Július 11-12-én zajlott a NATO-csúcs Brüsszelben, melynek fő témája volt, hogy a tagországok hajlandóak-e a GDP-jük 2 százalékát a hadseregre költeni. Ennek teljesítését hazánk vállalta, így ebből a szempontból nekünk nem volt különösebb tétje a találkozónak. Ami azonban a fejlesztéseket illeti, Magyarországon hosszú évek után először eljött az idő, a politikai akarat arra, hogy lefektessük egy katonailag erős ország alapjait, amelyre a nemzetközi környezet miatt most különösen nagy szükség van. Többek között erről beszélgettünk Mihályi Attila honvédelmi szakértővel, aki a katonai tanulmányokkal együtt közel 20 évet töltött el honvédtisztként a Magyar Honvédségben.
Július 11-12-én volt a NATO-csúcs, ami a jelenlegi politikai helyzetben kiemelten fontos eseménynek számít. Azt hiszem, jó lelkiismerettel vehettünk részt a találkozón.
Már az elején leszögeznék egy nagyon fontos dolgot, ami nem mindig egyértelmű: sokan azt gondolják, hogy a Magyar Honvédség a NATO tagja, de ez nem így van, mert a NATO-nak az országok a tagjai, vagyis Magyarország a tagja. Az látszik is, hogy az országok politikai vezetői azok, akik részt vesznek a csúcson. A mostani NATO-csúcsra Magyarország úgy mehetett, mint az a tanuló egy év végi vizsgára, aki végigtanulta az egész évet, plusz még erre a dolgozatra is felkészült. Kvázi egyfajta nyugalommal ülhetünk ott, de persze ez nem a győztesek nyugalmát jelenti: inkább arról van szó, hogy megtette Magyarország, és megteszi folyamatosan, amit meg kell tennie, mert eljött az idő, van politikai akarat, illetve a nemzetközi környezet is olyan. Ez az összejövetel azonban nem rólunk szólt.
Leginkább arról, hogy az országok fordítsák a GDP-jük két százalékát a hadseregre.
Igen. A NATO-nál most a 2 százalékos elérés, vagyis az, hogy a tagországok a GDP-jük 2 százalékát fordítsák katonai kiadásokra, az nem egy törvénybe foglalt dolog, nem arról van szó, hogy ezt jogi úton betartják, hanem ez egy vállalás az országok részéről. Most az utóbbi években eljött a pillanat, hogy az USA elnöke részéről nagyon erősen követelik azt, hogy mindenki érje ezt el. Néhány évvel ezelőttig ezt 5 tagállam teljesítette (Lengyelország, Észtország, Görögország, az USA és az Egyesült Királyság), akik közül többen az orosz fenyegetettség miatt érzik, hogy szükség van a fegyverkezésre. A többiek ilyen 1 százalék körül voltak eddig. Ebben az évben ez a csapat nyolc tagra bővül. Ez mindig téma volt, de ilyen erősen soha nem jelent még meg.
Bontsuk ki egy kicsit jobban, ami az előbb elhangzott: “eljött az idő, van politikai akarat, illetve a nemzetközi környezet is olyan”.
Nem a honvédség volt a középpontban az elmúlt években, és igazából a társadalomnak sem volt ez fontos. Ez pedig lehetőséget adott a mindenkori politikai elitnek, hogy ne olyan mértékben foglalkozzon ezzel. Az átlag magyar polgárt, ha megkérdezzük arról, hogy inkább oktatásra és egészségügyre, vagy hadseregre költsünk, akkor egyértelműen az első kettőt fogja mondani. A háborúhoz pénz, pénz és pénz kell, és mivel ez nem állt rendelkezésre, ezért a haditechnikai fejlesztések nem kaphattak akkora hangsúlyt, és mindig benne volt a politikai vezetésben az, hogy NATO-tagok vagyunk, ezért nem feltétlenül kell a honvédségre költeni. Ennek most vége, erre mondtam, hogy a lehetőség megvan rá, és van politikai akarat és indok is a fejlesztésre. Ebben több tényező is összejátszik. Az elmúlt években, az Orbán-kormányok alatt rengeteget fejlődött a gazdaság, ezzel együtt pedig megjelentek azok a problémák is, ami miatt a fejlesztés szükségessé vált: például a migrációs helyzet, vagy a terrorizmus erősödése. A 2019-es költségvetésből is jól látszik, hogy a magyar kormány részéről a legfontosabb dolgok egyike lett a biztonság. És igazuk van: ha biztonság nincs, akkor semmi nincs.
