Megette egy látogató Maurizio Cattelan alkotását, egy ragasztószalaggal falra erősített banánt a kortárs képzőművészeti Art Basel Miamiban rendezett kiállításán, ahol előzőleg egy francia műgyűjtő százhúszezer dollárért megvásárolta az olasz képzőművész Comedian – Komédiás – című művét.
A magát georgiai születésű, New Yorkban élő képzőművésznek nevező David Datuna Instagram-oldalán közzétett videójában felfedte, hogy ő volt az elkövető, aki letépte a fehér falról a banánt és elfogyasztotta.
Performanszművészet, amelynek a címe Éhes művészet
– mondta, miközben lehúzta a gyümölcs héját és beleharapott.
Köszönöm, nagyon finom
– tette hozzá. A videón jól hallható a többi látogató kuncogása, amint a galéria egy ideges illetékese átkíséri őt egy másik terembe.
Nem semmisítette meg a műalkotást, a banán a gondolat
– mondta később Lucien Terra, a Perrotin Galéria illetékes igazgatója a Miami Herald napilapnak. Datunát nem vették őrizetbe, csak távozásra szólították fel. A műalkotás értékét az eredetiség-igazolásában adták meg – írta az újság. A banánt egyébként rendszeresen cserélik, amint rohad. Datuna előadása után tizenöt perccel már új banánt ragasztottak a falra.
Maurizio Cattelan egyik leghíresebb műve egy tizennyolc karátos arany vécé, amelyet annak idején felajánlott az elnökké választott Donald Trumpnak. Az öt-hatmillió dollár értékűre becsült műalkotás szeptemberben ismét az érdeklődés középpontjába került, amikor ellopták az angliai Bleinheim-kastélyból.
Forrás: MTI; Fotó: rsi.ch
zizu
2019-12-09 at 10:10
A “szabad művészek” ezer éve itt vannak. Amit ma művelnek, csupa öncélúság, semmi egyéb. Több ilyen kiállításon jártam, aztán megundorodtam az egésztől, és a sznob “rajongóktól”.
Értékelhetetlen, belemagyarázott dolgokkal machinálnak. Egy nagy kalap kaki az egész.
Egy leragasztott banán és az azt elfogyasztó “éhező művész” egy tőről fakadnak.
Engem nem érdekel mennyit keresnek a semmiből, csak ne tolják a képembe.
egon samu
2019-12-09 at 00:18
Minél nagyobb ökörség, annál híresebb a “müvész”.
Az egész világ tele van szabadon futkozó elmebetegekkel.
Naprózsa
2019-12-08 at 23:36
Sőt, ez már nem is csak pénzmosás, hanem pénzteremtés. Egy értéktelen semminek árat adni, az lényegében közgazdasági csalás. A pénz mint értékmérő hamisítása. Így keletkeznek a szupervagyonok, hogy egymás között a semminek árat határoznak meg? Mert akkor ez egyben pénzrontás.
Bakonyi Gábor.
2019-12-08 at 21:52
Nem, tudom, hogy a művészet a pénzmosás eszközévé vált-e?
Az irreális árak azt jelzik, hogy valami nagyon nincs rendben a művészet körül. Egy banán és egy ragasztószallag nem igényel sem tudást, sem szorgalmas munkát, sem képzelőerőt, valós értéket nem képvisel. Fiktív pénzmozgások fedezésére a művészet viszonylag szubjektív megítélhetősége miatt kiválóan alkalmas. Ez az eset viszont azt mutatja, hogy ma már nyíltan gúnyt űzhetnek a pénzmosók a valódi művészetből?…
Naprózsa
2019-12-08 at 23:31
Persze, hogy pénzmosás. De attól még lehetne akár igazi műalkotásokat is készíteni és aránytalanul felértékelni, ha csak a pénzmosás a cél.
Itt azonban a Háttérhatalom cinizmusa és képzőművészeti tehetségtelenségének bizonyítékát láthatjuk. Ezek a kiválasztott néphez tartozó “művészek” egyértelműen tehetségtelenek, és még a főnökeik kaján asszisztálásával ezt, és a normális emberek iránti kisebbrendűségből eredő megvetésüket még provokatívan a képünkbe is nyomják.
