Körülbelül négyszázezer tengerész vár a partszállási engedélyre világszerte a járvány miatt. Legtöbben a hajókon maradtak, mert a kikötői hatóságok félnek a koronavírus terjedéséről, de akadnak olyanok is, akik épp ellenkezőleg: akiket a hajózási társaságok nem engednek leszállni, félve attól, hogy a személyzetváltással az addig vírusmentes fedélzeteken is megjelenne a fertőzés – írja az Origo.
A koronavírus miatti áruforgalom-csökkenéssel mély, bár azóta sokat enyhült válságba került a kereskedelmi tengerhajózás is. De az iparág más jellegű problémával is szembe találta magát. A járvány miatti bizonytalanság több százezer tengerészt érint továbbra is, akik egész egyszerűen nem mehetnek haza a hajókról – olvasható az Origo cikkében –, arról nem is beszélve, hogy a rendkívüli körülmények miatt körülbelül kétszer annyiba kerül jelenleg a személyzet váltása, mint egy évvel korábban, a járvány előtti időszakban.
A tengerészek közül néhányan már 2019 óta nem láthatták családjukat. Legtöbbjük bőven több, mint tizenegy hónapja (ez lenne a maximum) vesztegel a hajókon, szabadnapjuk alig van. Hírek érkeznek arról, hogy egyes fedélzeteken időnként felkorbácsolódnak az indulatok, a munkamorál pedig erősen lecsökkent. A tengeren töltött hónapok eleve megterhelők fizikailag és pszichésen is a tengerészek számára. Erre a helyzetre nyomja rá most a bélyegét a koronavírus miatt bizonytalanság. A BBC által kézhez kapott felmérés szerint a tengerészek 59 százalékának hosszabbítania kellett a szerződésén, mert társaságuk nem tudta megszervezni a személyzet cseréjét.
A hajókon nincs megfelelő orvosi ellátás: például volt olyan tengerész, aki saját magának kellett, hogy kihúzza a fogát, mivel nem hagyhatta el a hajót. Egy orosz tengerész pedig agyvérzést kapott, de napokig így sem hagyhatta el a hajót, mert az indonéz hatóságok nem engedélyezték a sürgősségi evakuálást sem a fedélzetről a járvány miatt. A Nemzetközi Közlekedési Dolgozók Szövetségének (ITF) főtitkára szerint ilyenre még nem volt precedens. Az ugyanis egy íratlan szabály, hogy ha egy tengerész lebetegszik, orvost küldenek hozzá. De nemcsak a kikötői korlátozások nehezítik a személyzet hazajutását: a rengeteg utazási korlátozás, az országonként eltérő határzár és a kevesebb repülőjárat sem segíti elő a munkavállalók cseréjét.
Forrás: Origo; Fotó: AFP/Mladen Antonov
ViAM
2020-11-05 at 13:50
Ez már a szemétség netovábbja. Magyarország déli határainál évek óta ömlenének az iratok nélküli jöttmentek, mint ahogy Olaszország partjainál is simán földre léphetnek, de a tengerészek maradjanak a tengeren, mert a “nagy okosok” nem találnak megoldást. Eltérő szabályozás ide vagy oda, tegyék őket karanténba, aztán mehetnek haza a családjukhoz, különben baromi nagy baj lehet rövidesen, ha nem így történik.
Patriot
2020-11-05 at 09:01
A BBC miért nem azzal foglalkozik , hogy a Brit hajókon már évtizedek óta a kapitányon , meg az első tiszten kívül nincs is Brit személyzet. Az altisztek, szakácsok, gépészek, matrózok Lengyelek, Ukránok, Magyarok, hottentották , meg mindenféle náció. Britek is hajlandók lennének matrózkodni, majd egyszerűbb lenne a váltás.