Miben erősített a Magyar Honvédség az elmúlt években?
A NATO nagyon jó lehetőség: az országnak, a katonáknak lehetőséget biztosított arra, hogy megismerjenek más fejlettségi szinten lévő katonákat és más fejlettségi szinten lévő országok haderejét. Megtanulták az együttműködést is, vagyis kitárult a világ a katonáinknak, akik egy nemzetközi misszióban katonának is érezhetik magukat. Sajnos eléggé lemaradtunk minden területen korábban: az első látványosabb fejlesztés a Gripen-beszerzés volt, ami politikai ciklusokon is áthúzódott, de ez mindenképp nagy lépés volt. Az akkori orosz haditechnikát valamilyen alternatívára le kellett cserélni, és akkor egy megfelelő katonai és politikai döntés következtében lettek a Gripenek. Ezzel együtt ott van a pápai nehéz szállító repülőezred, ami egy kifejezetten nagy projekt. Ez ugyan egy több országot magába foglaló közös projekt, de mégis magyar: a gépek magyar felségjelzéssel repülnek, és Magyarország ad neki helyet. Most pedig itt van a helikopterek ügye. Amiben Magyarország mindig erősebb volt és lehet, az a kutatással és fejlesztéssel kapcsolatos tevékenységek.
Trump belengette, hogy kilépteti az USA-t a NATO-ból, ami ugye blöff, de azért érdemes kommentálni az amerikai elnököt, már csak a szövetséghez való hozzáállása miatt is. Valóban elege van abból, hogy ő védi meg Európát?
Európa gazdaságilag nagyon erős, de katonailag viszont egy törpe. Mindenképpen fontos lenne, hogy a kontinens rendbe szedje magát, mert a nyugat-európaiak is elhanyagolták ezt. Akik az orosz fenyegetettségtől tartanak – a lengyelek, a litvánok, vagy az észtek –, mindig is fejlesztették a hadseregüket. Trump persze hazafelé játszik, amikor ilyeneket mond, és talán egy picit trollkodik is – gondolok itt a “GDP 4 százalékos” irreális követelésre –, de amit mondott, abban igaza van, hiszen vannak országok, például Németország, amelyek megtehetnék, hogy ráfordítsák a GDP-jük 2 százalékát, akár egyik napról a másikra is. Ez a helyzet nem összevetendő velünk, hiszen a mi gazdasági lehetőségeink csak az utóbbi években, az Orbán-kormányok idején kezdtek el úgy javulni, hogy belevághatunk ebbe. Ígéretek persze korábban is voltak, de nem történt semmi. A nyugati országok úgy gondolták eddig, hogy erősítik a jólétet, de csökkentik a katonai kiadásokat. Az Egyesült Államok mindig is jelen volt Európában, valóban erején felül biztosítja a kontinens biztonságát és támogatást nyújt a katonai részvétellel, de neki ez egyébként passzol is a biztonságpolitikai céljaiba.
De tudjuk, hogy ezt nem egy kedves mosolyért cserébe teszi.
