Lenne Mohamediána?
35
„Gondot okozna-e neked, ha Mohamediának szólítanának?” Ez a kérdés olvasható egy interneten terjedő körlevélben, amely a migráns-probléma jobb megértését szolgálná. Állítólag a dolgot egy skandináv alapítvány szponzorálja. Nem tudom, talán az egész csak médiablöff, de már a gondolat felvetése is elképesztő.
Józsi csepeli boltos kapott egy e-mailt a minap. Az volt benne, hogy ezt minden civilizált, az európai értékeket tiszteletben tartó polgárnak kötelező elolvasnia. Józsi körbenézett a boltban: hát a maga módján civilizált volt, de azért mégis csak év eleje van?! Jut idő majd a takarításra is. Ettől függetlenül – minden komótossága ellenére – abban azért nem kételkedett, hogy földrajzilag konkrétan Európához tartozik. Azaz neki is szól a levél!
Aztán a sorok elején lévő kérdésen meglepődött: Gondot okozna-e neked, ha Mohamediának szólítanának? Józsi tulajdonképp úgy volt vele, hogy gondot ugyan ez nem okozna neki, szólították már változatosan így is – úgy is, meg túlélt igen sok mindent az életben. De ennek mi köze van mindehhez?
A Mohamedia egy műszó. Az iszlám kultúra értelemszerűen nem használja, mert nincs. Ez egy észak-európai liberális „kitalálmány”. Úgy röviden azt akarja tudatosítani, hogy a világnak nincsenek korlátai, és befogadónak kell lennünk mindenre.
Elsősorban fogadjunk be a Mohamedeket. Józsi úgy volt vele, hogy Mohamedje válogatja. Van ilyen, meg olyan Mohamed. Aki tiszteli az értékeit, és vendégként, vagy vevőként viselkedik, jöjjön.
Az e-mailban azonban az volt, hogy ez neki kötelező! Már ha európainak akarja érezni magát. Ilyet már olvasott, így ez nem gondolkodtatta el pár másodpercnél tovább.
Tudta, hogy az EU direktívái alapján tolerálnia kell minden Mohamedet. Az azonban kicsit zavarónak tűnt, hogy azt is el kell viselnie az európai civilizációért, hogy a „vendég” – nos, mondjuk úgy, a fiúkhoz és a lányokhoz is vonzódik. És ebben nyitottnak kell lennie.
Józsi ebből a szempontból markánsan konzervatív volt. Azzal akart kapcsolatot teremteni, akit ő választott. Migráns, és egyéb viszonylatokban egyaránt.
Aztán Józsi nagyon, de nagyon megsajnálta a bevándorlókat. Ugyanis a levelet tovább olvasva kiderült, hogy az „európai kultúrába való beilleszkedést elősegíti”, ha valaki „minden szempontból megértő”… Kitalálják.
Na, erre van ez a műszó… Mohamedia.
Szeretném, ha ez az egész egy lázálom lenne. Ugye, az?
Fotó: youtube.com
Artur
2018-01-09 @ 06:54
„Gördülő kövön nem nő moha. A média csak ezért talál ki ilyeneket. Bízzunk benne, hogy ez nem maga a begyöpösödés, a mohamédia.” A hölgy remélem jól érzem, Gönczre, a patkányra gondolt s kopasz fejére. Hiszen Göncz volt az, aki hivatalos hatalmasságként áru kényszerkapcsolásban saját „művét” a gördülő köveket adta át, a védekezni nem tudó külországi politikusoknak. Később talán a pufajkás cölöpök kötetét is árulhatta. Mindenesetre, Faulkner akkor nehezen olvasható, ha Göncz fordítja, s még a Gyűrűk ura is, azonnal esik színvonalban, ha ő szárazsága megjelent fordítóként.
Megint és mindig, a bűntudatra appelálnak, aki nem lesz az „európai értékek” feltétlen híve, az kirekesztő is. Milyen régi dolog ez, könnyedén bizonyíthatom, elég ehhez elolvasni Babits cikkét, a háború elvesztése után, amikor nekünk az áldozatoknak prédikált, mi vagyunk a hibásak magyarok! Az igazi haza cikke pontosan megmutatja azt a jellegzetes soros gondolkodásmódot, az érvelés szó szerint ugyanez! Lendvai István példátlanul bátor válasza, a tanácsköztrágyaság hajnalán, kötelező olvasmány lenne, egy szabad Magyarországon. Annyira aktuális ma is, hogy válasznak is betehető a cikk felvetésére. Egy lépés választ el minket attól, hogy holnap valamely soroságens leírja, igaz, hogy vége van örökre Európának s a fehér embernek, de örüljenek az emlékeiknek, s annak, ami volt. Meg különben is. Megérdemelték annyi sok-sok bűn után végzettüket, azt hogy önként átadták az Életet másoknak. Tetszettek volna forradalmat csinálni! Ja nem, az egy másik lator dumája volt, tetszettek volna gyermekeket csinálni.. Meg fogjuk még érni, hogy a soros gyurcsányok éppen az Orbán kormányt fogják hibáztatni a népesedési csődért, sietve feledve, éppen ők csinálták azt mesterségesen 1957 óta. Tessék már belegondolni. Senki nem vitatja azt a ténykérdést, hogy a fehér ember, a termékeny korú fehér nők, az emberiség kettő, azaz 2 százalékát adják. Akkor pedig? Mi lenne a teendő? Veszélyeztetett terhességnek venni, ágyba rendelni, óvni, szeretni kellene, asszonyunkat, ahogy a komcsi kis gyerek énekelte Európát, a drága nőt! Mit tesz ehelyett Európa vezetés, élén a pápával? Dolgozni, dolgozni, dolgozni dumával a nőket a férfiak munkavilágába verték s verik, majd csodálkoznak, hogy fészkéből elűzve, nem akar szaporodni, de nem is tud. Amit a migránsnak nevezett hazugságvircsaftra költenek, odaadjuk az eljövendő anyáknak, abból nevetve lehetne fedezni a jövő beruházását, az Élet újratermelését, az eljövendő értékes munkaerőt. Az egyetlen igazi versenyképességet. Európa haldoklik vérzékenysége évről évre a „természetes fogyásban” megmutatható. Beteg, magatehetetlen beteg. Mit tesznek sorosék? A mérgeskigyókat dobják rájuk, s ha valaki szót emel ezért, az azonnal kirekesztő, troll, nem idevaló, rosszat akaró,stb.. Nincsen ma a magyar médiumok között egyetlen egy felület, ahol zavartalan feltehetném a cáfolhatatlan Lendvai Istvánt. Éppen száz éve kezdték ezt a dumát, a hazai sajtóban babitsék, s éppen száz éve vette fel a harcot ellenük, Nomád és majd a Pardon cikkek.
(Tisztelt szerző! Tegnapi cikkéhez a facebook részen heten szóltak hozzá, ahol én írtam velem együtt 42 volt a „hozzászólások” száma. Ez ténykérdés, csak azért hozom fel, hogy senki elől nem veszem el a felületet, sem én, sem más.. Jó lenne, ha jó példát mutatna, s hozzászólóként is belépne a rendszerbe, s még jobb lenne, szép ajándék nekünk, egy cikk Kosztolányitól, a hozzászólások között. Pardon.)
Magda@
2018-01-09 @ 10:41
Kedves Artúr,
A katolikus egyház vezette be a cölibátust, a következményeit ismerjük.
Ezért olyan álságos számomra amikor családokról beszélnek.
Tudjuk, hogy Magyarországon így teszik fel a kérdést, hogy hány családja van, ami nem a többnejűséget jelenti…
Martin Luther nem kis bátorságról tett tanúságot anno dacumál…
Üdvözlettel
Magd@
khm
2018-01-09 @ 16:06
Kedves Magda!
Lehet,hogy kívülállóként jobban látják? 🙂 (a családot)
Rakovszky István
2018-01-09 @ 17:22
Kedves Magda!
Ne felejtse el, hogy miért rendelte el a pápa a 11.sz.-ban a cölibátust: mert nem akart egy papi uralkodó osztályt, akinek a családi hatalom, vagyonszerzés a célja és elhanyagolja a lelki feladatait.
Rakovszky István
2018-01-09 @ 17:19
Mik az igazi európai értékek?
Ezeket a nemzetközi jog szakértői fogalmazták meg, nem pedig öncélú brüsszeli politikusok‼
Johann Caspar Bluntschli (Zürich, 1808. március 9. – Karlsruhe, 1881. október 21.)µ német jogi és politikai író.a genfi «Nemzetközi Jog Intézete (Institut de droit international / Institute of International Law)»-nak ez egyik alapítója )
Lehetetlenségnek tartja, hogy bármely egyes államtól az követeltessék, miszerint előre is föltétlenül meghajoljon a többi hatalmak kívánsága, – a congressus (vagy az Európai Bizottság, Biztosok, Parlament, stb.)többsége előtt
A Konferenciákon és kongresszusokon az államok megbízottjai, képviselői vagy fejei azért gyűlnek egybe, hogy ha lehetséges, megegyezzenek egyes kérdésekben, de nem, hogy elhatározásuk szabadságáról eleve lemondjanak, önállóan és szabadon tanácskoznak, mint az üzletet kötő felek.Kongressusokon nincs és nem lehet oly többség s ennek oly határozata, amely a kisebbségre nézve kötelező volna.”
Bizonyos szerződések (például határigazítás, bűntettesek kiszolgáltatása, vasúti, vámszerzödések stb.) hasonlítanak a magán emberek adás-vevési, bérleti, kölcsön- stb. szerződéseihez, ámbár vannak közöttük olyanok is, amelyeknek kiváló politikai jellegök is van, s amelyeket ezért nem is lehet a magánüzlet módozatai szerint megítélni; ilyenek például és kiválóan a szövetségek kötésére vonatkozó szerződések.
“Ily szerződésszerű megállapodásoknak azonban semmi esetre sem lehet az az értelme és czélja, hogy örök időkre változhatatlan szabályokat teremtsenek, örökös szerződésszerű törvények éppen oly természetellenesek és lehetetlenek volnának, mint örökké tartó alkotmány-törvények”
“A változhatatlanság eszméje ellenkezik a jog fogalmával, mert a jog élő emberek számára van s ennél fogva nem lehet holt, merev forma, amely a helyett, hogy a népek életének szabályozó és szabályozott föltétele volna: merevségében a népek életét bilincsben tartaná s mindén haladását megakadályozná.”
A népek joga fejlődésre képes, és a fejlődést nem nélkülözheti éppen úgy, mint a népek élete sem, amelynek szolgálatában áll az előbbi.”
A népeknek azon természetes joga, hogy élhessenek és fejlődhessenek, magasabban áll és erősebb, mint bármely írott jog, törvény és szerződés.
A természet erejével érvényesül és szükség esetén áttöri a természetellenes korlátokat.
Sem jogászoknak, sem kormányoknak nincsen hatalmukban vagy jogukban, az életszükségeknek ily fejlődő változását megakadályozni.
S reactionarius, sőt lehetetlen theoriának mondja azt hogy sem népnek, sem államnak ne legyen joga a változott viszonyokhoz képest a többi hatalmak elöleges beleegyezése nélkül változtatni régibb szerződéseken.
