Bár píárinterjúk sora íródott az elmúlt években, amelyek a Magyar Nemzeti Balett állítólag csodás megújulásáról, hatalmas sikereiről szóltak, a valóság sajnos egészen más képet mutat. Kiváló magyar táncművészek sorát rúgták ki, üldözték el, jó néhánynak derékba törték a karrierjét, hogy a helyükre külföldieket vehessenek föl. A bíróság szinte kivétel nélkül minden kirúgást jogellenesnek minősített, és több tízmilliós jóvátételt ítélt meg a táncosoknak. A korábbi 90 helyett ma már csak a táncosok 40 (azaz negyven!) százaléka magyar, a próbák angol és orosz nyelven folynak. A „Magyar” „Nemzeti” Balettben. Sok százmillió forintnyi közpénzt költenek külföldi turnékra, ám azokon javarészt nem magyar táncosok lépnek föl, nem magyar darabokat adnak elő, hanem külföldi koreográfusok által színpadra állított külföldi darabokat külföldi balettosokkal. Solymosi Tamás, a nemzeti balett vezetője viszont azt vallja: a zene és a tánc nem lehet nemzeti, csak nemzetközi… Az ámokfutás mára odáig fajult, hogy a táncművészeti egyetemről kikerülők jó részének nem ajánl szerződést, így ők kénytelenek külföldre menni.
A Magyar Nemzeti Balett a Magyar Állami Operaház világhírű balettegyüttese, az ország első számú és talán legfontosabb táncegyüttese, amely az országban egyedüliként játszik klasszikus nagybaletteket. Túlzás nélkül: a Magyar Nemzeti Balett hungarikum, nemzeti kincs. Az intézmény élére 2011-ben nevezték ki Solymosi Tamást, akinek olyan legendás elődök munkáját kellett volna folytatnia, mint Harangozó Gyula, Seregi László, Szakály György, ifjabb Harangozó Gyula és Keveházi Gábor. Azonban egyre több jel mutat arra, hogy ehhez a feladathoz nem tudott felnőni. Tévútra, zsákutcába vezette a nemzeti intézményt.
Solymosi Tamás röviddel igazgatói kinevezése után „tisztogatásba” kezdett. Az elmúlt években kiváló magyar táncművészek tucatjait rúgta ki, vagy hozta őket olyan helyzetbe, hogy végül kénytelenek voltak önként távozni. A leggyakoribb kirúgási ürügy a szakmai alkalmatlanság volt, ami világszínvonalú, díjak sorával elismert művészek esetén igencsak furcsán hangzik.
A magyarok helyére pedig egyre inkább külföldieket szerződtetett. Mintha a magyar táncosok nem lennének képesek ugyanolyan teljesítményre, mint a külföldiek.
Míg 2011-ig a nemzeti balett táncosainak 90 százaléka a Magyar Táncművészeti Egyetemen (korábbi nevén: Állami Balettintézet) végzett magyar művész volt, addig mára csupán 40 (azaz negyven!) százalék a magyarok aránya. Ez világosan kiderül a portálunk birtokába került, pár hónappal ezelőtti taglistáról, amelyen a 103 aktív táncos közül mintegy hatvan külföldi volt.
Mitől magyar? Mitől nemzeti?
Eközben lelkendező, píárszagú újságcikkek készülnek arról, hogy a Magyar Nemzeti Balett Kárpát-medencei körutazásra indult, vagy éppen New Yorkban turnézik 800 millió adóforintból, ahol úgymond a „magyar kultúrát” népszerűsítik. Igen ám, csakhogy nem pusztán a magyar táncosok szorultak kisebbségbe a balettben, hanem a magyar darabok (Seregi László, Harangozó Gyula vagy például Pártay Lilla remekművei) és a magyar koreográfusok is. Ráadásul a New York-i út sem hagyományos „turné” volt, hiszen nem az amerikai fél hívta meg a társulatot, nem ők állták a 800 milliós cechet, hanem a magyar adófizetők. Ami persze nem lett volna baj, ha valóban a magyar kultúrát népszerűsítették volna.
Ám mitől „magyar kultúra” az, amiben szinte semmi sem magyar? És miért kell „Magyar” „Nemzeti” Balettnek nevezni azt az intézményt, amely sok százmillió forintnyi közpénzből egyre inkább külföldiek műveit népszerűsíti külföldi előadók segítségével? Miért nem nevezik át Misi Mókus Balettnek? Vagy Solymosi Tamás Tánccsoportnak? Hiszen annak vezetője láthatólag nem nemzeti, hanem magánintézményként, már-már a sajátjaként kezeli az együttest…
A portálunknak nyilatkozó – állásukat féltő, és ezért (egy kivételével) nevük elhallgatását kérő – balettosok elkeseredetten említették, hogy már vannak olyan darabok, ahol egy-egy szereposztásban mutatóban sincs magyar táncos, mert láthatólag a vezetés jobban szereti a külföldieket. Példaként említették a Falling Angels-t és a Sarabande-ot, amelyeknek egy-egy szereposztásából eltűntek a magyarok.
Intrika és személyes sértettség
Az eseményeket testközelből ismerő, megszenvedő informátoraink szerint az egyre durvuló belviták és a magyar táncosok háttérbe szorításának hátterében elsősorban Solymosi Tamás személyes sértettsége állhat. A sértettsége egyfelől onnan eredhet, hogy miután elvégezte a táncművészetit, szólistaként nem szerződtették a nemzeti balettbe, így külföldön, Angliában, Hollandiában táncolt hosszú ideig, ott szívta magába azt az internacionalista életérzést, amelyet 2011 óta idehaza is próbál meghonosítani. A sértettség másik oka az lehet, hogy négyszer is pályázott a táncművészeti egyetem rektori tisztségére, de mindannyiszor alulmaradt. Akár emiatt, akár másért, mindenesetre tény:
2017-ben nem újították meg az operaház és az egyetem közötti együttműködési szerződést. Pedig a két intézmény 62 évig szinte szimbiózisban létezett, és akik korábban az Állami Balettintézetben, illetve jogutódjában, a táncművészetin végeztek, azok többségét a nemzeti balett szerződtette.
