A tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár laktanyájában két, egyenként mintegy kétezer négyzetméteres hangárt avatott fel csütörtök délután Németh Szilárd, a Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára. Az új hangárokban kapnak helyet a honvédség által a Krauss-Maffei Wegmann (KMW) harcjárműgyártótól lízingelt Leopard 2A4 harckocsik.
Németh Szilárd elmondta: ebből a típusból már nyolc harckocsi érkezett Tatára, és a megrendelt további négyet tavaszra várják.
A tizenkét harcjármű elsődlegesen a legénység kiképzését szolgálja, hiszen kezelésük jóval bonyolultabb az eddig használt T–72-eseknél
– fűzte hozzá. Az államtitkár elmondta: 2023-tól a legkorszerűbb, 2A7+ típusú páncélosokat használhatják majd a katonák; ebből negyvennégyet állítanak rendszerbe a fegyvernem fejlesztése jegyében. Hangsúlyozta, hogy 2016-tól engedte meg a magyar gazdaság állapota, hogy megfogalmazhassák a Zrínyi 2026 honvédelmi és haderőfejlesztési programot, amelynek részeként a tatai dandárt a legmodernebb eszközökkel szerelik fel.
A program hármas célkitűzést fogalmazott meg: a katonák magas szintű kiképzését, a legújabb technikák bevezetését, és mindehhez a megfelelő infrastruktúra kiépítését
– közölte Németh Szilárd.
Az új hangárok építésével és a Leopard harckocsik beszerzésével lehetőség nyílik a megfelelő tudás elsajátítására, így valósulhat meg a hármas cél
– tette hozzá. Németh Szilárd megköszönte a honvédeknek, hogy nemcsak a lehetséges harchelyzetekben, hanem a mai, pandémiás időkben is helytállnak. Mint mondta, a koronavírus elleni küzdelem első szakaszát a katonák példamutató közreműködésével sikerült megnyerni.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/Krizsán Csaba
Namond
2020-10-30 at 11:52
Logikus
Elég nehéz a vonatkozó újság cikkeket felkutatni, olyan 10-18 év távlatából.
DE, íme egy nyom
https://www.hte.hu/documents/10180/4591064/NMHH_urt%C3%A1vk%C3%B6zl%C3%A9s_HTE_20191003_DacziD.pdf
A magyar űrkutatás több évtizedes múltú, szovjet, amerikai, európai együttműködéssel.
1992-ben a kutatók magyar távközlési műhold – Magyarsat – fellövését tervezték, ez azonban pénzhiány miatt elmaradt.
Viszont az európai együttműködés keretében hozzáférést kaptunk adott frekvencia sávhoz, melynek használatában az akkori kormány nem látott fantáziát, így azt – ha igaz, Izraelnek – ?bérbe? adta.
ITU Alapokmány (1992)
I. cikk (2) Az Egyesület e célból különösképpen:
a) felosztja a rádiófrekvenciás spektrumot, kiosztja a rádiófrekvenciákat, valamint nyilvántartásba veszi a rádiófrekvencia kijelöléseket és az űrszolgálatok tekintetében bármilyen kapcsolódó pályapozíciót a geostacionáriusműholdak pályájának körében, vagy más pályákon lévő műholdak kapcsolódó jellemzőit, annak érdekében, hogy elkerülhető legyen a különböző országok rádióállomásai közötti káros zavar;
b) összehangolja a különböző országok rádióállomásai közötti káros zavar kiküszöbölésére irányuló erőfeszítéseket, valamint fejleszti a rádiótávközlési szolgálatok céljaira a rádiófrekvenciás spektrum felhasználását, továbbá a geostacionáriusműholdak és más műholdpályák felhasználását
magyar pályapozíciók
•HUNSTAR-1A műholdas hálózat (7,5ºW FSS)
•12,8ºW közös műholdas pozíció (BSS, 35 csatorna)
•CERES-1 (4°W BSS) –egyetlen használt pozíció
HUNSTAR
•ITU-BR által 1988-ban Genfben szervezett WARC ORB-88 döntése alapján a GEO pályákhoz való egyenlő hozzáférés keretében kiosztott pozíció
•Eredetileg 6,6ºW pozíció, 1996-ban 7,0º W-ra, majd 1999-ben 7,5ºW-ra tolták el, számítások útján feltételezett zavartatásra hivatkozva
