Kihallgatta a rendőrség azt a hét dél-koreai turistát, akik május 29-én a Hableányon utaztak. A túlélők részletesen beszéltek a nyomozóknak arról, mit láttak az ütközés előtti néhány percben – írja az Index. A hivatalos iratok szerint a Viking Sigyn kormányállása hangot is rögzített. A felvételekből pedig az is kiderült, hogy a szállodahajó kapitánya észre sem vette, hogy elsodort egy kisebb hajót.
Drámai részletek derülnek ki a Dunán elsüllyedt városnéző hajó, a Hableány túlélőinek vallomásaiból. A katasztrófában elhunyt magyar hajóskapitány családját képviselő ügyvéd a napokban kapta meg a kihallgatások jegyzőkönyveit, amit szerinte végigolvasni is „horrorisztikus” volt. Gulyás Krisztián az Indexnek azt mondta: az iratok szerint a kihallgatásokat sokszor félbe is kellett szakítani, a túlélőket annyira megviselték a rendőrök kérdései.
Volt olyan tanú, aki arról beszélt, hogy az ütközés előtt a Viking Sigyn utasaival még a szemkontaktusa is megvolt. Ezután két nagy lökést éreztek, de a második már teljesen befordította a kishajót a vízbe
– mondta az ügyvéd. A beszámolók szerint volt, aki ezután már csak azt érezte, hogy a Hableány iszonyatos erővel szívja le a víz alá, és amikor végre sikerült felküzdenie magát, mindenütt elmerülő és felbukkanó fejeket látott. A dél-koreai turisták azt mesélték, hallották, ahogy koreaiul azt üvöltik nekik, hogy
fogják meg a mentőkötelet, különben meghalnak!
„Elütöttél egy hajót!”
Nemcsak az utasok érzékelhették, hogy a szállodahajó túlságosan közel halad mellettük. Az elsődleges szakvélemény szerint 21 óra 4 perckor a Viking radarján feltűnt a Hableány hívókódja, vagyis a szállodahajó kapitányának biztosan látnia kellett az előtte haladó városnéző hajót.
Márpedig ha látta, jeleznie is kellett volna neki, hogy meg akarja előzni. Az előzést viszont csak akkor kezdhette volna meg, ha a Hableány kapitányától visszajelzést kapott
– magyarázta az elhunyt matróz családját képviselő Magyar György Ügyvédi Iroda munkatársa, Balogh Szabolcs. Ez minden bizonnyal nem történt meg. Az iratok szerint ugyanis a Viking Sigyn kormányállásának úgynevezett alarm history (vészjelző rendszere) rendszere másfél perccel az ütközés előtt hangjelzést adott le, hogy a Hableány túl közel van. Mégsem reagált senki. Ezt onnan is lehet tudni, hogy a Viking kormányállása hangot is rögzített. A hangfelvételek írásos levonatát Gulyás Krisztián ügyvéd is megkapta. Az egyébként sokszor rossz minőségű hangfelvételek szerint a szállodahajó kapitánya észre sem vette, hogy maga alá gyűrte a Hableányt. Az ukrán kapitánynak csak később szólt valaki, hogy „elütött egy hajót”, az ütközés után ő mégsem állt meg.
Nem tudta kezelni a helyzetet. Hiszen nem félrehúzódott, hanem több száz métert haladt a folyó folyásának ellentétes irányba
– tette hozzá Gulyás Krisztián.
Használhatatlan feketedoboz
A szakértők nemcsak a tragédiát okozó Viking Sigyn fekete dobozát vizsgálták, hanem az áprilisban szintén balesetet okozó Viking Idunét is. A baleset idején ugyanis a Viking Cruises hajózási vállalat másik hajója is a közelben volt. A hatóságok ezért akarták ellenőrizni ennek a feketedobozát is. A kirendelt szakértő viszont csak két héttel a baleset után, június 12-án láthatott neki az adatok elemzésének.
Az Idun feketedoboza egy elavultabb rendszerre épül, ami az adatokat pár nap után töröli. Vagyis az, hogy a baleset előtt vagy után kapott-e bármilyen üzenetet a testvérhajótól, valószínűleg soha nem derül ki
– mondta a magyar matrózt képviselő ügyvéd.
A Hableány május 29-én nem sokkal 21 óra után süllyedt el. Fedélzetén 33 dél-koreai turista és a két fős magyar személyzet utazott. A tragédiát heten élték túl, két személy holttestét továbbra is keresik. Úgy tudjuk, hogy a katasztrófa egyik magyar áldozatát július 12-én temetik el. A matróz kívánsága szerint „hajós temetésen” kísérik utolsó útjára.