Így van, az USA globális törekvéseihez és jelenlétéhez ez passzol. Ez olyan, mintha én azt mondanám, hogy naponta járok le Szegedre, szívesen elviszek valakit, eleinte még ingyen, de később elkérem már a benzinköltség felét, annak ellenére, hogy én egyébként is arra járok minden nap. Jogos is, meg nem is. De ahogy mondtam, a tagállamok vállalták a 2 százalékot. Most mi ennek a teljesítését nyilvánítottuk ki, vagyis azt, hogy a 2 százalékot 2024-ig teljesíteni fogjuk, és jól látható, hogy el is indult egy folyamat, többek között a Zrínyi 2026 Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program keretein belül. Tegyük hozzá, ezt mi azért tudjuk megtenni, mert stabil belpolitikai helyzet van nálunk, stabil a kormány, amelynek az emberek harmadszorra adtak kétharmados felhatalmazást. Mi azt akarjuk, hogy a magyar nemzeti érdekek érvényesüljenek, és tudjuk, hogy mi az irány, merre akarunk menni. Sok helyen azonban ingatag a belpolitikai helyzet, és tudják, hogy a NATO miatt a katonai dolgokra költeni kellene, de mivel instabilitás van, a lakosság sem örülne, ha a kormány a hadseregre költene, miközben ők esetleg rosszabbul élnek. Erre Trump remekül rájátszik, hiszen keveri a hadsereget a gazdasággal, ami nála valószínűleg tudatos.
Mi lehet a megoldás? Szó van egy közös európai hadsereg létrehozásáról, ami elég zavaros, hiszen senki nem tudja, hogyan működne, vagy hogy megvalósítható-e egyáltalán. Közben Donald Trump is európai fejlesztéseket sürget, bár nem világos, ha van egy NATO, akkor miért kellene azon belül egy külön hadsereg, ami esetleg még konkurenciája is lehet az USA-nak?
Orbán Viktor Brüsszelben is azt nyilatkozta, hogy mi támogatnánk egy európai hadsereg létrejöttét, de meg kell előbb értenünk, hogy mit is jelent a közös európai hadsereg. Mire gondolok, amikor azt mondom, hogy villa, egy evőeszközre, vagy egy balatoni nyaralóra? Amerikában Texas államnak nincs külön hadserege, a tagállamoknak egy hadserege van, úgy hívják, hogy “US Army”. Ha ezt értjük közös hadsereg alatt, akkor egy ilyen európai hadseregbe nem szólhatna bele a magyar állam. De ha közös hadsereg alatt azt értjük, hogy legyenek közös műveletek, különböző feladatokra létrehozott harccsoportok, amik egyébként most is vannak, akkor nevezhetjük ezt is európai hadseregnek. De egy ilyen harci csoport nem mehet el mondjuk Oroszországba harcolni, mert nem arra lett létrehozva. Egy ilyen esetben meg lehetne beszélni, hogy melyik tagállam hány katonát ad hozzá, vagy akár azt, hogy évente változik a parancsnokság, egyszer magyar, egyszer német, egyszer szlovén, és így tovább. Így a hadsereg közös is, meg nem is. Ha az első verziót szeretnénk, ahhoz viszont létre kellene jönni egy Európai Egyesült Államoknak, de ezt a magyar kormány nem támogatja. Ami Trumpot illeti, igen, ő azt mondja, Európának össze kellene szedni magát, de a NATO-n belül tényleg furcsa lenne, ha lenne egy európai hadsereg. Hogy Trump mit akar, az látszólag naponta változik, így nehéz kiigazodni rajta. A 2 százalék az jogos, de lehet arra számít, hogy minél jobban fegyverkezik Európa, annál jobban veszik majd az ő fegyvereit.
Szóval, hogy Trump mire gondol, azt nem tudjuk. De vajon mire gondolhatott Orbán Viktor, amikor a közös hadsereg gondolatával játszott?
Szerintem ő arra gondolt, hogy adott helyzetekben az EU katonailag is fel tudjon lépni, legyenek kijelölt katonai egységek bizonyos feladatokra. Nem könnyű egy ilyen erőt létrehozni, egyszerűbb egy konkrét feladatkörre, vagy konkrét küldetésre létrehozni valamit, hiszen jobban körülhatárolható az egész. Én az európai hadsereget részfeladatok elvégzésével kapcsolatban tudnám elképzelni.
Visszatérve a NATO-csúcshoz, felmerül a kérdés: mit adhat Magyarország a szövetségnek?
