhatott volna, amikre itt rákérdeztél.
Most persze népszerűnek tűnik ezekkel ostorozni a mostani vezetést. Nem kellene ennyire benyalni a hatalomnak! Vagy komoly előnyöd származik ebből?
Logikus
2020-05-31 at 09:26
Miért szólsz hozzá olyanhoz amit nem értesz?
Nagyon ócska dolog már ez a folyamatos stadionozás, holott, ha utánanézel, akkor látod, hogy kórházfejlesztésekre, felújításokra, rendelők építésére, stb sokkal több pénzt költött a kormány?
A fővárosnak bőven vannak bevételei és anyagi tartalékai. Ha nem tudnak ebből legalább egy hidat fenntartani, felújítani, akkor az a gazdálkodáshoz való nem értésüket bizonyítja.
Érdekes mód, te is csak arról szajkózol, hogy a pályázatokat kormányközeli emberek nyerik. PEDIG TE MAGAD IS TUDOD, HOGY NEM ÍGY VAN!! Pl Szegeden ahol új villamosvonalat és útfelújításokat terveznek, ott kifejezetten baloldali szimpatizáns ember nyerte a tendert. Ez hogy lehetséges? Aztán ott van a másik téma, amiről soha nem beszél egyetlen ballib sem. A földek témája: Érdekes mód hazánkban a legnagyobb földterülettel rendelkezők valamennyien ballibek, akik a kormány támogatásával kitűnően érzik magukat.
Erről miért nem hallunk soha???
Namond
2020-05-31 at 14:04
Nagy Péter,
Ön az én ismeretlen Hősöm.
Milyen bátram megmondta, hogy mihez nem értek? Fantasztikus!
És milyen okos!
Úgy érzem, ül, kiismert, mint én a zsebem tartalmát.
Méghogy, “Semmilyen károsodást sem okoz a motorban és a hajtóműben a lassabb haladás.”?
3.3. A motorokat nem a normál üzemeltetési körülmények közötti – például 60 km/h sebességgel történő gyorsítás nélküli haladás, 4. sebességfokozatban -, optimális fordulaton maximális nyomaték leadásra tervezik?
Minek az Ön kocsiján az 1., 2. sebességfokozat?
4.1. Nem tudom ki nyeri a beruházásokat, Ön ennyivel is okosabb nálam. Hogy ki, miért és mikor, kifizeti-e vagy nem fizeti ki az alvállalkozókat azt sem tudom.
Tehát Okos Ismeretlen Hősöm!
Ezért használtam e bejegyzésemben az ESETLEG szócskát. Hogy könnyebb legyen felismernie, az általam alkalmazott forma – “esetleg” – kisbetűs volt.
Írása többi részére reakcióm csak a tenyereim össze dörzsölése, EZ BETALÁLT.
AKIT ÉRINT KÖPNI-NYELNI NEM TUD.
Ja, ismeretlenül nem tegeződöm.
Maradjunk a magázódásnál, mint az angol felsőosztály.
aladin
2020-05-30 at 16:39
Fürjes Balázs lesz Budapest új föpolgármester jelöltje, egy okos talpraesett ember aki tudja, hogy mit akar és nem tétovázik hazudik mint a Gyurcsányos-Karácsony.
Harácsony de Gordon belu
2020-05-30 at 15:35
CSELEKSZIK:
“Karácsony Gergely Csepel és a XVI. kerület után
a hegyvidéki önkormányzatot is bünteti,
a kormánypárti vezetésű kerülettől hárommilliárd forintot
vont el a főpolgármester.
.
A XII. kerületben a főváros korábban a Böszörményi út felújítását már megterveztette, míg a Béla király úton felújítás és vízcsőcsere szerepelt a kerület terveiben.
.
A főpolgármester a Fővárosi Közgyűlés jogkörében
eljárva, egy tollvonással vonta vissza szerdán
a korábbi megállapodásokat, helyette viszont
beillesztett egy sürgős felújítást
a teljesen átlagos állapotú Szarvas Gábor útra,
ahol történetesen Bajnai Gordon volt kormányfő villája áll.”
https://magyarnemzet.hu/belfold/bajnai-utcajat-ujittatja-fel-karacsony-8179760/
.
HARÁCSONY, VISSZA A JOGKÖRT A KÖZGYŰLÉSNEK!
2020-05-30 at 15:49
“A főpolgármester a Fővárosi Közgyűlés jogkörében
eljárva, ”
HARÁCSONY DIKTÁTOR MIKOR ADJA VISSZA A JOGKÖRT A KÖZGYŰLÉSNEK?!?!?!
Poroszlai Róbert
2020-05-30 at 14:07
karácsony egy igazi hülye.
gyozo2018
2020-05-30 at 15:36
Bár az lenne.
De nem hülye.
Körmönfont gazember a stábjának minden tagjával együtt.