Én már nemcsak a banánt ettem volna meg, hanem fel is gyújtottam volna az “alkotást”, ne ronthassa tovább a közízlést.
ikrek
2019-12-09 at 08:48
Készülnek igazi műalkotások, amik értékesek, lehet, hogy nem ennek a “művésznek” a kezei közül kerülnek ki. Viszont egy igazi műalkotás nem lesz pénzmosás tárgya, mert az alkotó nem fogja megengedni, hogy erre használják. Ezért a pofátlanság, hogy egy banánt ragasztószalagoz a falra.
salamander
2019-12-08 at 20:29
A kérdést a műalkotások körébe vonni eleve blaszfémia és a liberális elit kulturális destrukciójának szándékos magatartása.
Az, hogy pl. egy darab sz@rért “mennyit fizetnek”, valójában NEM SZABADNA, HOGY ÉRTÉKKÉNT határozzon meg egy képzőművészeti alkotást. Ám mivel a fizetőeszköz valójában egy értékmérő rendszer a művészet és a tudomány, de a politika is ezen materiális értékmérő rendszer keretein belül kerül értelmezésre.
Ebből következik az, hogy mindennek – az életnek, a családnak, a gyermeknek, a művészetnek, a tudománynak és végsősoron egy államnak is – csak pénzben mérhető értéket tulajdonítunk.
Ez óriási hiba!
sanyi
2019-12-08 at 20:15
Ha nem vagy tehetséges legalább legyen jó a marketinged.
bl
2019-12-08 at 19:41
Ha jól értem, akkor ez az a műalkotás, ami folyamatos restaurációt igényel (mert rohad a banán). Azonkívül megsemmisíteni se lehet, mert bármikor újraalkotható, az értéke, a létezése a gondolatban van, az első megalkotó gondolatában. Akkor ezennel megalkotom 240 000 dollárért a 2 banán a falra aggasztva képet és ezúton kérem az érte járó honoráriumot. Itt lehet velem egyezkedni. A továbbiakban meg kívánom nyitni a csak gondolatban létező műalkotások múzeumát, ahol egymásra találhatnak az alkotók, a közönség és a műgyűjtők. A 3 banános változatra is benyújtom az opciót, bár sok függ ezek elhelyezésétől is, ezért gondolatban az összes lehetséges és lehetetlen elrendezésre adnám be a “szabadalmi” kérelmet. (A kérelem szó elég megalázó, látszik, hogy nem vagyok eléggé posztmodern…)
bl
2019-12-09 at 21:03
Aggatni vagy akasztani, de nem aggasztani. 🙂
Szóval a modern művészet lehet azért ilyen, mert elvesztette az értékelvűségét. Értékelvűség nélkül nincs MIÉRT, csak a HOGYAN van. Az önmagában álló hogyan azonban csak a szélsőségben tudja magát felmutatni. (Ezt is lehet csak én értem, pedig tök logikus. 🙂 )
TS
2019-12-08 at 19:30
Egyik kutya nyalja , a másik hagyja. Nagy üzlet ez a marhaság.
Logikus
2019-12-08 at 19:14
A modern művészet egy nagy sz…r. Kizárólag hülyék művelik, és még hülyébbek, akik meg is nézik. Semmi mondanivalójuk nincs és a szemet sem gyönyörködteti, meg a lelket sem.
bl
2019-12-08 at 19:11
A modern művészet vagy értéktelen vagy én vagyok a hülye.
Nahát
2019-12-08 at 19:07
Egy francia műgyűjtő előzőleg százhúszezer dollárért megvásárolta a műalkotást. A ragasztószalaggal átkötött banánt. Banánom is van idehaza, ragasztószalagom is, nem is tudtam, hogy milliárdos vagyok. :-))) Ez az igazi parasztvakítás Greta Thunberg hívők számára. A műgyűjtő hazaviszi a műalkotást, aztán amikor megrohad, ő is mindig kicseréli a banánt? Szélhámosságból kiválóan meg lehet élni. Holnap nálunk is tüntet egy léhűtő csapat, akik úgy tesznek, mintha művészetet adnának el, pedig csak egy színházi banánjuk van. Ideje lesz megenni!
oshon
2019-12-08 at 19:37
Pontosan ! Hi hi !