Miközben a kormány hangsúlyozza a nemzetállam fontosságát, a nemzetben való gondolkodást, pont a jövő értelmiségének, a jelen egyetemistáinak körében mutatkoznak riasztó jelek ezen a téren – mondta a Demokratának Tózsa István professzor, a Budapesti Corvinus Egyetem és a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanára, aki öt éve méri fel az 1995 után született egyetemisták magyar identitással kapcsolatos tudásszintjét – írja a Magyar Demokrata.
Tózsa professzor tapasztalatai szerint az 1995 után született Z-generáció tagjai nemcsak azt nem tudják, hol van Szentes vagy Gyula, de Tokajt Eger, Pannonhalmát Balatonfüred helyére jelölik be egy vaktérképen, és az olyan néprajzi tájegységekről, hogy Ormánság, Kalotaszeg vagy Göcsej, elképzelésük sincs. Amikor kisebb tesztekkel, röpdolgozatokkal próbálta mérni magyar identitásuk kognitív szintjét, kiderült, hogy száz hallgató közül egy sem ismeri fel a Rákóczi- vagy a Klapka-induló dallamát. Nem ismerik a híres köztéri szobrainkat, festményeinket, műemléki épületeinket.
Olyan mértékben hiányzik a magyarságukra vonatkozó kulturális ismeretük, mintha sohasem jártak volna általános iskolába, mintha sohasem tettek volna emelt szintű érettségit magyar irodalomból vagy történelemből, és mintha nem 420 pont felett kerültek volna be az egyetemre
– mondta Tózsa István. Dolgozatok és tesztek százaival tudja a professzor alátámasztani azt a totális tájékozatlanságot, amit tapasztalt. Ha például megmutatja a hallgatóknak József Attila szobrát – a dunai rakparton, a Parlament tőszomszédságában –, és megkérdezi, a költő melyik versére asszociálnak, körülbelül ötven diák közül egy tud helyes választ adni. A többség a szobrot sem ismeri fel. Azt, hogy hol van Munkácsy Mihály Krisztus-trilógiája, senki nem tudja, legfeljebb a debreceni hallgatók. Tózsa István szerint a tájékozatlanság olyan elképesztő fokú, mintha a hallgató egy magyarul beszélő külföldi lenne.
Azt azért megjegyezte a professzor, hogy az új generáció mindig másképp gondolkodik, mint az előző. Mert nem szükséges tudniuk, hol van Tokaj, mert a mobiltelefon eligazítja őket. Szerintük nincs szükség ilyen fokú tudásra; a lexikai ismeretek a mindentudó mobileszközök meglétével a nemzeti identitásra vonatkozóan is kiment a divatból. Az információhoz jutás nehézsége is befolyásolja, mennyire rögzül a memóriában az új ismeret.
Sajnos a nemzetállami ideával a kormány homokra építkezik, mert a Z-generáció már egyáltalán nem lesz fogékony a nemzettudatra, a nemzeti érzésre és a sokat emlegetett hazaszeretetre. Miközben a kormány hangsúlyozza a nemzetállam fontosságát, a nemzetben való gondolkodást, e téren pont a jövő értelmiségének körében mutatkoznak riasztó jelek
– fogalmazott Tózsa István, aki egy másik megközelítést is alkalmazott:
Egyik órámon megemlítettem, hogy nem szerencsés, ha a parlamentben egy képviselő a miniszterelnök elé tart egy táblát, majd dulakodás kezdődik. Rosszat tesz az országimázsnak, azt üzeni, hogy Magyarország labilis ország, mert még a parlamentben is verekednek a képviselők. Megjegyeztem, hogy a Kádár-rendszerben az ilyen képviselőt letartóztatták volna. Erre élesen beszólt egy hallgató: „És az jobb lenne?” A fiataloknak az a véleményük, hogy az ilyen képviselői viselkedés helyénvaló, hiszen szabad ország vagyunk, mindenki azt csinál, amit akar. A fiatalok mindig a fennálló rend ellen lázadnak, és csak a visszásságokat veszik észre. De ha nem tapasztalt még nagyobb visszásságot, akkor nincs viszonyítási alapja. Mivel kormányellenesek, fennáll a veszélye annak, hogy ezzel együtt a kormány által deklarált nemzeti ideát is elutasítják, ami azt eredményezheti, hogy nem lesz magyarságtudatuk. Mi fogja akkor összetartani a magyar nemzetet azon túl, hogy magyarul beszélnek?