A táncművészeti egyetem – a nemzeti baletthez hasonlóan – egy nemzeti kincs, hungarikum, amelyet 1950-ben (Állami Balettintézet néven) azért alapítottak, hogy az operának legyenek táncosai. Vitathatatlanul ez Közép-Európa legjobb táncosképzője, ám a személyes sértettség és bosszúvágy miatt a balett vezetése évek óta próbálja lehetetlen helyzetbe hozni az egyetemet. Az ott végzett kiemelkedő tehetségek közül egyre többeknek nem ajánlanak szerződést Solymosiék. A balett vezetője lapinterjúkban a táncművészetin folyó képzés elavultságával magyarázza az egyetemisták negligálását, ám ezt cáfolja az a tény, hogy az itt végzetteket tárt karokkal várják Európa legjobb balettegyütteseiben…
Elüldözött tehetségek
A végzős táncosok semmibe vétele azért is aggasztó, mert a felsőoktatási törvény szerint az állami képzésben részt vevőknek a diplomaszerzés után húsz éven belül Magyarországon kell elhelyezkedniük legalább annyi időre, ameddig a képzésük tartott. (A táncművészeti egyetem esetében ez hároméves képzést jelent.) Ha ez nem sikerül nekik, fizethetik vissza a felsőoktatási képzésük költségét, mintegy hatmillió forintot.
Azzal, hogy Solymosiék nem szerződtetik ezeket a frissen végzett, fiatal tehetségeket, nehéz helyzetbe hozzák őket, hiszen Magyarországon nincs más, klasszikus nagybaletteket játszó intézmény. Így külföldre kényszerülnek, ám Damoklész kardjaként lebeg a fejük felett, hogy itthon is álláshoz kell majd jutniuk valahogyan…
Fiatal tehetségeket veszít az ország, és a képzésükre fordított tetemes közpénz után is futhatunk. (Ha a képzés teljes, kilencéves idejét nézzük: ez fejenként körülbelül húszmillió forintot jelent!) Egyébként a felsőoktatási törvény azt is tartalmazza, hogy a „magyar állam köteles törekedni arra, hogy az ösztöndíjas hallgató számára a képzés befejezését követően megfelelő munkalehetőséget biztosítson”. Ám Solymosi Tamásék az egyetemmel való megbékülés helyett inkább létrehoztak egy konkurens iskolát az operaházban, ahol fejenként havi 12-39 ezer forintért képzik a leendő balettosokat.
Magyar zászló az ajtón? Levenni!
Leírni is szomorú: a Magyar Nemzeti Balettben a próbák ma már angolul és oroszul folynak, a próbarendet is angolul írják ki először. Mintha nem is Magyarországon lennénk… Kozmér Alexandra prima balerinát – több társával együtt – tavaly nyáron rúgták ki a nemzeti balettből. Ő azonban munkaügyi pert indított a döntés ellen. Kirúgásának indoka az volt, hogy „nehéz mellé partnert találni”, „nehéz őt megemelni”, „túlsúlyos”. Ám ezek csak ürügyek voltak, hiszen pár hónappal korábban, a Kárpát-haza turnén még a Víg özvegy címszerepét táncolhatta, 2017 novemberében pedig az Etűdök főszereplője volt. És a vak is látja rajta: nádszálvékony.
Kozmér Alexandra a PestiSrácok.hu-nak úgy nyilatkozott: kirúgásában szerepe lehetett annak is, hogy néhány éve kitettek egy magyar zászlót a női öltöző ajtajára augusztus 20-a, az államalapítás ünnepe előtt. (Egyébként a férfi öltözőre is kikerült egy nemzeti trikolór.) Elmondása szerint az eset után Solymosi óvatosan utalgatott rá, hogy nem túl szerencsés az a zászló az ajtón. Hogy miért, azt az igazgató nem közölte, de a táncművész szerint a szerződtetési gyakorlatával szembeni kritikának vehette. Solymosi talán azt hitte, így bírálják őt, amiért a magyarok helyett külföldiekkel tölti föl az együttest. Később a magyar zászló eltűnt mindkét öltöző ajtajáról – hogy ki vitte el, Alexandra nem tudja, de vannak elképzelései…
Egy babaprogramos táncost is ki akart rúgni
Négy évvel ezelőtt is volt egy durva kirúgási hullám a Solymosi vezette együttesnél: 2015 februárja és márciusa között tizennégy kitűnő magyar táncost távolítottak el mondvacsinált ürügyekkel, köztük két Harangozó Gyula-díjas balettost: Túri Sándort és Macher Szilárdot. Utóbbi jelenleg a Magyar Táncművészeti Egyetem igazgatója, balettmestere. (A Harangozó-díj a balettosoknál a legmagasabb szakmai kitüntetés: olyan, mint a színészeknél a Jászai Mari-díj.) A Solymosi-féle kirúgási ürügyek (legtöbbször: alkalmatlanság, „alaki, kondíciós hiányosságok”) egyfelől sértőek, megalázóak, másrészt igaztalanok is, amit a munkaügyi bíróság is szinte minden esetben megállapított, és sok millió forintnyi jóvátételt ítélt meg jogerősen a kirúgottaknak.
Így valójában a közvagyont is kár érte, hiszen a jogtalanul kirúgott művészeket végül közpénzből ki kellett fizetni, ám mivel ők nem dolgozhattak, helyettük másokat szerződtettek, akiket viszont szintén fizetni kellett. Ez a kettőt fizet, egyet kap esete…
Több balettos egybehangzó állítása szerint tavaly nyáron egy olyan táncoslányt is ki akart rúgni Solymosi Tamás, aki éppen lombikbébiprogramon vett részt, és emiatt hiányzásai voltak. Mikor fél év múlva véget ért a program, újra meg akart szabadulni tőle, de végül ezt a kirúgási szándékát is visszavonta a balett vezetője. A lány jelenleg tartalékban van.