“Ez okoskodás (a régibb szerződések változhatatlan érvénye, a régibb jog-állapotok változhatatlan föntartása) oda vezetne, hogy minden egyes európai nagyhatalmasság ellentmondásával valamennyi többi államot megakadályozhatná bármily szükséges javítás vagy változtatás keresztülvitelében, ha e javítás egy régibb congressus bármely határozatától eltérne.
Az európai államrend nem függne többé a népek életének történelmi fejlődésétől, hanem bármely egyes állam kegyeitől.
“Ha a szerződött feleknek csak egyike is ellenezné e jogos törekvések bármelyikét,
egyetlen állam megakadályozhatná a népek fejlődését, ismerje el bár föltétlenül minden többi állam e változások elkerülhetetlenségét, s követeljék bár e változást, mint fejlődésöknek elutasíthatatlan kellékét magok azon népek, amelyeknek rendezése forog kérdésben.”
“Ám tűrjék el az ily alaki jogi bizonykodást magánfeleknek magánpörlekedésében; de kétségtelen, hogy az föltétlenül megvetendő, ha a népek élete forog kérdésben.”
Vagyis: az EB és az EP viselkedése ütközik az európai értékekbe.
Sajnos nincs meg az eredeti német szövege, mert nagyapámnak az egyik 1879-ben megjelent tanulmányából idézem ezt.
Megjelent a Budapesti Szemle 1879. 7. évf. (19. köt.,) 38. száma 407-418 oldalain
Ami a gyermekek számának a csökkenésével lehet kapcsolatban:
Ma olvastam, hogy a széles körökben használt Iboprofén rontja a férfiak termékenységét. Lehet hogy a nőkét is⁉ És lehet, hogy még sok más elterjedt gyakran használt gyógyszer?
Lehet, hogy az arabok, afrikaiak, Ázsiaiak nem jutnak hozzá ezekhez, ezért is ilyen termékenyek⁉
Nekem már van 3 fiam, de mivel a feleségem német és Bajorországban születtek nőttek fel nem érzik annyira magyarnak magukat, mint szeretném.
Bizony, ha haza tudnék települni, akkor – mivel a feleségem nem hajlandó velemjönni így elválnánk, 77 éves koromra is szívesen újra megnősülnék, hogy hozzájáruljak Népünk fennmaradásához.
szkeptikus
2018-01-09 @ 10:34
“Aki nagy nyilvánosság előtt valamely nemzeti, etnikai, faji, vallási csoport, illetve annak tagja ellen erőszakra vagy gyűlöletre uszít, bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.” (Btk 332. §)
Hirundo
2018-01-09 @ 22:48
De hogy jön ez ide? Nem találom a cikkben az uszítást…
Magda@
2018-01-09 @ 10:36
Nekem ez jutott spontán eszembe..
„Moha bácsi szól a gyerekekhez, Moha bácsi, a törpe” bevezetővel Leszkai András történeteit, amelyekben nem volt semmi meseszerű, se rendkívüli. A Börzsöny lábánál, Magyarkút mellett, „Törpeházán” élő falu gyerekeinek mindennapjairól, csetlés-botlásairól, örömeiről, csalódásairól, apró élményeiről szóltak, szép, tiszta magyar nyelven: a négyéves gyerektől a 90 éves dédszülőig mindenkihez. Bárcsak szólnának ma is, néhány elképesztően bugyuta, igénytelenül fordított siralmasan gyatra, torz képekkel ellátott mesék helyett… legalább mellett! ”
Már Kőműves Sándor hangja elég volt ahhoz, hogy a figyelmet felkeltse és Moha bácsi Média nélkül is mindig meghallgatásra talált.
Artur
2018-01-09 @ 10:56
Csak van egy közös tudattalan, Jung okos ember volt, nekem is azonnal eszembe jutott Moha bácsi a törpe. s a történelmi egyházak, élükön ezzel a soros pápával, hitvány pásztorai voltak Európa népeinek. Most farkasokkal kezelnék a “birkákat”, ahogy minket neveznek, fehér keresztény európai magyarokat.
Artur
2018-01-09 @ 11:25
Talán már hallották, de a Föld nevű bolygón, éjjel-nappal zeng, bong Bach zenéje, szünetlen. Kopogjuk le. De Isten és a Sátán sakkjátszmájában az ördög sem tétlen. Ő is éjjel-nappal szünetlen támad, s készíti elő a Poklot. Persze a keresztények számára.
Amikor halljuk, hogy mindenkinek a lelkében egy dal van, ne felejtsük el az igazat Babitsról. Illetve ismerje meg mindenki! Mert ez Babits:
„Megmondom a titkát, édesem a dalnak: Önmagát hallgatja, aki dalra hallgat. Mindenik embernek a lelkében dal van, és a saját lelkét hallja minden dalban. És akinek szép a lelkében az ének, az hallja a mások énekét is szépnek.”
De sajnos nem ez a valódi Babits. Nem véletlen hadakozik majd vele a becsületes József Attila, de még Faludi is azt írja majd, nem lehetett olyan kemény a mozdony vaskereke, mint Babits szíve.
Senkinek ne legyen kétsége, elsőnek Babits írna verset s cikket a muszlimokért, s a nemzet fogalmát megkérdőjelezné, íme a bizonyíték:
Rakovszky István
2018-01-09 @ 18:02
Kedves Artur!
Nem a népek hazája nagyvilággal van a baj, hanem azokkal, akik el akarják törölni a népeket‼
Az olyanokkal mint Soros/Schwartz, aki annk ellenére, hogy Európában eltörölték a halál-büntetést, mégis a legvédtelenebbekre az ártatlan meg nem született gyerekekre akarja annak alkalmazását, az abortuszt kikényszeríteni. Ugyanilyen logikával azt is lehetne követelni, hogy Sorost azonnal le kellene lőni és a tettesnek magas kitüntetést adni‼
A Daily Caller beszámolója szerint „a baloldali milliárdos filantróp, Soros György illegálisan finanszírozza az Írország alkotmányának nyolcadik kiegészítése hatályon kívül helyezésére irányuló kampányt, amely védi „a még nem megszületettek élethez való jogát” egy független kormányzat-figyelő szerint.
Az ilyen adományok törvényességét felügyelő ír hivatal (SIPO) arra kötelezte az Amnesty International nevű baloldali szervezetet, hogy a Soros Nyílt Társadalom Alapítványától kapott több mint 162 ezer dollár adományt szolgáltassák vissza. Az adomány ugyanis megsérti az 1997-es választási törvényt, amely megtiltja a külföldi szervezeteknek, hogy 100 dollárnál több adományt adjanak „politikai célokra” – a SIPO tájékoztatása szerint.
Az Amnesty megtagadta az adomány visszaadását, az OSF támogató döntésével – ezt a hírt a brit The Times közölte szerdán. Az Amnesty azt állította, hogy a törvény tisztességtelen.
Ami pedig a Szózatot illeti, nemem az fáj, hogy nem otthon élek.
15 éves koromban, 56-ban édesanyám már nem bírta az ÁVHs tiszttel való társbérletet, hogy velem együtt kijött.
Mikor 3 és negyed évvel ezelőtt nagybátyám margitszigeti emlékművének avatásán a Szózat is felcsendült, nagyon szívbevágott, ellentétben a Himnusszal, mert ez akkor egy számomra örömteli alkalommal hangzott el, ellentétben a külföldi országok himnuszaival amik az emigráltió kését szúrták belém.
Kicsit minen magyarra is lehet apám alábbi versét érteni:
Pusztulás átka.
Olyan vagyok én, mint egy kevélyen járó, büszke paripa,
Olyan kihaló, elvesző fajta,
Aki a fejét dölyfösen fennhordja,
Pedig a pusztulás átka van rajta.
Olyan kevés van már ilyen büszke paripa
S az ilyen emberek is oly ritkák, gyérek,
Akiknek lelke még szabadon vágtat,
Akik nem bohócok s nem lelketlen gépek.
Az őseik egykor csengő fegyverben jártak,
Vagy szabad földnek barázdáját rótták,
Nekik ma is egy kicsit csak játék az élet,
Erejüket könnyelműn szerteszórják.
Harcok tüzét, mennyek zengését nem félik,
De egy ostorcsapásra derékbaroskadnak,
Fortélyos félhomályt értetlen kerülnek,
Örök barátai a szélnek és a napnak.
Görnyedten, törten is néma a panaszuk,
Még a teher alatt is kevélyen lépnek,
Inkább elpusztulnak, de sohasem lesznek
Számító, fölényes, lélektelen gépek.
Kivesző fajta vagyunk, mint a paripák,
Minket csak nevetnek, régen nem csodálnak.
De olyan kényesen járva, mint a harci mének.
kevélyen, büszkén megyünk a halálnak.
nagyrákói és kelemenfalvi Rakovszky István (1885-1953)
(Dátum nélkül)
Artur
2018-01-09 @ 11:29
Jól figyeljék a dátumokat, mert ékesszólóbbak ezer Babitsnál.
131. Babits Mihály
AZ IGAZI HAZA (Cikk a Szózatról)
Vörösmarty 1849 után sohasem engedte, hogy a gyermekei az egész Szózat-ot szavalják előtte. Ki kellett hagyniok a „nagyszerű halálról” szóló versszakokat.
– Ez még nem a halál! – kiáltott, ha a szabadságharc leveretésére célzott valaki. – Én nem jósoltam! Én nem így értettem! – tört ki izgatott és ekkor már beteg lelkéből, és idegesen félbeszakította a gyermeki hangokat, hogy ne hallja tovább a rettenetes költeményt.
Ez a „rettenetes költemény” volt a magyarnak nemzeti éneke nyolcvan esztendőn át.
Micsoda baljós ének! És micsoda szomorú nemzet az, melynek lelke fölé az éneknek sötét szárnyai vetik árnyékukat? Melynek gyermekei az iskolában ezeket a strófákat tanulják?
A nagyszerű halál,
Hol a temetkezés fölött Egy ország vérben áll.
S a sírt, hol nemzet sülyed el,
Népek veszik körül…
Valami rettenetes előérzet volt ez? Előre sötétedett már a lelkek előtt az, aminek jönni kellett, az, ami ma van itt? A világkatasztrófa, amelynek közepében mi vérzünk, ezer sebből, szegény, tévútra vili ország – és kiáltozunk, kétségbeesve, életet vagy halált:
S népek hazája, nagy világ!
Ó, milyen máshogyan olvasom ma a Szózat-ot, mint még öt év előtt! Mennyivel jobban megértem a költőt! Mintha az Idők utolértek volna ezt az előreszálló izgatott és sötét fantáziát! És ha ma kellene róla „magyar dolgozatot” írni: milyen mást írnék erről a versről ma, mint diákkoromban!
„S népek hazája, nagy világ!”… A „népek hazája” nem ügyel kiáltásainkra; a „nagy világ” el van foglalva a maga bajával, a maga forrongásaival: s ezer meg ezer lélek kérdi még remegve, hogy csakugyan hazájuk lesz-e a népeknek, vagy mindörökre csak küzdő-terük? Mivelünk, kis néppel, senki sem törődik; sőt rosszakarattal néznek miránk. S ha elpusztulunk most: az „ember milliói” nem fogják „gyászkönnyel szemükben” körülállni a sírt, ahol a mi nemzetünk süllyed el. Inkább kárörvendően fognak osztozni az örökségünkön.