•FSS pályapozíció és a kapcsolódó kis átmérőjű fedés lehetőségét kínáló nyaláb a magyar érdekeltségű műsorok szétosztásra, vagy V-SAT szolgáltatás nyújtására alkalmas
•Felbocsátása igen jelentős költségekkel jár (15 évvel ezelőtt még nagyságrendileg mintegy 60 millió USD, ma kb. 300 millió USD)
•A műhold gyártás és üzemeltetés magas költségei miatt kihasználatlan maradt
12,8ºW közös műholdas pozíció (BSS, 35 csatorna)
•WRC-2000 világértekezlet a műholdas műsorszórásra vonatkozó átfogó tervet (később: Terv) fogadott el, amelyben négy közép-európai ország számára bejegyzésre került a 12,8ºW pozíció. •Magyarország, Csehország, Szlovákia és Horvátország összesen 35 csatornával rendelkezik, országonként 8-8 kizárólagos felhasználású és 3 közös
•11,7-12,5 GHzfrekvencia tartományban (azaz 800 MHz sávszélességen) összesen 40 csatorna kiosztására van lehetőség
•Az országok négyoldalú megállapodás keretei közt együttműködést folytattak a közösen rendelkezésükre álló pályapozíciónak műholdas műsorszórás céljára történő hasznosítása érdekében
•A pozíció kihasználatlan maradt
Ceres-1
•Az 1994-ben közös vállalkozásként induló AMOS-CERES (Magyarsat) program keretében került megtervezésre és bejelentésre 4,0°W pályapozícióban a CERES-1 műholdas rendszer.
•2004-ben megállapodás az AMOS és CERES műholdak viszonyát szabályozásáról, amely alapján az AMOS műhold (műholdak) használják a magyar CERES-1 részére bejegyzett “tervezett” frekvenciasávokat az európai területek ellátására.
•NMHH külön megállapodás alapján ellátja a bejelentő igazgatás feladatait, ennek hatálya a minisztériummal kötött szerződéshez kötődik
•Tervezett sáv kiterjesztése folyamatban (2011-től), NMHH FAGF végzi a nemzetközi frekvenciakoordinációt
Mindenesetre a távmérési, meteorológiai, képalkotási-feldolgozási, légi és földi távérzékelés (optikai és radar), földmegfigyelés adatok nincsenek ingyen.
anonymus
2020-10-30 at 10:48
Patriot
Nem a lopással volt bajom – bár néha égett a pofám a bakák előtt drága tisztkollegáim viselkedése miatt -, hanem alapvetően egy átgondolatlanul összevissza módosított állománytábla, súlyosbítva a szakemberhiánnyal, és mindez megfejelve egy olyan elégtelen logisztikai háttérrel, ami teljes működésképtelenséggel járt. Lehet, más szelek fújdogálnak Benkő úr alatt, de befejezett és dicstelen katonai pályafutásom alatt az összes honvédelmi miniszterről leszedték a keresztvizet drága kollégáim. Az összesről. Dicsérni egyet hallottam: a boldogult emlékű Oláh Istvánt, aki egy évet sem elérő minisztersége alatt rendezett pár kicsi, de húsba vágó problémát. A többi, miután megismerték kvalitásait, selejt.
Mellékesen a sorállomány megszűntével már nincs mód behívni a megfelelő szakembereket, hanem ki kell képezni és tanítani azokat – ez még csak-csak menne -, de meg is kellene tudni tartani őket – na ez nem szokott menni. Mivel láttam, hogy osztják be a frissen végzett szakaltiszteket, teljesen ad hoc, eszetlen és direkt a legkevésbé hatékony módon a HM szemétügyesei, garantálva az állomány felének elvesztését egy éven belül, szkeptikus vagyok a Leók kiszolgálása okán. Képeznek valahol elktronikai, mechanikai műszerészeket, optikai, infra technikusokat, járműszerelőket, páncélhegesztőket a MH intézményeiben? Igen? És mikor alakulathor kerül a legény, hány évet is kell nyomorognia a nőtlenszállón? Mikor jut lakáshoz, hogy végre családot alapíthasson? Nekem még volt egy évig “pályakezdő” fizetés – a minimális tiszti fizu, persze csökkentett munkaidő és felelősség nélkül. Képzelhető a motivációs ugrás.
