Érdemes elővenni és leporolni a Nyugati és a Déli pályaudvart összekötő alagút tervét – jelentette ki Fürjes Balázs, Budapestért és a fővárosi agglomerációért felelős államtitkár a Déli pályaudvar jövőjével foglalkozó kerekasztal-beszélgetésen. Hozzátette, az elképzelés lényege, hogy a Déli pályaudvar megszűnne felszíni pályaudvar lenni, ugyanakkor az alagút révén a mostaninál sokkal jelentősebb vasúti átmenő forgalmat lehetne általa lebonyolítani, amely a tömegközlekedésben a lehetőségek tárházát nyitná meg. Vitézy Dávid közlekedési szakértő arról beszélt, hogy a Déli pályaudvar jelenleg egy tájseb, amely méltatlan a budai környezethez. Ugyanakkor hangsúlyozta, az alagút olyan kapcsolatokat hozna létre a város szövetén belül, amelyekre jelenleg nem is gondolhatunk.
Portálunk több alkalommal is foglalkozott a Déli pályaudvar lehetséges bezárásával, illetve hasznosítsának lehetőségével (Ezekről bővebben itt, itt és itt olvashat.) A Hegyvidéki Kulturális Szalon csütörtöki szakmai beszélgetésén nagy egyetértés mellett került terítékre a terület sorsát rendező, illetve a közlekedésben is jelentős változásokat hozó régi-új koncepció: a Nyugati pályaudvar és a Déli pályaudvar között építendő vasúti alagút terve. A teljes, kétórás kerekasztal-beszélgetés részleteire nem térnénk ki, ugyanakkor három jelentős szempontot, és az azt képviselő felszólalók gondolatait röviden összefoglaljuk.
Még nincs konkrét kormányzati szándék
Dr. Fürjes Balázs, Budapestért és a fővárosi agglomerációért felelős államtitkár már bevezető gondolataiban fölvetette az alagút koncepcióját. Bár hangsúlyozta, egyelőre konkrét kormányzati szándék nem fogalmazódott meg megépítsésével kapcsolatban, mégis bíztató, hogy maga az államtitkár vezette fel a beszélgetésben a terv lehetőségét. Mint Fürjes Balázs elmondta, a koncepció már 1937-ben felmerült, amelyet vasúti szempontból az indokol, hogy csak egy nagyon szűk keresztmetszeten van jelenleg transzeurópai, transzatlanti átjárás a teher-, és személyforgalom számára az Összekötő vasúti hídon. Hozzátette, már csak ezen az alapon is érdemes elővenni és leporolni az alagút tervét, amelynek lényege, hogy a Déli pályaudvar megszűnne felszíni pályaudvar lenni, ugyanakkor az alagút révén a mostaninál sokkal jelentősebb vasúti forgalmat lehetne általa lebonyolítani. Hangsúlyozta, Budapest megérett arra, hogy egy hasonló léptékű, bátor koncepció megvalósulhasson, amely alapvetően változtatná meg a közlekedés jelenlegi formáját Budapesten, emellett számtalan, ma rozsdaövezetként tengődő értékes és hasznos területet szabadítana fel mind a Nyugati, mind a Déli környékén.
Fürjes Balázs elmondta, a koncepciónak egy európai szintű, de egyszersmind regionális, agglomerációs és lokális választ kell adnia a 21. század közlekedési kihívásaira. Hozzátette, komoly a kormányzati szándék, hogy a 2021-2027 közötti uniós támogatási ciklusban Budapest többet nyerjen, mint az azt megelőzőben, így az alagút megvalósítására is biztosíthatnának forrásokat. Az államtitkár megjegyezte, úgy véli, a budapesti tömegközlekedésben többlettartalékok már csekély mértékben állnak rendelkezésre, miközben a vasúti közlekedés kiaknázatlan, kihasználatlan terület.