Rettenve kérdezzük: – Miért? Vétettünk mi az Emberiség ellen, hogy így bánik velünk? És ez a vége annyi rettenetes áldozatnak, ez a gyümölcse annyi lángoló honszeretetnek, annyi hősiségnek, ötödfél esztendő halálmegvető küzdelmeinek? Hát ez fakad a hősök véréből?
– Nem, az nem lehet – szeretnők a költővel mondani. – Nem szabad a vak sors zsákmányává lennünk! Isteni és emberi igazság ellen van!
Az nem lehet, hogy annyi szív Hiába onta vért…
De az ész szava hidegen mondja rá, hogy lehet. És hogy nem egy nemzet szempontjából kell ezt nézni, mert hiszen minden nemzet áldozott, és bizonyára kell bukó félnek lenni, ha egyszer háború volt. És hogy semmi ez, és nem is olyan rossz, mert mit jelent egy nemzet? Semmit! Mikor a világ sorsáról van szó. És nem volt hiába, ha egyszer a világ békéje sarjad ki belőle, ha okulnak az emberek a szenvedéseken és belátják, hogy testvérekké kell lenniök, ha ledöntik a falakat nemzet és nemzet közt, ha megvalósul végre a „népek hazája”: akkor nem hiába ontották a szívek vérüket, még ha a nemzetük belepusztul is, még ha minden nemzet belepusztul is. Mert az Emberiség előbbre való, mint a nemzet! És talán jó is, hogy pusztuljanak a nemzetek, amelyeknek nevében halomra ölték a szent Emberiséget, kínozták és keresztre feszítették az Isten képmását.
Legyünk férfiak, lássunk és mondjunk ki mindent szabadon! Nem a hazafiságra tanít bennünket az Idő! Emberiségre tanít! A Haza nevével rútul visszaéltek. Jelszónak használták a gyilkolásra, babonának, mely a bűnöket takarta, szájtömő kócnak, a szabad szó ellen És talán azért bűnhődik a Haza. Legyünk férfiak, mondom, és mondjuk ki nyíltan: igenis, vétett a nemzet az Emberiség ellen! Vétett, mert gyenge volt: mert eszközül adta magát azoknak, akik üzletből és gonosz megszokásból az Emberek szabadsága és a népei jogai ellen szövetkeztek. Vétett, mert elhagyta ősei hagyományát, akik háromszáz esztendőn keresztül mindig csak a Szabadságért vívtak.
Szabadság! itten hordozák Véres zászlóidat…
És a világháború esztendeiben a Rabság zászlóit hordozták itt. Ó büszkén kiálthatott még a Vörösmarty Magyarországa az égés/ világhoz:
Egy ezredévi szenvedés Kér éltet vagy halált!
mert az a Magyarország a szabadságért küzdött és szenvedett! De a mi Magyarországunk szolga volt és zsarnok- mert a szolgák egyúttal mindig zsarnokok is. És ezért kell bűnhődnöd, ó hazám! Azzal a mértékkel mérnek most neked, amivel a Te uraid mértek nevedben másoknak. És beteltek rajtad Vörösmarty szörnyű jóslatai. „Legbátrabb fiaid elestek a csatán.”
A megmaradtakat Vad ínség kergeti…
Széles határod is Görcsöt kapott: Mindinkább befelé Vonogatod…
De hát ebbe nyugodjunk bele, magyarok? Belenyugodjunk abba, hogy vétkeztünk, és most megbűnhődünk? És hogy ha eljön
A jobb kor, mely után Buzgó imádság epedez Százezrek ajakán:
az nem nekünk jön el? Reánk nincsen szüksége az új világnak? Hagynak bennünket eltűnni a földről? De hát mi vétkeztünk-e igazán: mi, a nép? Lehet-e egy népet felelőssé tenni? És lehet-e egy népet eltüntetni? Elvehetnek tőlünk földet, amennyit akarnak. De nem a föld a haza; és nem szabad abba a tévedésbe esnünk, amibe a régimódi háborús „hazafiak” estek: akik ezrével áldozták föl a szent magyar életeket a területekért, az élettelen földért. Nem a föld maga szent, nem a föld a haza: a föld csupán lakhely, üzlet és gazdaság. Ami a földben szent: az az emberek emlékei.
Ez a föld, melyen annyiszor Apáid vére folyt;
Ez, melyhez minden szent nevet Egy ezredév csatolt.
Ez a vér – apáink vére, mely a Szabadságért folyt – ezek a szent nevek: – az ezredéves szenvedés – ezek az emlékek. Ezeket pedig senki tőlünk el nem veheti: mert ezek bennünk vannak! És ez a mi hazánk, ezek a közös emlékek, ez a szellemi levegő, amelyben élünk: és nem a holt földek! Ez az, ami lelkünk földje és otthona – nyelvünk, gondolataink és emlékeink – amelyen kívül „nincsen számunkra hely”, a haza, melyben „élnünk és halnunk kell”. Ez az igazi, a szent haza, amely nem kíván véráldozatot, mint a régi és gonosz istenek, amelyért nem kell ölni és halni, amely biztosan és mindörökre a mienk. Ez az a haza, melyet sohasem lehet az Emberiség ellen fordítani: mert kincse inkább ez az emberiségnek, és sokasodása, és gazdagodása. Azt mondják: ki-ki annyi ember, ahány nyelven beszél; és hozzátehetjük: az emberiség annyiszor többet ér, ahány nemzete van – hogyha csak a nemzetet így értjük, nem politikának, hanem
műveltségnek. Mert nem öli akkor, hanem gazdagítja egymást: egyik nyelv a másikat, egyik gondolkozásmód a másikat, egyik műveltség a másikat. És olyanok lesznek, mint külön színek a szivárványban, mint külön-külön vesszők az együtt-erös vesszőcsomóban.
Ez az a haza, amelyre igenis szüksége van az emberiségnek, amelyet meg kell őrizni az emberiség számára. A haza, amelyet mi magunkban hordunk, és amely nem veszhet el, mert egy az emberek-kel, a néppel, amely ki nem irtható, hanem él,
Megfogyva bár, de törve nem!
Nem meghalni kell ezért a hazáért, hanem élni: mert ez a haza nem a halálunkból, hanem az életünkből él. És ha igazságtalanok mivelünk más népek: ezt a hazát tőlünk el nem vitathatják: nincs okunk gyűlölködni érte és bosszút koholni: mint a másik hazáért, a földért.
A gyűlöletnél jobb a tett:
Kezdjünk egy újabb életet!
– mondja Vörösmarty egy másik versében. De a Szózat-tal is csak ezt mondja. Ennyit jelent a
Hazádnak rendületlenül…
Babits Mihály
Új Világ, 1919. február 15.
Rakovszky István
2018-01-09 @ 18:05
Hazaszeretet / Nemzetköziség
(nagyrákói és kelemenfalvi Rakovszky Iván (1885-1960))
1.
Nem hiszek én soha abban,
Ha akármily nagy szavakban,
S akármilyen egyre-gyakran
Valaki azt hirdeti:
Az egész emberiséget
Szereti; épen ezért meg
A haza mindegy neki.
(más változatok az utólsó két sorra:
Szereti, mint egy egészet
És a hon mindegy neki!
Szereti, s ahon evégett
Egészen mindegy neki!)
2.
Mert, ha kivel együtt élünk,
Kivel egy nyelvet beszélünk,
És egy Úristentől félünk,
Szivünk át nem öleli:
Úgy a szeretettel baj van,
Gyökere nincs dús talajban,
Gyümölcsét nem érleli.
(Magját nem érlelheti.)
3
Aki tud szívből szeretni,
Együtt sirni és nevetni,
Áldozattal számot, vetni,
Nem távolban keresgél:
Kell,hogy elsőbb azt szeresse,
Aki ott van őmellette,
S azt a földet, melyen él…
4.
Gyűlölködő, irigy jellem,
Melyben nincs testvéri szellem,
Akinek a szomszéd…ellen,
Hazátlanul meglehet:
De szent érzést, amely átfog
Egy egész embervilágot,
Ilyen sziv nem rejteget!
5.
Nehéz utat kell befutni!-
Világtestvérséghez jutni,
Mindenkit szeretni tudni,
Csak ilyen áron lehet:
Ne is, áhítson rája,
Akinek az iskolája
Nem volt a Honszeretet!
6.
Ezért sosem hittem néked,
Aki folyton azt beszéled,
Szeretsz minden távol népet
S a hazát nem szereted:
Mert aki még ezt sem tudja,
Annak, ugyan miből futja,
Hogy szeressen egyebet?
Zsanett
2018-01-10 @ 08:20
Mind a két vitéz Rakovszki 1885-ben született?
Csak az egyik István másik Iván a harmadik csodaszép…
Artur
2018-01-09 @ 11:34
S erre volt válasza Lendvai Istvánnak, dátum!!! Példátlanul bátran, egy mongúz technikai vívótudásával, egyedül az akkori világ ellen, a nemzetközi marxizmus ellen. Oly válasz ez, melyet kívülről kellene minden középiskolában megtanulni, minden diáknak, mely magyarnak tudja magát.
133. HAZA ÉS EMBERISÉG Nyílt levél Babits Mihályhoz
Uram, nem kell Ön előtt igazolnom személyes elfogulatlanságomat: ennek a lapnak a hasábjain elégszer hódoltam nagy költői tehetsége előtt. – Rákosi Jenő hadjárata alkalmával külön levélben is kifejeztem Önnek felháborodásomat az agg méltóságos csúnya, kenyérre menő hajszája miatt. Ha most megdöbbenve és kétségbeesve kiáltok Önre, mint egy holdkóros filozopterre, aki nem csak maga tébolyog az értelmi halál peremén, hanem aki egy egész magyar diákgenerációt akar oda fölhúzni a hajánál fogva, s akire rákiáltanom azért is kötelesség, mert egészséges földrezuhanása csak gyógyulást, váltságot jelenthet önmagának is, annak a szerencsétlen diáknemzedéknek is, akkor nem személyes elfogultságot akarok jóllakatni, nem egy szellemi tornában akarok könnyű – sajna, nagyon is könnyű és nagyon keserű – diadalmat szerezni a „költőfejedelem” fölött. A szakadékot akarom megmutatni, amelynek szélén Ön bizonyára jóhiszeműen és érdektelenül tébolyog, fölocsúdásul önmagának és okulásul mindeneknek, s ha ez nem sikerülne is, legalább a tragikus vonagló magyar lélek nevében vétót kiáltani arra, amit Ön művel.
Ön az Új Világ-ban – a Purjesz Lajos és Benedek Marcell radikális ifjúsági folyóiratának első számában – kifejti, hogy milyen dolgozatot írna Vörösmarty Szózat-áról, ha ma lenne diák. Hogy Ön dolgozatával, nevének díszével tisztelte meg az Új Világ-ot, amely tizenöt esztendős korukban szakállas, pápaszemes, csavaros eszű, minden common senstől elrugaszkodott szociológusoknak nézi a magyar diákokat, az az Ön dolga, hogy Ön Purjesz Lajos nevelő és újságírói képességeiben látja a Nagy Paidagogost, akire a nemzet virágának szüksége van, és Benedek Marcellt, a Mi Hőseink című jövedelmező háborús vállalat társszerkesztőjét tiszteli meg a Fortissimo bátor pacifistájának szomszédságával, abba bele nem szólhatok. De Ön azt ígéri cikke címében, hogy meg fogja mondani, melyik,,az igazi haza”. Ön annak a halhatatlanunknak imádságos versét kommentálja, aki ezért az országért megőrült s aki úgy kezdte egyik utolsó versét:
Mi nékem a világ, ha nincs hazám?