Ezért kell évente annyi szakaltiszt és tiszt, hogy a leszerelőket megpróbálják pótolni. Nem megy… Persze a létszámadatok titkosak. De nem baj, hiába terveznek egy eszközt adott létszámra és előírt kiszolgálásra, a bakát rákényszerítik, hogy harmad-negyed létszámmal, logisztika nélkül is használja azt. Legfeljebb lőni már nem fog vele.
Szóval, ha majd a MH struktúrája megfelel egy hadseregének, a lobbistákat meg kib@sszák onnan az anyjuk keservébe, akkor majd remélek. Mert vettek már jó technikát, amihez nem vettek támogatást – Akáciják – meg olyan rakétákat a Szuhojokhoz, amihez csak a függesztőről feledkeztek el. Nincs jó tapasztalatom az új technika kezelésével és beszerzésével kapcsolatban.
Hesslerezredes
2020-10-30 at 10:40
“Királytigris2020-10-29 at 23:27
Hesslerezredes!
A harckocsi pont a síkvidéken a leghatékonyabb!!!”
Királytigris!
Önnek teljesen igaza van – mármint támadásban a leghatékonyabb a tank. A hangsúly a támadáson van.
De támadáshoz mindig túlerő kell. Mindig!!!
50 db tank semmilyen támadáshoz nem elég és védekezésnél egy 500 db tankkal támadó haderő kb fél óra alatt kilövi ezt az 50 db tankot (még ha tegyük föl közben elveszít 150 db-ot is – megjegyzem, nem fog).
Csodák csak a “Fehér tigris” (Bjelij tyigr) c. orosz – egyébként egészen kiváló – háborús filmben vannak, ahol egy ‘szellem’Tigris-tank minden támadó T-34-est megsemmisít.
Logikus
2020-10-30 at 07:19
Namond
Kifejtené, hogy mit ért az utolsó mondatán? ugyanis még életemben nem hallottam erről…
Namond
2020-10-30 at 02:03
Colonel,
Igaza van.
A tank gyalogsági támadást támogató fegyver, az ellenséges vonalak áttörésére és a gyalogsági területvédelemi rendszer felszámolására – a támadó erő emberveszteségei csökkentésére – találták ki.
Harckocsi támadás megállítására önjáró lövegek, tarackok, hordozható és járműre telepített páncéltörő rakéta rendszerek használhatók célszerűen, persze harctéri páncélozott műszaki mentő, szállító és vontató eszközök logisztikai támogatásával.
No és persze célfelderítő, tűzvezető rendszerek, akár páncélozott formában, illetve pilóta nélküli repülő eszköz formában.
Mindenesetre elég kár, hogy nem élvezhetjük az űrügynökségi részvételünk minden előnyét, mivel a szocik bérbeadták/eladták műholdas hozzáférésünket.
Királytigris
2020-10-29 at 23:27
Hesslerezredes!
A harckocsi pont a síkvidéken a leghatékonyabb!!!
Lárifári
2020-10-29 at 22:49
Bocsánat, csak a motor német MTU, a váltó, kormánymű szintén német RENK.
Patriot
2020-10-29 at 22:19
A Merkava izreli fejlesztés az utolsó csavarig!
Lárifári
2020-10-29 at 22:03
Kommunikáció titkosító rendszer: USA
Lárifári
2020-10-29 at 21:42
@ Patriot2020-10-29 at 20:32
” Izraeli az utolsó csavarig.”
Motor, váltó: német MPU
Lánctalp: Caterpillar fejlesztés
Alkalmazott tűzgátló anyagok: USA
Géppuska, gránátvető: részben belga, részben USA
120mm-es ágyú: német Rheimetall licenc
Aknaálló haspáncél: orosz fejlesztés
Stb.,stb.