Vegyünk egy társasházat. Ott van közös költség, ami mondjuk legyen a 2 százalék. Mi még soha nem közelítettük meg a 2 százalékot, szerencsére a többiek sem, viszont Magyarország nem fizetett be ugyan közös költséget, de többet takarítottunk, mint mások. Világos? Az ország a méreteihez és a hadsereg létszámához viszonyítva az első 4-5 országban benne van, akik a nemzetközi missziókban rész vesznek. Plusz olyan speciális képességeket is tudunk adni, amiben mi erősek vagyunk, például orvoscsoport, logisztikai segítség vagy víztisztítás, és erre sokszor szüksége is volt a NATO-nak. Sokszor jókor, jó helyen tettük meg a felajánlásainkat, bizonyítva, hogy Magyarország törekszik a megbízható partnerségre. Azzal, hogy fejlesztjük a honvédelmet, hozzájárulunk ahhoz, hogy a szövetség erősebb legyen, miközben magunkkal is jót teszünk. Azt külön megjegyezném, hogy jók a honvédelemmel kapcsolatos kilátásaink, hiszen a legfőbb katonát, a vezérkari főnököt nevezte ki Orbán Viktor miniszternek, ami azt jelenti, hogy a katonák végre maguk tudják összerakni a hadsereget, vagyis olyanokra bízták a feladatot, akik igazán értenek hozzá.
Vezető kép: MTI
C. Lard
2019-02-03 at 11:40
Trumpnak elfogyott a pénze és a szakértő gárdája. Más államok anyagi és szellemi erőforrásait akarja felhasználni, mert az amerikai hadsereg GYENGE. Még az analfabéta afgán kecskepásztorok is legyőzik. Igaz, ezt megtették az angolokkal – háromszor – és az oroszokkal is.
Dobos László
2018-07-13 at 14:07
Jók az orosz fegyverek, akárki akármit mond, ha gyorsan választani kéne, hogy melyik gépkarabélyt kapjam le a fegyverállványról, akkor gondolkodás nélkül az AK47, AMD63 és változatai mellett döntenék. Én sem fogok fegyvert az oroszok ellen, de ha mégis ellenük vezényelnek, viszek magammal egy nagy fehér lepedőt a hátizsákban és hozzá teleszkópos botot (meg egy nagy üveg vodkát :))) és azonnal megadom magam nekik. És nem engedem, hogy egyetlen rokonom is harcoljon ellenük. Semmi dolgunk nekünk az oroszokkal, ha lehet, egyedül tőlük remélhetjük, hogy egyszer a románok picsán lesznek rúgva.
Dobos László
2018-07-13 at 13:33
Egyetértek, nyugodtan bele lehet venni a szolgálati szabályzatba, hogyha magyar katona oroszt lát, akkor azonnal letenni a fegyvert és megadni magát. Ezt csinálta – egyébként a maga szempontjából helyesen – 56-ban is a magyar néphadsereg – van az a túlerő, aki ellen harcolni konkrétan elmebaj, nem hősiesség.
Dobos László
2018-07-13 at 13:29
Én csak azt tudom, hogy még a Magyar Néphadsereg is realista volt: 1975-ben a hadgyakorlaton, miután 40 lövésből a 120 mm-es aknavetővel 3 végül a 30×30 méteres célba becsapódott, teherautóra pakoltak minket, elindultunk a vélt ellenség felé, mellettünk pár tank, aztán fellőttek egy átlagosnál nagyobb tűzijáték rakétát, ami villant egy nagyot, hogy még fényes nappal is látszott és közölték velünk, hogy atomcsapást kaptunk, nekünk annyi, kivonnak minket a hadrendből, mentünk hátra tábort takarítani (meg lopni kaját a tábori konyháról). Szóval mi a francért fegyverkezünk is? A szlovákok, meg főleg a románok ellen?? Ha itt a minket oly nagyon szerető népek megint összefognak, együtt úgy szétrúgják a seggünket, hogy csak nézünk majd – mert vagy legyen kétszer annyi haderőd, mint az összes ellenségednek együttvéve, vagy kussolj és próbálj jól kijönni velük!