Ez akkor is érdekelne minket és akkor is közügy volna, ha nem Ön cselekedné, akit Ignotus annyiszor mondott kongeniálisnak Vörösmartyval, aki a Vörösmarty Akadémiának egyetlen koszorúsa szegény tragikus Ady Endre elhanyatlása óta, Ön, a költő, aki a nyelv egész titokzatos, nagyszerű életét éli költői izgalmaiban, a költő, akitől ínséges napjaiban hitet, reményt, igazodást, fáklyavilágot vár a nemzet. Ön azon is kezdi, hogy ma jobban megérti a költőt, mint még öt év előtt. „Mintha az idők utolérték volna ezt a nagy előreszálló izgatott és sötét fantáziát.” Nos, hogyan érti Ön Vörösmartyt?
– „Népek hazája, nagy világ!”… „A »népek hazája« nem ügyel kiáltásainkra; a »nagy világ« el van foglalva a maga bajával, a maga forrongásaival: és ezer meg ezer lélek kérdi még remegve, hogy csakugyan hazájuk lesz-e a népeknek, vagy mindörökre csak küzdő-terük. Mivelünk, kis néppel, senki sem törődik, sőt rosszakarattal néznek miránk.” – Ön meglepő jóakarattal rosszakaratnak nevezi azt, amit csehek, oláhok, szerbek művelnek ezer meg ezer magyar emberrel (Emberrel, uram, EMBERREL, ha ugyan elfogadja, hogy a magyar is ember, ami meglehetősen kétséges), férfiakkal, nőkkel és gyermekekkel, alispánnal éppúgy, mint proletárral. Arról természetesen, hogy ezt a rosszakaratot föltételezhettük és megelőzhettük volna, hogy ez a rosszakarat húsz év óta ordít és acsarkodik körülöttünk, hogy ezt a rosszakaratot a Jászi Oszkár folyóiratával és könyveivel hizlalták hétfejű sárkánnyá, hogy ez a rosszakarat ma nem sózna, botozna és akasztana, ha mi (mi, a nép, a népkormány) nem fölényes pacifizmussal felelnénk rá – arról Ön persze nem tud. Hiszen Ön nem politikus. Nem? Tévedés. Ön későbbi soraiban – elképesztő naivitással – igenis politizálni fog, minősítetten (inkább minősíthetetlenül) politizálni.
– „Rettenve kérdezzük: Miért? Vétettünk mi az Emberiség ellen, hogy így bánik velünk? És ez a vége annyi rettenetes áldozatnak, ez a gyümölcse annyi lángoló honszeretetnek, annyi hősiségnek, ötödfél esztendő halálmegvető küzdelmeinek? Hát ez fakad a hősök véréből?”
Ó igen, ezt a kérdést mi is elbőgjük álmatlan éjszakáink égő párnáinak, ezt ordítottuk már a Tisza-rendszer felé, amely legalább ordítani engedett egyet-mást, ezt a kérdést fojtják belénk ma azok a szabadítok, azok az Emberek, akik pénzt és fegyvert adtak az oláh „rosszakarat” kezébe, ez borong azoknak a magyar katonáknak és tiszteknek a homlokán, akiket reszkető gonddal óvtak meg annak a folytatásától, amit a piávei lázadással megkezdték, de a felelet, amely a detektíves éjszakába belehördül, vajmi más, mint amit Ön ad, a katedrái vátes. Mit is felel Ön?
Az nem lehet, hogy annyi szív Hiába onta vért…!
,,De az ész szava hidegen mondja rá, hogy lehet. Es hogy nem egy nemzet szempontjából kell ezt nézni, mert hiszen minden nemzet áldozott, és bizonyára kell bukó félnek lenni, ha egyszer háború volt. Es hogy semmi ez, és nem is olyan rossz, mert mit jelent egy nemzet? Semmit r —
Ember, Mensch, Mán, Hőmmé, Uomo, Hombre! S ezt Ön felnőtt korában mondja, és ezt egy magyar költő mondja, és ezt Ön Pozsony, Kassa, Kolozsvár, Pécs felé mondja? Jó, mi a legszömyűbb Mohácsot éljük s Ön, a melegszívű poéta megáll a ,,hősvértől pirosult gyásztéren” és nem sóhajtva köszönti, hanem mint egy hideg kínai bonc, a Kritik dér reinen Vernunft-ot mormolja, mikor ,,vérözön lábainál s lángtenger felette”. Jó, Ön most az ész hideg szavával hűti poklos sebeinket, legyen: Ön most egyszerre fülig szerelmes a ,,hidegüllepű” Észbe, akit a babája kisujjáért való izgalmában, min den emberi és költői emóciójában csúffá tesz, csúffá kell hogy tegyen, mert a hideg észtől ugyan soha a Fekete, fekete vagy a Danaidák zenéje meg nem fogant volna lelkében. De ha ész, akkor legyen ész és ne őrület. Nos, mi egyéb tiszta őrületnél az, hogy Ön ide áll a megbotozott nők és bebörtönzött férfiak mellé azzal, hogy mindezt ne nézzék egy nemzet „szempontjából”? Hát belehelyezkedjenek a nemes, krisztusi megértés jegyében annak a szerb, oláh vagy cseh kancsukának a rostjaiba, amely egyes-egyedül szerb, oláh vagy cseh „nemzeti szempont” szerint igazodik a magyarok meztelen hátára? Hát van egy másik, egy „emberi” szempont is, amelyből nézve meg kell csókolni azt a kancsukát? Mily egyszerű s mily fölényes Ön: „minden nemzet áldozott és bizonyára kell bukó félnek lenni, ha egyszer háború volt”. Bizonyára, de talán áldoztunk mi többet minden nemzeteknél – az imént Ön is mondott valamit ez áldozatokról -, s abból, hogy mi áldoztunk többet, mint akárki, olyan kanti hidegséggel következik-e az, hogy ráadásul szenvedjünk mi többet, mint akárki, szenvedjünk ráadásul némán, a nemzetfölötti megértés boldog kéjével, s küldjük el elismerő iratul a cseh zsupa noknak az Ön cikkét? „Bizonyára kell bukó félnek is lenni, ha egyszer háború volt” – ó igen, ez olyan matematikaian világos, olyan egyszerű, az a „bizonyára” annyira a „szkepszis kötelességével” van mondva, amelyet Ön mindig hangoztatott, de olyan rendben van-e az, hogy ekkorát buktunk? Mily tiszaistvánian játszi és hisztérikus vénasszonyosságtól menekülő hideg fölény az, hogy „ha egyszer háború volt…”, hát te Úristen, nem rettegett valamikor Budapest a kozák lovak patkójától, nem volt itt oláh hátbatámadás, nem fenekedtek itt mindnyájunk életére azok, akik most bottal és puskatussal mutatják meg, mitől menekülünk vala, ha-borzasztó még kimondani is – mi győztünk volna, vagy ha akartunk volna még egy kicsit, csak egy pár hónapig még magyar katonát látni? S miért oly hideg és kanti fölény most a pacifistától annak bevallása, hogy a háborúban igenis kell lenni bukó félnek, hogy igenis a fegyverek forró szava dönt a nemzetek sorsán, mikor az ész hideg szava öt éven át prüszkölt az ellen, hogy a XX. században fegyverek merjenek dönteni, hogy utóbb is a mi fegyverünk merjen győzni, hogy egyáltalán legyen ebben a háborúban „legyőzött fél”, és hogy – horribile dictu! – lehetőleg mi legyünk a nem bukó fél! Te nagy Arisztophanész, vidd hírül az alvilágban Geszt urának, hogy az ész hideg szava a Fortissimo költőjének ajkán az ő zsarnoki igéit papolja, s a pacifista hajlandó csókolgatni a kard vasát, csak ne honi termék legyen, hanem „made in America!” De Babits, az Isten szerelméért, tudja Ön a bőrfotelében otthon, hogy mi az a „semmi” és mi az a „nem is olyan rossz”? Tudja, hogy az a felhasogatott hát, bemocskolt női becsület, megalázott férfiasság, átlőtt proletártest, kioltott gyermekélet, minden temetőinknek, egész volt és mai kultúránknak megvesszőzése? Tudja Ön, pacifista, hogy az a,,nemisolyanrossz” nem csettingetve kóstolgatott pezsgő, hanem forró, emberi vér? Nem tudja. Azt sem tudja, mi az a nemzet. Mert akkor nem mondaná, hogy nem jelent semmit.