Patriot
2020-10-29 at 21:24
Így van ! Az nagyon nem mindegy ki ül a tankban. Jó tankokról van szó.
Arab hülyék, akik azt sem tudják hol vannak, meg minek, vagy a hazájukat foggal körömmel védők.
Logikus
2020-10-29 at 20:59
Patriot
Való igaz, köszönöm a kiigazítást. De az araboknak nem 1600, tankjuk volt, hanem 2504. Ez is azt mutatja, hogy nem egyetlen háborúban sem az ország földrajzi viszonyai a mérvadók, hanem a harci szellem.
Patriot
2020-10-29 at 20:55
Az nem 160 tank volt , hanem 800 körül. Az araboknak meg 1600. Kurszki csata méretű ütközet volt. Ugy szét csapták az arabokat csak úgy füstölt. Az arabok csak a nőkkel, meg fegyvertelenekkel keménykednek. Ha vissza is lőnek egy nagy nullák.
Bakonyi Gábor.
2020-10-29 at 20:45
A harckocsiknak időjárásállóaknak kell lenniük. Harci körülméyek között szabad ég alatt kell tevékenykedniük. Nem értem, akkor minek a korszerű hangár?
Logikus
2020-10-29 at 20:38
Hesslerezredes
Egyáltalán nincs igazad! Ne Dániát vedd alapul, mert ők meg sem próbáltak védekezni. Ha akartak volna, akkor megteszik, és még nyerhettek is volna, mivel egy félszigeten fekszenek, amit tenger vesz körül. Startból jobbak az esélyeik.
Te inkább Izraelt vedd alapul, mert az is sík területen fekszik. És még nagy folyamai sincsenek amik természetes akadályt jelentenének. Sőt keskeny az ország és hosszú, mint egy nadrágszíj és mégis a hat napos háborúban 160 db tankkal visszaverték az összes arab támadást. A lényeg soha nem az, hogy földrajzilag hogy áll egy ország, hanem az, hogy a lakosai elég elkötelezettek-e….
Patriot
2020-10-29 at 20:32
Amúgy baromi félelmetes ez a Leopard közelről. Egy monstrum. A T72 olyan játék tank mellette. Nem a világ legjobb tankja, de szinten van a legjobbakkal. A legjobb a Merkava4 szerintem. De az marhára nem eladó. Izraeli az utolsó csavarig.
Patriot
2020-10-29 at 20:15
A te idődben a tatai dandár tele volt tolvajokkal. Mindent elloptak amit lehetett a zárolt technikákról. A tiszthelyettes meg tiszt elvtársak. Meg a polgári alkalmazottak. Üzemanyagot, szerszámkészleteket, gumikat, szivattyúkat, mindent amit mozditani lehetett.
Most azért ég és föld. Kitűnő szakemberek, elkötelezett katonák vannak ott.
knerten
2020-10-29 at 20:02
anonymus
Azt gondolom, mióta Benkő a miniszter, más szelek fújnak.
anonymus
2020-10-29 at 19:57
Na és lesz azokra a gépekre kiválóan képzett, motivált személyzet? Vagy fél év után szerelnek le és mennek el pénzt keresni? Vagy megoldják a 11 fő helyett kettővel a kiképzés-karbantartás kombót, mit a többé-kevésbé vadiúj BTR-eknél? Lesz elég speciáis technikus a karbantartáshoz és javításhoz, vagy azok is meghallván a TATA szót, inkább leszerelnek? Egy dolog megvenni ötven harckocsit, de kíváncsi vagyok, hogy a HM-ben hányan tudják álmukból felkeltve, mi az a TFR?
A tatai dandár az én időmben – jó régen, még egy évezreddel korábban – évente egyszer felszívta magát az éves gyakorlatra, és akkor “uccu picsám, láss vásárt” játszott. Aztán majd egy évig böjtölt a következő gyakorlatra. Akkumulátor, gumiabroncs, üzemanyag, fogyóanyag, kéziszerszám, szakember, még sofőr se volt elég soha, vagy veszekedni kellett érte, vagy előre spájzolni. Számítógép? Irodatechnika? Nyomtató? Fax? Még most is röhög a vakbelem. Lőszer, kiképzési anyag? Ne is említsük.
