Nem kell figyelő őrt alkalmazniuk a Dunán közlekedő hajóknak; az erre vonatkozó szabályok épp a technológiai fejlődésnek köszönhetően módosultak az utóbbi években. A pontos radarok, nagy felbontású kamerák nagy mértékben csökkentik az emberi tényezőből fakadó hibák lehetőségét, ezért van egyre nagyobb szerepük a modern hajózásban. A Hableány huszonnyolc halálos áldozatot követelő budapesti tragédiáját nem az okozta, hogy nem volt figyelőmatróz a Viking Sigyn orrában; a pontos okokat a nyomozás derítheti fel – tudta meg a PestiSrácok.hu.
Régóta nincs már hatályban olyan rendelet, amely előírná, hogy a modern, a Dunán közlekedő hajóknak figyelő őrt kellene alkalmazniuk a folyón előzés közben, vagy rossz látási viszonyok esetén – értesült szakhatósági forrásból a PestiSrácok.hu. A víziközlekedés rendjét az 57/2011 számú NFM-rendelet szabályozza, amely nem tartalmazza a fenti kitételeket. Utóbbiakról a Blikk írt pénteken: a lap a május végén bekövetkezett tragédia vizsgálatáról azt közölte, hogy nem volt figyelőmatróz a balesetet okozó Viking Sigyn orrában, és egyebek mellett ezért következhetett be a tragédia. A Blikknek erről Sógor Zsolt, az elsüllyedt hajót, a Hableányt korábban üzemeltető Panoráma Deck Kft. jogi képviselője beszélt. Portálunk információi szerint a figyelőkre vonatkozó szabályok az utóbbi években a technológiai fejlődés miatt sokat változtak, mivel a nagy teljesítményű, pontos helyzetmeghatározó eszközöknek köszönhetően lényegesen kisebb lett az emberi tényező a víziközlekedésben. A Viking Sigyn-t az idén helyezték forgalomba, ami azt jelenti, hogy a legmodernebb eszközökkel szerelték fel. A technológia része a teljes radarrendszer, amelynek köszönhetően a hajó kormányosának nincs már úgynevezett holttere, azaz a hajón, és annak környezetében is mindent lát a radarokkal, kamerákkal. A figyelő őr alkalmazása már a kisebb hajókon sem kötelező; néhány kapitány ezt a maga és a környezetében lévők érdekében teszi meg olyan helyeken, ahol a vízben sportolók, vagy kisebb vízi járművek is vannak. Azt a folyamatban lévő nyomozás tisztázhatja, hogy ki hibázott akkor, amikor a nagy szállodahajó előzni kezdett a Margit híd pilléreinek szűkületében, ami valóban szigorúan tilos.
A Hableányt másodperceken belül elsüllyesztő ütközés huszonnyolc halálos áldozatot követelt, a balesetet heten élték túl, az elhunytak között van a turistahajó kétfős személyzete is. A Viking Sigyn kapitányát, a hatvannégy éves ukrán Jurij C.-t víziközlekedés halálos tömegszerencsétlenséget eredményező gondatlan veszélyeztetésével gyanúsítják, a férfi tizenötmillió forintos óvadék fejében bűnügyi felügyelet hatálya alá került.
Fotó: Horváth Péter Gyula/PestiSrácok.hu
Utálat
2019-06-23 at 13:38
en , kár hogy nem voltál azon a kishajón.
en
2019-06-22 at 17:49
A Hableany kapitanya tul kozel mereszkedett a nagy hajohoz, az meg maga ala szippantotta. Egy kis hajo mozgekonyabb, azoknak kell tavolabb(!) maradni.
Balesetek tortentek mar e vilagon, ez is az volt.
Szajtepesre semmi szukseg!
Döme
2019-06-23 at 07:19
Nézze már meg a videót!
A Hableány ment elől, a szállodahajó érte utol.
Ne írjon már hülyeségeket!
##
2019-06-21 at 23:46
Micsoda szerecsenmosdatás ez megint?
érzőszív
2019-06-21 at 23:37
Ha nem tételezek szándékosságot a Viking részéről, akkor érthetetlen amit a kapitánya tett?!
Nyírjátokki
2019-06-21 at 22:07
Vodkás Jurij ….
és nem kap életfogytiglant…
Talán lesz egy bátor koreai ki a túlvilágra segíti egy gyors dzsúdó fogással…
Kínzás nélkül is jó lesz neki…
mert megérdemli a tömeggyilkos az ő sorsát ….
Namond
2019-06-22 at 00:26
Ön, a Panoráma Deck Kft képviselője?
A gazdija Jurij C hátán mászna ki a szarból?
en
2019-06-22 at 17:53
Ma mar ne igyal tobbet gyoker!
solothurn
2019-06-21 at 19:21
A Blikk éppen az olykor barna, máskor sárga de mindig büdös
anyagcserevégtermék amelyet a pesti belvárosi proli két pofára zabál.
Magyarán -komolytalan bulvárlap.
Benedek Károly
2019-06-21 at 20:00
100″%