A teljes interjú itt olvasható.
Forrás: Magyar Demokrata
Zoltán Zoltán
2019-11-26 at 00:25
Bill Gates azt mondta egy nyilvános előadásán, hogy a Föld népességét másfél milliárd alá kell szorítani, és ennek az eszköze az oktatás és az egészségügy lesz. Vagyis mindenki el lesz téve láb alól, aki ebben a kettőben hisz. Aki megértette az üzenetet, az maradhat. Szóval mindenki maga tanítsa a gyerekét, és vigyázzon az egészségére, különben a hatmilliárdnyi járulékos veszteséghez fog tartozni.
Klárika
2019-11-26 at 03:54
És! Hol van a legtöbb tüntetés meg elégedetlenség? Szakszervezetek és civilek által eröltetett és betanított tiltakozások?
Tiltakozás, panasz panaszra az egészségügy miatt a momentumosok s civilek részéröl. Ki, ha nem Csehkata, a Momentumos, a terhessegmegszakítás pártolója nagymenö? Szidja a hazát az unióban és mindenhol,… megfelel a fenti terveknek. Ugyanúgy a tanügyben is a sok zavarkeltéssel, tüntetéssel. Tanár pedagógus mesterséges kiábránditása,..
Logikus
2019-11-24 at 18:57
Sajnos, minden szava igaz…
Namond
2019-11-24 at 18:22
Tózsa István oktatói helye a középiskolában van.
Esvány
2019-11-24 at 18:09
És ezeknek a multitálentumos ifjaknak a tanárai mennek ki tüntikézni november 30-án! Gyalázat! Fogadni kéne őket néhány jó nagy plakáttal! Különben már a nyolcvanas évek elején is volt olyan felvételiző a Műszaki Egyetemre, aki a: “KI volt Széchenyi István?” kérdésre azt a választ adta, hogy “valami hadvezér”. Valószínű ennek a felvételizőnek az osztálytársai mentek el történelem, vagy magyar tanárnak. Most meg tüntikézőnek.
Fanfan
2019-11-24 at 15:46
Négy egyetemista van a csaladban .és minden igaz amit Tózsa István professzor Úr megír. Azt hiszem , hogy mar az alltalanosban kezdődnek a bajok mert a történelem csak mese, az irodalom meg “uncsi” a rajzról meg nem is hallani , ének meg hülyeség a hittan vagy erkölcstanon meg a szülők vannak legjobban kiakadva ,hogy az minek.Amit latok az az, hogy felsőben és középben fő a heti buli, az egyetemeken meg csotrészegre igyak magukat hetente legalabb egyszer! Az egyetemi felkészülés legfőbb teveékenysége a pontok szamolgatasa,varialas. Harmadikas egyetemista még nem tudja ,hogy valóban mi érdekli, végzett főiskolas a végzettségétől tavoli primitíív munkat végez , szintén főiskolas tisztítószerrel hazal a masikmeg ausztriaban pincérkrdik és lift kezelő.Kifejezetten jó késségű fizika szakra jaró UV-ket gyűjt egy pszihiaternekkészülé és egy gyermekorvosnak és őket lehet csak komolyan venni.
A tv-ben latjuk ,hogy hava vezet a fene nagy “szabadsag” 8Tanarverés, lanyok kihívó viselkedése aztan meg nyaf, nyaf, erre reakcióként a fiúk arrragans erőszakosaga pofatlansaga. Vessünk egy pillantast a parlamentre és gondoljuk el ,hogy mit varhatunk a fiataloktól.