Történelmi jelentőségű megoldás
Vitézy Dávid közgazdász, közlekedési szakértő, a BKK volt vezérigazgatója történelmi jelentőségű megoldásnak nevezte az alagút koncepcióját, hiszen a jelenlegi vasúti felújításokat meghaladva, annak megvalósítása egy teljesen új infrastrukturális fejlesztést jelentene. Hozzátette, a jelenlegi közlekedéspolitikai trendek is abba az irányba mutatnak, hogy elvesztették jelentőségüket a fejpályaudvarok, helyettük az áthaladó forgalomra tevődött át a hangsúly, amely a Budapesten belüli közlekedésben is aktívabb szerepet vállalna. Vitézy keserédes ténynek nevezte, hogy akár szerencsésnek is mondható, hogy a fejpályaudvarok felújítását mindeddig nem kezdték meg, ellenkező esetben ez a koncepció nem is kerülhetne terítékre. Ugyanakkor hangsúlyozta, a Déli pályaudvar és üzemi területe egy tájseb, méltatlan budai környezetéhez, ráadásul közel akkora területet foglal el, mint a Várnegyed. Arról is beszélt, a Nyugati pályaudvar jelenleg is kapacitáshiánnyal küzd, az elavult biztosítóberendezések miatt nem tud kellő számú vonatot fogadni, és ez kihat az elővárosi közlekedésre is. Ezért sem éri meg a mai formájában felújítani, illetve ennek költségei egy nagyobb szabású, és közlekedési szempontból értékesebb koncepciót is fedezni tudnának. A szakértő hangsúlyozta, az alagút lehetővé tenné, hogy a vasút metróként üzemeljen, és olyan kapcsolatokat hozzon létre a város szövetén belül, amelyekre jelenleg nem is gondolhatunk. Arról is beszélt, komoly uniós jelzések érkeztek arra nézvést, hogy az alagút terve európai viszonylatban is olyan jelentőséggel bírna, amelyet akár közvetlenül is támogatna az EU, nem a regionális fejlesztési forrásból.
El kell fedni a katlant
Pokorni Zoltán, a Hegyvidék polgármestere arról beszélt, a Déli pályaudvart és üzemi területét véleménye szerint úgy kell kezelni, mint a „családi ezüstöt”, a beruházásokat nagy körültekintéssel kell meghatározni. Mint kiemelte, fontos szempont, hogy a terület hasznosítására komplex megoldást találjanak: ne külön üzleti-, vagy lakónegyed, esetleg sportközpont épüljön, hanem ezek egyfajta keveréke. A polgármester arról is beszélt, a vasút által jelenleg szétszakított kerület régi egységét nem pár híddal kellene megoldani, ugyanakkor a vasúti alagút koncepcióját költséges megoldásnak nevezte, amely más fontos fejlesztésektől vonhat el forrásokat, ezért megfontolandónak tartotta a vasúti pálya befedését is. Az alagút tervével kapcsolatban kitért arra, tapasztalatai szerint az emberek ódzkodnak a nagy beruházásoktól, kritikusak a források felhasználásával kapcsolatban, és alapvetően félnek minden változástól, amelynek hasznosságában nem győződtek meg. Hangsúlyozta, a tervek kapcsán ezért azt kell számukra kihangsúlyozni, milyen problémákra nyújthat megoldást az alagút terve: például a gyorsabb közlekedésre, a csökkenő autóforgalomra, a rozsdaövezet felszámolására, az élhetőbb környezetre.
Forrás: PestiSrácok.hu; Fotó: Horváth Péter Gyula/PestiSrácok.hu (a kép illusztráció)
Wágner Nándor
2018-09-28 at 21:02
A kelet-nyugati vasúti teherforgalmat szerintem Budapestet messze elkerülve kellene megoldani.
Hesslerezredes
2018-09-28 at 16:15
Ezt most mindenkitől kérdezném, mert nem értem: tényleg a Déli pu-t és a Ny u g a t i pu-t akarják alagúttal összekötni????? Nem elírás ez? Hol akarják összekötni? a Duna alatt, meg a budai oldal alatt? Mekkora lukat kellene ott fúrni? Nem a Kelenföldi és a Déli pu között lenne alagút? Ez utóbbi esetben a 2-es metró meghosszabbítása Kelenföldig lenne a jó megoldás. Válaszoljon valaki, legyetek szívesek. Köszi.
