Nem, nem hozok statáriális döntéseket, nem élek vissza a veszélyhelyzet miatti felhatalmazással, az nem az én műfajom – állítja vicceskedve Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere abban a szerdai posztban, amelyben bejelenti: önhatalmúlag forgalomlassító intézkedéseket vezet be egy fél éves tesztidőszakban a fővárosban, és majd utólag kikéri a nép véleményét. A főpolgármester azt is hangsúlyozza: valamilyen okból arra a következtetésre jutott, hogy ha lassabban mennek az autók, akkor kevesebb lesz a károsanyag-kibocsátás…
Mindenki számára ismert, hogy Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere a koronavírus-járvány okozta fertőzésveszély idején hozott döntései a közösségi közlekedés és az ingyenes parkolás kapcsán már hagytak némi kivánnivalót. A főváros első embere olyan görcsösen ragaszkodott a parkolási díjból származó bevételhez, hogy inkább kitette volna Budapest polgárait a közösségi közlekedés fokozott fertőzésveszélyének. A megoldás sem tőle érkezett. Most azonban újabb ötlettel rukkolt elő, a FORGALOMLASSÍTÁSSAL, mert úgy látta, éppen most érkezett el az ideje egy fél éves tesztidőszaknak, hogy megnézzék, mekkora káoszt okozna, ha Budapest egyes területein még több 20-30 kilométer/órás sebességkorlátozást vezetnének be.
A lassabb autó az orrodat is tisztíccsa
A hirtelen ötlet hátterét a főpolgármester szerdai Facebook-bejegyzésében magyarázta ki, amelyben nem győzi hangsúlyozni, az elképzelésről majd folyamatosan kérik ki a szakmai szervezetek és a budapestiek véleményét, persze, közben azért “kézzelfoghatóvá teszik, mire gondolnak”, és nekilátnak néhány mintaprojekt megvalósításának. Mint hangsúlyozta,
nincs arról szó, hogy a városban mindenhol, minden egyes útszakaszon csökkentenénk a megengedett sebességet.
Ugyanakkor hozzáteszi:
Budapest jelentős része már most is forgalomcsillapított zóna. A mi célunk ezen területek növelése ott, ahol az elmúlt években úgy alakultak át a közterek, utcák, autóutak, hogy jelenleg már csak balesetveszélyesen lehet nagyobb sebességgel autózni. Mi ezt a balesetveszélyt fogjuk csökkenteni, és elérjük, hogy ne a cammogástól ideges autósokat kelljen kerülgetniük a folyamatos balesetveszélyben lévő gyalogosoknak a szűk utcákon, ehelyett élhető közterek alakuljanak ki a város gyakorta túlzsúfolt belső részein.
Egyelőre persze nem világos, hogy a sebességkorlátozás milyen összefüggésben is lenne a forgalom, az autószám csökkenésével, hiszen ez nem jelentene mást, mint hogy ugyanazon az útvonalon ugyanaz a forgalom lassabban haladhatna át. Karácsony Gergely persze úgy látja, élhetővé, zölddé, tisztábbá kell tenni a várost. Ehhez bővíteni kell a közösségi közlekedés lehetőségeit éppúgy, mint a biciklis vagy a gyalogos közlekedést.
A sebességkorlátozás és a lassabb haladás miatt azonban várhatóan csak a levegőminőség romlana. Karácsony Gergely úgy látja, a sebességkorlátozás eredményeként “hosszabb távon nullára, igen, nullára lehetne csökkenteni a halálos balesetek számát a városban”.
A koronavírusnak árt a lassú forgalom
A főpolgármester a sebességkorlátozós ötletébe természetesen belekeveri a koronavírus-járványt is: szerinte “a nagyvárosoknak reagálnia muszáj a járvány miatt megváltozott szokásokra”. Mint kifejti,
ezek közül fontos reagálni arra, hogy az emberek okkal és joggal szeretnék elkerülni a túlzsúfoltságot, teret kell biztosítani a biztonságos távolság megtartására, reagálni kell a biciklis és a gyalogos közlekedés iránt megnövekedett igényekre.