Már akkor szorított az emberhiány, az állománytáblában pedig minden módosítás a logisztikát fojtogatta. Felszámolták a javz-t, aztán csodálkoztak, hogy az íróasztalon olyan jól kinéző módosításokat az élet páros lábbal rúgja fel. A beázó tetők javítását volt, hogy évekig halogatták.
Kíváncsi vagyok, hogy egy riadó esetén hány jármű tudná elhagyni a laktanya területét önerőből. Meg se merem tippelni a százalékot.
A technika csak annyit ér, amennyit a benne ülő ember.
knerten
2020-10-29 at 19:34
Hesslerezredes
No meg a tank a NATO szempontjából sem haszontalan, hiszen egy esetleges közös fellépés igénye esetén nem baj, ha a magyar honvédek nem biciklivel indulnak a csatába ellenséges tankok ellen, mint 1942-ben.
knerten
2020-10-29 at 19:33
Hesslerezredes
Ettől függetlenül úgy gondolom, nem haszontalan a tank. Nyilván nem egy esetleges hódító invázió ellen, de mondjuk egy esetlegesen kiélesedő helyzetben a határ mentén…
A hódítástól jelenleg egyedül a NATO-tagságunk ad bizonyos fokú védelmet.
knerten
2020-10-29 at 19:31
Hesslerezredes
Neked teljesen igazad van.
Hesslerezredes
2020-10-29 at 19:21
Milyen a Sors keze?! Pont ebben a pillanatban nézem (okt.29. 19:02) az AMC csatornán (kb. századjára) az ‘A halál 50 órája’ c. amerikai filmet, minden idők legjobb “tankos” filmjét.
Ez is megerősít abban – újra és újra -, hogy a tank abszolút támadó fegyver!!!
Logikus barátom már kapisgálja, hogy mit próbáltam megértetni – nagyobbrészt eredménytelenül – a többiekkel. Vele annyiban vitatkoznék, hogy az örmény-azeri konfliktus azért nem használható nekünk, mert abszolút hegyes terepen zajlik, ahol a harcászat teljesen más módszereket kíván, mint egy olyan síkvidéken, mint a jelenlegi Magyarország.
Nekünk Dániát kellene megnéznünk, hogy mit tudtak tenni a II.vh.-ban? Megmondom mit: a dán király puskalövés nélkül kapitulált a németek előtt – tudta, hogy egy teljesen síkvidéki ország nem tud (lehetetlen neki) ellenállnia egy túlerőben lévő ellenséggel szemben.
Megkérdezem: ti, akik minősíthetetlen kifejezésekkel illettétek fenti hozzászólásomat – nos ti: egyáltalán eszeteknél vagytok???!!!??
Még 100 tank is kevés lenne. Védelemre meg maximum beásva, de akkor minek a tank? Városi harcra sem alkalmasak, ezt 56, de a szíriai háború is bebizonyította elégszer.
Fogjátok már föl, hogy a mostani országunk ezekkel a terepviszonyokkal – MEGVÉDHETETLEN!!!!
Egy atomfegyver esetleg elrettentő erejű lehetne, de másnap az összes környező országnak is lesz, e felől ne legyen senkinek kétsége.
Tank helyett rengeteg tankelhárító rakéta kell és esetleg brazil Embraer Tucano csatarepülők szintén tankelhárító rakétákkal felszerelve – elvégre az egész ország egyetlen hatalmas repülőtér, kezdve az autópályáinkkal.
Kellene még nagyon sok sorozatvető (köznapi néven: Katyusa), hogy az esetleges tömeges támadást területtűzzel le lehessen fogni.
Gondolkodhatnánk még a vizek észszerű duzzasztásában és a csatornák feltöltésében, hogy a terep minél nehezebben legyen átjárható, elvégre ‘alvíz-ország’ vagyunk.
