Nagy a hiány hajóskapitányokból Magyarországon, és kevés a matróz is; a cégek sokszor nyugdíjasokat hívnak vissza dolgozni – írta a csütörtöki Világgazdaság.
A lap érdeklődésére Horváth Imre, a Személyhajósok Szövetségének főtitkára közölte, hogy a megfelelő szaktudású hajóvezetőket többszörös fizetéssel csábítják át a nyugati vizekre. Míg Magyarországon átlagosan havi 350-500 ezer forintot keres egy tapasztalt kapitány, addig a nyugati államokban legalább 4000 eurót (mintegy 1,3 millió forintot). Ezért több száz magyar szakember dolgozik a Rajnán és a nagyobb francia folyókon, miközben Magyarországon csupán három-négyszázan teljesítenek szolgálatot.
Sok fiatalt az riaszt el a pályától, hogy a munka gyakori távolléttel jár
– mondta.
Bencsik Attila, a Magyar Hajózási Országos Szövetség alelnöke nagyrészt egyetértett a fentiekkel. Kiemelte, hogy mivel a magyarországi hajósképzés rendkívül magas színvonalú, nem meglepő, hogy keresettek a magyar szakemberek.
Évente harminc-negyven jelentkező akad magyarországi képzésre, közülük húsz-huszonöten szerzik meg a hajóvezetői végzettséget
– közölte.
Forrás: MTI; Vezető kép: Horváth Péter Gyula
Török
2019-09-12 at 10:57
Én már hajóztam párszor, igaz csak felszolgálóként, 8-10 órákat vezetnek egy nap a hajósok, minden egyes emberért a kapitány felel. Nem egy alkalommal nem tudtunk melózni a rendezvény alatt mert körbe-körbe kellett járnunk a hajót hogy a külföldi félrészeg vagy bedrogozott bulizók nehogy beugorjanak a Dunába. Sajnos egy-két cég bevállal úgy 100-130 fős bulikat egy kisebb Moszkva típusú hajóra, hogy pl. nincsen biztonsági szolgálat. Többször ugrottak már vagy estek bele a vendégeink a vízbe, volt akit mi húztunk ki, volt akiket a parti őrség, sok baleset a szelfi miatt történik, a kur-va telefonjaikkal vannak elfoglalva meg hogy jó legyen a kép miközben nem nézik meg hova lépnek, 3-4 felszolgáló nem tud egyszerre dolgozni és figyelni 100 emberre akik ráadásul kint buliznak a hajó faránál vagy felmásznak a hajó tetejére és amúgy tök sötét van. Nem csoda hogy az idősebb hajóskapitányok mégcsak beugrósnak sem szeretnének visszamenni, nem hiányzik nekik egy eljárás ha netán az ő hajójáról esetleg beesik valaki a hajócsavarok közé.
Namond
2019-09-12 at 19:48
Köszönöm Török!
Na ugye, hogy ugye?
A Hableány egy kisebb Moszkva típusú hajó, nem de?
Minimum 3 fő hajózó személyzettel, nem 2-vel, akik közül egy folyamatosan a kormánynál van.
Nem is értem, hogy lehet szabályosan és biztonságban kikötni és elindulni kapitánnyal együtt 2 fős személyzettel.
A pincéreknél 3-4 asztal (6-12 fő) ellátása a normális, nem 10-12 asztal (20-48 fő).
A pincérlétszám csökkentésére találták ki a svédasztalt.
De a svédasztalos vendéglátáshoz rendezői, biztonsági jelenlét kell, különösen veszélyes helyszínen.
A tapló, kapzsi tulajdonos magasról tesz az utasok biztonságára.
Baleset esetén a jogalkotót és a hatóságokat hibáztatja miért nem mondták neki, hogy nem szabad gépzsírral bekenni a partraszálló hidat, hogy nem szabad elzárni a mentő mellényeket.
Miért csak azt mondták, hogy 133 férőhelyhez 133 mentőmellény kell és hogy ebben nincs benne a legénység?
Azok tudnak úszni és egyébként is miért nem vettek maguknak, ugye Panoráma-Dock tulaj?
Namond
2019-09-12 at 10:13
És a havi 350-500 ezer forintot kereset mellé nem olyan korszerűek a körülmények, mint lehetnének, a hajók muzeális ócskaságok.
Nincs hajózó személyzet, legfeljebb alkalmi munkára, minden parti irodista azt hiszi seggéből süt a nap.
A főnökségnek fogalma nincs a hajózók felelősségről és feladataikról.