Ismét többségi tulajdont szerezne a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető cégben a magyar állam – értesült a Magyar Nemzet. A fővárosi repteret üzemeltető Budapest Airportot pillanatnyi költségvetési szempontoknak engedve adta el a baloldali kormányzat 2005-ben, Gyurcsány Ferenc miniszterelnökségének idején. A 75 évre megkötött koncessziós szerződés rendkívül erős védelmet biztosított a külföldi befektetőknek, és a repülőtéri szolgáltatásokból származó szinte minden bevétel és jövedelem az új tulajdonosokat illeti meg.
Tárgyalások indulhatnak a súlyosan elhibázott 2005-ös privatizáció visszafordítására, és a magyar kormány visszaszerezheti a repteret. A cél, hogy a hazai közlekedési infrastruktúra egyik legfontosabb, a gazdaságfejlesztés és a turizmus szempontjából is stratégiai jelentőségű eleme újból magyar kézbe kerüljön – fogalmaznak a portálon.
Hozzáteszik: a magyar érdekekkel ellentétes megállapodás szerint az állam mindössze az árbevétel fél százalékát kitevő éves vagyonkezelési díjban részesülhet. A tulajdonos által végrehajtott repülőtéri fejlesztések finanszírozási kamatterhe miatt gyakran ebből sem látott egy fillért sem a hazai költségvetés. Hozzáteszik:
A többségi részvénycsomag tulajdonosának az értékesítési tervei miatt nem jártak sikerrel a nagyobb tulajdonrész megszerzésére irányuló kormányzati tervek 2010 után. A vagyon további leértékelődésének az elkerülésére az állam 2011-ben lehívta az akkor még meglévő, 25 százalék plusz egy szavazatnyi részvénycsomagra vonatkozó eladási opciót.
A koronavírus-járvány világszerte drasztikus mértékben vetette vissza a légi közlekedés teljesítményét. A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren a tavalyelőtti, 16 milliót felülmúló rekordértékhez képest 2020-ban háromnegyedével kevesebb: 3,8 millió utas fordult meg. Az üzemeltető jelenlegi tulajdonosai között a szakmai befektető mellett profitorientált befektetési és nyugdíjalapok is megtalálhatók, amelyek a jelenlegi helyzetben nyitottak lehetnek az értékesítésre. Iparági forrásokból a Magyar Nemzet úgy értesült, hogy a többségi tulajdon megszerzésének az előkészítése Palkovics László, az innovációs tárca vezetőjének a feladata lehet.
Magyar cégek érdeklődnek a befektetés iránt
A Magyar Nemezt tavaly is írt arról, hogy újra magyar kézbe kerülhet a ferihegyi repülőtér, ugyanis egy hazai vállalatokból és üzletemberekből álló konzorcium visszavásárolná a repteret üzemeltető céget. A magyar befektetői konzorcium egyik tagja, az ingatlanbefektetésekkel foglalkozó Indotek-csoport vezérigazgatója, Jellinek Dániel akkor megerősítette, hogy üzleti tárgyalásokat folytat a Budapest Airport megvásárlásáról, ám a bizalmas jellegű egyeztetésekről további tájékoztatást nem adott. A Budapest Airportnak jelenleg három külföldi tulajdonosa van: egy szingapúri állami befektetési alap, egy kanadai nyugdíjalap és egy reptereket működtető, szintén kanadai cég. Regős Gábor, a Századvég Gazdaságkutató Zrt. vezető elemzője azt nyilatkozta, korántsem mindegy, hogy hazai vagy külföldi magánkézben van Magyarország légiközlekedési központja, nem mindegy, hogy a profit az országban marad vagy külföldre kerül. Hozzáteszik:
Emellett számos kritika érte a repteret működtető céget a beruházások elmaradásáért, az utasok kiszolgálásának alacsony színvonaláért. Csak határozott kormányzati fellépés hatására volt hajlandó a Budapest Airport megszüntetni a fapados gépek kiszolgálását végző ideiglenes utasbeszállító létesítményt, az úgynevezett bádogterminált. Az is furcsa, hogy egymásnak ellentmondó nyilatkozatok látnak napvilágot arról, miért nem kezdődhet meg a repülőtér kötöttpályás kapcsolatának a megépítése. Kormányzati szereplők nyilatkozatai szerint az ok az, hogy a Budapest Airport bérleti díjat kérne a terület használatáért, míg a cég ezt cáfolja.