A nemzeti balett arra hivatkozik, hogy más országokban is sok a külföldi a nemzeti balettegyüttesekben. Ez azonban két okból is sántít. Egyrészt: kevés ország büszkélkedhet a miénkhez hasonló, hetvenéves múltra visszatekintő, világszínvonalú táncosképzéssel. Másrészt: amelyik igen, az meg is becsüli az odahaza végzetteket, és előnyben részesíti őket a külföldiekkel, külföldön képzettekkel szemben. Ugyan Európa nagy balettnemzetei (oroszok, franciák) is egyre inkább „nemzetköziesítik” nemzeti balettegyütteseiket, ám alapvető különbség, hogy a külföldiek közül is elsősorban azokat veszik föl, akik a saját balettegyetemeiken végeztek.
Sokakat kirúgni sem kellett, mentek maguktól: 2010 óta nagyjából húszan. Egy mellőzött balett-táncos ugyanis körülbelül annyit keres, mint egy Tesco-pénztáros. Arról nem is szólva, milyen lelki törést okoz a fiatalságuk és erejük teljében lévő, díjakkal kitüntetett magyar balettosoknak, amikor egyik pillanatról a másikra külföldről szerződtetett táncosokkal játszatják el a szerepeiket, nekik pedig epizódszerep vagy annyi sem jut.
A félelem légköre
Jól rávilágít a Magyar Nemzeti Balettnél uralkodó légkörre az a 2014-es nyílt levél, amelyet egy Magyarországon született, félig szír származású magyar táncos írt Solymosi Tamásnak. Beszámolt róla, mennyire félnek Solymositól a táncosok. Részlet a levélből:
A magyar-szír táncos levelében azt is írta: reméli, őszintesége miatt nem éri hátrány. Pedig pont ez történt. Balettos forrásaink szerint ezek után annyira elfogyott körülötte a levegő, hogy 2015-ben kénytelen volt távozni; ma már Horvátországban táncol.
A zene és a tánc nem lehet nemzeti?
A nemzeti balett és az egyetem közötti vita nem újkeletű. Ám Solymosinak sikerült az egész perpatvart külföldre is exportálnia, amikor bő egy éve a Dancing Times brit táncszaklapnak nyilatkozva keményen bírálta a Magyar Táncművészeti Egyetemet, a nemzeti balett előző vezetését és a táncosokat is. Többek között arról beszélt: szinte a nulláról kellett fölépítenie mindent, hiányzott a klasszikus balett az egyetlen klasszikus balettegyüttesből, a táncosok egy része már teljesen alkalmatlan volt a komolyabb tánctechnikákra, őket ki kellett rostálni. Azt elismerte, hogy nagyjából 50-50 százalék lett a magyar és külföldi táncosok aránya, de szavai szerint
a zenének és táncnak nincsenek nemzeti határai, azoknak közös nemzetközi nyelvük van.
Hogy miért volt szükség egy hazai nézeteltérést, az egyetemmel való vitát világgá kürtölni, és egy kiváló magyar tanintézményt külföldön savazni, érthetetlen. Mindenesetre az interjút Szakály György, az egyetem rektora sem hagyta annyiban, és a brit lapnak írt válaszlevelében rámutatott:
Solymosi személyes sértettségéből fakadóan szándékosan le akarja rombolni az iskola tekintélyét, és különböző hazai és külföldi sajtóorgánumokban valótlanságokkal támadja őket. Ennek a sértettségnek a hátterében az áll, hogy hiába pályázott már négyszer (!) az egyetem rektori tisztségére, nem ő nyert. Ezeket a vereségeket azóta is képtelen elfelejteni, megbocsátani, erre vezethető vissza mindaz, ami azóta történik.
A rektor kiemelte: az operaház és az egyetem között 62 évig szoros együttműködés volt, ám azt 2017-ben az opera nem újította meg, és a döntését lényegében meg sem indokolta. Azóta az egyetem növendékei egyre kevesebb és kisebb szerepeket kapnak a nemzeti balettben. Szakály György leveléből kiderült: miközben Solymosi elutasította az egyetemisták fizetésének emelését, aközben a külföldről érkezetteknek négyszer-nyolcszor annyit is hajlandó volt kifizetni ugyanazokért a szerepekért. A levél arra is kitért, hogy Solymosi alkalmatlanságra hivatkozva 14 olyan jeles balettművészt is kirúgott (2017-ben vagy korábban), akik közül többen az egyetemen balettmesterként tanítottak. Ráadásul – és ez lenne a lényeg – valamennyien megnyerték a munkaügyi perüket az opera ellen, hiába állította Solymosi ennek az ellenkezőjét.
alecia
2019-02-28 at 20:48
“A sértettsége egyfelől onnan eredhet, hogy miután elvégezte a táncművészetit, szólistaként nem szerződtették a nemzeti balettbe”
Nem tudom ki írta ezt a cikket? De agysebész lehet…. Solymosi Tamás soha nem akart itt dolgozni, mert mint idősebb testvérét, Zoltánt (aki a valaha élt legnagyobb karriert befutott Magyar balettművész) a végzés után azonnal elvitték külföldre. Hogy a cikkíró is megértse: focista végez felcsuton és elviszi a Barcelóna. Nem gondolom hogy sértődött lenne :)))) Hülye.
rakos ferenc
2019-02-23 at 17:22
sokan sokfélét irtak!! lényeg a lényeg!! vannak bomlasztó elemek !! mert hagyják(juk) A megbizás- kinevezés visszavonhatatlan???életfogytigoz neki hamar fogyjon…
Bakonyi Gyuláné
2019-02-23 at 09:36
Tisztelt Pihál Tamás! Nagyon igaz a cikke. A napokban jártam a Balett Intézet előtt, s szomorúan láttam, hogy az épületből 5 csillagos szálloda lesz. Nyilván fillérekért eladták még az előző kormányok, s most óriási pénzért értékesíti az, aki akkor hozzájutott. A történtekre egy személyes élményemet osztom meg Önnel: egy ” nemzeti oldalhoz” tartozó valaki azt mondta nekem( miután ezerszer megbántott, megsértett): ” mi ” ….” összefogunk ám”! Tehát én nemkívánatos személy vagyok, mert nem oda születtem.