Igaz, Ön hozzáteszi: „nem jelent semmit, mikor a világ sorsáról van szó”. De annál hülyébb a dolog. Hol látott Ön nemzetet, amely kéjjel dögölt meg a „világ sorsáért”, ezért a ködös ideáért, és mit gondol Ön, mi az a „világ sorsa”, ha nem a nemzetek sorsa? Az eleven világ, a reális világ, az a nemzetek világa, az a világ pedig, amelyért Ön ilyen hideg fölénnyel dögleti a magyart, az az Ön ideológus konstrukciója, egy jeges agytermék, márpedig Kant is
leereszkedett a reine Vernunft gleccservilágából a praktische Ver-nunft melegebb zónájára, mihelyt erkölcsről, művészetről, politikáról akart szólani, és megmondta, hogy ,,a szemlélet fogalom nélkül vak, a fogalom szemlélet nélkül üres”. Szemlélte Ön valaha az életet? De Ön tovább megy: ,,És nem volt hiába (mármint a mi fölfordulásunk), ha egyszer a világ békéje sarjad ki belőle, ha okulnak az emberek a szenvedéseken és belátják, hogy testvérekké kell lenniük, ha ledöntik a falakat nemzet és nemzet közt, ha megvalósul végre a népek hazája: akkor nem hiába ontották a szívek vérüket, még ha a nemzetük belepusztul is, még ha minden nemzet belepusztul is. Mert az Emberiség előbbrevaló, mint a nemzet! És talán jó is, hogy pusztuljanak a nemzetek, amelyeknek nevében halomra ölték a szent Emberiséget, kínozták és keresztre feszítették az Isten képmását.” Engedje meg, Babits, de nincs agyam, nincs idegrendszerem fölfogni azt a képtelen, azt a szaturnuszbeli lelket, amely ilyen őrült galimatiászt tud hidegen és fölényesen papírra vetni. Hol látja Ön azt, hogy pont a világ békéje sarjad, pont abból, hogy csak a magyar nemzetet feszíti keresztre az a bizonyos enyhe ,,rosszakarat”? Hol látja Ön, hogy a cseh, az oláh, a szerb okul a mi pacifizmussal vállalt szenvedéseinken és a deres, amelyen magyarok feküsznek, éppen az az iskolapad, amelyen a csehek, oláhok, szerbek a testvériséget tanulják? Vagy azok a haramiák az Ön Kant-fordításán, az örök béke filozófiáján buzdulva öklözik testvéreinket? És hol pusztult el más nemzet e rettentő világomlásban úgy, mint a magyar! S Ön nem meri, egy szóval nem meri azt a konzekvenciát levonni, hogy ne pusztuljon el tehát a magyar nemzet sem, hanem a pacifisták sajátos vérszomjúságával (amely inkvizítori dühében azonos mindenfajtájú ideológusnak a vakságával és gyűlölködésével) oda lyukad ki, hogy pusztuljon el minden nemzet, csak az Emberiség maradjon meg. Törjenek kerékbe engem, öljék meg asszonyomat, verjék agyon a gyerekemet, irtsák ki minden rokonomat, sebaj. Csak a Családom maradjon meg egészségben, csak a Családom örömét el ne rontsák! Hát hol a Mars-fenében képzel Ön világot, ha minden nemzet elpusztul? És hát mi az ördögöt képzel Ön: azok a nemzetek nem egymásnak üzentek háborút, hanem az Emberiségnek? Nem egymást marcangolták és a maguk jogos vagy vélt érdekeiért harcoltak, nem egymást lőtték rostává, hanem azt a ködös ideát, amely az Ön fejében lóg? „Legyünk férfiak! – mondja Ön -, lássunk és mondjunk ki mindent szabadon! Nem a hazafiságra tanít az idő! Emberiségre tanít!” Nos, Önnek ma igazán csekélyebb kockázat a gondolatait szabadon kimondani, mint nekem: de Önt ausgetippelt Emberiségre tanítja az olasz-jugoszláv marakodás, a szerbek által gyötrött horvátok ordítása, a magyarok és nemzetiségi testvéreik gyötrelme, a japán macska leselkedése Európa házatetején és Wilson kábelogramja, amely egyszerre leszerelte az amerikai flottaprogram heves ellenzékét, Emberiségre a Lenin hekatombái? „A Haza nevével rútul visszaéltek” – ó, all right, de nem azért éltek vissza vele, mert először idegenekért véreztették a magyar százezreket, aztán az önvédelmi háborút lehetetlenné tették azok, akik a magyar katona kezéből kivették a fegyvert és az oláhok kezébe dugták, mert először II. Vilmos hazájáért véreztünk, azután egy ostoba ideológiáért szenvedünk, de soha a hazánkat nem szolgálhattuk? Vagy olyan semmi az a haza, amilyennek Ön az imént mondta és akkor nem lehet vele visszaélni, mert egyáltalán nem is lehet, nem is szabad élni vele – vagy nem. S akkor következnék, hogy most, a régi rendszer elpusztulásával okosan, helyesen éljünk vele. „Jelszónak használták a gyilkolásra, babonának, mely a bűnöket takarta, szájtömő kócnak, a szabad szó ellen.” Igen, ez betyárság volt, de nem kell-e akkor megtagadni az Emberiséget is, amelynek nevében szintén gyilkoltak Poroszországban és gyilkoltak nálunk is, babonáztak és bűnöket takartak és kócot tömtek a szájakba és tömnek ma is – vagy Ön minderről megint nem tud odafönn a felhős trónuson? „És talán azért bűnhődik a Haza. Legyünk férfiak, mondom, és mondjuk ki nyíltan: igenis vétett a nemzet az Emberiség ellen! Vétett, mert gyenge volt, mert eszközül adta magát azoknak, akik üzletből és gonosz megszokásból az Emberek szabadsága és a népek jogai ellen szövetkeztek. Nos, mint látom, a bűnhődés jogosságában Ön is kételkedik egy óvatos talán-nal, és ezért a talánért lövik le Pozsony-ban a kokárdás magyar diákot? Vétettünk mi az Emberiség ellen olyasmit, amiben senki más nemzet e kerek világon nem bűnös? Mit, mikor? Hol voltunk mi abban a helyzetben, hogy vétsünk, éspedig egyes-egyedül csak mi vétsünk? Talán az volt a vétkünk, hogy Ausztriát fölhizlaltuk a magunk rovására? Hiszen ennek a hánytorgatását mindig Önök bélyegezték ostoba sovinizmusnak, embertelen egoizmusnak! Talán az volt a vétkünk, hogy mi a nemzetiségeket nem sóztuk, botoztuk, akasztottuk, hanem hagytuk élni, fejlődni, gazdagodni őket? Vagy azzal vétettünk ilyen szörnyűt, hogy nem engedtük Pestre az oroszt (ó, hol lenne Ön már akkor az egész Tiszta Ésszel!), és nem engedtük már 1916-ban Kolozsvárra a dicsőséges oláh haramiákat? Talán az volt a vétkünk, hogy szalonkocsin járattuk az oláh vezéreket, akik már akkor a szemünkbe röhögtek, és ma is nálunk székelhet hivatalosan az az oláh követség, amelynek előszobája tele van az erdélyi pandúrproklamációkkal, s ahonnan vihogva nézik Erdély haláltáncát?
És ha valóban gyengék voltunk – az egész magyar parlament, amely a háborút megszavazta; a Károlyi-párttal egyetemben -, hát nem azért kergettük pokolba a régi rendszert, hogy most aztán erősek legyünk és ne adjuk magunkat eszközül idegenekének, ne hagyjunk garázdálkodni hóhérokat, akik – ismétlem – talán csak szintén embereket gyilkolnak, mikor magyarokat gyilkolnak, nem? „Azzal a mértékkel mérnek most neked, amivel a Te uraid mértek nevedben másoknak.” De őrült férfiú, hát hol mértek a mi uraink, akik még az oláh hazaárulókat is olyan csínján internálták, akik a német vagy oláh, vagy akármilyen más hazát szolgáltak, csak a magyart nem, hol és kinek mértek ők a kancsuka és az akasztófa cseh, oláh, szerb mértékével! És ha mértek volna jogosulatlanul a mi nevünkben, hát szabadna hozsannázni most annak a „bűnhődésnek”, amely a félrevezetésre ráadásul megint csak a nép hátán suhog? Nem, ezt még Ön is sokallná: ,,Lehet-e egy népet felelőssé tenni?” kérdi Ön, és akkor nem értjük, miért magyarázta Ön is az ész hideg szavával, hogy igenis, a nép felelős a múltért, a nép bűnhődik és bűnhődnie kell a múltért, és nem baj, ha mindjárt megszakad is belé? ,,És lehet-e egy népet eltüntetni?” kérdi Ön, nem is felelve rá, olyan természetesnek találja a feleletet. Nos, az oláhok jobban tudják, ők igenis fölfogják, hogy ha a magyar nép egyedeit kiirtják, akkor konzekventer eltűnik a nép is, amely nem Eszme, hanem olyan fizikai valóság, mint az Ön szemüvege.,,Elvehetnek tőlünk földet, amennyit akarnak – mondja Ön tovább egy nagylelkű gesztussal -, nem a föld a haza, és nem szabad abba a tévedésbe esnünk, amibe a régimódi hazafiak estek mondja Ön szigorú tanári megrovással -, akik ezrével áldozták föl a szent magyar életeket a területért, az élettelen földért! Nem a föld maga a szent, nem a föld a haza, a föld csupán lakóhely, üzlet és gazdaság. Ami a földben a szent: az az emberek emlékei.” Elemyed az ember karja írás közben, Tanár Úr, Költő Úr, Ember Úr, hát mégis, mégis csak paralízis, javíthatatlanul? Hát miért akar tőlünk földet, földet, minél több földet elragadni oláh, szerb, cseh? Mert az olyan semmi? Mert nem oláh, szerb, cseh hazát akar belőle csinálni? Volna itt még haza, ha azok az Önnél szekundába ponált „régimódi” hazafiak abba a tévedésbe estek volna, hogy egye kutya a földet, vegyék el tőlünk, legyünk rajta páriák, dögöljünk éhen, irtassuk ki magunkat, sebaj, a magyar haza megmarad, ha már híre se lesz a földön a magyar életnek, ott fog tündökleni Püthagorasz tétele zavartalanul, mint egy tanári agyvelő? Hol lenne Ön és mindaz, amit Ön jelent? Vagy hát Ön a Kritik der reinen Vernunft-nak . ül le az édeanyja sírján is és szekundát ad azoknak az ősanyáiknak, akik régimódi naivitásukban kínnal és jajgatással, sőt véráldozattal gondoskodtak arról a szülősejtről, amelyhez Önnek fenséges eszmélkedései lehetőségéhez olyan múlhatatlan szüksége volt, pedig rettentően lenézheti, mint csúf és alacsony rendű fiziológiai kategóriát? Ön költő, Ön írt szép verseket az olasz föld levegőjéről; Ön valóban nem lát mást a magyar földben, mint üzletet és gazdaságot? Ön ilyen fölényes kalmár és agrárius és bankár tud lenni, mihelyt a magyar földről van szó? Ó boldogtalan és valóban váteszebb Ady Endre, korbácsoló szerelmese az avar halmoknak, érdemes volt elmúlnia neki ez egy mondat elől, hogy itt ne érje, és a szégyen meg ne ölje! „Ami a földben szent: az az emberek emlékei.” De miért szentek emlékeikben az emberek? Azért, mert jövedelmes üzletet, belterjes gazdálkodást folytattak ezen a földön, semmi egyébért? Látja, a „régimódi” Vörösmarty, akit Ön nyomban idéz, másképpen vélekedik. Neki szent a föld, mert:
Ez a föld, amelyen annyiszor Apáink vére folyt, ez, melyhez minden szent nevet egy ezredév csatolt
De Ön azt mondja, hogy a ,,szellemi levegő” az igazi haza, nem a holt földek. Nos, a föld akkor hal meg, amikor így gondolkoznak rajta, és ha a föld meghalt, akkor Ön elmehet a szellemi levegőjével a tiszta eszmék birodalmába, de itt vagy átváltozik a tüdeje oláh, cseh, szerb, zulukaffer hódítók tűzzel-vassal terjesztett „szellemi levegőjéhez”, vagy alászolgája. ,,Ez az igazi, a szent haza, amely nem kíván véráldozatot” – ó hogyne, a halott végleg megszabadult a katonai kötelességtől, rettenetes is lehet egy tanárléleknek a véráldozat, de Nietzsche bizony tanár volt, és amikor a francia-német háború kiütött, dörögve követelte, hogy ő is teljesíthesse kötelességét, és Fichte tanár úr is csinált valamit a francia megszállás veszedelmei közepette: igen, de persze ők barbárok voltak és jóval kisebb elmék Babits Mihálynál. „Ez az a haza, amelyet sohasem lehet az Emberiség ellen fordítani” – all right, de mitévő legyen ez a haza, ha az Emberiség jön a fúróval, ellene jön, Tanár Úr, ellene! Megvetően nézzen a „régimódi” ellenségre, amely képes véráldozatot is hozni, csak hogy a hazája földjét, ezt az üzleti és gazdasági objektumul kiterjessze? Megfelel Ön erre is. „És ha igazságtalanok mivelünk más népek: ezt a hazát (mármint hogy a szellemit) tőlünk el nem vitathatják: nincs okunk gyűlölködni érte és bosszút koholni, mint a másikért, a földért ” Ó igen, Tanár Úr, Isten ments, hogy csúnya gyűlölködéssel feleljünk, aljas bosszúkoholással arra az oláh, szerb cseh kancsukára és hódításra. De nem jelölné meg precízebben azt a geográfiai fittyfenét, ahova ez a szellemi haza babitsi fölénnyel elvonulhat majd, ha itt egészen megeszik a földünket, kiirtják testünket-lelkünket, eltiltják a nyelvünket? Igaz, elmehetünk a fogalmak tág birodalmába, ahol Ön bizonyára naponta ebédel, vacsorál és ahol a könyvei honoráriumát is kiutalják majd, ha a föld végleg kicsusszan alólunk, mehetünk a fitty… ó pardon, a szellemi hazába, véráldozat nélkül.