Az elvtarsi vilag kiölte a szülőkböl a hazaszeretetet és így nem is tudjak tovabb adni. Filmekben példak a “vilagmegvaltó néphez nemzethez nem kötődő csodagyerekek és abőrruhaba ültözött kitalalt identitasú amazonok. Hazfiakról csaladról még a nemzeti ünnepeinken is az unalomig jatszott filmek mennek. Kképtelenek vagyunk megint felépíteni a hőseinket megszemélyesíteni akaró gyerekeket kinevelni. Az iskolai űnnepélyek unalmasak, sablonossak , tisztelet az igen ritka üdítő ,szinvonalas kivételeknek. A pedagógusoknak is leginkabb a tüntizés, ésa bérezés a központi kérdés. Betiltanam az iskolakban a geder és a liberalis érzékenyítő kurzusokat. A gyermekek szekszualis neveléséét a szülőkre bíznam a szülö idejében történő alapos képzésével. Megerősiteném a cserkész vagy, és az uttörő mozgalmakat és a természet tiszteletét és szertetét nevelném a fiatalokba. Ez nagyon egyéni vélemény ,de én tanitanam a vilagegyetemről szóló ismereteket is ,hogy lassaka fiatalok ,hogy meg milyen nagyon keveset tuduk és erre csak még csa most kezdünkcsak igazan rajönni.
És a végére még egy gondolat, hogy nagyon útalatos legyek: bevezetném a fiúknak
a legalabb fél éves kötező kemény katonai szolgalatot. Tapasztalatom szerint az ilyen Rétvari Bencék és tarsai órak alatt jelentős atalakulaso esnének at, aztan a tovabbi időben meg csak tartósitani kellene az elért eredményeket
Rakovszky István
2019-11-24 at 15:28
Hazaszeretet / Nemzetköziség
(nagyrákói és kelemenfalvi Rakovszky Iván (1885-1960))
1.
Nem hiszek én soha abban,
Ha akármily nagy szavakban,
S akármilyen egyre-gyakran
Valaki azt hirdeti:
Az egész emberiséget
Szereti; épen ezért meg
A haza mindegy neki.
(más változatok az utólsó két sorra:
Szereti, mint egy egészet
És a hon mindegy neki!
Szereti, s ahon evégett
Egészen mindegy neki!)
2.
Mert, ha kivel együtt élünk,
Kivel egy nyelvet beszélünk,
És egy Úristentől félünk,
Szivünk át nem öleli:
Úgy a szeretettel baj van,
Gyökere nincs dús talajban,
Gyümölcsét nem érleli.
(Magját nem érlelheti.)
3
Aki tud szívből szeretni,
Együtt sirni és nevetni,
Áldozattal számot, vetni,
Nem távolban keresgél:
Kell,hogy elsőbb azt szeresse,
Aki ott van őmellette,
S azt a földet, melyen él…
4.
Gyűlölködő, irigy jellem,
Melyben nincs testvéri szellem,
Akinek a szomszéd…ellen,
Hazátlanul meglehet:
De szent érzést, amely átfog
Egy egész embervilágot,
Ilyen sziv nem rejteget!
5.
Nehéz utat kell befutni!-
Világtestvérséghez jutni,
Mindenkit szeretni tudni,
Csak ilyen áron lehet:
Ne is, áhítson rája,
Akinek az iskolája
Nem volt a Honszeretet!
6.
Ezért sosem hittem néked,
Aki folyton azt beszéled,
Szeretsz minden távol népet
S a hazát nem szereted:
Mert aki még ezt sem tudja,
Annak, ugyan miből futja,
Hogy szeressen egyebet?
A Csöves
2019-11-24 at 15:19
A mai digitalis nemzedekek sajnos nem olvasnak es nem is tajekozodnak. A szamitogepet lehet meg tudjak javitani, ugyanakkor a cipöfüzö megkötessel is gondjuk van. Fogekonyak az anarchiara, a lazadasra, a negative behatasokra es rendkivül manipulalhatoak. Hiaba nevelik a szülök es nagyszülök szepre, jora, nemzeti öntudatra öket, ha nincsenek csak vonalat nyelt balos tanerök az iskolakban, akik csak az elegedetlenseget szitjak,(vagy ideologiai vagy anyagi szempontok miatt) ha ugy jutnak el az erettsegiig, hogy egy könyvet nem vettek a kezükbe, hanem csak a tartalmat szedtek le az internetröl, ha a magyar irodalom tantargya nem a szepsegröl es müelvezetröl, hanem csak az esszeiras szabalyainak szigoru bemagolasarol szol, hogy neha szerencsetlenek jobban rettegnek a magyar oratol, mint a regen a matek oratol. Az egyetemen meg kezdödnek a “momentumos” behatasok, rahatasok, agymosasok. Nincs Delfin-sorozat, nincsenek magyar törtenelmi ifjusagi regenyek, filmek, hiszen meg a nagymultu Mora Ferenc Könyvkiadot is lenyultak anno a rendszervaltaskor a kommunistak. Szegyen, hogy meg a Kadar rendszerben is több nemzeti alkotas latott napvilagot, mint manapsag.A kulturharcunkat (ahol egyebkent a megoldas kulcsa van)pedig nem volt merszünk vegigvinni. Ezen kene elgondolkodni, mert ezeböl a fiatalobol mar aligha lesznek “pesti sracok”..