Nos, bármennyire is kevéssé környezetbarát a koronavírus-járvány okozta helyzet, de – ahogy azt az operatív törzs nem egyszer hangsúlyozta is – valójában az emberek a saját autójukban vannak a legnagyobb biztonságban, ha már mindenképpen menniük kell valahová. A tömegközlekedés potenciális fertőzésforrás, így egyértelmű, hogy akinek nem muszáj, az inkább kerülje el. A gyalogos közlekedés és a biciklizés pedig egy kijárási korlátozást betartó fővárosban semmivel sem lenne előnyösebb a lassabban közlekedő autók miatt. Ugyanakkor, mint Karácsony megismétli,
ha van a járványnak egyáltalán pozitív következménye, akkor az a levegőminőség javulása a városban. Tegyünk azért, hogy ezt a lehető legnagyobb mértékben megőrizzük. Ezt is szolgálja a javaslat.
Tehát a főpolgármester szerint a mesterségesen lelassított autóforgalom teszi még tisztábbá a főváros levegőjét. Ez logikailag nem egyeztethető össze.
Majd ismételten hangsúlyozza:
én soha nem úgy álltam a közlekedéshez, hogy az autósok állnak szemben mondjuk a biciklistákkal, vagy a gyalogosokkal, esetleg a közösségi közlekedést használókkal. Emberek vannak, akik el akarnak jutni a céljukhoz, és nekünk az a dolgunk, hogy megteremtsük ennek mindenki számára elérhető, biztonságos lehetőségét.
Forgalomlassítással… Hát a fővárosiaknak biztos lesz erről véleményük, jó is, hogy előre megkérdezék őket, mielőtt nekiláttak volna a féléves tesztidőszaknak. Vagy mégsem?
Vezetőkép: Horváth Péter Gyula/PestiSrácok.hu
László Ferenc
2020-04-30 at 08:49
Karácsony ezen rendelettervezetének az ötlete – azon kívül, hogy az autós polgárok szinte egyöntetű ellenkezését is kiváltották – szerintem arra is gondolhat – persze, ha a rendőrség felett is rendelkezhet?, ezt nem tudom. Mert ha igen, akkor azzal is számol ez a kretén, (és a körülötte lévő 41 “tanácsadó”!)
hogy az új, lassító szabályokat be nem tartó autósokat megbírságoltatja – és így rengeteg + pénzhez jutna a főváros – is!
KariGeriFan
2020-04-30 at 06:35
Imádom KariGerit! városüzemeltetési mérnök Úr! ja nem.. közvéleménykutató Úr! Bajvan lesz a főváros amig ezek a dilettánsok a közelében vannak.
Giczey Tünde
2020-04-30 at 03:22
Kérdezem K. G-t: hogyan vigye (majd, ha elmúlik a vírusveszély) a fiam a 3 gyerekét 1 biciklivel oviba, suliba a helyben álló, pöfögő autók között?
BAROM!
Theo
2020-04-30 at 02:30
Az egesz budapesti rendorseget el lehet majd tartani a birsagokbol.
Pál Károly
2020-04-30 at 01:41
Meg kell találni milyen módon lehet feloszlatni ezt a szemét fővárosi közgyűlést.Teljesen le kellene bénítani az egész város közlekedését legalább egy hétre.Ez a Kari Geri és csapata teljesen tönkre teszi a várost.Mi lesz ha jönnének a turisták?Ki kíváncsi a városnézés helyett, Budapest legújabb nevezetességére a “BUDAPEST DUGÓRA”.Ez a leendő idegenforgalom kivégzése.Ez a Kari Geri egy idióta,Zúglót is tönkre tette.
Bottyán János Esztergom
2020-04-29 at 23:45
Azonnal le kell mondatni ezt a kártékony f…rget!Meg kell változtatni a választási törvényt,csak magyar állampolgár,helyi lakos,adófizető szavazhasson!Ausländer raus!
bakker
2020-04-29 at 22:07
Meg kéne kérdezni ezt f@szt, hogy még milyen trauma érte gyerekkorában és abból következtethetünk arra, hogy mivel akarja szívatni a népet.
Theo
2020-04-30 at 02:27
Sztem eleg buzys.
Gomboc7
2020-04-29 at 21:30
Népszavazást róla!
Királytigris
2020-04-29 at 22:01
Érvénytelen lenne, mivel az érvényességhez 50%-os részvétel kell. 51% meg nem menne el.