Naprózsa
2018-09-28 at 18:47
A Nyugati és Déli pályaudvarok közötti alagútról van szó, ami mint a 2. metró átmenne a Duna alatt. Most villamosra szállva lehet egyik pályaudvarról átmenni a másikra, vagy autóval dugóban. Ezt váltaná ki. Nem rossz ötlet, de nagyon drága.
grummanavenger
2018-09-28 at 15:36
Tronco Rony ötletére
Az aluljárószintű megoldások Budapesten kerülendők, mert a mi forrásaink, közterület-karbantartási készségeink, hagyományaink mellett és a magyar szociális és mentális keresztmetszet miatt gyakorlatilag azok 1 éven belül hajléktalanszállók lesznek az istálló kategóriában. Inkább ne!
jámbor lászló
2018-09-28 at 13:33
Lehet itt fantáziálni mindenféle beruházásról , hogy sok a szakértő az bizonyos De ha valaki elindít egy beruházást annak tartania kell a hátát Nem ugy mint a Demszkinek Hálistennek van elég vagy több mint elég feladat, vannak az elkezdett, vagy befejezetlen munkák visszajöhetne Demszki igérgetős korszak is a Moszkvatér felujitás igéretével husz évig volt polgármester minden választási ciklusba meg igérte ,hogy aztán soha nem lett belőle semmi most, hogy kész lett csak a fikázásde Hát a még megsem lévő pénzünket még rá érünk elkölteniigen az alagut az bizony jó ötlet bostonba járva csodáltam nincs dugó se reggel se délután és tudjátok miért mert a feszini átmenő forgalmat alagut rendszerbe vitték itt se ártana mondjuk egy uj ocsmány duna híd helyett kitalálni az alagutat a tcnika már megvan hozzá csakhát az a fránya pénz az ne lenne vagyis hát inkább lenne
zeusz
2018-09-28 at 11:54
Ha Vitézi úr közlekedési szakértő akkor én , aki negyvenkettő évet húzott le a MÁV-nál csúcsmenedzser vagyok vasúti téren.Aki nem ért a vasúthoz ne beszéljen bele.Pesten kívül is van világ , a vidéket kellen fejleszteni ennyi pénzből. De csak Pest minden áron.Na ott rohadjatok meg a dugóban.Meg a szmogban.
Döme
2018-09-28 at 10:45
A hozzászólásokat olvasva arra jöttem rá, hogy a közlekedés is olyan, mint a foci. Mindenki ért hozzá.
Lehet választani, de ki fizeti ezt a rengeteg ötletet?
gyozo2018
2018-09-28 at 09:39
Pokorni megint eltalálta, mint a “balneológiát”.
Hogy nem tudják már elfelejteni ezt a zselégerincű szadesz-maradványt.
Netta
2018-09-28 at 09:35
Egyetértek, amúgy. Egy pofátlan kis mitugrász, akit a családjának a lobbija
nyomott be. Tarlós előtt le a kalappal, hogy kidobta, mint macskát.
De sajnos vigaszdíjként megkapta a Közlekedési Múzeumot. Miért is jut eszembe erről a történetről Prőhle?!….
TS
2018-09-28 at 09:42
Már gyerekkorában közlekedési terveket csinált. Ez nem bizonyítja, hogy ért is hozzá, de hogy érdekli, az bizonyos.
kecskeméti
2018-09-28 at 06:53
A sok ötlettől már forog a gyomrom, a befejezetlen tervek pedig itt maradnak a kommunizmusból.
Aladár a szívemből szólt:
“Ezen kívül tessék befejezni az M0-t, megcsinálni a Ferihegyi gyorsforgalmi utat, de be lehet fejezni a Nagy Lajos király utat végig. De ott van még az M2+HÉV építés is. Van itt igény, neki lehet állni”
csakafidesz
2018-09-28 at 07:58
Az M2 és a Hév összekötése jó, az aluljárót kell akadálymentesíteni.
csakafidesz
2018-09-28 at 01:05
A felszínen kell előbb rendet tenni. Gyalázatos és nagyon balesetveszélyes a Ferihegyre vezető út. A hatos villamosból körvillamost kellett volna csinálni, de még megvalósítható. (Rómában ez nagyon kedvelt, circolare a neve.) A Keletinél és a Nyugatinál le kell bontani a csúf felüljárót, a Keletinél aluljáró kell az autóknak, a Nyugatinál körforgalom. A Blaha Lujza teret át kell építeni mire a Corvin visszakapja a régi homlokzatát. A Népszínház utcából a Köztársaság azaz II. János Pál térig sétálóutca kellene, mert most értelmetlen a forgalom, már csak a busz jön ki a Körútig. Folytathatnám ..