Dobos László
2018-07-13 at 13:36
Még annyit, hogy egyébként természetesen politikailag, nemzetközi politikailag – azaz békés eszközökkel – keményen ki kell állni az érdekeinkért. Ez sokszor többet ér/het, mint 100 páncélos hadosztály.
Kaktusz
2018-07-13 at 17:30
Pontosan azért fegyverkezünk, hogy a szlovákok vagy a románok ne tudják szétrúgni a seggünket. Egyébként meg, amúgyis minden normális országnak van egy ütőképes és modern hadserege. Nekünk kéne, mert már éppen ideje. Szerencsére, most az állam is akar költeni rá.
Miért is kéne kétszer akkora haderő, int bármelyik ellenségnek van? A legtöbb háborút nem a katonák mennyisége, hanem a stratégia nyerte meg. Kis hadsereggel is lehet nagyokat legyőzni.
Kaktusz
2018-07-13 at 09:07
Ne erőlködj…
Nézzük_magát_a_dolgot
2018-07-13 at 08:56
Akad egy-két olyan hsz, amely figyelemre vagy legalább vitára érdemes, azonban a többség átlátszóan provokáló, esetenként kulturálatlan trollkodás, tűrhetetlen trágársággal vegyítve. Itt vannak a nivck-név tolvajok is, nem igaz, hogy nem lehetne ezt is kiszűrni. Mindenesetre, ezek a dolgok idővel nem javultak, sőt erősödtek, ezért ezennel befejezem hozzászólások írását, illetve egyáltalán az olvasását is. Kár, hogy így alakult.
terra
2018-07-13 at 08:37
Magyarország nem akar harcolni sem sz oroszok, sem más ellen, mindössze meg akarja védeni magát ha szükséges. Nem csak és nem is elsősorban hagyományos, reguláris hadsereggel való külső támadás ellen, ma ennek a legkevesebb az esélye. A mai világra legveszélyesebb háború a terrorizmus, ami nem csak rendvédelmi, hanem honvédelmi feladat is. Ma Magyarország hadereje szinte a nullával egyenlő. Teljes mértékben egyetértek azzal, hogy Magyarország kormánya – jelenleg a NATO berkein belül, de valójában saját haderőt kiépítve – gondoskodik az ország védelméről.
zolatiguszti
2018-07-13 at 01:34
Ajánlom a román és Szerb meg a horvát haderőfejlesztéseket áttekinteni az elmúlt 30 évbeől és az utolsó 8-10-ból alaposabban!
Mo azon ritka országok egyike akinek MINDEN szomszédja potenciális ellenség…..Nem hogy fejlesztenünk kell de akkorát hogy képesek legyünk elbánni 2-3 egyszerre támadó szomszéd országgal bennük Ukrajnával.És abban ne bízzon hogy jön nyugatról segítség, mert eddig még sose jött.A kedves NATO képes végignézni vagy 40 éve a két tagállama konfliktusát a Görög-török Ciprusi balhét.Pedig ott forgott nem kevés geopolitikai kérdés.
Kaktusz
2018-07-13 at 09:08
nagyon jól beszélsz.
túródóra
2018-07-13 at 10:12
Mi senkivel nem tudunk elbánni.Higgye el nekem!Soha nem tudtuk megvédeni magunkat,Mátyás király óta,no meg az Édesapja,a drága Hunyadi János óta.Nincs itt az ideje a mi fegyverkezésünknek.Az emberanyagunk gyenge!Sportban is levernek bennünkezt a szomszédok.Hol vagyunk mi a horvát harci szellemtől!!!!???????????????????Sehol!A mienk egy szedett -vedett nép!Annyi áruló van köztünk,mint égen a csillag!Sváb,román,tót,szerb,ruszin,bolgár,ZSIDÓ,orosz,horvát,román,st.,,,,Stb.,,,,,!!!!!!!!
zolatiguszti
2018-07-13 at 01:22
Kaktusz, nézzél már utána mielőtt hülyeségeket beszélsz…
A Gripen USA gép? Évekig basztatott bennünket az USA mert nem a szar használt F-16-osaikat vettük meg.
