“A keleti és nyugati kereszténység egyházszakadásának Isten tervei szerint nem lett volna szabad megtörténnie” – fogalmazott a Kossuth téren tartott ünnepi beszédében I. Bartholomaiosz konstantinápolyi ökumenikus pátriárka. Hangsúlyozta, “a sajátosságok ellenére a Kelet és a Nyugat szervesen összekapcsolódik a kereszténység egységében. Nem értelmezhetők önmagukban; nem önálló, s nem „különálló entitások”. Történetük során sokkal több ponton kötődnek egymáshoz, mint ahány ponton konfliktusban vagy vitában állnak egymással“. I. Bartholomaiosz az 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra érkezett hazánkba. A pátriárka nevéhez köthető, hogy 2000 óta államalapító királyunk, Szent István ismételten a keleti és a nyugati egyházak közös szentje.
I. Bartholomaiosz konstantinápolyi ökumenikus pátriárka szombati, Kossuth téren elhangzott beszédében elöljáróban kiemelte, nagy megtiszteltetés és áldás számára, hogy részt vehet az 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus ünnepségén,
ezen a történelmi és szent helyen, Budapest lenyűgöző városában.
Beszédében kiemelte, „az Egyház közös kehelyben és a világban tett közös keresztény tanúságtételben való eucharisztikus megvalósulása” a kereszténység közös vágya és álma, miközben a keresztények tényként élik meg a folyamatosan fennálló megosztottságot, amellyel kapcsolatban Georges Florovsky atya szavait idézve úgy fogalmazott,
annak Isten terve szerint nem lett volna szabad megtörténnie.
I. Bartholomaiosz kifejtette, Florovsky atya, a múlt század nagy ortodox teológusa szerint a keresztények „valamilyen módon ugyanahhoz a szellemi közeghez tartoznak”. Azaz nem „párhuzamos hagyományban” léteznek,
hanem egyetlen, torzult és elidegenített hagyományban.
Kiemelte,
sosem szabad megfeledkeznünk a közös múlttal rendelkező eredeti szövetségről. A sajátosságok ellenére a Kelet és a Nyugat szervesen összekapcsolódik a kereszténység egységében. Nem értelmezhetők önmagukban; nem önálló, s nem „különálló entitások”. Történetük során sokkal több ponton kötődnek egymáshoz, mint ahány ponton konfliktusban vagy vitában állnak egymással.
A véka alá rejtett fényforrás
A pátriárka az eucharisztia kapcsán elmondta, „amit a szentáldozás során megtapasztalunk evilági életünk semmilyen dimenziójától nem függetleníthető”, hozzátéve, azoknak a hívőknek, akik az eucharisztiában egyesülnek az Úrral, eucharisztikusan kell élniük a világban. Mint kiemelte,
a hívő, mint egyházi lény, nem maradhat bezárkózva a személyes üdvösség bizonyosságába és saját magába. Nem lehet befelé forduló és közömbös ember, hanem kreatívnak és nyitottnak kell lennie, fiatalos lendületűnek, aki örömmel és reménnyel teli életet él. A zárkózott és komor keresztény olyan, mint a „véka alá” rejtett fényforrás.
János pergamoni metropolitát idézve hangsúlyozta, „semmi sem egyetemesebb valójában, mint a Szent Eucharisztia. Minden abban végződik és teljesül ki, „a keresztség, a bűnbánat, a művészet és minden egyéb, ami az emberi létezéshez és élethez, valamint az egész teremtés életéhez tartozik.
Az Egyház az eucharisztikus Liturgiában egy testbe gyűjti össze a híveket, faji, nemi, életkorbeli megkülönböztetéstől mentesen, társadalmi, kulturális és anyagi helyzetre való tekintet nélkül, egy szeretetközösségbe, amely az eszkatologikus Isten-Ország leképezése
-fogalmazott.
A teremtés és embertársaink tárgyiasításáról
A pátriárka kitért arra, az eucharisztikus lelkiség hatalmas átalakító erővel bír a társadalom szempontjából.