Netta
2018-09-28 at 09:38
” Népszínház utcából a Köztársaság azaz II. János Pál térig sétálóutca kellene, ”
Jó lenne, bizony, ugyanis az már no go zóna, ewste hattól jobb, ha nem jársz arra…
Hesslerezredes
2018-09-28 at 16:31
A Ferihegyi gyorsforgalmi megoldása megvan: a bekötő-utakat kell felette vagy alatta átvezetni és mindjárt lesz egy minimum 4, de a Felsőcsatári úttól inkább hatsávos út Ferihegy felé és Ferihegyről vissza. És akkor nem kell vasút, mert egy hatsávos út elbír trolit is.
zolatiguszti
2018-09-28 at 18:24
Sztem az alagút hajója már elment.Keresztben ütné a nagyon fontos M4-es alagútját.
Naprózsa
2018-09-28 at 00:44
Le kellene porolni a Ferihegyi reptér és a nyugati pályaudvar közötti gyorsHÉV ötletét is. Lefogadom, hogy a sok nyugati üzletember és turista segítségünkre lenne a saját gyors, olcsóbb közlekedése céljából is, hogy erre külön keretből kapjunk az Unióból (ha még lesz olyan). Milyen kelet-nyugat összekötő világváros az, ahol nem lehet reptérről percek alatt elérni a központba?
S nem volt ördögtől való ötlet – mégha Gyurcsányék idejében merült is fel – a Nyugati pályaudvar befedése és fölé parkosított iroda, bank, üzleti negyed és talán egy új vidámparkos szórakoztató központ építése, sok zölddel, esetleg egy szuper, gyógyászati pancsoldával. Nemcsak a Déli, de a Nyugati pályaudvarhoz vezető elhanyagolt vasúti területek is “családi ezüst”.
Benedek Károly
2018-09-28 at 09:33
de! Ördögtól való ötlet volt!
Le is nyúlták, s több tíz milliárdot síboltak el,
mielőtt még hozzáfogtak volna.
Hála Istennek, elzavatuk őket a durva nénikéjükbe
és nem tudták privatIZÉLni
és ócskavasként eladni az Eiffel-pályaudvart is!
zolatiguszti
2018-09-28 at 18:19
A hátsó részt lefedni szerintem se lenne hülyeség.Nincs ott semmi se csak pusztaság.
Ami hülyeség volt az a kormányzati negyed építése oda.
Az összes titkosszolgálat meg spekuláns emberei ott vonatoztak volna alatta elektronikus felderítő eszközökkel.
Én eredetileg a Néprajzit tettem volna oda, vagy a múzeumi negyedet, de igazából ha nem pláza bővítés lenne arra akkor szinte bármi jó lenne akár egy park is.Most az egész olyan akár a Csepel művek.
Naprózsa
2018-09-28 at 18:30
Szó sem volt a műemlék, Eiffel tervezte gyönyörű Nyugati pályaudvar elbontásáról. Az közösségi tér lenne. A mögötte a külső vágányok a Ferdinánd híd – ami a Podmaniczky utcát és a Lehel teret köti össze – azt a ronda vasúti területet tervezték lefedni. Interneten meg lehet nézni milyen látvány a főváros kellős közepén. Egyébként ott jött volna be a Ferihegyről a gyorsvasút.
Hugo
2018-09-28 at 00:07
Jo meglatasok, Aladar!
Világos
2018-09-28 at 10:01
És a Szerencs utca/M3 és az Astoria alul/felüljárót.
Reszelő Aladar
2018-09-27 at 22:56
Ezt kellett volna 4-es metró helyett építeni, annyiból ki is jött volna. Ha pedig belegondolunk, hogy minden kelet-nyugat irányú vonat átmenne a belváros alatt lenne benne menőség. Emellett a körvasutat is fel kellene használni, a sín ott van már, csak megállókat kell építeni.
Abban pedig van igazság, hogy egy erős ország attól is erős, hogy időről-időre nagyobb projekteket is végre tud hajtani. Ha pedig igazak a minap Tarlósnak tulajdonított gondolatok, hogy akkor vállalja ha a kormány Budapestre is többet költ, akkor tessék itt egy jó terv.
Ezen kívül tessék befejezni az M0-t, megcsinálni a Ferihegyi gyorsforgalmi utat, de be lehet fejezni a Nagy Lajos király utat végig. De ott van még az M2+HÉV építés is. Van itt igény, neki lehet állni