Theo
2019-02-27 at 23:25
Bizony! Súlyos hiba volt a Balett Intézetet kitenni a világ végére, az Operával szembeni épületből. Addig természetes volt az átjárás az intézmények között, a mostani helyzethez ez a kiköltöztetés is hozzájárult.
Zsolt
2019-02-23 at 09:18
Bocs, háttérhatalom…
Zsolt
2019-02-23 at 09:16
Úgy tűnik sajnos, a hátérhatalom katonái a kormánypártban is benne vannak.
Esvány
2019-02-22 at 20:57
“Amint válaszol…” Anyám szokta mondani: “Addig állj féllábon!”. Az ilyen magas lovon ülők nem szokták meghallani a kérdéseket. Székely mondás: “Ha valakit az Úr földhöz akar teremteni, azt előtte jól megemeli.”. Így jár majd az igazgató úr is.
Zia
2019-02-22 at 20:08
….és mindezt szó nélkül tűri az opera szakszervezete? Birka!!!
Theo
2019-02-22 at 17:31
Ez nem új ügy, a Billy Elliot kapcsán maga Ókovács említette meg, hogy azért (is) tűzték műsorra ezt a musicalt, hogy az Opera balett intézetébe (Nemzeti Balett, vagy bárhogy is hívják) fiatalokat toborozzanak. Gondolom a magyar táncosok utánpótlása aztán innen történne, nem a MTF-ből.
Már akkor szöget ütött a fejembe, hogy mi a fenének kell még egy Balett Intézet, amikor már van egy nagy hagyományú, állami fenntartású intézmény pont erre a célra. (ahol gondolom maga Solymosi is tanult)
Mivel az említett musical egy agresszív, kisgyermekekre irányuló homoszexuális propaganda is egyben (a kommunista propaganda mellett), akkor arra gondoltam, hogy a helyi balett képzés azért érdeke bizonyos köröknek, mert ott egy átlátható állami oktatás helyett, állami ellenőrzés nélkül kerülhetnek,- a gyanútlan szülők közreműködésével-, fiatalok közelébe. Ez a cikk új szempontokat is felvet, amik szintén lehetnek igazak, a visszaosztott pénz, a MTF kicsinálása személyes és/vagy politikai okokból.
Vicces, hogy Ókovács jobboldalinak adja el magát, miközben mindehhez asszisztál.
Semmi szükség arra, hogy válaszoljon, a Billy ügyben is nevetséges válaszokat adott, amit persze benyel mindenki, aki sosem jár operába. Legutóbb pl. az EchoTV riporternője hallgatta meg mindezt megint, -szó nélkül.
S1G
2019-02-24 at 13:40
A Solymosi altal alapitott ‘Magyar Nemzeti Balett Intezet’ nagyon ugy fest, hogy a Magyar Tancmuveszeti Egyetem ‘elokepzo’ intezmenyeve alakult, ami Solymosira nezve oriasi fricska… bar foglalkozni nem foglalkozik vele, pont lesz…ja.
Az ott 10 eves korukig még megmaradt gyerekek nagy resze bekoszon az MTE felvetelijere es ha felveszik, meg is kezdi ott a tanulmanyait.
Ez ramutat arra, hogy a Solymi altal alapitott – a Magyar Nemzeti Balett – ‘kikepzo’ intezmenyenek tervezett iskola hamvaiban hal el…
Az MTE-n iden vegzo balettmuveszei mind kulfoldon kaptak szerzodest, idehaza nem kellettek. De lehet, hogy jobb is igy??? Ki szeretne egy ilyen pojáca vezetese alatt dolgozni?
Tolnai Ferenc
2019-02-22 at 16:50
Solymosi1G.
Naprózsa
2019-02-22 at 16:35
Legfőképp azért kell rendet tenni minden olyan kulturális intézményben aminek Magyar Állami… a neve, és plakátjain világszerte külföldi előadók díszelegnek, mert ebből az jön le, hogy a magyar egy olyan tehetségtelen nép, akik nem tudnak kiállítani egy színmagyar 11-100 fős gárdát. Sőt! Lám szükség van multikultira…
Black Dog
2019-02-22 at 16:08
Apáti Bence lenne a jó balettigazgatónak.
Naprózsa
2019-02-22 at 15:19
Nem a balett táncosokról van szó, hanem a filmgyártásról, a külföldi könyvek kiadásáról és az elnemítélt állami pénzeket szakmányban lenyúlókról.
Magyarországon senki sem bűnhődik, ha állami céget rosszul vezet, ha milliárdos károkat okoz, s ebből a szempontból lényegtelen, hogy most a kultúráról vagy mondjuk a korábbi jegybankelnök minősíthetetlen világbajnok állami károkozásáról, vagy a devizahitelezést nem betiltó bankfelügyeletről beszélünk.
Nem kap egy enyhe-ejnyét se egy olyan bíró, akit másod és felsőfokon is sorozatban hibásnak ítélnek.
De bezzeg ha mi nem fizetünk be valamit már karóba is húznak. Üldöznek egy “tolvajkergetőt”, de Demszky és bandája meg képünkbe vigyorog az a villamostender és a 4-es metró milliárdos sikkasztásai után is.
Ennek akartunk véget vetni, hogy kirúgtunk 2010-ben őket.
S azóta is várjuk az elszámoltatást. Tudjuk, hogy a kormány nehéz helyzetben van, nagy az ellenszél, de legalább ezen a könnyen orvosolható kisebb hadszíntéren kezdhetnék már a rendbetételt.
A magyar kultúra nyáron beígért fejlesztésnek első lépése, hogy magyar legyen az a kultúra, témában is és megalkotóiban.