Ez az életmód jelenti a helyes választ napjaink főbb kihívásaira is, például az ökológiai problémák és az emberi jogok megsértése vonatkozásában. Ebben az értelemben Egyházunk kezdeményezései a természeti környezet és a szolidaritás kultúrájának védelme érdekében nem tekinthetők eseti reakcióknak korunk problémáira, hanem az eucharisztikus tapasztalatokban és teológiában gyökereznek
-fogalmazott, hangsúlyozva,
a válság egyszerűen alkalmat adott arra, hogy az Egyház kifejezze eucharisztikus jellegét, és e hagyományos szellemiség jegyében cselekedjen. Az Egyház élete valójában alkalmazott ökológia és szolidaritás, az ökológiai tudatosság és a társadalmi felelősségvállalás iskolája. Következésképpen a teremtés és embertársaink mindennemű tárgyiasítása és kizsákmányolása torzítja a keresztény kozmológiát és antropológiát.
Úgy vélte,
az élet szüntelenül zajlik, generációk váltják egymást, és mi keresztények megingathatatlan bizonyossággal vagyunk afelől, hogy a jövő – mindenféle fejlődéstől és váratlan eseménytől függetlenül – a Krisztusban való üdvözülést hozza el. Az egyház pedig a világban, örök időkig a megújulás és megszentelődés helye lesz, a szeretet és a szolgálat élete, amely az isteni üdvtörténet teljességének végső kinyilatkoztatását vetíti előre a mennyei királyságban.
Vezetőkép: Horváth Péter Gyula/PestiSrácok.hu
hunbold
2021-12-25 at 11:37
Érdekes, hogy törökországban nem engedik a hatóságok hogy keresztény, vagy egyéb nem muszlim templom épüljön. Csak a régi épületeket engedik hogy funkcionáljanak. Eközben pl. Erdogan fel van háborodva, ha németországban csak egy kicsit is lelassul az iszlám terjeszkedése.
Feri
2021-09-13 at 14:02
Logikus
2021-09-12 at 13:49
Fogadjuk el, hogy a Biblia Isten írott szava!
De azt soha ne feledjük, hogy emberi kéz véste kőbe és írta le később!!!
Feri
2021-09-13 at 13:59
Jah kérem, az Úr egyes helytartóinak olyan tudást adott, hogy azt is tudják, amit ő nem. Idézzek valamelyik Szent Könyvből???
Logikus, nem ?!?!?! ?
Balambér
2021-09-12 at 20:45
Lehet,hogy ő/ők az igazi krisztuskövető/-k?…
Logikus
2021-09-12 at 13:49
A Bibliában, ami Isten írott szava az van, hogy “csak én tudom, hogy mi a tervem veletek”. És még az is le van írva, hogy “szükségesek a szakadások”.
Tehát a pátriárka vagy nem ismeri a Bibliát, vagy azt gondolja, hogy felülbírálhatja Istent :)))
Logikus
2021-09-12 at 13:30
A legnagyobb tisztelettel kérdezem: Egy ember mióta tudhatja, hogy mi az Isten terve?
benzoli
2021-09-12 at 06:10
Mesek a Lathatatlan Hatalomrol amely nem engedelyezi a Fuziot. Vannak akik meg arra buszkek, hogy 2 hetet kesik a Naptaruk. Plussz 600 eve Stagnal.
Enrique Zalivere
2021-09-11 at 21:45
Bizonyos érdekek akadályozzák az egyesülést. IGEN, ÉRDEKEK!!!!! Még az egymás keresztelését sem ismerik el. Isten terve kudarcot vallott???? NEM EGY ISTENKÁROMLÁS EZ????? Nem kellene elgondolkozni ezen? Isten gyermeke vagyok, de ezek gyalázzák az Istent.
rolandfelix
2021-09-11 at 19:26
Ezek után azt várhatnánk, hogy a két egyház egyesül. Ez biztosan lendületet adna a hitéletben.