Az Európai Bizottság 875 millió euróra bírságolta a BMW-t és a Volkswagen-csoportot, amiért az új dízel személygépkocsik károsanyag-kibocsátásának tisztítása terén a verseny korlátozásával az autógyártók megsértették az uniós trösztellenes szabályokat.
Margrethe Vestager, az uniós bizottság digitális korra felkészült Európáért felelős biztosa brüsszeli sajtótájékoztatóján mindenekelőtt elismerte, hogy öt autógyártó, a Daimler, a BMW, a Volkswagen, az Audi és a Porsche rendelkezik olyan technológiával, amely az EU-normák által előírtnál nagyobb mértékben képes csökkenteni a károsanyag-kibocsátást. Ugyanakkor kiemelte, hogy a gyártók együttműködtek a nitrogénoxid-tisztítás területén végzett műszaki fejlesztésekben; ezzel elkerülték a versenyt, amely azt szolgálta volna, hogy a technológia minden lehetőségét kihasználva a jogszabályban előírtnál nagyobb mértékben csökkentsék az autók károsanyag-kibocsátását. A bírság az autógyárak 2009 és 2014 közötti jogellenes magatartását érintik, a gyártók ugyanis ebben az időszakban alkalmazták az úgynevezett AdBlue vagy karbamid adalékanyag felhasználását kipufogógázokhoz keverve, ami által a nitrogén-oxidok a katalizátorokban vízzé és nitrogénné alakulnak. Amíg a Volkswagennek közel ötszázmillió eurót, a BMW-nek pedig közel 375 millió eurót kell fizetnie, addig a Daimlernek nem kell bírságot fizetnie, amiért együttműködött az Európai Bizottsággal és felfedte a kartell létezését.
A két megbírságolt vállalat elismerte a kartellt és beleegyezett a jogellenes magatartás közös rendezésébe
– közölte az uniós biztos. Az Európai Bizottság tájékoztatása szerint a csütörtökön bejelentett, a bírsággal végződő eset nem kapcsolódik a 2015-ben kirobbant dízelbotrányhoz, amely azzal kezdődött, hogy az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) 2015 szeptemberében megvádolta a Volkswagent, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatóak a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások.
Forrás: MTI; Fotó: Rob Stothard/Getty Images
Klara
2021-07-09 at 20:05
Nagy mázli, hogy soha, eszem ágában sem volt ilyen autókat vásárolni. Alapból nem kedvelem a német autókat, jó drágák, viszont hosszú úton kényelmetlenek. Ja, és a szervízben, ha csak kinyitják a motorháztetőt, már 30 ezerbe fáj.
popacsek
2021-07-09 at 10:23
Korrupt sóhivatal. A fejlesztésekben való együttműködés teljesen racionális, ráadásul több más autógyártó is csinálja ezt. Miért épp ezeket a cégeket kellett megbüntetni?
Z
2021-07-09 at 08:34
Na, a daimler felnyomta a többit. Most tanúvédelmi programmba kerülnek?
Solaris
2021-07-09 at 06:47
Az indoklás hasonló az eu egyéb okfejtéseihez.
Zavaros, logikátlan és káros.
Jó dolgokat sem szabad közösen fejleszțeni.
Ez igaz a politikájukra is.
úgyahogyvan
2021-07-09 at 00:57
szóval európai(német) kartell nem lehet-amerikai viszont igen-a megszálló egyesült államok brüsszeli bekorrumpált kivégzőosztagával helyére teszi a német gyarmatot
Politikai koszfészek
2021-07-09 at 00:47
“a gyártók ugyanis ebben az időszakban alkalmazták az úgynevezett AdBlue vagy karbamid adalékanyag felhasználását kipufogógázokhoz keverve, ami által a nitrogén-oxidok a katalizátorokban vízzé és nitrogénné alakulnak”
Ezzel mi a f.sz baja van az eukolhoznak? Az, hogy az igen káros nitrogénoxidok nem jönnek át? Az Ad-Blue adalékkal működő diesel meghajtású autók után – kis túlzással – jobb a levegő minősége, mint annak amit beszív.
VÉGÜL EGY PONTOSABB FOGALMAZÁS AZ ADALÉKRÓL:
AZ AdBlue szelektív katalitikus redukció (SCR) során ammóniává alakulva majdnem 100%-ban vízgőzzé és ártalmatlan nitrogénné formálja a kipufogógáz ártalmas nitrogén-oxidjait.
Mr. Smith
2021-07-08 at 22:24
Szivárványos VW, IQ csökkentő automatikàval szerel BMW, kell a fa..nak.
benzoli
2021-07-08 at 21:08
En, speciel, bojkottalni fogom a termekeiket.