Ezt a minimumot várnánk már el 8 év magas felhatalmazású vezetéstől. Legalább az első lépéseket…!
Vízöntő
2019-02-22 at 18:44
A cikk a Magyar Nemzeti Balett helyzetéről és a magyar táncosok leépítéséről, száműzetéséről szól, nem a filmművészetről vagy a devizahitelesekről vagy másokról!
Persze, ha valaki azért csavarja hogy harapjon …, de kibe is? Miért is kell a figyelmet másra terelni?
polizza
2019-02-22 at 14:26
Hogy mi történik ebben az országban és annak mi az oka?
Nem írom le a véleményem.
Egy viszont biztos, a indulásukhoz képest a mostani vezető erő is változott. Elfogadható, nagyon fiatalok voltak, sok mindent nem tudtak, mert nem is tudhattak az akkori időkben.
Azóta úgy tűnik, már sokkal több mindent tudnak, változott is a véleményük.
Hogy mennyire? kinek ennyire, kinek meg annyira, kinek meg nem.
Egy viszont biztos. Az, hogy Fodorék, Ungárék távozásával nem mindenki távozott, aki úgy gondolkodik, mint ők. Csak nem mutatja ki, vagy mert így jobb érvényesülést lát magának, vagy pedig mert direkt maradt, de valójában máshová dolgozik.
Nehéz a szétválasztás, mert erősek azok, akik az ilyenek mögött állnak. És visszavágások olyan érvek alapján történnek, hogy……….
Naprózsa
2019-02-22 at 14:00
S még egy hozzáfűznivaló:
Mi mint magánvállalkozók, de akár autót vezető átlag állampolgárok a vagyonunkkal felelünk (sokszor még börtönbüntetés veszélye is fenyeget) egy-egy hibás döntésünkért, akkor hogyan történhet az, hogy a munkaügyi perben elmarasztalt döntést hozó állami céges felelőst semmilyen retorzió nem éri?
Ha jogtalanul járt el, akkor a kártérítést fizesse ki ő személyesen.
Milyen módszer az, hogy fizetjük a rossz vezetőt, az idegen liblingjét és még a kirúgottnak a kártérítést, meg a pereket?
Ennek nagyon átverés, összejátszás szaga van. Mert ki nyer mindezeken? Mindenki, kivéve minket adófizetőket, akik az egész cechet álljuk!
Elég legyen már ebből!
Én
2019-02-22 at 14:40
Tessék már elmenni kirándulni egyet a friss levegőre. Volt azért ennél sz@rabb kormányunk is. Nagyon nem tetszik, hogy a jobbosok kormánnyal szembeni ellenérzéseit szítják ilyen cikkekkel, hogy ‘ez se jó, meg az se jó, meg a zebra sem piros fehér zöld, meg még mindig nem magyar vegyszert használnak a rágcsálóirtók! Hát nem ezért szavaztam rájuk.’
A jelenlegi globalista erőtérben elnyomva is óriási eredményei vannak a magyar kormány szuverén politikájának. Nehogy már mi, belülről támadjuk őket pár balettáncos miatt! Kérem!
Naprózsa
2019-02-22 at 15:16
Nem a balett táncosokról van szó, hanem a filmgyártásról, a külföldi könyvek kiadásáról és az elnemítélt állami pénzeket szakmányban lenyúlókról.
Magyarországon senki sem bűnhődik, ha állami céget rosszul vezet, ha milliárdos károkat okoz, s ebből a szempontból lényegtelen, hogy most a kultúráról vagy mondjuk a korábbi jegybankelnök minősíthetetlen világbajnok állami károkozásáról, vagy a devizahitelezést nem betiltó bankfelügyeletről beszélünk.
Nem kap egy enyhe-ejnyét se egy olyan bíró, akit másod és felsőfokon is sorozatban hibásnak ítélnek.
De bezzeg ha mi nem fizetünk be valamit már karóba is húznak. Üldöznek egy “tolvajkergetőt”, de Demszky és bandája meg képünkbe vigyorog az a villamostender és a 4-es metró milliárdos sikkasztásai után is.
Ennek akartunk véget vetni, hogy kirúgtunk 2010-ben őket.
S azóta is várjuk az elszámoltatást. Tudjuk, hogy a kormány nehéz helyzetben van, nagy az ellenszél, de legalább ezen a könnyen orvosolható kisebb hadszíntéren kezdhetnék már a rendbetételt.
A magyar kultúra nyáron beígért fejlesztésnek első lépése, hogy magyar legyen az a kultúra, témában is és megalkotóiban.
Ezt a minimumot várnánk már el 8 év magas felhatalmazású vezetéstől. Legalább az első lépéseket…!
Naprózsa
2019-02-22 at 16:14
Úgy fest, nem ment be egy korábbi kommentem, tehát röviden: Nem a balettel van csak bajunk, hanem az összes állami intézmény vezetőinek számonkérhetetlenségéből. Tudjuk, hogy a kormány erős ellenszéllel dolgozik, hogy nehéz a minősíthetetlenül ítélkező bírói kart, a korábbi politikai-gazdasági vezetést számon kérni, de azért ekkora felhatalmazással 8 év után elvárnánk, hogy megkezdjék az első lépéseket. S épp a kultúra az, ahol a magyarságtudat erősítésével legalább meg lehetne látni, hogy elkezdődik valami. Mi akadálya kirúgni külföldieket szerződtetőt egy állami intézményből? Vagy kártérítésre kötelezni olyat aki miket gyaláz az általunk fizetett film/könyv bemutatóján külföldön?
Naprózsa
2019-02-22 at 13:46
Nem is nagyon értem ezt az egészet. Semmi mást nem kell tudomásul venni, csak annyit:
A magyar balett és magyar operaház vagy magyar sport címszó alatt és a magyar költségvetésből finanszírozott állami intézményekben csak és kizárólag magyar állampolgárokat szabad főfoglakozásban alkalmazni, s elsőbbséget kell élveznie még annak is, aki magyar állami képzésben szerezte ehhez a szakmai végzettségét.