Forrás: Magyar Nemzet, kiemelt kép: MTI/Koszticsák Szilárd
Kup Ica
2021-05-28 at 06:32
Nem kell új repülőteret építeni, hiszen a debreceni, a sármelléki, és ha nagyon kevés lesznek ezek a repülőterek, ott van még a pápai, kaposvári(taszári) repülőterek is. Legfeljebba a z 1.5 milliós pestieknek ezek kicsit messzebb lesznek, de a 8 milló NEM PESTINEK sokkal-sokkal közelebb !
Vladtepesch
2021-05-27 at 19:29
Solaris:
lentebb már megírtam, hogy aláírták Veress Janiék, hogy az Állam nem építhet Ferihegynek konkurrenciát.
Szóval igen, van, aki erről tud. Én.
Meg sok minden másról, de nekem is csak egy tyúkszaros életem van.
Solaris
2021-05-27 at 19:22
Van az a pénz amennyiért eladó.
Csak most épp a pénzből van a legkevesebb.
Lehet saccolni mennyi a jutalék, ha valaki ilyen léptékű
bizniszt segít elő.
Ha ennyire akar a kormány repteret, ott a régi, ki kell pakolni a GE
ésatöbbi raktárat, meg fel kell újítani.
Kuvikkolós évek alatt úgy sem lesz túl nagy forgalom.
Majd elfelejtettem, szerződésben írtunk alá, hogy a főváros nem építhet új repteret….
Tudta valaki?
heman
2021-05-27 at 18:42
Azért kapar annyira és egyre agresszivebben a ballibsi odal, mert ha hatalomra kerülnének újra eladnák a magyar tulajdont amit a Fidesz kormány visszavásárolt és felépített. Annyira átlátszó ez az egész.Ezért vetik be most is a “trükkök százait” Ezek teljesen hülyének nézik a magyar embereket. Ez a lételeműk. Hát nagyon elmaradottnak és primitivnek kell annak lenni aki ezekre szavaz.
Aggódó
2021-05-27 at 18:40
Nagy jó, hogy a magyar kormány visszaszerzi a Közép-Európa legjelentősebb repterét. Vissza kell állítani a MALÉV becsületét, mivel az igen jövedelmező ágazat is. Széttrancsírozták a MALÉVET (röhejes, hogy az utasokat a gépekhez szállító buszok üzemeltetője török vállalkozás volt még a közelmúltban is!). Egybe kell forrasztani ismét, feltámasztani a MALÉV-et. Bécset, Pozsonyt magunk mögött kell tudnunk, ez nemzeti érdekünk is.
HAHÓ
2021-05-27 at 18:18
Helyes, a kormány vásárolja vissza a repteret, de Gyurcsánytól is szerezze vissza a pénzt!
obsitos
2021-05-27 at 18:05
Ja, hogy ezért hajtogatják folyton, hogy “LOPNAK, LOPNAK” mert más szót nem ismernek ??????
Rohadék banda, most még hülyékkel is társultak.
Rakovszky István
2021-05-27 at 18:04
Nyilván való, hogy mind az eladásért felelő magyar politikusok és hivatalnokok, mind a vevők súlyosan korrupt szerződést írtak alá, amiért több év börtön lenne a jutalom.
De a korrupt szerződésre hivatkozva, nem visszavásárolni kéna, hanem azonnal államosítani‼
Vladtepesch
2021-05-27 at 17:45
Van némi – nem kevés – rálátásom a Liszt Ferenc reptér történetére, amit itt nem szeretnék részletezni.
Amikor annak idején a szocik eladták az állami tulajdon Koh-i-Noor-ját, akkor azt mondtam, hogy ezért az elkövetőket azonnal, minden tárgyalás nélkül agyon kellene lőni.
Ez a reptér ugyanis mindig és folyamatosan aranytojást tojó tyúk.
Még a covid alatt is!!!
Mindig és folyamatosan.
Ha sikerül visszavenni, akkor pezsgőt bontok és javaslom, hogy mindenki más is ezt tegye.
Mert nem az a fő baj, hogy eladták (de, persze az), hanem az, hogy az Állam lemondott arról a jogáról is, hogy Budapest közelében bármilyen más nemzetközi repülőteret megnyit.
Merthogy amúgy az egész ország egyetlen hatalmas repülőtér – lenne.
Bressa
2021-05-27 at 17:43
Eladtak minden eladhatót. Az ára pedig sehol nincs!