Forrás: Index; Fotó: PS/Horváth Péter Gyula
Nilton Santos 4307
2019-07-03 at 00:37
Én már kérdeztem hozzád hasonlókat, de válasz sehonnan sem érkezett ..Összességében lesznek itt még nagyon nagy meglepetések..Tisztázandó , hogy hol haladt a Viking, azaz milyen útvonalon ? Én úgy láttam , hogy a két pillér közti egyenesen hegymenetben , tőle jobbra haladt a Hableány egy másik pályán , ami egyébként a part felőli pillér majdnem irányában volt. Tehát a Hableány ha egyenesen megy tovább neki megy a külső pillérnek. De hogy elkerülje, gázt adott és bekanyarodott a két pillér közti útra, elkerülvén a külső pillérrel való ütközést .. Nem sikerült , mert balról jött a Viking, amely tulajdonképpen egyenesen haladt és megtörtént az ütközés !! Kérdésem , hogy hol volt itt az előzés, amikor is a Viking középen egyenesen haladt ?? Mert előzés az amikor egymás után halad két jármű , majd a hátsó előzi az előtte haladót….stb.,stb.,stb… A Magyar nevezetű rettenetes linkóci bemegy a kamrájába az HAZUGSÁG GYÁR ATV. SZAR TV.-be , ott elsírja magát, majd másnap meg történik a kaszáláshoz való előkészületek ! Undorító egy féreg….
Theo
2019-07-02 at 23:10
Lehet, hogy meg tudott volna allni, de biztos el sem tudta kepzelni, hogy megelozik jelzes nelkul. Tehat ment,ahogy megszokta.
Meg kene nezni, hogy a kozutakon hany balesetet okoznak az atvonulo romanok, ukranok, mert ugy latszik, hogy erre kell felkeszulni ezentul a Dunan is. Cost saving kapitanyok az o kozlekedesi kulturajukkal….
Theo
2019-07-04 at 02:11
Hát, szerintem a felvételekből az átlagember nem látja, hogy pontosan mi történt. De azt annyira egybehangzóan mondják a szakértők, hogy a hátrébb levő hajónak jeleznie, kommunikációt KELL kezdenie a másikkal és ilyen nem történt. Nekem nehéz elképzelni, hogy a kishajó nem látott meg egy ekkora nagy hajót -szabad szemmel is, viszont azt könnyebb, hogy a nagy hajó nem látott meg egy olyan kicsit. Tehát, ha a kishajós látta a nagyot és mégis így ment tovább, akkor csak az lehet, hogy szte ez így volt helyes. A nagyhajós meg mehetett erőből is, végülis az utakon is van ilyen, nem lenne joga hozzá, de megteszi, mert nagyobb, ugorjon el, aki nem akar meghalni. Azért érzi mindenki így, mert a nagyhajó kapitánya és a cég is igen gyanúsan viselkedett, töröltek, elporoltak, eltüntették a nyomokat, a kapitányt, –vajon miért?
ÉLETFOGYTIGLANT
2019-07-02 at 23:09
Hogy merészeled védeni a részeges ukrán kapitányt aki már a tizedik pezsgőspoharát ürítette az utasokkal szelfizve.
ÉLETFOGYTGLANT Jurijnak a tömeggyilkosnak.
Jogállamban már rég kivégezték volna az ilyent.
Nilton Santos 4307
2019-07-03 at 00:20
Neked is jár vajon az életfogytiglan ?? Vagy neked milyen büntetés jár, mert tíz ezreket, száz ezreket tudatosan félrevezetsz, hülyíted őket, hazug dolgokat böfögsz fel, paraszt vakítod a mamelukokat, zombikat !! Ugyanis amit ordibálsz abból egy szó sem igaz , ez legalább bukott oligarcha, rabszolga tartó Gyurcsányi Fittelina és bulesz migri Gyurcsányi Böszméné hazugságainál is nagyobb !! Törekedjél a pontos mondanivalóra !!
N. Katalin
2019-07-02 at 19:42
Magyar György… Ez az a Magyar György? Mert akkor sok pénz nem marad a kártérítésből a szerencsétlenül jártaknál illetve a hozzátartozóiknál.
csakafidesz
2019-07-02 at 18:17
Ezeknek a hajóskapitányoknak nem kötelező időnkénti vizsgálat? Egy gépkocsivezető rendszeresen orvosi vizsgálatra van kötelezve!