És a semlegesség. Semleges országot nincs indok megtámadni. Ha mégis, akkor ez a legsúlyosabb nemzetközi jogi jogsértés. Lehet, hogy megtámadnak minket, de legalább az biztos, hogy mi nem vettünk részt semmilyen támadó háborúban, így a veszteségek eleve megfeleződnek, még ha ez cinikusan is hangzik.
knerten
2020-10-29 at 18:33
Logikus
Tegyük hozzá, hogy haderőfejlesztés tekintetében (is) volt a rendszerváltás után 20 elvesztegetett évünk, köszönhetően a szociknak, akik alatt civil biztiőrök őrizték az üresen álló laktanyákat. Ezért SEM szavazunk rájuk 22-ben. Igazi nemzetvesztő banda.
Logikus
2020-10-29 at 18:30
44 db harckocsi nagyon kevés egy szuverén országnak, ahhoz, hogy baj esetén egy támadást vissza tudjon verni. Legalább 200 db kellene, meg vagy 600-700 db Lynx gyalogsági harcjármű, meg vagy 150 db önjáró tarack. Nem beszélve arról, hogy nincs rakétatüzérségünk, amit szintén ki kellene építeni. Ameddig ezek nincsenek meg addig csak a Jóisten kegyelmében bízhatunk, és imádkozhatunk hozzá folyamatosan, hogy ne engedje egyik rosszakaratú szomszédot sem a határainkat megsérteni.
Most az örmény-azeri konfliktus szépen megmutatja, hogy egy kis ország is szembeszállhat a nagyobbal és visszaszerezheti ami jogosan az övé. Örményország lakossága alig 3 millió fő, miközben Azerbajdzsáné, meg 10 millió. És mégis ők állnak nyerésre. Ha van elszántság és akarat, és ha van eszköz, akkor szembe lehet szállni a legnagyobb ellenséggel is. Emlékezhetünk a görögökre is, akik néhány százan legyőzték a több tízezres Dareiosz király seregét.
Karácsony..sk
2020-10-29 at 18:27
“Hesslerezredes” én mge tudom érteni azt, amikor a fellegekben jártál és örömödben a füleddel tapsikoltál, mind az ugri bugri kis nyuszi 2004 decemberében, amikor Bangóné Dobrev barom hetvenhét darab T-72-es típusú harckocsit adott át ajándékként az alakuló iraki demokratikus hadseregnek. Fletó akkor kilőtte magyarországot és védtelenné tette, Orbán Viktor pedig a hont védő hadsereget most megerősíti!
Mi ezzel a bajod?
A mérhetetlen gyűlölet?
Te is fiam Brútusz?
Szlovákiából…..
Namond
2020-10-29 at 18:22
Egyetértek.
Legyenek egy helyen. Sokkal könnyebb kezelni őket.
Aztán lehet venni másikat. (Jobbat?)
Királytigris
2020-10-29 at 18:06
Hesslerezredes!
Hány harckocsija van Oroszországnak, az USA-nak?
Ezek mind agyalágyultak?
Ráadásul a Leopard 2A7+ a világ legjobb harckocsija. A beözönlő agresszort csak támadással lehet visszaverni, ahhoz pedig harckocsi kell!
Ezt egy volt katonának mondjam?
Hesslerezredes
2020-10-29 at 17:50
Egyetértek.
Mielőtt kilövik őket, legyenek a legjobb állapotban ezek az ócskavasak.
Jelentkezzék bátran, aki be mer – éles harcban!!! – ülni ezekbe!
Majd az – elvesztett – csata után összesöpröm azt a fél marék hamut, ami belőlük megmarad.
És hullajtok értük néhány (krokodil)könnyet….
Hülye barom állatok: szó szerint az ablakban elégetett pénz, amit tankra költ bárki.
Vagy vegyél minimum 3000 darabot belőlük ÉS azonnal indíts támadó háborút velük (noch dazu: Erdély visszaszerzésére!), vagy kussolj és vegyél egy tank árán 50 db. tankelhárító rakétát, talán kijön ennyi belőlük, de lehet, hogy csak 5-10 db. Az is jobban megéri.