Vagy kitől veszünk és kezdünk el gyártani fegyvert itthon az újraindítnadó FÉG ben? Nem Cseh Bren gépkarabélyokat veszünk?
M4-es csak a különleges műveleti egységeknél van.
Vagy miről beszéltek Orbán És Merkel? Nem arról is hogy német hadiipari megrendeléseket akarunk adni nekik?
Milyen gépeket kapott a neház szállító alakulat Nem Airbus A-300-asokat?
Milyen gépeket rendelünk a helikopter tenderre nem Eurokpotert?
Nézz már rá, miközben fegyvereket veszünk direkt elfigyelem hogy mintha tudatosan a Kontinens gyártóiból válogatnának.Lehet hogy céges tulajdonon keresztül van bennük USA rész és haszon is megy oda, de Európai munkahelyeket teremt.Nekem eléggé beszdes a fegyvertenderek füldrajzi orinetációja Orbán részéről.Teljesen tisztában vele hogy sem Putyin sem az USA nem barátja.
De a világ nagy részét nem az oroszok fosztogatják 45 óta, pláne nem 90 óta…
en
2018-07-13 at 02:40
Teged ugy kifosztottak guszti , hogy nem maradt egy agysejted se . Hogy miert nem sajnallak azt nem tudom .
Kaktusz
2018-07-13 at 00:19
no mi az? egy cikk alatt 4 nicknéven is írogatsz?
túródóra
2018-07-13 at 10:14
Mi van????
Kaktusz
2018-07-13 at 00:18
Miért írogatsz az én nicknevemen? erre izgulsz? Őszintén remélem, hogy ennél nagyobb örömöd soha nem lesz az életben.
Kaktusz
2018-07-13 at 00:17
Ki is a beszari? Az aki óránként más néven írogat itt, és kritizál másokat, ahelyett hogy felvállalná a pontos nevét és lakcímét?
Kaktusz
2018-07-13 at 09:06
no ennyire futotta?
Kaktusz
2018-07-13 at 00:16
1. Ne írogass a más nevén. 2. Soha nem votunk katonailag izmosak. Ezért lettünk Világháborús vesztesek. Amikor izmosak voltunk az az Árpádházi királyok meg Hunyadi idején volt. Te azt akarod, hogy az ország ne tudja megvédeni magát egy esetleges bajban? Ennyire bakfék nem lehetsz…
kerekferke
2018-07-12 at 23:14
Demagóg hülye. Ma Toroczkayval, vagy Hellerné Vona Gabriellával tüncikéztél, elmeháborodott?!
kerekferke
2018-07-12 at 23:12
Összevissza beszélsz. NATO tagként orosz fegyvert?
Noooormális?!
gyozo2018
2018-07-12 at 21:26
Egy közös Európai Hadsereg lenullázná a nemzetállamok honvédelmét.
Bármikor megszállhatná az országot, s ránk erőszakolhatnák az EU diktátumait migráns ügyben is.
Gedee
2018-07-12 at 21:02
A Magyarok mindig bátor és hős katonák voltak!
Mert a hazaszeretet a becsület és az elhivatottság vezérelte őket minden körülmények között!
Katonás nemzet vagyunk akinek most is a honvédségére és a haza védelmére minden ezközt minden hazaszerető Magyarnak kötelessége megadni!
Kaktusz
2018-07-13 at 09:00
Többek között a Nándorfehérvári diadal. Amikor Hunyadi legyőzte a törököket, és így 70 évre biztosította az ország békéjét-nyugalmát. Folytassam?
dr. Eigemann-Műhelyi János
2018-07-12 at 20:37
http://www.sorkatonainyugdijkedvezmeny.hu , Itt az ideje, hogy kompenzációt kapjanak a kommunista-szocialita időszak alatt kényszerszolgálatot teljesített volt sorkatonák!