Passz.
Kérjük a parlamenti képviselőinket, hogy nyújtsanak be ezügyben törvénytervezetet.
Ha valaki külföldieket akar alkalmazni, fizesse meg saját zsebéből, alakítson saját magántársulatot és annak hasznából alkalmazzon idegent, de ne a mi pénzünkből, mert nem adtunk rá felhatalmazást. Ugyanis ezen szervezeteknek a valódi tulajdonosai és egyben főnökei mi, a magyarok vagyunk!
Gru
2019-02-22 at 13:57
10/10 !!!!!!
Ennyi !!!
A többi politikus mellébeszélés !
Gru
2019-02-22 at 13:04
Amíg ilyen az ellenzéki képviselők összetétele, milyensége addig senkinek nem kell aggódnia szerintem !!!
Galamb
2019-02-22 at 13:34
Bár a fiatalok körében is még a Fidesz a legnépszerűbb, de a legfiatalabb korosztályok felé haladva egyre csökken a népszerűsége. Aki homokba dugja a fejét, 15-20 év múlva meglepődhet. A fiatalságot pedig az oktatással és a kultúrával lehet a nemzeti gondolkodásra ébreszteni. Most kell elkezdeni, amíg nem késő!
Gru
2019-02-22 at 14:21
Igaz és van alapja a hozza szólásnak de a jövő nemzedékét pozitív kormány döntésekkel és az ország felelősségteljes irányításának példájával kell ki nevelni és felkészíteni a jövőre !
Másként gondolkodók mindig voltak és lesznek !
Én
2019-02-22 at 12:51
Lehet bunkózni, mert az én életemben kb. akkora szerepe van a balettnek, mint a szelfibotnak.
Azt gondolom, hogy a jelenlegi kormány elég sok konfliktusba beleállt, hogy sikeressé tegye az országot és a magyar embereket, ezért én a balettáncosok problémáját elnézem a kormánynak.
Mindenesetre elszomorító, hogy az itt magukat fideszesnek aposztrofáló kommentelőkből is hiányzik a lényeglátás.
Talán fontosabb lenne összezárni, mert ha többségben maradnak a globalita háttérhatalom emberei brüsszelben, pár éven belül visszasírják, hogy pár éve még csak a balett miatt kellett aggógniuk.
Szóval elég a károgásból. Kösz.
Gru
2019-02-22 at 11:52
Fidesz közeli vagyok de ne a határon túli művészetet finanszírozzuk a magyar adófizetők pénzéből sem határon innen és főleg ne határon túl !
oshon
2019-02-22 at 13:19
Nyugodj … mert nem magyarokrol van szo , meng nem is a hataron tulliakrol sem , hanem idegenekrol (Karina Sarkissova és Jurij Kekalo pl mit mond neked ?) Aszongya ” A korábbi 90 helyett ma már csak a táncosok 40 (azaz negyven!) százaléka magyar, a próbák angol és orosz nyelven folynak. A „Magyar” „Nemzeti” Balettben.” … Na , es te igyekezz sajat szuksegeidet ellatni mert a tobbi porog magatol … Hajra magyarok !!!
Gru
2019-02-22 at 14:17
Ének -Zenei Alltalanos iskolát végeztem és Ének zenéből érettségiztem !
Nem bántani szeretném a határon túliakat de ők is most kaptak több milliárdos forrást a Művészetek fenntartására a kormányunktól !
Maradjanak otthon ahol iskolázták őket mert a Magyarországon Muveszetit végzettek így sem tudnak elhelyezkedni !
Vendég művészként szívesen látjuk őket rövid ideig de nem kellenek állandó fellépőnek .
Van elég munkanélküli ,sajnos napról napra elő művészünk aki nem v csak alig tud elhelyezkedni !
Sértődés ne essék de tudnék pár pl itthon !!!
Theo
2019-02-22 at 16:48
Nem a határon túli magyarokról van szó a cikkben.
Tehát nem vagy te Fidesz közeli, ha ezt most idehoztad.
Gru
2019-02-22 at 11:50
Ebben az esetben hagyjuk már kívül a határon kívüli éket !
Magyar művész az magyar oktatási intézményben végzett a határon túli pedig ott kapjon munkát , beosztást , kinevezést !
A felvidéki ,erdélyi ,stb művet adja elő aki onnan jött de a magyar határokon belüli műveket adjuk a MAGYARORSZÁGON VÉGZETT MŰVÉSZEKNEK !!!!
Benedek Károly
2019-02-22 at 11:33
Ókovács elvtárs!
Az volt már, hogy a kedves jó “nénikétekkel” szórakozzatok, úgy, amúgy!
y
2019-02-22 at 11:16
Es ezt a Solymosi Tamast miert nem lehet meneszteni???
Én
2019-02-22 at 11:00
Majd az őszi önkormányzati választás után rendet tesznek a kultúrában is. Kampányidőszakban nem tanácsos tisztogatni.
Netta
2019-02-22 at 11:12
Ja!
Melyik őszi?!
Matagi
2019-02-22 at 10:50
Rendszerváltást a kultúra és a tudomány területén is!
Benedek Károly
2019-02-22 at 11:00
Generációváltás folyik, nem rendszerváltás. Az MTA-ban is.
Ne legyenek illúzióid.
A filmiparban is ezt történt. Az elején óbégattak, de mindegyiknek megvan a helye.
Az USA-ból, máshonnan importált, a pénzünkkel kistafírozott ifjú titánokat azóta már a keblükre ölelték, mondván: ” a mi fiaink”.
Kell még valamit mondanom?!
Ja! És az MMA tagjai közé azért nem veszik föl az egyik legnagyobb élő drámaírónkat, mert erdelyi születésű, mert abból már betelt a kvóta…
tiborka
2019-02-22 at 10:33
Csak jelzem, hogy a Filmalap posztbolsi nyanyáját épp a napokban erősítette meg a pozíciójában Orbán. Erre varrjon gombot valaki!
