Az Ami nem öl meg végére a néző úgy érzi, hogy Fede Alvarez rendező őt rakta bele a latex búslakodóba (szadó-mazó szerkó), és nem is Lisbeth Salandert (Claire Foy), és hiába a kortárs videómunkára emlékeztető városi atmoszféra, a minimál enteriőr, azzal, hogy a világ megmentése lett a tét, a film olyanná vált, mintha James Bond film globális univerzuma tárult volna ki előttünk, csak a szereplők nem Zegna öltönyt viselnek az Audi terepjárókhoz, hanem piros gázmaszk-szerű szopóálarc-izét.

PZL – 061.hu

Ja, és ha már aberráció. A filmben minden szado-mazó cucc nettó stilisztika, semmi szerepe nincs a történetben, viszont kétségtelenül úgy mutat, mint egy amatőr házi videó egy Rammstein-számhoz. A szexus, az erotika, az érzékiség teljességgel hiányzik a filmből, miközben a trailer elhiteti a nézővel, hogy az abberáció és a szexualitás fontos motívuma lesz az alkotásnak, arról nem is beszélve, hogy az abúzust elkövető, gonosz apa indítja be a történetet. Motorozás folyó jegén, high-tech kütyük bevetése és a klasszikus akciójelenetek csatasorba állítása arról szól, hogy a film már nem a belső világok titkait fürkészi, nem a bűn metafizikája érdekli.  Vérprofi, de szakmányban készített autós üldözések, és egy viccnek is rossz alapsztori… Már a világ megmentése a tét, hiszen ha rossz kezekbe kerülnek a nukleáris rakéták indításának kódjai, akkor bizony vége a világnak, már pedig Lisbeth testvére Camilla Salander (Sylvia Hoeks) bosszút akar állni az egész világon, mert az apjuk molesztálta gyerekkorában.

Ez így elég bénán hangzik, arról nem beszélve, hogy Sylvia Hoeks olyan teátrálisan játszotta a főgonoszt, mintha csak egy szőke Demónát akarna hozni egy Disney-produkcióban. Ráadásul ez a pók-motívum sem különösebben innovatív… A gonosz pókok pók-logóval ellátott méreggel ölik meg áldozatukat… Aztán ahogy felépül a motívum a sakkfigurába bújt pókkal, a tetoválásokkal, tényleg nagyon B-filmes. A filmet kifogástalanul fényképezték, de annyira erős a design és az enteriőr, hogy olyan, mintha nem is Stockholm lenne a kulissza, hanem egy virtuális design greenbox világ, amit a színészek mögé raktak. Ami viszont természeti tájakat látunk, az olyan, mintha egy Hichcock-féle kémfilm atmoszféráját idéznék meg. A filmet kizálólag Claire Foy érzékeny játéka miatt érdemes megnézni, valójában ő viszi a vállain az egészet, maga Mikael Blomkvist (Sverrir Gudnason) annyira jelentéktelen a filmben, hogy simán ki is hagyhatták volna. 

https://www.youtube.com/watch?v=q4lSuakubF8

A kisfiú fejében elrejtett kód is olyan ócska motívum (pl. A kód neve: Merkúr), hogy nem is érdemes rá szót vesztegetni. Az Ami nem öl meg című filmnek filmnek oda lett a mágiája, oda a lett a titokzatossága, egy világmegmentős James Bond  B-film lett belőle, ahol van Blofeldünk és egy leszbikus Bond girlünk…Mert mi más ez a sztori? Salandert megbízza egy tudós, hogy szerezze vissza az Firefall kémprogramot, amellyel a világ összes (!) rakétája kilőhető…. Ehhez képest nem tud kibontakozni a családi dráma, a lánytestvérek konfliktusa sem épül meg. A film elején  Lisbeth, mint a bosszú angyal acsörlővel felhúz egy bántalmazó férfit. Nos, ezzel a csörlővel más súlyokat is fel kellett volna húzni, úgy mint családi drámák, magány, kívülállás, szexuális téboly, féltékenység…, minden, ami tényleg megöl.

Ami nem öl meg
amerikai film
Szereplők: Claire Foy, Sylvia Hoeks, Sverrir Gudnason
rendezte: Fede Alvarez
bemutató: november 8.