csakafidesz
2019-11-24 at 14:21
Döbbenettel láttam, hogy az ismerősöm a mobilját feltette a műszerfalra és beütötte a térképet. Ez mutatja az utat magyarázta. Rendes térképed nincs? Az meg minek? Hát azon látod milyen sorrendben jönnek egymás után ezek a városok és falvak. Néz rám nagy hülyén. Majd kinyögi, hogy az nem lényeges mert a gép minden pillanatban jelzi, hogy milyen irányba kell menni.. A többi pedig nem érdekli. Az ilyen tényleg áthajt a fél országon és nem jegyzi meg, hogy Püspökladány és Debrecen között van Hajdúszoboszló.
csakafidesz
2019-11-24 at 14:13
Lényegében motivációs kérdés is. Anno kisgyerekként azokban az ötvenes években találtam otthon egy nagy színes világtérképet. Hol is lakik Amerikában a nagymama akitől a ruhákat kapom? (farmert és cowboy kalapot is küldött, ezt nem volt szabad viselnem..) A hollandiai nagybácsi aki a felhúzós játékautót küldte? (világított a lámpája amikor ment..) Később rájöttem, hogy a történelem és a földrajz elválaszthatatlanok. Mivel megszerettem a színes térképeket mind a két tárgyból színjeles voltam.
Később rájöttem, hogy a világ nem olyan szép, ahogy gyerekként a térképek alapján gondoltam, a történelem nem olyan hősies ahogyan tanultuk. De véletlenül sem téveszteném össze egy vaktérképen Egert és Gyulát
Magd@
2019-11-24 at 17:06
Mert jó rajzoló voltam, a földrajz órák elôtt az én tisztem volt a térképek felrajzolása színes krétákkal a táblára.
Mai napig ôrzöm anyám tanítónôképzôi térképét, amelyet a Magyar királyi honvéd térképészeti intézetben készítettek.
Úgy Európa, mint Afrika kissé más beosztású volt.
Feher Zsolt
2019-11-24 at 14:00
A helyzet az hogy a gyerek amig otthon van addig van a szülöknek rähatäsa.Aztän egyetem stb es a többi idiota elmagyräzza neki hogy minden amit otthon tanultäl maradi avitt.A jövö az internacionalizmus es ami nemzeti az=näci.Kepes minden baromsägot elhinni ha az egyetemen momdjäk az evfolyamtärsak!!!Söt dicsöseg ha cikized a magyarsägot mert nekik az europai tudat a manträjuk.Ha aztän elbeszelgetsz velük meghökkenek de mihelyt ujra elmennek megin jön az agyzsugoritäs.Ja es a penz igergetese mint a boldog jövö igerete.Az oktatästban kene rendet tenni.Aki politikai munkät vegez azt kiba….ni.Mert az egyetemeken ordas liberälbolsi aknamunka folyik.Ez ellen csak ott lehetne tenni!
Magd@
2019-11-24 at 14:18
Attól függ, hogy milyen erős alapokat kaptak!
Ha lenne összehasonlítási alapjuk, akkor tudnának vitatkozni, érvelni, elvetni a régit, elfogadni az újat, vagy fordítva, de ez így, csak egy kietlen egyirányú utca amin haladnak a nihilizmus felé.
J.G.
2019-11-24 at 13:44
Tökéletes írás, ami nem csak rámutat a problémákra, hanem megoldást is kínál!
– kitűnő dolog lenne a “WARCRAFT” -stratégiai játékhoz hasonló magyar történelmi eseményeken alapuló játék
-rávilágít a filmgyártás hiányosságaira is
-tökéletes a mobiltelefonos megosztással való szemléltetés ötlete is (magyar motívumok, várak, kiemelkedő személyiségek, építészet, művészet stb.) terén!
Csak gratulálni tudok Tózsa István professzor Úrnak!