“Orbán Viktor magához hívatta Havas Ágnest, a Filmalap vezérigazgatóját, személyesen biztosította őt a bizalmáról”
‘a kommunista diktatúrában különleges szovjet megbízással dolgozó Havas Ágnes a magyar történelmet bemutató limonádéfilmekkel, vagy az életet kizárólag liberális nézőpontból bemutató történetekkel szívja el a levegőt sokak elől”
Én csak egy NAGY NEMZETI MIÉRT KIÁLTÁST tudok megfogalmazni.
Benedek Károly
2019-02-22 at 10:43
Ja!
Vége a “száz év magány”-nak!
Nemzetközivé formáznak minket.
Ez volt a “nagytakarítás”?
A film, balett, MMA, színház ágakban zavartalanul működik.
saghi rozalia
2019-02-22 at 18:00
Tudjuk mit mondott Orbán? Vagy a HVGből informálódunk.
Vízöntő
2019-02-22 at 10:17
A jelek szerint a Magyar Nemzeti Balett keretében egy abszolút alkalmatlan ember van, Solymosi Tamás, az apró bibi csak az, hogy ő a HATALOM!
Rúgják ki, a külföldi táncosokat helyezzék tartalékba ha a menesztésük drága lenne, a magyar táncosokat pedig vigyék vissza!
Megengedhetetlen és elfogadhatatlan hogy a magyar kultúra felelősei hagyták/hagyják ezt megtörténni a Magyar Nemzeti Balett név alatt!
Teljesen más terület, de a párhuzam a sporttal adott, csak amíg egy sportklub tulajdonosai magánszemélyek, itt a tulajdonos a Nemzet, a fenntartó a költségvetés és bizony ideje lenne Solymosit (akinek ezt szolgálnia kellene) felelősségre vonni, miért is kezeli a mienket a magántulajdonaként mint kiskirály?
Miért is dolgozik a nemzeti balett megsemmisítésén ilyen szorgalmasan?
Gáspár Anette
2019-02-22 at 10:40
A filmművészet helyett filmiparban is ez folyik!
Benedek Károly
2019-02-22 at 10:05
“Ez itt kérem még magyar felségterület”
⁉️
Viccelsz?!
Benedek Károly
2019-02-22 at 10:01
Magyar pénzből magyar filmművészet helyett Hollywood-i, sematikus giccs. A magyar nemzeti filmalapot nem a magyar kultúrában nevelkedett, képzett, idegen kultúrájú rendezők kifizetőhelyévé züllesztő Vajna istenítése. Egyetlen magyar film sem készült.
Magyar pénzből magyar nemzeti balett helyett a magyar balettképzés szándékos szétverése, az Állami
Operaház nemzeti balettművészetének szétverése.
A PIM mint a magyar irodalmi élet egyik szervező intézményének liberálfasiszta kifizetőhellyé züllesztése. A kommunista érából örökölt kánon érvényesítése.
ÓKOVÁCS SZILVESZTER?!
KÁSLER?!
GULYÁS?!
Mi a durva nénikétek folyik itt?!
MILYEN KULTÚRÁT, HAGYOMÁNYOKAT VÉDÜNK MI A HATÁRKERÍTÉSÜNKKEL⁉️
Ökör&Jupiter
2019-02-22 at 10:42
Benedek Úr! Költői kérdésére a válasz nem adható meg, mert a korábban, alapos megfontolásból és előrelátásból meghozott SZÁJKOSÁRTÖRVÉNY hatálya alá esve börtön jár érte.
Ez a hír rosszabbik része.
A jó hír, hogy egyelőre- kérdésként feltéve- még nem büntethető és nem csöngetnek hajnalban a a Tett és Védelem rohamosztagosai, hogy bekisérjék az Andrássy úton eredeti rendeltetésének megfelelően visszaalakított Terror Háza elnevezésű műintézménybe egy kis elbeszélgetésre…Pető, Bauer, Rajk urak ugrásra készek.
Gáspár Anett
2019-02-22 at 10:51
2006 október 23-án megkaptuk az 50. évfordulónkat.
Most, 1919 és 1920 századik évfordulóján is sikerült tudatni velünk, hogy kik tartják a gyeplőt.
Szelep kiengedés, néhány pofátlanul kioktató szeánsz lsimonékkal, aztán megy minden tovább, mint a PIM-ben, Nemzeti Filmalapnál.
Gru
2019-02-22 at 09:58
Ez egy látható ,leírt probléma !
Ne csak a művészetet ,kultúrát vizsgáljuk felül az rendszert amiben mindenki a mi ,,Magyar Hazánk “ gyermeke aki olyan régi ,,magyar” lakta területen él !
Vérzik a rendszer a gyógyászatban , oktatásban, nyugdíjban !
Olyan emberek használják a MI rendszerünket akik soha nem fizettek ebbe a költségvetésbe egy forintot se !
HA VALAKI EZEK KÖZÜL DÖNTÉSI POZÍCIÓBA KERÜL A TÉNYLEGESEN MAGYAR CSAK HUSZADRANGÚ LESZ HIÁBA ÉLT ,ÉL ITT ÉS TARTJA FENN A RENDSZERT !!!
Én jobbos vagyok de ez siralmas , tény amit már nem tudunk vissza fordítani mert kellenek a szavazatok a pártoknak !
