Washington március 18-ával 10-ről 15 százalékra emeli az európai Airbus repülőgépeket sújtó büntetővámot – jelentette be az amerikai kereskedelmi főtárgyaló, Robert Lighthizer hivatala (USTR) pénteken este.
A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) tavaly december elején törvényellenesnek minősítette az Airbus szubvencióját, és úgy döntött, hogy mivel az Európai Unió nem vetett véget a tisztességtelen támogatásnak, az Egyesült Államoknak joga van az elszenvedett károk mértékében, 7,5 milliárd dollár értékben vámemelésekkel visszavágni. Tavaly októberben – az Airbusnak nyújtott versenyellenes támogatásra válaszként – Washington már bejelentette, hogy büntetővámokkal sújt egyes európai termékeket is, köztük bort, sajtot, kávét, olívaolajat, konyhai eszközöket. Ezekre a termékekre az amerikai kormány 25 százalékos büntetővámot vetett ki. A péntek esti bejelentés szerint azonban ennek mértékét nem növeli tovább. Sőt, néhány apróbb változtatást is végrehajtott: a megvámolandó termékek listájáról levette például a szilvalevet.
A döntéssel 15 éve húzódó vita szélesedett tovább Brüsszel és az Airbus, valamint Washington és a Boeing repülőgépgyár között. A Kereskedelmi Világszervezet egyébként hasonló értelmű döntést hozott az Airbus riválisa, a Boeing ellen is, az Európai Unió javára, csakhogy Brüsszelnek még nem adta meg az engedélyt a vámok kivetésére.
Péntek éjjel közzétett nyilatkozatában az Airbus vezetősége közölte: az amerikai döntés megnehezíti a szubvenciókról folytatandó tárgyalásokra irányuló erőfeszítéseket, egyben kárt okoz az amerikai légitársaságoknak is, amelyeknek máris több Airbus-gyártmányú repülőgépekre lenne szükségük. A Boeing szóvivője szintén péntek éjjel kiadott nyilatkozatában leszögezte: reméli, az Airbus tartja magát a törvényi kötelezettségeihez, és felhagy a törvénytelen szubvenciókkal. Ugyanakkor bejelentette, hogy a Boeing tárgyalásokat folytat az amerikai kormányzat illetékeseivel arról, hogyan feleljen meg maga is a WTO szabályainak.
Forrás: MTI; Fotó: MTVA/Bizományosi/Máté Attila
Z
2020-02-15 at 20:10
Igy igaz, minket, minket mindig megtalálnak,
mint Malév ügyben is. És pontosan ezt a szerepet
adták a Mészáros Lörincnek, hogy legyen valaki
akivel nyereti at állam a pályázatokat, és igy nem
tud at Unio tiltott állami támogatásról hadoválni
au állam pedig szép csendben milliárdokat
fektet magyar termelö üzemekbe egy megbizható
stromannon keresztül ami pedig tilos lenne.
Külföldiek pedig nem tudnak labdába rúgni, mint
például a cukorgyárainknál, ahol szétvertek mindent,
és még az állami támogatásokat sem kérte senki
tölük vissza.
Királytigris
2020-02-15 at 10:10
Ismét helyesen cselekedett Trump! Védi a hazai ipart, és annak is egyik nagy zászlóshajóját a Boeinget.
Az Airbus évtizedek óta tiltott állami támogatásokban részesül, míg a Boeingnél ez nincs.
Érdekes, hogy a MALÉV-nál ez probléma volt, addig ugyanez az Airbus-nál ez nem gond….
Jurka
2020-02-15 at 09:52
Ez jot fog tenni az Eu-nak,ugyanis a usa hegemonia miatt el fog távolodni a s.arkeverő biboldóktól.Lassan vége lesz az agresszor hatalmának!
Királytigris
2020-02-15 at 10:05
Hülyeség!
yindzsang19
2020-02-16 at 13:28
ha az airbusnak van egy kis esze akkor(csak szimplán üzleti érdekből-egyebeket nem is érintve))-ők tartják a földön a 737max-okat-ez létharc-ki-ki olyan eszközöket vet be amije van(még egy pici európa)-a tiltott állami támogatásról szóló nyivkolás egy átlátszó liberális diszkriminációs ürügy-ez csak azt bizonyítja hogy európa pénzügyi rendszere még nem idomult teljesen a zusa parazita pénzpolitikájához-ennyi pénzt ha állami ha nem-kizárólag az emberektől elvonva lehet előteremteni…vagy adókkal vagy trükközéssel(‘kreatívkodással’azaz lopással)