Uram, talán goromba voltam, talán voltam olyan goromba, amilyen kétségbeejtő az Ön dolgozata. Kétségbeejtő, hogy Ön csak hazáján talál kíméletlen ostorozni valót, s egy szava sincs a mások hóhérságára. Kétségbeejtő, hogy egy költő ilyen gyűlölködő és egy tanár ilyen tudatlan. Szörnyűséges, hogy az Ön „emberszeretete” hóhérokat igazol, s olyan szívtelen, mint azé a filantrópé, aki elszalad a közeli, a reális koldus mellett azzal, hogy nem ér rá ilyen partikuláris ügyre csökkenteni az ő univerzális emberszeretetét és retteg attól, hogy szubjektív talál lenni tíz fillér erejéig, lokálpatrióta lesz, amiért a saját utcájának koldusát támogatja a haparandainak mellőzésével. Szörnyűséges, hogy Ön nem látja a föld, a nyelv és a szellem összefüggéseit és költő létére nincsen intuíciója annyi, mint annak a hidvégi parasztnak, aki négyévi frontszolgálat után hazajött Erdélybe fölakasztani magát, mert „hazája sorsát nem bírta elviselni”, és hogy Ön hideg transzcendentáliákkal emelkedik éppen a magyar sebek fölé és csak éppen azok fölé. Szörnyűséges, hogy Ön, tanár létére, olyanokat ír, amikért az elemi negyedik osztályában szekunda járna. Groteszk, hogy Ön a tolsztoji ábrándokat ragasztja vérző mellünkre, amikor nem tudja legalább titáni művekkel megbocsáthatóvá tenni elrugaszkodását. Tébolyító, hogy Ön olyan nyugodtan és fölényesen prelegál, mintha a béke és boldogság paradicsomában, valahol Új- Zélandban ülne egy akademosi fa alatt. Tébolyító, hogy a pacifizmust Ön is csak defetizmusnak tudja elképzelni. S itt ne vádoljon engem semmiféle militarizmussal: Ön már akkor volt szíves gratulálni antimilitarista szellemű verseimhez, amelyek a Nyugat-ban jelentek meg, amikor még a babája kisujjáról nem tett vallomást (attól Ön nem sajnálta a véráldozatot!) és a Fortissimo még nem dübörgött föl. Én mondtam akkor is olyan önveszélyes dolgokat, mint amilyen önveszélyes most egy szikrányi józan észt, egy unciányi magyarságot követelni vagy csak hangoztatni is. Ön egy rettenetes lelki ürességről tett megdöbbentő vallomást, és örökre lehetetlenné tette nekem, hogy megvédjem — mint eddig – azok ellen, akik költészetét iparművészetnek nevezik, és Ady Endre önkínzó, szent szerelemmel és javítani- akarással ostorozó fajisága és erupciós művészete mellett Önt olyan halványnak látják, mint egy bizantinus metafizikát. Önben nagyobb a bizantinus, mint a metafizikus és a költő.
Sok összefüggést világíthatnék meg szörnyű önvallomása tényénél, de kifogytam a helyből. Szánom, szánom Önt, parasztian egyszerű dolgok tudatlanját, tévelygő dervisét egy álemberi kategóriának, amelyet azért becsül kvalitatíve is nagyobbra, mert számbelileg többen férnek bele, és rálátja a világra, pedig csak agyában valósult meg, és szánom Önt, aki családirtáson akarja kezdeni az Emberiség megváltását, masochi kéjjel csókolgatja a korbácsot, öngyilkosságra akar rábeszélni egy nemzetet, és sajátos demokráciájában reszket attól, hogy egyszerűségben, gyászban és haragban véletlenül egyforma talál lenni legközelebbi testvéreivel. Megmondtam ezt, vállalva annak az ódiumát, hogy egy tekintélyt kritizálni mertem.
Lendvai István
Új Nemzedék, 1919. március 8.
Artur
2018-01-09 @ 11:37
S ez kérem, egy vezércikk volt, akkor, amikor még magyarok voltak s olvasók voltak, s ilyen szinten tudtak írni. Kis adalék még, mert jellemző, a valódi Babits arcképhez.
134. A TANÍTÓK FORRADALMI FELADATAI
Kunfi miniszter Székesfehérvárott
Ma délelőtt 10 órakor Székesfehérvárra érkezett Kunfi Zsigmond közoktatásügyi miniszter. Kíséretében voltak: dr. Faragó Pál miniszteri titkár, Babits Mihály író, Migray József fővárosi tanár, Hajtai főigazgató és Mangu tanfelügyelő. Az őt üdvözlő kormánybiztosnak adott válaszában a miniszter azt mondotta, hogy jövetelének célja, hogy megnyerje a tanítókat a forradalmi eszmék számára. A megye-ház nagytermében, ahol az egész megye tanítói és óvónői várták, Kunfi miniszter a kővetkező beszédet mondta:
– A tanító eddig csak az urak szolgája volt. A kormány most a tanítót a nép első vezetőjévé fogja tenni. Népkultúrát kell teremteni, meg kell szüntetni a kultúra monopóliumot, hogy ne csak a gazdagoké legyen a kultúra. Két harc vár a tanítókra: egy a jövendőéit, a másik pedig azok ellen, akik vissza akarják hozni a régi rendet. A tanítók a királyság intézményét nemcsak politikailag, hanem a lelkekböl is irtsák ki, mert a népnek a királyok a leggonoszabb ellenségei. A Habsburg-Lotharingiai család a leggonoszabb család volt Mindennél előbb bele kell oltani a gyermekek lelkébe Petőfi intelmét: ,,Akasszátok fel a királyokat!” A népkormány nem fogadhatja el azt az erkölcsöt, amelyet az egyház kétezer évig tanított, hanem az emberi szolidaritásra, szocializmusra kell építeni a fejlődést. A munkának, a szabadságnak új világa keresztül fog gázolni azokon, akik nem illeszkednek bele az új rendbe.
Ezután a tanítók a miniszter kezébe letették az esküt. Majd, miután Babits Mihály egy Ady-költeményt adott elő, ismét Kunfi szólalt fel, és ezeket mondotta:
– A legközelebbi napokban néptörvény fog megjelenni, amely eltörli az iskolagondnokságot és az iskolaszéket a mostani formájában megszünteti. Az új iskolaszéknek a tanításba beleszólása nem lesz, csak adminisztrációt fog végezni. A kormányon levő forradalmi pártok becsületbeli kötelességüknek ismerik az egész népoktatás államosítását, és ígéri, hogy a választások után két-három hónappal felekezeti tanító Magyarországon nem lesz. Felhívta végül a tanítóságot, hogy világosítsák fel a népet a választásoknál, hogy ellenforradalmárok ne juthassanak a parlamentbe.
A gyűlés délután fél kettőkor a Marseillaise éneklésével ért véget.
Világ, 1919. március 13.
Artur
2018-01-09 @ 11:40
S végszóként, Horthy alatt, már a vörösmentes időkben:
Lendvai példátlanul kiosztja Babitsot.
„180. BABITS MIHÁLY LEVELET ÍRT A MAGYAR ÍRÓK
SZÖVETSÉGÉNEK!
Milyen kedves! És milyen őszinte!
Babits Mihály, az ismert poéta, esztétikus és kiérdemült egyetemi tanár határozott és férfias lépésre szánta rá magát. Levelet írt a Magyar írók Szövetségének, amely egyesülésről bizonyára tudják kedves olvasóink azt, hogy ez egy ízig-vérig magyar és keresztény alakulás. Már magában véve az is meglepő, hogy Babits egy ilyen írói szövetségnek levelet ír, még meglepőbb azonban az, amit ír. Alig akarunk hinni a szemünknek! Babits Mihály és a Magyar írók Szövetsége! Vajon nem csalóka álom-e mindez, amelyből rideg valóságra ébredünk? Vagy valóban megváltozott-e a mi híres-nevezetes Babits Mihályunk s a Saulból Pál lett? Csakugyan átértékelte-e az átértékelendőket, valóban fáj-e neki az, ami minket emészt, és talán – alig merem leírni! – részt kér ő is a keresztény Magyarország megalapozásának munkájából? Csupa izgató kérdés, amelyre igazán bajos volna ebben a pillanatban megnyugtató választ adni.
Bizonyára meglepő – írja Babits a levélben -, hogy mind ez ideig nem lépett be a szövetségbe. Érzi, hogy magyarázattal tartozik, annyival is inkább, mert hiszen irodalmi programja azonos a szövetségével. Konstatálja, hogy a Magyar írók Szövetségében konzervatív írók egyesültek, de nem baj, ő is mindig konzervatív volt, és ezzel az
iránnyal szimpatizált. (Ujjé!) Lélekben velük van, de nem akar egyik napról a másikra átpártolni, nehogy azt higgyék, hogy most a gyen-gébbeket hagyja ott az erősebbekért. A közönség előtt akarja ezt az átfordulást megtenni írásban, és ha ez megtörtént, akkor fog nyíltan átlépni.
Eddig a ravasz kis írás, amely élénk fényt vet Babits Mihály koszorús költőnknek komplikált egyéniségére. Lehetnek naiv és jóhiszemű emberek, akik bedőlnek Babits úr levelének, de mi – ne tessék rossz néven venni! – nagyon is vegyes érzelmekkel olvastuk a kitűnő író levelét. Mert vannak ám némi kis bökkenők! Sőt, igen nagy bökkenők vannak! Egyáltalában nem értjük annak a Babitsnak morális rohamát most, aki akkor, amikor Magyarország elterült az ellenséges csapások alatt és a zsidóság féktelen uralma tobzódott, akkor támadta a nemzeti eszmét, akkor írt a Szózat ellen, akkor hirdette, hogy fütyül Magyarország integritására, akkor tartott a tanárok szociológiai kurzusán olyan nemzetellenes előadást, hogy még ez a megrémített és terrorizált hallgatóság is felzúdult (az előadás szövegével szívesen szolgálunk!), akkor hagyta ki a a kuruc költészetet előadásai köréből, mert ez a költészet az ő nemzetellenes butaságai ellen bizonyított, akkor nevezte Petőfit ízléstelen fiatalembernek, s költészetét lesajnálta. S akkor nem jutott eszébe Babitsnak, hogy a saját leszúrt, haldokló faját támadja, mert akkor a zsidók voltak erősek, akik pénzt és egyetemi tanárságot adtak. Ekkor járt vidékre Kunfival egy autóban, üvölteni a nemzeti eszme ellen, ekkor nézték őt emiatt Fehérvárott őrült bádogos legénynek.
Azt írja Babitsunk, hogy egyelőre nem óhajt nyíltan belépni a Magyar írók Szövetségébe, bár lélekben velük van stb., stb. Hát ez már igazán kedves! Honnét ez a fenséges nyugalom, ez a bölcs megfontoltság? Hát egyszerűen onnét, mert Babits úr jól tudja, hogy még mindig a zsidók az erősebbek, tehát még nem jó, nem kívánatos nyíltan vezekelnie. Titokban ugyan megteszi, hogy tajtékzó antiszemita tirádákat tart (sőt egy antiszemita könyv szerkesztésében is segített!), de hát nyíltan nem jó antiszemitáskodni, mert hát nem lehessen tudni, merre billen a mérleg. Ő a helyzet ura akar maradni.