Szathmári Veronika
2019-02-22 at 09:52
Vajna haza “immigrált” és új “életet” kezdett a film- és egyéb kultúra. Gondolom mindenki megütközött amikor egy balettművész került a képernyőre – politikai vitaműsorban. Neki is kifelé állt a rúdja és gyermekeit is eltartania kellett. Láttam mint Mercutiót, vagy a Boszit táncolni a Hófehérkében – vajon most ki fogja helyette táncolni? Ha valaki nem figyeli állandóan, nem tűnik fel, hogy mennyi is a “vendég szereplő” egy-egy műsorban. De, hogy ilyen aljas játékok vannak a háttérben – nem is sejti az ünneplő közönség. A nyári programban már negyedszer nézem meg a Hófehérke és a 7 törpe c. balett-táncjátékot. Szeretném ha az én “magyarom” lenne benne. Addigra Solymosit szerződtessék, mondjuk a világhírű perui baletthez.
oshon
2019-02-22 at 09:46
Azonnal kirugni ezt a szegyentelen goreny Solymosit … de ROGTON , es helyebe egy elhivatott magyr hazafit … ezen a teren is van boven valasztek ! Magyar Nemzet erkolcsi CUNAMIJA – csak tisztesseges , igazsagos , elhivatott MAGYAR emberek alhatnak a Magyar Nemzet szolgalataban … Hajra Magyarorszag , hajra magyarok !!!
Nilton Santos 4307
2019-02-22 at 09:43
Csak azt nem értem, hogy ez a Solymosi Pixi egyedül garázdálkodik ott az Operaházban ?? Neki nincsen főnöke ? A táncosok nem fordultak a főnökhöz, az Operaház direktorához ?? Vagy Szilveszter ennek a társaságnak nem főnöke ? Mert Ókovács Sz. bevonásával nem hiszem, hogy nem lett volna megoldás !! Szóval az ügy érdekes, nem érthető számomra. De ahogy értelmezem, a dohány az természetesen jár nekik –a balettosoknak– ,az állam nyomja a száz milliókat !! Azzal viszont már ne törödjön az állam, hogy mire költik, mennyit költenek, értelmes dologra költik.-e ??! Hasonló módszerrel dolgozik Ivánka Fischer is !!!!….csak mert hagyják !!! Oda kellene figyelni..és meg kellene szólaltatni a témában Ókovács Szilvesztert is !!!
Horváth József
2019-02-22 at 09:39
KI VAN E MÖGÖTT A “LIBERÁLIS , MAGYAR ELLENES SELEJT” MÖGÖTT!!!!?????
Nagyon érdekelne!!!!!!
Benedek Károly
2019-02-22 at 10:33
A kormány‼️
Ne legyünk már óvodások, hogy nem tudják, mi folyik ott! Ez a programja! Ezt fogadták el.
Ókováccsal szimbiózisban hajtják végre!
Készül Ókovács “Kedves néném” c. nyáladzása.
Válasz: a magasművészet nemzetközi.
Ami persze hazugság, méghozzá a legaljasabb hazugság!
A szabványszöveget ismerjük már a magyar film, a színházak, a PIM, a könyvkiadás, a műfordítás kapcsán.
Majd jön L. Simon két hegyháti útjelző tábla avatás között, és kioktatja a magyarokat, hogy a tánc nem nemzeti, a tánc nyelve nem nemzeti, következésképpen nincs nemzeti tánc. Legalább is ő még bem találkozott vele. Majd Harangozóról is kiderítik, hogy nem volt magyar, s az összes magyar táncművészről is.
Csak hogy a magyar táncszínházban kinevelt, képzett művészeket nem a külföldi együttesek felemelése céljából képezzük, hanem azért, hogy a befektetésünk nálunk térüljön meg!
Lehet hívni vendég előadásokat, lehet hívni vendég szólistákat, de ami a magyar kultúrában folyik, az a módszeres, cinikus kiüresítés még az átkosban sem volt jellemző ilyen mélységben! Ezt felelősséggel állítom.
NE MERÉSZELJENEK A PIM-MEL ÉS A NFA-PAL KAPCSOLATBAN ELHANGZOTT LÓZUNGOKKAL ELŐÁLLNI!!!
CÖF! Mi nem ezért álktunk mögétek!!
Vox populi
2019-02-22 at 09:23
Gondolom az a nagytehetségű Ókovács Szilveszter az Operaház főigazgatója a főnöke ennek a majomnak.
Miért nem lép!?
Vagy szokás szerint csak szájkarate bajnok a főigazgató úr?
L
2019-02-22 at 09:04
Úgy látszik, 9 év kellett meg a 3. 2/3, hogy a kultúra területén is (minimális) változások történjenek. Ez a legerősebb fészkük a libsiknek. A PIM-nél is történt változás, de ez a meccs nagyon hosszú lesz. Egyszerűen megszokták, hogy az 50-es évek óta ők diktálnak. A kommunista-liberálisok.
Nehéz szakmai vitába beleszólni, de gyanús, hogy egyik magyar sem alkalmas szakmailag.
Benedek Károly
2019-02-22 at 10:17
A magyar kultúra teljes kiüresítése, internacionalizálása folyik.
TOTÁLISAN HÜLYÉNEK NÉZNEK MINKET‼️‼️‼️
Pécsi Mária
2019-02-22 at 09:00
Ha jól értelmezem a cikket, akkor Solymosi részéről a magyar táncosok tömeges eltávolításával tulajdonképpen a magyar nemzeti tánckultúra magyartalanítása , ezzel összefüggésben pedig a magyar kultúra kiüresítése zajlik. lehet, hogy Solymosit kellene SOS eltávolítani az intézmény éléről?
Benedek Károly
2019-02-22 at 10:14
Jön L.Simon, a tetű; Pröhle, a tetű, s megmagyarázzák, hogy ez így van rendjén!
Fekete meg az ő “szakértelmükre” hivatkozva visszhangozza, Kásler meg meghunyászkodik.
Ókovács meg í a “kedves nénjének” nyílt levelet, melyben körbenyálazza saját magát.
Gulyás meggyőzi Orbán Viktort, hogy csak szakmai féltékenységről van szó.
Schmidt Mariska ( ultraliberális, hazaáruló fiával az ölében szeánszot hív össze, ahol marakodásnak degradálja a közfelháborodást, és legyint.
Orbán Viktor-ha engedik, hogy eljusson odáig-, kijelenti, hogy mindenkinek a lelkiismeretére bízza, hogy bántják Solymosit.