Komoly átalakuláson megy át a matematika oktatása a következő években: a cél, hogy a tanulói terhek csökkenjenek, és a tananyag jobban megfeleljen a gyerekek életkori sajátosságainak – minderről a Magyar Nemzetnek beszélt Csapodi Csaba, az ELTE TTK Matematikatanítási és Módszertani Központ munkatársa, az új nemzeti alaptantervet (NAT) kidolgozó munkacsoport matematika tantárgyért felelős tagja.
Csapodi szerint komoly átalakuláson megy át a matematika oktatása a következő években: a cél, hogy a tanulói terhek csökkenjenek, és a tananyag jobban megfeleljen a gyerekek életkori sajátosságainak. Ennek megfelelően alsó tagozaton „a hangsúly inkább a konkrétumokhoz kapcsolódó megértésre és a cselekvő tapasztalatszerzése kerül”, mert az elvonatkoztatások elvégzésére ebben az életkorban még nem elég érettek a diákok. Hozzátette: a számfogalom kialakítása, mérések kivitelezése és a geometriai alapozás adja majd az alsós tananyag gerincét. A Magyar Nemzetnek úgy fogalmazott: felső tagozaton is előtérbe kerülne a gyakorlatorientáltság és a játékosság, az elvont fogalmak, definíciók, tételek ismerete és számonkérése helyett. A középiskolai matematika tananyagból Csapodi ismertetése szerint kikerültek a túlságosan absztrakt, mindennapi élettől, tapasztalástól távol álló ismeretek. Nem kell abszolútértékes egyenletekről, a valós számok halmazán értelmezett trigonometrikus függvényekről, a logaritmusos egyenletek és a vektorok skaláris szorzatáról tanulniuk a diákoknak.
A Magyar Nemzet arról ír: a tanterv kidolgozói azt javasolják, inkább csak a matematika iránt fogékonyabb, a matematikával többet foglalkozó, műszaki, természettudományos, gazdasági irányban továbbtanuló diákoknak írják elő ezeket. További változás, hogy általános és középiskolai szinten a tananyag részévé válnak pénzügyi és gazdasági ismeretek, egyszerű stratégiai, logikai, pénzügyi játékok és társasjátékok formájában. Csapodiék arra számítanak, hogy az előírt tananyag a rendelkezésre álló órakeret nyolcvan százalékában elsajátítható lesz egy átlagos diák számára.
Forrás: Magyar Nemzet; Fotó: MTI
rozika
2020-03-26 at 09:09
Ó, még így is túl sok marad!
Én kivenném az osztást és szorzást is. De szintén fölösleges az összeadás és a kivonás – nehogy már tekeredjenek azok az agytekervények. Sokkal célravezetőbb sík(hülyé)ket kiengedni a középiskolából. Még utóbb megtanulnának kicsikét gondolkodni – az pedig ugye igen nagy baj lenne! Merthogy a matematika elsősorban problémamegoldásra tanít. Nehogy már a problémamegoldás képességével kerüljenek ki a diákok a középiskolából! Kinek lenne ez az érdeke? És kinek nem?
Már a mostani középiskolai anyag is gyatra – még ebből továbbiakat eltörölni? Gyalázat.
Zakar Zoltán
2020-03-26 at 08:58
Ez így a pusztulásba visz! Méltóak lesztek a fodormagyarhiller rothasztáshoz! Éljen és virágozzék a butaság!
Uncle Ment
2020-03-26 at 08:26
Sajnálatos.
Zoltán Zoltán
2020-03-26 at 08:48
Úgy van, és egyben nevetséges is.