A keresztényekkel is fenn akar tartani barátságot, mert hátha egyszer tényleg ezek a bolond keresztények lesznek az erősebbek, s tőlük
lehet egyetemi katedrát kapni. Addig azonban kétfelé fütyülünk, s titkos levélben nemesek vagyunk, zsidó társaságban pedig elítéljük a faji harcot.
Hát kedves Babits Mihály úr, az ön leveléből éppen az hiányzik, amire pedig nekünk manapság a legnagyobb szükségünk van, hiányzik belőle az őszinteség. A játék nem babra megy, a magyarság életéről vagy haláláról van szó ezekben a nehéz időkben. Nekünk bátor, gerinces hitvallók kellenek, akik kiállanak a gátra és nem nézegetnek minduntalan visszafelé, az egyetemi katedrák felé. Önzetlen emberekre van szükségünk, akik őszintén, minden fenntartás és hátsó gondolat nélkül óvják és védik megtiprott fajtánkat. Most nem lehet balanszírozni, nem lehet jobbra és balra kacsingatni, most előre kell menni bátran és férfiasán fölemelt fővel és nyílt homlokkal. Avagy remélhetünk-e a véres tavasz után egy eljövendő virágos tavaszban, ha azok, akiket az istenadta talentum vezetésre hívott, a cselekvés helyett tapogatódznak és dadognak? Oh, ennek az elfáradt nemzetnek valóban nagy szüksége van vezérekre, költőkre, prófétákra. És mi olyan szívesen megbocsátanánk még önnek is Babits úr, ha azt látnok, hogy ön csakugyan nem Saul már, hanem magyar tűzzel és reménységgel teljes Pál. De éppen ebben nem vagyunk bizonyosak. A levele után legkevésbé. Az a sejtésünk, hogy ön még most sem tudja, jobbra-e vagy balra. Pedig, aki még a kommunizmusnak nevezett héber svindli után sem tanult, az megbukott. Attól tartunk, hogy ön is így járt kedves Babits úr, dacára annak, hogy egyetemi tanár volt a kommunizmus alatt.
Gondolat, 1919. október. 19-20.”
Artur
2018-01-09 @ 11:50
Na kérem szépen, ilyeneket is lehet olvasni, ha hagyják. Az égadta világon senkit nem bántottunk vele, senki elől nem vettük el a felületet, s senkit nem kényszerítünk arra, hogy olvasson. Vagy netán gondolkodjon. Ki mit szeret, szép az annak. Ettől még a ma talán késő ébredő hárpiakórus örömmel szagolgathatja egymást, s fanyaloghat, nagy emberek nagy írásai láttán. József Attila írta a NEM! NEM! SOHA! verset, s nagyon szép dolgozatban mutatja ki Babits költészetének bírálatában, mi s a baj Babits-sal. Sok, nagyon sok baj van vele. Aki vette a fáradtságot s a bátorságot, s két cikket képes volt elolvasni, hamar felfedezhette, miért aktuálisak… oly nagyon korunkban, éppen ehhez a cikkhez.
Két régi cikk volt, amikor még egy lélegzetvétel ennyi lélekzet volt. Lendvai lélek, Babits valami más.
pandora
2018-01-09 @ 12:01
Nagyon sajnálom Józsit.Nem elég,hogy,mint csepelit, Bangóné MSZMP jelölttel sújtja az élet(mit fog ez a nőformájú ott össze-vissza beszélni),még ilyen levelekkel is inzultálják.Tisztelettel kérem,hogy Arturnak keressenek egy türelmes nyugdíjas klubbot,ahol kibeszélheti magát,mert elvásik a kezem,amíg áttekerem magam az episztoláin.
Kalamáris
2018-01-09 @ 12:13
Artur úr!
Vállalva annak ódiumát, hogy engem is a ,,hárpiakórus” közé dorongol le, van egy javaslatom: indítson egy saját blogot és ott reggeltől-estig nevelheti a magyarságot, egyébiránt szép és hasznos gondolataival. Ennek a blognak a keretei nem alkalmasak erre, véleményem szerint Gyula nem is erre a célra hozta létre. Aki eddig nem olvasott példának okáért Nemeskürty-t – az itt véleményt nyilvánítók szerintem igen, ahogy József Attilát is -, az ezután sem fog…Ön olyan mint egy rossz pedagógus , aki erővel és indulattal akarja a nebulókat vö. kommentelőket nevelni…Nem fog menni…Végezetül: áldott emlékű magyartanárom mondta anno, hogy aki három-négy – én megengedőbb vagyok öt – kerek mondatban nem tudja elmondani a véleményét egy adott témában, az más egyéb gazemberségre is képes…
Artur
2018-01-09 @ 12:22
Nézze véleményét köszönöm. S mivel úgy sem olvasta el, s nem is fogja soha, elárulom Lendvai István sehol nem található nagy és nemes cikkét játszottam le. tettem ide. akkor ekkora volt nekik… ez van. Bach zene, van aki nem szereti, dagályosnak s unalmasnak tartja. Már életében is, egyik herceg, a háta mögött azt mondta, sokkal jobb nála W. W nevét sem tudjuk ma, Bach örök. Nézze már meg a hozzászólásokat! Szinte nincsenek, legörgeti, ejt egy könnycseppet, mennyit kellett miattam szenvednie, s már beszélgethet a többiekkel, miért zavarja magát is, egy régi-régi cikk??Ne nekem válaszoljon! Önmagának…
Artur
2018-01-09 @ 12:15
Babitsnál, amikor a nemzetek vesztén onanizál, még a szivárvány fogalma is megjelenik! Hát ezt nem egyedül vette elő, a nemzetköziek lefizették ezért, s megmondták neki a tutit. Mit propagáljon. Az emberiség, jaj! Jellemző, hogy a nemes Lendvai a zulukaffer kifejezést is használja, láthatjuk ez sem véletlen, harc ez, jó és rossz között. A jó Lendvai, a rossz Babits s köre.
Azonnal eszünkbe jut a tehetetlen Babits, példátlanul ronda magán és nemi élete, ha igazat ír Török szopi. Szabó Lőrinc is megéri a pénzét sajnos. Többször figyelmezteti Babitsot, Kosztolányi miatt nem lehetnek őszinték! Mert Kosztolányi idealista, s vad magyar, nem pontosan ezt mondja, de ez a lényege.
„Mindezek úgy nyilvánosan, mint magánkörben tett többszörös kijelentéseiddel annyira ellentétben állnak, hogy a magam részéről nem csatlakozhatom oly politikai jellegű szövetséghez, melyet a te véleményeiddel bíró ember irányít. Azt hirdetitek: ma muszáj politizálni, s mindenkinek állást kell foglalnia valamely véglet mellett. Én pedig azt mondom: nem szabad mellé állni egyik végletnek sem, hol mindkét véglet rossz. Nem a gyávaság: az erkölcs diktálja ezt nekem.
Maradok egyébként személyileg mindnyájatoknak régi tisztelőtök és barátotok
Babits Mihály
E levelet Babits Mihály egy névjegyen még a következő sorokkal kísérte:
Kedves Szabó Dezső!
A mellékelt levelet már akkor megírtam, mikor jónak láttál egy furcsa üzenetet elküldeni címemre. Azonban Kosztolányi sürgető kérésére a levél elküldését elhalasztottam. Ma mégis elküldöm.
Lojalitásodtól elvárom, hogy a levelet ne csak egyes kikapott részletekben, hanem egész terjedelmében ismertesd meg a Szövetséggel.
Babits Mihály
A levél átadására Babits Mihály alulírott Szabó Lőrincet, a Magyar írók Szövetségének alkalmazottját kérte föl, aki azt személyesen nyújtotta át. Szabó Dezső a levelet azonnal elolvasván, rögtön összetépte, és kijelentette, hogy annak tartalmából egy szót sem fog a Szövetség tudomására hozni. Ezek után Babits Mihály jogosítva és kényszerítve érzi magát a levelet és a valódi tényállást olyan úton hozni a Szövetség tagjainak tudomására, amilyen úton tudja – annál inkább, mert ez újabb levél az előbbit tárgytalanná teszi holott Szabó Dezső saját – alulírott Szabó Lőrinc előtt tett – kijelentése szerint, ezt az előbbi levelet szándékozik a Szövetség közgyűlése elé terjeszteni, egymagában és olyan kommentárok kíséretében, melyek annak tartalmát helytelen megvilágításba helyeznék.
Ezen írásban vázolt tényekről alulírottaknak megtörténésük idejében tudomásuk volt, ezeknek igazságáról, valamint az idézett levelek tartalmának azonosságáról és elküldésük megtörténtéről meggyőződtünk, és a jelen írás igazmondását aláírásunkkal bizonyítjuk.
Horvát Henrik tanár, író G. Szabó Lőrinc, a Magyar írók Szövetségének alkalmazottja
OSZK Kt. Fond III/l 563/40. – Gépirat”
Ez a válogatás persze szintén a hódoltsági területen jelent meg, ez is csoda. De mennyi mindenről hallgathattak a szerkesztők! Amikor Kosztolányi megírja Adyról az igazat, a különvéleményben, oly nemzetközi soros támadást kap érte, hogy kéri Babitsot, álljon már ki mellette. Babits gyáván meghátrálva ad egy szokott gyáva választ Kosztolányinak. Jó, akkor megírom, hogy Te mondtad, írtad, ha Ady verset olvasol, utána Daedalon-t kell bevenned, vette könnyedre Kosztolányi a választ. Akkor ő öngyilkos lesz, ha ezt nyilvánosságra hozza Kosztolányi, mekegi a gyáva Babits… Kosztolányi hagyta a dolgot.. Kosztolányi nemes ember. ( Babits selypegő stílusa s modora ellenére, végtelen szemét s kemény mindenkivel, aki alárendeli magát neki. Lásd a pityogó Radnóti heves gyűlöletét iránta, együtt imádkoznak Fannikájával, dögölne már meg végre Babits. József Attila, de még Faludi sem tartja kedvencének a Kazinczy kettőt.)
Babits aljas cikke, állatorvosi lóként mutatja meg, összes beteg aljasságát, s gondolkodásmódját a nemzetközi marxizmusnak és liberalizmusnak. Persze hivatalosan Babits is katolikus. Mint most a soros pápa. Hamarosan együtt lehetnek, ők is.
Artur
2018-01-09 @ 12:48
Azért kicsit hasonlítanak arra a tolakodóra, aki egy nagy-nagy magányos szigeten, ahol pedig egymástól távol elég sok pad van, az üres területen, odamegy azokhoz, akik egymás között beszélgetnek. Nem is hangosan, s az egész felület töredékét veszik el.