Schenkhyalfonz
2019-11-25 at 11:48
Így van, a kalocsai minta egyszer már bejött, mást is lehetne promotálni.
sorry
2019-11-24 at 13:36
A mi nevelésünk. Nem teljesen ezt akartuk.
Namond
2019-11-24 at 18:32
A mienk?
Ecsedi Imre
2019-11-24 at 20:43
Nem a mi nevelésünk. A Jegyzőkönyvekben egyértelműen benne van a válasz.
Naprózsa
2019-11-24 at 13:32
Jesszusom! Akkor mit tanítanak az iskolában? Nemrégiben beszéltem egy 8-ossal a kötelező olvasmányról. Kérdem: – Ma is a Kőszívű ember fiai?
– Nem – felelte – Agatha Cristie egyik krimijét elemezték…
Aki vaktérképen nem tudja elhelyezni Magyarországot vagy a világot, merthogy ott a GPS meg az internet, az nem is tud megfelelő kérdést feltenni, mikor megkérdezik, kik is azok a kurdok, akikért oly bőszen tüntet?
Ha ugyanis rossz kérdést teszel fel a gugli nagytestvérnek, rossz választ is kapsz. (már ha nem vezetnek alapból félre).
Ha fejben nem tudsz számolni, akkor ha melléütsz a gépeden, nem lesz gyanús, hogy a kijött 5-ös végű szám nem lehet páros szám szorzata, vagy nem stimmel a nagyságrend.
A tanulatlan ember elveszti a tájékozási iránytűjét és hatványozva fog elbutulni, mert hiába van gépe, ha nem tud neki megfelelő kérdést feltenni vagy feladatot megfogalmazni.
Segítségünkre találtuk ki a gépeket és végül emiatt lesz egyre hü..lébb maga az emberiség? Remek!
M5
2019-11-25 at 11:07
Egyetértek, csak egy apró kiegészítés: ne vegyük át az X-Y-Z generációk hülyeségét, műveletlenségét és ne kezdjünk minden szót nagybetűvel (lásd: “Kőszívű Ember Fiai”)! Vannak erre korrekt szabályok, be kell tartani!
A Nagy Testvér figyel téged
2019-11-24 at 13:23
Ezért kell a nagyszülőknek, és szülőknek is tenni azért hogy a gyerek érezze hová tartozik!
Magd@
2019-11-24 at 14:12
Hol voltak ezeknek a tudatlan tökfilkóknak a szülei, nagyszülei gyermekéveik alatt.
Szégyellhetik magukat!
Sosem játszottak – híres ember, ország- város, honfoglaló játékokat egymással?
Sosem fejtettek keresztrejtvény, sosem kirándultak együtt.???
Az , hogy egy hordozható kisméretű lexikont hordoznak magukkal, leszegett fejjel és bedugott füllel kóvályognak a világban, az az Ő szégyenünk is.
Tisztelet a kivételnek, robotokat és szavazó gépeket neveltek fel.
Az iskolai szakmunkásokról nem is beszélve.
zolatiguszti
2019-11-24 at 14:47
Hol?
30 éve folyamatosan elválnak az apjuktól, mert úgy kényelmesebb aztán egyedül váltott hapsikon belovagolnak a nagy semmibe….Évtizedek óta a nők adják be a válókeresetek 90%-át a bíróságokra. Az esetek 70%-ban aztán saját apjuk ellen nevelik a gyereket és meg vannak lepődve ha az exférjek menekülnek a gyerektartás fizetése elől.Ki fizetne bármire amibe semmi beleszólása nincs és semmi hasznát nem látja?
Itt a nagy öntudatos eredmény.családpolitikailag talán azt is elemezni kellene miért ment el a férfiak kedve a családozástól?
És ugye aki nincs a családban az ugyan mire tudná nevelni az utódát?
Ezt a balhét attól tartok a haszonélvezőknek kell elvinni.
Namond
2019-11-24 at 18:30
Hol?
Nagyszülők Nagyatádon illetve Lepsényben.
Anyu a konyhában, apu a szomszéd kerületben maszekolt, hogy elköltözhessenek az 1+2 félszobából, kertes házba, de legalább egy nagyobb lakásba.
Kirándulni lehet voltak, anyu és a gyerekek meglátogatták aput a kórházban, ahol ő infarktusból lábadozott.
Károly
2019-11-24 at 13:11
Minden megállapítása, maga a valóság!