„Ennek a blognak a keretei nem alkalmasak erre.” Miért is nem? Hiszen szinte alig vagyunk itt páran. Ha valaki belép a Pesti srácok közé, s rámegy a cikkre, már ahhoz is erősen görgetni kell, hogy egyáltalán tudjanak itt szapulni, miért foglalom el a helyet. Hogyan tehetném ezt? Amikor holnapra örökre el fog tűnni ez az úszó jégtábla, s a kutya sem tér vissza. Csak éppen azok, akik valamiért nagyon hasonlítanak a nénire, aki felháborodottan kihívja a rendőröket. Azok gazembereznek le. A szomszédban nyilvánosan disznólkodnak, ez tűrhetetlen, mondja a néni. Majd bevezeti őket a fürdőszobájába, belép a kádba, egy kisszékre áll, s mutatja a kis ablakot. Ott, a szomszédban.
Ennyire zavarhatom én itt, a kényes ízlésű bennfentes nemzetközi rettegőket s feljelentőket, valamint minden egyéb fanyalgót. Valamit mégis tud az Igazság, mert nincsen olyan óra, hogy valamelyik permanenciában lévő, szolgálati ablakából ne háborodna fel, s ne tiltakozna. Az Igazság megjelenése ellen. A cikket magát zavartalanul láthatják. Majd a facebook hozzászólásait. S végül, valóban görgetve, minket is. Ez van. Aki gazemberezi a másikat, érdekes módon, azt már véletlen sem akarja meglátni, hogy elég sokan örömmel olvasnak. Igaz, a kórustagok összjátékával nem vehetik fel a versenyt. Viszont elég bátran, elég sokszor ellenük mondanak, s megvédenek engem, s persze az igazat. A fanyalgók fogják fel egy tesztnek. Milyen állapotban van az országlakos, az átlag. Amikor Lendvai István halhatatlan sorait olvashatta. De nem kellett neki, sietve ellökte, illetve botránynak érezte. S mivel cáfolhatatlan, egyet tudnak, engem kóstolgatni. Annyi baj legyen.
Artur
2018-01-09 @ 13:00
Jelen pillanatban öt hozzászólás van a facebook részen, s 15 itt, leghátul…
Találomra egy teljesen más, de még régebbi cikknél.
me a balosok poltikai pedofiliája. Na ezért nem szavazta meg Szabó Tímea, Szelényi Zsuzsa, és Szabó Szabolcs a gyermekvédelmi törvény szigorítását!
Tetszik • Válasz • 7 órája
Facebook 1
és öt kommancs lejjebb.
Névtelen 2018-01-09 at 07:34
http://www.origo.hu/itthon/20180105-helyreigazitas.html
Csak ennyi a hazugságok ára!!!
Válasz
Ferenc 2018-01-09 at 09:05
Ott mindig fontos volt a “mozgalmi munka”! Manapság csak áfacsalással, bérlenyulással működik?
Válasz
szkeptikus 2018-01-09 at 09:46
Ugyanaz lesz, mint Simon Gábornál. Választásig még kitalálnak 20 újabb kamuvádat, megmutatják párezerszer Czeglédyt bilincsbe verve a híradóban, aztán egyszer csak kiderül, hogy egy árva szó sem volt igaz az egészből.
Válasz
Ferenc 2018-01-09 at 09:53
Simon efftársad negyedmilliárdjából “egy árva szó sem volt igaz”? A bolsi Hazugságlexikon mikori frissítése szerint?
Válasz
Gáspár Anett 2018-01-09 at 11:26
Simon Gábornál is minden igaz volt.
Válasz”
Na ilyen és ehhez hasonló nagyon magas színvonalú és értelmű hozzászólásokat akadályozhatok, pár cikkel, vagy rövid hozzászólással. Tudom, nekem más a rövid, mint a kihívásokkal küszködöknek.
Bizonyos értelemben, akarva-akaratlan de eléggé felviszem Máté hozzászólásait, hiszen tényleg mennyei ügyekben utazom, vagy sorsom az ég. Ott is, szinte azonnal, ölni akarják, kinek küldetése, az Igazság..
PestiSrácok.hu
2018-01-09 @ 13:03
Kedves Artur!
Kérem fogja vissza a hozzászólásai számát, terjedelmét, mert a többi olvasót-vitapartnert láthatóan bosszantja.
Remélve megértését,
A PestiSrácok.hu moderátora
Alexxx
2018-01-09 @ 17:24
Speciel tényleg rendkívül zavaró, mert van ahol egész fejezeteket másol be könyvekből és más helyekről. Akinek ennyi közölnivalója van az nyisson saját blogot, oda írhat kedvére. De ez az oldal speciel Máté T. Gyula blogja, és vele szemben is udvariatlanság a sokezer karakteres terjedelemben felrakott üres, a cikk témájától teljesen független szövegelés.
Rabló Idő
2018-01-09 @ 19:49
Ezeket a “gyöngyszemeket” Arturnak köszönöm (még meg kell tanulnia, hogy a kevesebb gyakran több…):
“mit jelent egy nemzet? Semmit! Mikor a világ sorsáról van szó. És nem volt hiába, ha egyszer a világ békéje sarjad ki belőle, ha okulnak az emberek a szenvedéseken és belátják, hogy testvérekké kell lenniök, ha ledöntik a falakat nemzet és nemzet közt, ha megvalósul végre a „népek hazája”: akkor nem hiába ontották a szívek vérüket, még ha a nemzetük belepusztul is, még ha minden nemzet belepusztul is. Mert az Emberiség előbbre való, mint a nemzet! És talán jó is, hogy pusztuljanak a nemzetek, amelyeknek nevében halomra ölték a szent Emberiséget, kínozták és keresztre feszítették az Isten képmását.
Legyünk férfiak, lássunk és mondjunk ki mindent szabadon! Nem a hazafiságra tanít bennünket az Idő! Emberiségre tanít! A Haza nevével rútul visszaéltek. Jelszónak használták a gyilkolásra, babonának, mely a bűnöket takarta, szájtömő kócnak, a szabad szó ellen És talán azért bűnhődik a Haza. Legyünk férfiak, mondom, és mondjuk ki nyíltan: igenis, vétett a nemzet az Emberiség ellen!” (Babits)
“A népkormány nem fogadhatja el azt az erkölcsöt, amelyet az egyház kétezer évig tanított, hanem az emberi szolidaritásra, szocializmusra kell építeni a fejlődést. A munkának, a szabadságnak új világa keresztül fog gázolni azokon, akik nem illeszkednek bele az új rendbe.” (Kunfi Zsigmond)
“tanácsköztrágyaság (Artur)” = “kommunizmusnak nevezett héber svindli” (Lendvai István)
Kalamáris
2018-01-09 @ 14:16
Nem tudom a többi “kihívásokkal küszködő” miért jár ide, de szerintem azért. amiért én is. Mert vicces, mert megnevettet, néha rejtői magasságokban szárnyal az író…Talán az sem véletlen, hogy a Svejkből vett idézet a mottója …
Zsanett
2018-01-09 @ 14:37
“Nem lehet mindenki okos,óberlajtnant úr…”
Kalamáris
2018-01-09 @ 14:56
,,…kell, hogy a hülyék kivétel legyenek, mert ha mindenki okos volna…”
M
2018-01-09 @ 17:04
Igen, nekem gondot okozna.
Klárika
2018-01-09 @ 17:18
Polgár Pé örömmel látja hogy vendéglátóipari létesítmény nyílt elérhetö közelben. Ki is próbálja, bemegy és almalevest rendel elsöre. Meg is jön a tányér, benne zöldséglevessel.
-De én almalevest kértem!
– Pillanat, kérem, hozhatok azt is, addig tessék pörgetni.
Negyedóra múlva megjelenik az almaleves, elég jó ízü volt.
Másnap:
-Almalevest kérek, azt jól tudják fözni.
Meg is jön a tányér, benne zöldséglevessel.
– De én almalevest kértem, hogy a hétfánfütyülö,… rosseb beléje!
– Ja hát hozhatok éppen azt is, addig tessék pörgetni.
Húsz perc múlva megjelenik az almaleves. Most is jóízü, de gyomorkorgás elözte meg.
Harmadnap:
-Almalevessel kezdeném ma is, kérem.
Meg is jön a tányér, benne zöldséglevessel.
– Nahát, azta bunkós villámcsapást, milyen nyelven beszélt magával a zannya, maga,…!
– Kikérem magamnak ezt a pöcegödri hangvételt! Hozom a megrendeltet, bár nem érdemli meg. Pörgessen addig!
Félóra múlva kiérkezett az almaleves. Egy két kanálnyi még lement, de az érte tartott pörgetés miatt elveszett az íze, ha meg lötty, olyat ehetik pörgetés nélkül is, gondolá magában Polgár Pé.
“De ott egyen meg téged a fene, ahol vagy,” még teszek egy próbát.
– Ma zöldséglevest kérek! (mondá, és túljárok én az eszeden, gondolá)
Három perc múlva ott is volt a tányér, benne a gözölgö zöldséglevessel.
Azt nem vette észre Polgár Pé, hogy most nem is kellett pörgetnie.
Ahelyett azonban anyásan, vagy jobban illett volna, ha atyásan?, de úgy a földhöz teremtette a tángyért levesestöl együtt, hogy csak úgy fröccsent.
Sivalkodott is az asztalszomszédság, hiszen zöldségdarabok akaszkodtak meg az elökelö öltönyökben. Kapkodták is a szalvétákat
Polgár Pé mégis, felállt és rákezdett és olyat, de olyanokat mondott a pincérnek, hogy azokat senki nem tenné ki a kirakatába, hogy az a leves, az a pörgetés, aztazizéjét nekije…
Csak a pincér állt ott továbbra is méltóságteljesen -neki csak egy darab pityóka ragadt a homlokára petrezselyem levéllel díszítve- mígnem elövett egy cédulát és a plajbászával elkezdett rá valamit írni, valamilyen “választékos” tiltakozást, hogy teszemazt, ha nem tetszik a levescsere (eredetiben “eszmecsere”) akkor el kell viselni a levessúrlódást (eredetiben “eszmesúrlódás”), természetszerüen azonban nem úgy, hogy neki is jusson valami a homlokára abból a súrlódásból, hiszen ö csak a hivatását követi a vendégek önzetlenül kiadós táplálásakor,…
meg az “izzadtságszagúan betolakodók”-ról, akik honnan veszik, hogy ELÖJOGUK lenne akármire is…,
nemhogy a levesekre,..
Alexxx
2018-01-09 @ 17:36
A Google keresőjébe beírtam a szót “Mohamedia” A gép helyette a “Mohammedia” fogalmat javasolta. Ez egy létező lokalitás Észak Marokkóban.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mohammedia
Márcsak a kettő fogalom összekeverése miatt sem ajánlatos sehol a Mohamedia szó használata, hiszen kiejtve egy arab embernek esetleg helyiségnévként értetődik.
Alexxx
2018-01-09 @ 17:49
Location
Mohammédia lies along the Atlantic Ocean 24 kilometres (15 miles) northeast of Casablanca. It is located between the outlets of the rivers Oued El-Maleh and Oued Nfifikh and is bordered by the Atlantic Ocean to the north, Ben Slimane Province to the east and south, and the prefecture of Sidi Bernoussi-Zenata to the west.
Rakovszky István
2018-01-09 @ 18:21
Ma Artur alaposan kitett magáért, hogy mindenki ellene forduljon.
Általában élvezettel olvasom az írását, mert tanulni tudok belőle, de ma túl sokat túl hosszan írt, így el sem tudtam őket olvasni, mert az első után már elég fáradt lettem.